Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (332) ze wspólnego posiedzenia

Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (38.)

oraz Komisji Praw Człowieka i Praworządności (36.)

w dniu 20 lipca 2006 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 15. posiedzeniu Senatu do ustawy o dokumentach paszportowych.

(Początek posiedzenia o godzinie 16 minut 20)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej Jerzy Szmit)

Przewodniczący Jerzy Szmit:

Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Praw Człowieka i Praworządności oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.

Dzisiaj mamy do rozpatrzenia wnioski zgłoszone na piętnastym posiedzeniu Senatu.

(Głos z sali: A gdzie jest legislator? Nie ma legislatora.)

Nie ma z nami legislatora, tak więc...

(Senator Zbigniew Romaszewski: Poradzimy sobie bez legislatora.)

To może zaczniemy od tego, że najpierw oddamy głos wnioskodawcy, bo mamy jeden wniosek o wniesienie do projektu ustawy poprawek pana senatora Janusza Kubiaka. Potem pan minister odniesie się do zgłoszonych poprawek, a następnie przejdziemy do głosowania. Dziękuję bardzo.

Proszę, Panie Senatorze.

Senator Janusz Kubiak:

Szanowni Państwo!

Kodeks cywilny rozróżnia pojęcia "ubezwłasnowolnienie całkowite" i "ubezwłasnowolnienie częściowe", natomiast w ustawie mówi się tylko i wyłącznie o ubezwłasnowolnieniu, a zatem moje poprawki pełnią rolę doprecyzowującą. Jest to ustawa szczególna w stosunku do kodeksu cywilnego i chodzi o to, żeby była korelacja między tymi obydwoma przepisami. Uważam, że moje poprawki doprecyzowują te pojęcia i dokładnie je określają. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Szmit:

Dziękuję bardzo.

Panie Ministrze, prosimy o odniesienie się do tej propozycji.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Piotr Piętak:

Być może z punktu widzenia prawnego pan senator ma rację, ale nie jest moim zamiarem wchodzenie w dyskusję logiczną. Chciałbym tylko podkreślić, że na posiedzeniach obu komisji, w jakich braliśmy udział i występowaliśmy, zarówno prawnicy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, jak i ja, podkreślaliśmy, że artykuł, o którym mowa, rzeczywiście powinien być znowelizowany. Przypominam jedynie, że w tej chwili ta ustawa odnosi się li tylko do danych biometrycznych dotyczących zapisu obrazu twarzy. Ale wiem, że już wysłano - dowiedziałem się o tym po prostu od kolegi Brukseli, do którego zadzwoniłem - nową wersję zawierającą również zapis linii papilarnych. Zatem z punktu widzenia legislacyjnego ta ustawa będzie musiała być jak najszybciej znowelizowana i to najprawdopodobniej po przerwie wakacyjnej.

Z mojego punktu widzenia jako osoby odpowiedzialnej za wprowadzenie paszportów biometrycznych i ze względu na wzrastający strach całego mojego otoczenia, które rzeczywiście nie ma, przyznaję, doświadczenia legislacyjnego w odróżnieniu od państwa senatorów, zauważam, że wszyscy są przerażeni, bo jeżeli a nuż jutro czy kiedykolwiek indziej coś się stanie i ustawa nie wejdzie w życie, to w zasadzie cały aparat administracji publicznej będzie po prostu unieruchomiony. Dlatego prosiłbym bardzo, żeby jednak przegłosować tę ustawę bez poprawek. Poza tym mogę takie zobowiązanie dotyczące nowelizacji złożyć na piśmie. Zapytałem podczas dyskusji, jak odbyła się u mnie między dyrektorami, czy mam złożyć na piśmie zobowiązanie, czy nie. W każdym razie jestem gotów zobowiązać się, że ta nowelizacja...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

W takim razie daję słowo honoru, że ustawa będzie jak najszybciej poprawiona.

Chciałbym podkreślić tylko jedno, że naprawdę nie spodziewałem się takiego zaangażowania właśnie aparatu urzędniczego. Jeszcze dwa tygodnie temu byłem bardzo przestraszony tą sytuacją, w tej chwili mam coraz więcej pozytywnych sygnałów, a to dlatego, że bardzo ciężko pracujemy. Gdyby nie przyjęto tej ustawy, bałbym się, nie wiem, po francusku to się nazywa réticence, takiej reakcji przeciwzwrotnej, która mogłaby unieruchomić naszą administrację, a przypominam, że naprawdę to jest sprawa niezwykle ważna społecznie, o czym mówiłem już wielokrotnie. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Szmit:

Dziękuję, Panie Ministrze.

Czy Biuro Legislacyjne zgłasza uwagi do poprawek zaproponowanych przez senatora Kubiaka? Czy chce się do nich odnieść?

(Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda: Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag, ponieważ są to poprawki Biura Legislacyjnego.)

Aha, dobrze.

Proszę państwa, w związku z tym czy są chętni do zabrania głosu? Nie widzę zgłoszeń.

Przystępujemy zatem do głosowania.

Proponuję najpierw przegłosować wniosek najdalej idący, czyli wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek, zgodnie z pierwotną decyzją połączonych komisji.

Kto jest za przyjęciem ustawy bez poprawek? (7)

Kto jest przeciw? (1)

Kto się wstrzymał od głosu? (3)

Dziękuję. Stwierdzam, że przeszedł wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Taka jest decyzja połączonych komisji.

Dziękuję bardzo...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak, a sprawozdawcą będzie... Kto był poprzednio sprawozdawcą?

(Senator Zbigniew Romaszewski: Ja byłem sprawozdawcą.)

To w takim razie pan senator Zbigniew Romaszewski będzie sprawozdawcą.

Proszę państwa, teraz proszę wszystkich członków Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Ustawodawczej o przejście do sali nr 217 na następne posiedzenie.

(Koniec posiedzenia o godzinie 16 minut 27)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie i publikacja:
Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów