3 stycznia 2006 r.
W dniach 3 i 4 stycznia br. odbyło się posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, podczas którego rozpatrywano projekt ustawy budżetowej na rok 2006 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji:
- Kancelaria Prezesa Rady Ministrów (część 16);
- Administracja Publiczna (część 17);
- Rozwój Regionalny (część 34);
- Urząd Zamówień Publicznych (część 49);
- Urząd Służby Cywilnej (część 51);
- Rządowe Centrum Legislacji (część 75);
- Regionalne Izby Obrachunkowe (część 80);
- Subwencje Ogólne dla Jednostek Samorządu Terytorialnego (część 82);
- Rezerwy celowe (część 83);
- Budżety wojewodów (część 85);
- Samorządowe Kolegia Odwoławcze (część 86);
- Zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze w 2006 r. (zał. nr 4);
- Plan finansowy Państwowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym (zał. nr 5);
- Wykaz inwestycji wieloletnich w 2006 r. (zał. nr 6);
- Środki bezzwrotne pochodzące z programów pomocy przedakcesyjnej Unii Europejskiej (zał. nr 7);
- Dotacje celowe na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego (zał. nr 8);
- Wykaz jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe w 2006 r. (zał. nr 9);
- Zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych w 2006 r. (zał. nr 11);
- Limity zatrudnienia dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń zatrudnionych w urzędach organów władzy państwowej, kontroli, ochrony prawa, sądach i trybunałach oraz w placówkach zagranicznych w roku 2006. (zał. nr 12);
- Wykaz programów wieloletnich w 2006 r. (zał. nr 13);
- Prefinansowanie zadań przewidzianych do finansowania ze środków Unii Europejskiej (zał. nr 15);
- Limity kwot zobowiązań oraz wydatków w roku 2006 i kolejnych latach obowiązywania NPR 2004 - 2006 w tys. zł (zał. nr 16).
Informację na temat dotacji celowych na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz zatrudnienia i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych w roku 2006 przedstawił dyrektor Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej w Ministerstwie Finansów Dariusz Atłas.
Do przedstawionych informacji ustosunkował się senator Andrzej Jaroch, który z ramienia komisji zajmował się tą częścią ustawy budżetowej. Senator zwrócił m.in. uwagę na niedostatki w dotacjach dla powiatów.
Następnie zastępca dyrektora Departamentu Pomocy i Integracji Społecznej w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Krzysztof Mikulski przedstawił informację dotyczącą pomocy społecznej i świadczeń rodzinnych.
Dotacje celowe w części dotyczącej służby zdrowia omówiła wiceminister zdrowia Wacława Wojtala. W swoim wystąpieniu zasygnalizowała problem składek na ubezpieczenie zdrowotne dla osób nieubezpieczonych z innego tytułu i osób bezrobotnych.
W dyskusji senator Janusz Kubiak interesował się dotacjami na staże lekarzy i pielęgniarek. Kwestię środków na składki dla bezrobotnych, a także liczby osób nieobjętych ubezpieczeniem poruszyła senator Elżbieta Rafalska. Senator Jerzy Chróścikowski skierował pytanie dotyczące ubezpieczenia rolniczego.
Następnie przystąpiono do omawiania części budżetu dotyczącej Planu Finansowego Państwowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym. Projekt budżetu na rok 2006 w tej części przedstawił dyrektor generalny Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii Tadeusz Kościuk.
Z ramienia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej tą częścią budżetu zajmował się senator Jerzy Szmit, który ustosunkowując się do przedstawionych danych, przekazał postulaty środowisk samorządowych w kwestii nowego prawa geodezyjnego. O zadania powiatowe w zakresie geodezji pytał senator J. Chróścikowski. Senator J. Kubiak interesował się środkami redystrybucyjnymi. Problem zatrudnienia i wynagrodzeń poruszyła senator E. Rafalska.
Odpowiadając na pytania senatorów, dyrektor T. Kościuk zasygnalizował m.in. problemy związane z ustawą katastralną oraz ewidencją gruntów i budynków, gdzie należałoby udzielić pomocy powiatom. Dyrektor D. Atłas przedstawił podział zatrudnienia i wynagrodzeń na poszczególne grupy pracownicze.
Na swym posiedzeniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej analizowała również projekt ustawy budżetowej na rok 2006 w części dotyczącej budżetu wojewodów.
Dyrektor D. Atłas omówił budżety wojewodów w częściach 700, 710, 750, 801 i 900 oraz przedstawił informacje dotyczące zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych w zakresie części 85.
Do budżetów wojewodów odniosła się senator E. Rafalska, sygnalizując ogólny znaczny wzrost wydatków w tej części, a jednocześnie brak wystarczających środków na gospodarkę mieszkaniową oraz niedofinansowanie zadań z zakresu nadzoru budowlanego. Senator E. Rafalska poruszyła także kwestię odszkodowań za grunty przejęte pod drogi publiczne. Ponadto zwróciła uwagę na niedofinansowanie w dziale 750, dotyczącym administracji publicznej, a także poruszyła kwestię kartotecznej ewidencji ludności i wydawania dowodów osobistych. Senator zwróciła uwagę na zmniejszenie środków finansowych w dziale 900 - gospodarka komunalna i ochrona środowiska, mimo obszernego wykazu zadań.
