Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.
Zapis stenograficzny (363) z 23. posiedzenia
Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą
w dniu 3 sierpnia 2006 r.
Porządek obrad:
1. Opinia komisji w sprawie projektu budżetu Kancelarii Senatu na rok 2007 na zlecenie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą.
(Początek posiedzenia o godzinie 19 minut 12)
(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Ryszard Bender)
Przewodniczący Ryszard Bender:
Posiedzenie to jest zwoływane w trybie nadzwyczajnym z tej przyczyny, że dopiero dzisiaj pani minister otrzymała z ministerstwa wskaźniki dotyczące zakresu, rozmiaru budżetu na przyszły rok. Stanęliśmy przed takim problemem, że musimy albo dzisiaj jeszcze obradować po Konwencie Seniorów, czyli około godziny 10.00 wieczorem, albo jutro. Poprosiłem więc pana marszałka, żeby zgodził się na to, żebyśmy się zebrali teraz w czasie przerwy.
Dziękuję państwu za przybycie, bo jest ważne, żebyśmy mieli kworum, żebyśmy mogli przyjąć projekt bądź wyrazić, nie wiem, jakąś naszą opinię na temat tej części budżetu Senatu dotyczącej zakresu działania naszej komisji.
Poproszę panią minister o zreferowanie projektu budżetu. Już można powiedzieć, że będzie znacznie rozszerzony.
Szef Kancelarii Senatu Ewa Polkowska:
Szanowni Państwo, nie będę wiele czasu zabierała, odpowiemy na wszystkie państwa pytania. Chcę, zgodnie z zastrzeżeniem pani senator, powiedzieć i wytłumaczyć się jednym zdaniem. Dzisiaj dostaliśmy faksem jeszcze nieoficjalnie z ministerstwa pismo od ministra finansów, które nam pozwoli w ogóle kształtować projekt budżetu na przyszły rok, bo są tam zawarte wskaźniki - to po pierwsze. Po drugie, mamy ten projekt budżetu kancelarii w całości przesłać do 21 sierpnia - taka jest dyspozycja pana ministra. Oznacza to, że tak naprawdę z tych dni państwa aktywności, które można wykorzystać, pozostały dwa dni, dzisiaj i jutro. Nie ukrywam też, że nie można było wcześniej przedstawić państwu tego projektu i zaproponować kwoty, jaka w przyszłym roku jest projektowana w naszym budżecie, a to jest dyspozycja prezydium i pana marszałka, dlatego że w kwestii tej kwoty należało uzyskać wstępną akceptację najwyższych władz państwowych. Dlatego tak późno przedstawiamy państwu, za co bardzo przepraszamy, projekt budżetu Kancelarii Senatu w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą w wysokości 75 milionów zł, a to oznacza wzrost budżetu o 46%.
Macie państwo dwa materiały. Jeden przygotowany przez Biuro Polonijne, obszerny. Ten materiał, proszę państwa, nie nakazuje państwu rozstrzygania co do zakresu i kierunków podejmowanych przez państwa działań w przyszłym roku w kwestii dzielenia pieniędzy. Chodzi o to, żebyśmy uzyskali decyzję, oczywiście od państwa, bo my tu jesteśmy gotowi na każdą ingerencję, bo to jest przedmiot pracy waszej komisji, chodzi o to, żebyście państwo zaakceptowali kwotę 75 milionów zł z rozbiciem na zadania programowe i na zadania inwestycyjne, co znajduje się na jednej z ostatnich stron projektu budżetu całej kancelarii, na stronie 20. O to niezmiernie byśmy państwa prosili.
Jeśli chodzi o uzasadnienie merytoryczne wzrostu kwoty, to o tym będzie mówił pan minister i pan dyrektor Kozłowski. Ja bym chciała, żebyście państwo wiedzieli, że wzrost kwoty o 46% w rozdziale "Pozostała działalność «Opieka nad Polonią i Polakami za granicą»" wiąże się ze wzrostem budżetu w części "Kancelaria Senatu", tam, gdzie są naczelne organy władzy państwowej, o 3,2%. Wzrost ten jest związany z tym, że przy tak wielkim budżecie, tak dużym budżecie należy po prostu uzupełnić kadry, a to będzie się wiązało ze wzrostem zatrudnienia w kancelarii. Myśmy zaplanowali - i to jest szacunek związany z tym, co dzisiaj robimy, czego od nas wymaga co roku NIK - maksymalnie około dwunastu etatów więcej w kancelarii. Wzrost pieniędzy na opiekę nad Polonią wiąże się z rozliczaniem tych pieniędzy i całą obudową, jak gdyby infrastrukturą stanowiska pracy, to nie tylko jest kwestia wynagrodzeń, ale trzeba też zbudować miejsca pracy z tym związane. Z tym że możecie państwo też zauważyć, że ten wzrost środków dla kancelarii z tego powodu, że wzrastają pieniądze na Polonię, nie jest tak duży, dlatego że zaoszczędziliśmy w innych paragrafach dotyczących kancelarii.
To z mojej strony tyle. Jeśli trzeba by było uzupełnić merytorycznie, bardzo proszę. Jeśli macie państwo pytania, jesteśmy do waszej dyspozycji.
Przewodniczący Ryszard Bender:
Dziękuję, Pani Minister, za wprowadzenie do sprawy przyszłorocznego budżetu, a zwłaszcza za wyjaśnienie tej nadzwyczajnej sytuacji, która sprawiła, że zbieramy się dopiero teraz i rozpatrujemy tę sprawę w tak szybkim tempie, w czasie przerwy w obradach Senatu.
Poprosiłbym może pana ministra, żeby jeszcze pan zechciał to uszczegółowić.
Przewodniczący Zespołu Finansów Polonijnych Romuald Łanczkowski:
Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!
Myślę, że pani minister w istocie powiedziała wszystko to, co jest najistotniejsze dla sprawy. Gdybyście państwo mieli szczegółowe pytania dotyczące tej kwestii, to proszę uprzejmie je kierować do nas.
To, co dotyczy tej części projektu budżetu Kancelarii Senatu w rozdziale 75195 "Opieka nad Polonią i Polakami za granicą", próbowaliśmy opisać w miarę szczegółowo w tej informacji, która trafiła do rąk pań i panów senatorów. Dziękuję bardzo.
Przewodniczący Ryszard Bender:
Proszę panie i panów senatorów o ewentualne uwagi, o głos w tej kwestii. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos?
Proszę bardzo, Pani Senator.
Senator Urszula Gacek:
Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.
Chciałabym zwrócić państwa uwagę na stronę 6 tego krótszego dokumentu, dotyczące konkretnie naszej działki. Bardzo się cieszę z tego zdania, które się znajduje na końcu drugiego akapitu, cieszę się z tego, że organy Senatu brały pod uwagę stale rosnącą falę emigracji zarobkowej do krajów Europy Zachodniej i potrzebę zdefiniowania jej potrzeb, zwłaszcza w zakresie edukacji młodego pokolenia. To odzwierciedla priorytety, o które ja walczyłam, i to, co zapisaliśmy w naszym planie działań. Tak że bardzo chciałabym podziękować w imieniu tej nowej emigracji, że dostrzeżone zostały ich problemy. Mam nadzieję, że konferencja, którą planujemy chyba na przełom października i listopada, na której będziemy skupiać się konkretnie nad tą problematyką, pomoże nam lepiej zdefiniować, w jaki sposób najlepiej wydać te, no całkiem już, powiedzmy, przyzwoite środki, które mamy. Tak że bardzo dziękuję za to, że to zostało uwzględnione.
Przewodniczący Ryszard Bender:
Dziękuję za uwagi.
Kto jeszcze chciałby zabrać głos?
Proszę bardzo, Panie Senatorze.
Senator Kazimierz Wiatr:
Muszę powiedzieć, że jesteśmy w dość trudnej sytuacji, ponieważ czasu jest bardzo mało, a dokument jest bardzo ważny. Nie wiem, czy to dobra metoda, żeby tak nad nim procedować. Ja osobiście wyrażam sprzeciw wobec takiego działania. Nie możemy w ciągu pięciu minut przyjąć takiego dokumentu. Przepraszam, ale jesteśmy trochę niepoważnie traktowani. Prawdę mówiąc, chciałbym się jakoś sensownie do tego odnieść, ale mam zasadniczą trudność, w szczególności myślę o tym, że jest tu takie pomieszanie materii. I tak, z jednej strony mamy ogólną tabelkę - i bardzo dobrze; mamy pewne ogólne priorytety - i bardzo dobrze. Z drugiej jednak strony mamy wymienione przykładowe zadania, przykładowe organizacje - i uważam, że to już jest niedobre. Powinien to być albo dokument ogólny, albo szczegółowy. Ale nie bardzo wiem, dlaczego mamy w projekt budżetu wpisywać już konkretne przedsięwzięcia, skoro mamy o nich debatować później. Coś jest chyba trochę nie tak. Aczkolwiek ta moja pierwsza uwaga jakby determinuje tę drugą, być może gdyby było więcej czasu na spokojne przeczytanie, ta druga uwaga byłaby trochę inna.
Przewodniczący Ryszard Bender:
Proszę bardzo.
Szef Kancelarii Senatu Ewa Polkowska:
Szanowni Państwo, odniosę się do drugiego zastrzeżenia pana senatora. Chciałabym powiedzieć, że to są nasze wewnętrzne dokumenty, kancelaryjne, stworzone dla państwa, żeby pokazać, jakie projekty były realizowane i jakie w dalszym ciągu są wskazane do dokończenia. W żaden sposób ta część opisowa nie determinuje państwa, nie obliguje do podejmowania w przyszłości jakichkolwiek decyzji, one są przez was podejmowane i będą podejmowane suwerennie. Jedynym przedmiotem dzisiejszej opinii, o którą pan marszałek prosi, bo to pan marszałek ustala budżet, jest kwota 75 milionów zł na Polonię z podziałem: 60 milionów zł na zadania programowe, 15 milionów zł na zadania inwestycyjne. Tylko taka informacja pójdzie do Ministerstwa Finansów i tylko taka informacja będzie brana pod uwagę przy konstruowaniu budżetu. Tylko te trzy kwoty, proszę państwa.
Senator Kazimierz Wiatr:
Bardzo dziękuję, Pani Minister, bo to jest istotne wyjaśnienie. Ja rozumiem, że ta treść opisowa nie podlega naszemu procedowaniu.
(Przewodniczący Ryszard Bender: Możemy w czasie przyszłych posiedzeń to omawiać.)
Szef Kancelarii Senatu Ewa Polkowska:
Tak. Jeszcze chciałabym zwrócić uwagę na jedno. Bardzo przepraszam, ale rzeczywiście jest tak, że do 21 sierpnia mamy przekazać projekt budżetu. Jeśli państwo jesteście gotowi przyjechać, to my jesteśmy gotowi stawić się tutaj wtedy, kiedy państwo będziecie chcieli, nawet 21 sierpnia tuż przed wysłaniem. 21 sierpnia pan marszałek musi projekt budżetu wysłać do ministra. I to jest tak, że nie mogliśmy konstruować budżetu, nie wiedząc, jakie będą wskaźniki, jaki projekt budżetu będziemy mogli skonstruować. Tak że jeszcze raz bardzo przepraszam.
Przewodniczący Ryszard Bender:
Raz jeszcze powiem państwu, jaka jest sytuacja. Proszę państwa, państwo pewnie już wiecie, że następne spotkanie Senatu będzie 22, 23, 24 sierpnia. W związku z tym, żeby można było wysłać projekt, musielibyśmy się spotkać dzień wcześniej. Chodzi tylko o to, żeby odnieść się do tych ogólnych kwot, czy to za mało, czy za dużo, oraz do podziału na jedną grupę wydatków i drugą. A szczegóły możemy omówić w czasie kolejnych spotkań naszej komisji.
Proszę bardzo, Pani Senator.
Senator Dorota Arciszewska-Mielewczyk:
Dziękuję.
Oczywiście z budżetu i zwiększonej ilości pieniędzy my się wszyscy cieszymy, tutaj nie ma wątpliwości. Ale ja bym się przychylała do uwag pana senatora Wiatra. Ta część opisowa jest jednak dokumentem. To jest dokument, który będzie przedstawiany, nim się będą, mimo wszystko, niektórzy posługiwali jako wytyczną do przyszłych budżetów, wytyczną co do przekazywania przez naszą komisję środków.
Nie uwłaczając nikomu, a chcąc wpisać się w ten ton, który komisja przybrała, chodzi mi o traktowanie równo mniejszych, większych i o ustalenie pewnych priorytetów, bardzo bym prosiła, aby jednak nie umieszczać tylko Wspólnoty Polskiej i nie wymieniać jedynie konkretnych inwestycji, jak również innych zadań, na które Wspólnota chce przekazać pieniądze. To jest dokument bardzo poważny, a tylko na tym jednym wykonawcy skupiliście państwo swoją uwagę, wpisując konkretne zadania. A wiemy, że jest też Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie", która jest także rządową instytucją, są inne mniejsze podmioty, one również robią wiele dobrego. I dlatego proponowałabym, żeby może w taki, no, przepraszam za słowo, sprytny sposób nie sugerować w przyszłości... Bo cokolwiek by mówić, to jest poważny dokument, to jest oficjalny dokument, który komisja rozpatruje i który pokazuje pewne kierunki. Potem staniemy przed dylematem, że nie wypada odmówić czy nie uwzględnić wcześniej przedstawionych postulatów.