Senator Ryszard Ciecierski skierował pytanie do przedstawicieli rządu o likwidację zakładów obsługi w urzędach państwowych, o wynagrodzenia urzędników oraz o skutki dla budżetu nowych mianowań i nowych etatów. Uwagi do działu 700 zgłosił senator J. Szmit. Senator J. Chróścikowski pytał o zmniejszenie środków na ochronę środowiska.
Do części 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska odniósł się senator J. Szmit, który zadał pytanie dotyczące wydatków na ochronę różnorodności biologicznej i krajobrazu oraz finansowania planów ochrony parków krajobrazowych.
Po krótkiej dyskusji przewodnicząca przystąpiła do omawiania kolejnej części budżetu, dotyczącej Samorządowych Kolegiów Odwoławczych. Tę część ustawy budżetowej przedstawił dyrektor D. Atłas.
Senator Przemysław Alexandrowicz przedstawił opinię Biura Studiów i Analiz Kancelarii Sejmu na temat liczby osób zatrudnionych w kolegiach i zbyt dużej liczby oddziałów. Kwestię zatrudnienia poruszył także senator J. Chróścikowski. Do liczby samorządowych kolegiów odwoławczych odnieśli się senatorowie Ryszard Ciecierski i J. Kubiak.
Następnie przystąpiono do omawiania części 82 budżetu, dotyczącej subwencji ogólnych dla jednostek samorządu terytorialnego. Projekt budżetu w tej części omówiła dyrektor Departamentu Finansów Samorządu Terytorialnego w Ministerstwie Finansów Zdzisława Wasążnik, która przedstawiła wszystkie rodzaje subwencji dla gmin, powiatów i województw samorządowych.
Pytania do tej części budżetu zadał senator J. Chróścikowski, wyrażając jednocześnie opinię, że omawiany budżet jest korzystny dla samorządów. Senator R. Ciecierski zwrócił uwagę na zaniżanie subwencji oświatowej oraz poruszył kwestię standardów edukacyjnych i wymogów jakościowych w oświacie. O porównanie kwoty uzupełniającej subwencji i kwoty podstawowej pytał senator J. Kubiak. Senator J. Szmit interesował się programem wsparcia dla województw wschodnich oraz finansowaniem budowy i modernizacji lotnisk regionalnych. O środki na awans zawodowy nauczycieli pytała senator E. Rafalska.
Podczas posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywano także projekt budżetu w części dotyczącej rezerw celowych (część 83). Dyrektor D. Atłas przedstawił kolejno rodzaje rezerw celowych. Senator M. Witczak zwrócił uwagę, że rezerwy celowe są środkami fakultatywnymi i skierował pytania do przedstawicieli resortu finansów. Senator E. Rafalska interesowała się środkami z rezerw celowych przeznaczonymi na służbę więzienną i utrzymanie inspektoratów weterynarii oraz finansowaniem wypoczynku letniego dzieci i młodzieży.
Następnie omawiano część projektu budżetu dotyczącą wykazu jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe. Tę część projektu ustawy budżetowej na rok 2006 omówił dyrektor D. Atłas. Uwagi ogólne na ten temat przedstawił senator J. Kubiak.
Podczas posiedzenia omawiano także projekt ustawy budżetowej w części dotyczącej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Tę część budżetu na rok 2006 przedstawił sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Zbigniew Derdziuk. W swoim wystąpieniu zwrócił on uwagę na zmniejszenie kwoty przeznaczonej na wydatki zawarte w autopoprawce rządu oraz na kolejne uszczuplenie budżetu kancelarii, dokonane przez sejmową Komisję Finansów Publicznych. W opinii Z. Derdziuka, tak znaczne zmniejszenie środków budżetowych nie pozwoli na prawidłowe funkcjonowanie kancelarii.
Z ramienia komisji tę część budżetu przedstawił senator Sławomir Sadowski, który zasygnalizował problem zbyt małych środków przeznaczonych na Radę do spraw Uchodźców oraz skierował pytanie dotyczące środków na rzecz osób fizycznych, wskazując na zbyt małe środki na promocję dokształcania.
O informację dotyczącą Krajowej Szkoły Administracji Publicznej zwrócił się senator J. Kubiak.
Kolejnym omawianym punktem projektu ustawy budżetowej na rok 2006 był projekt budżetu Rządowego Centrum Legislacji. Projekt przedstawiła prezes centrum Jolanta Rusiniak. Senator J. Kubiak zwrócił uwagę na wydatki dotyczące zakupu komputerów i oprogramowania.