W związku z tym, mimo że jest to dokument ogólny, prosiłabym jednak o uwzględnienie ogólnego opisu priorytetów i tego, na co państwo chcecie zwrócić uwagę, ale nie przypisywanie już zadań konkretnym fundacjom czy stowarzyszeniom. Wiemy, że te wnioski będą spływały, ale my jednak mamy swoje priorytety i będziemy zwracać uwagę na to, żeby równomiernie one były rozdysponowywane. Dziękuję.
Przewodniczący Ryszard Bender:
Zanim udzielę głosu panu senatorowi, chciałbym powiedzieć, że nie decydujemy o różnych szczegółach, o tym, czy dotyczy to Fundacji "Pomoc Polakom na Wschodzie", czy Stowarzyszenia "Wspólnota Polska". Przyjmujemy, jeśli państwo się zgodzicie, budżet w wysokości 75 milionów zł, w tym 60 milionów zł na zadania programowe i 15 milionów zł na inwestycje. A inne sprawy omówimy w czasie kolejnych naszych posiedzeń.
Senator Dorota Arciszewska-Mielewczyk:
Przepraszam, ale jest tu taki akapit: zadania o charakterze programowym dotychczas wykonywały... To jest ten sam akapit, który mogliśmy przeczytać na początku kadencji, również z zapisem o działalności biura. Ja bym prosiła albo o jego poszerzenie, albo o uwzględnianie również innych organizacji, które były aktywne tym razem To są pewne sformułowania, one są powielane, a my chcielibyśmy jednak zwrócić państwa uwagę na inne organizacje, które również dobre rzeczy robią.
Przewodniczący Ryszard Bender:
Dezyderat pani senator proszę przyjąć.
I jeszcze pan senator chciałby zabrać głos.
Senator Roman Ludwiczuk:
Ja tylko króciutko chciałbym powiedzieć, że jestem zmartwiony wysokością tej kwoty, bo nie wiem, czy minister finansów taką kwotę przydzieli nam, bo 75 milionów zł to jest bardzo duży wzrost w stosunku do budżetu na 2006 r.
Poza tym ja również, tak jak pan profesor Wiatr i pani senator, chciałbym zaznaczyć, że zapisy w tytule tego dokumentu... Bo przecież tu jest napisane, że jest to projekt budżetu Kancelarii Senatu na rok 2007, rozdział ten i ten, "Pozostała działalność", więc wymienianie jednej tylko fundacji, jednej organizacji spośród wielu zajmujących się dystrybucją czy przekazywaniem środków jest nietaktowne w stosunku do tych pozostałych organizacji. Dziękuję.
Przewodniczący Ryszard Bender:
Jeszcze pani minister? Tylko, bardzo proszę, krótko.
Szef Kancelarii Senatu Ewa Polkowska:
Tak, jedno zdanie, bardzo krótkie.
Szanowni Państwo, gdybyście wyrazili zgodę na to, aby przedmiotem waszej opinii był projekt budżetu przedstawiony w całości bez podziału i ze stroną 20, na której jest tylko podział środków, tak jak myśmy przedstawili, traktując tamtą część tylko i wyłącznie jako część informacyjną przedstawioną przez Biuro Polonijne, byłabym państwu niezmiernie wdzięczna.
Przewodniczący Ryszard Bender:
Dobrze, tak jest.
I jeszcze pan senator prosi o głos w sprawie formalnej.
Senator Andrzej Person:
Formalny wniosek, jeżeli można, Panie Przewodniczący, żebyśmy nad tym zagłosowali.
Przypomnę, że już kilka miesięcy temu przegłosowaliśmy taki wniosek, że we wrześniu będziemy zastanawiali się nad logistyką i strategią podziału tych pieniędzy. Jednym słowem, w przeciwieństwie do pana senatora cieszę się z tego, że nam przybyło aż 46%, a nie smucę.
(Rozmowy na sali)
Składam wniosek formalny, żebyśmy głosowali nad tym projektem. Dziękuję.
Przewodniczący Ryszard Bender:
Rozumiemy się? Będziemy te kwestie jeszcze omawiać. Prosimy, żeby one nie były tak monotonnie ujmowane i przepisywane z roku na rok, jak pani senator mówiła, żeby była mowa o różnych podmiotach, którym służymy naszą pomocą.
Głosujemy.
Kto z państwa popiera ten budżet w tych dwóch zakresach? (19)
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Tak: 75 milionów zł, w tym 60 milionów zł i 15 milionów zł.
Kto jest przeciwny temu wnioskowi? Nikt.
Kto się wstrzymał od głosu? Nikt.
Dziękuję państwu i do zobaczenia we wrześniu. Rozpracujemy wówczas niektóre z tych kwestii szczegółowych.
(Koniec posiedzenia o godzinie 19 minut 29)
Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.