Ponadto omawiano część projektu budżetu dotyczącą Urzędu Zamówień Publicznych. Projekt omówiła dyrektor generalna urzędu Elżbieta Gnatowska. Senator Stanisław Karczewski, który analizował tę część budżetu, poruszył m.in. kwestię sprawowanych przez urząd kontroli oraz nowelizacji ustawy o zamówieniach publicznych. Swoje wątpliwości przedstawił senator J. Szmit. Senator R. Ciecierski skierował pytania dotyczące postępowań kontrolnych i kar nakładanych w roku ubiegłym. Senator A. Jaroch zwrócił uwagę na odczucia społeczne dotyczące afer związanych z zamówieniami publicznymi.
Kolejną częścią projektu ustawy budżetowej na rok 2006 rozpatrywaną przez Komisję Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej był budżet Urzędu Służby Cywilnej. Tę część omówił szef Służby Cywilnej Jan Pastwa, który przedstawił także przekazany członkom komisji materiał dodatkowy "Służba Cywilna w projekcie ustawy budżetowej na 2006 rok".
Do przedstawionego budżetu odniósł się senator R. Ciecierski. Senator A. Jaroch interesował się finansowaniem szkoleń.
Następnie przystąpiono do kontynuacji wstępnego rozpatrywania projektu ustawy budżetowej na rok 2006, rozpoczynając od projektu budżetu w części 17 - Administracja publiczna.
Budżet w tej części omówił wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Grzegorz Bliźniuk. Przedstawił budżet Regionalnych Izb Obrachunkowych oraz budżet dotyczący zatrudnienia i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych.
Senator A. Jaroch skierował pytanie dotyczące Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców oraz planu informatyzacji państwa. Senator Czesław Żelichowski zwrócił uwagę na zmniejszenie środków po stronie dochodowej w tej części budżetu.
Szczegółowych informacji na temat zmniejszenia środków w autopoprawce rządu do budżetu Regionalnych Izb Obrachunkowych udzielił dyrektor Departamentu Finansów w MSWiA Władysław Budzeń.
Senator E. Rafalska spytała o analizę porównawczą wydatków urzędów wojewódzkich. Przedstawiciele Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, odpowiadając na to pytanie, zobowiązali się do przekazania pisemnej informacji na temat monitorowania i analizy budżetów wojewodów.
Kolejny punkt porządku posiedzenia dotyczył Wykazu programów wieloletnich w 2005 roku. Dyrektor W. Budzeń przedstawił dwa programy wieloletnie podlegające nadzorowi spraw wewnętrznych w części 17 - administracja publiczna. Senator E. Rafalska skierowała pytanie dotyczące wymiany paszportów.
Kolejnym rozpatrywanym punktem był budżet ujęty w załączniku nr 9 - Wykaz jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe w 2005 roku oraz w załączniku 11 - Zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych w 2005 r. Informację na ten temat przedstawił dyrektor W. Budzeń.
Senatora M. Witczaka interesowały kwestie redukcji etatów i zmian w strukturze Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w związku z programem taniego państwa.
Wiceminister G. Bliźniuk, udzielając wyjaśnień, zwrócił uwagę na optymalizację zadań poprzez zmniejszenie wydatków i zwiększenie efektywności pracy.
Senator E. Rafalska interesowała się gospodarstwami pomocniczymi i zakładami budżetowymi. Pytanie o plany dotyczące wydatków bieżących w MSWiA zadał senator M. Witczak.
Kolejna część posiedzenia poświęcona była wstępnemu rozpatrzeniu projektu ustawy budżetowej w części 17 - Rozwój regionalny. Informacje na ten temat przedstawił wiceminister rozwoju regionalnego Tomasz Nowakowski. Przedstawił także projekt budżetu zawarty w załączniku nr 16 - Limity kwot zobowiązań oraz wydatków w roku 2005 i kolejnych latach obowiązywania NPR 2004-2006. Uwagi do omawianego budżetu przedstawił senator Jarosław Gowin, który pytał m.in. o kontrakty wojewódzkie.
Stanem prac nad strategią kraju oraz Narodowym Planem Rozwoju interesował się senator J. Szmit. Senator A. Jaroch pytał o środki na zwiększenie kontraktów wojewódzkich.
Następnie przystąpiono do omawiania części dotyczących załącznika nr 7 - Środki bezzwrotne pochodzące z programów pomocy przedakcesyjnej Unii Europejskiej oraz załącznika nr 15 - Prefinansowanie zadań przewidzianych do finansowania ze środków Unii Europejskiej. Obie części projektu budżetu przedstawił wiceminister T. Nowakowski.
Senator J. Kubiak interesował się programem SAPARD. Senator M. Witczak wyraził zaniepokojenie z powodu niepełnego wykorzystania środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego. Senator J. Szmit pytał o plany konsolidacji wszystkich środków we wszystkich programach.
Na zakończenie posiedzenia przewodnicząca Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej senator E. Rafalska poinformowała o planowanych posiedzeniach komisji w najbliższym czasie oraz planie dalszych prac nad budżetem na rok 2006. Senator zwróciła się do członków komisji z prośbą o zgłaszanie propozycji tematów do rozpatrywania przez komisję w najbliższym czasie.