26 kwietnia 2006 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich postanowiła podjąć inicjatywę uchwałodawczą w sprawie zmiany Regulaminu Senatu.

Celem przedstawionego projektu jest:

1) przyznanie marszałkowi Senatu przewodniczącemu obradom kompetencji w zakresie dokonywania w czasie prowadzenia obrad wykładni Regulaminu Senatu oraz decydowania o sposobie stosowania jego przepisów,

2) skrócenie postępowania w sprawie uchwał Senatu innych niż uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu,

3) dostosowanie Regulaminu Senatu do przepisów ustawy z 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji w zakresie liczby członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji powoływanych przez Senat.

Zasadniczą część projektu uchwały stanowią propozycje dotyczące zmiany trybu postępowania z projektami uchwał Senatu, o których mowa w dziale IX Regulaminu, innych niż projekty uchwał w sprawie zmiany Regulaminu Senatu.

W aktualnym stanie prawnym pierwsze czytanie projektu takiej uchwały, podobnie jak projektu ustawy i projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu, odbywa się na wspólnym posiedzeniu Komisji Ustawodawczej i komisji właściwej ze względu na przedmiot projektowanej regulacji. Komisje po rozpatrzeniu projektu uchwały przygotowują, w terminie nie dłuższym niż 2 miesiące, wspólne sprawozdanie, w którym przedstawiają wniosek o przyjęcie projektu bez poprawek, przyjęcie projektu z poprawkami w formie tekstu jednolitego projektu albo odrzucenie projektu. Z kolei podczas drugiego czytania następuje przedstawienie Senatowi sprawozdania komisji o projekcie, przeprowadzenie dyskusji oraz zgłaszanie wniosków.

Przedstawiony projekt zmian w Regulaminie Senatu zmierza do uproszczenia przedstawionego wyżej postępowania poprzez rezygnację z unormowania, przewidującego możliwość zgłaszania wniosków o charakterze legislacyjnym podczas drugiego czytania, tj. na posiedzeniu Senatu. Konsekwencją tego byłoby ustanowienie zasady, w myśl której podstawą prac zarówno komisji, jak i Senatu odpowiednio podczas pierwszego i drugiego czytania tzw. uchwały okolicznościowej jest projekt zgłoszony przez wnioskodawców. Tak więc, w myśl projektu, pierwsze czytanie projektu takiej uchwały obejmowałoby, z jednej strony, przedstawienie projektu uchwały przez przedstawiciela wnioskodawcy, z drugiej zaś - przeprowadzenie dyskusji oraz zgłaszanie wniosków zarówno przez senatorów będących członkami komisji, jak również - zgodnie z art. 60 ust. 1 Regulaminu Senatu - przez pozostałych zainteresowanych senatorów, biorących udział w posiedzeniu komisji. Rezultatem prac komisji byłoby przedstawienie Senatowi wniosku o przyjęcie projektu bez poprawek, wprowadzenie poprawek do projektu albo odrzucenie projektu. W sprawozdaniu komisji zamieszczone byłyby nie tylko wnioski komisji, ale również wnioski mniejszości komisji oraz odrzucone przez komisje wnioski senatorów. W tym stanie rzeczy drugie czytanie projektu uchwały na posiedzeniu Senatu obejmowałoby jedynie przedstawienie Senatowi sprawozdania komisji o projekcie uchwały przez sprawozdawcę komisji i wniosków mniejszości komisji przez sprawozdawców mniejszości komisji, przeprowadzenie dyskusji oraz głosowanie.

Projekt zakłada utrzymanie dotychczasowego stanu prawnego w zakresie postępowania z projektami ustaw oraz projektami uchwał w sprawie zmiany Regulaminu Senatu.

Ustalono, że w dalszych pracach nad projektem Komisję Regulaminową, Etyki i Spraw Senatorskich reprezentować będzie senator Piotr Ł.J. Andrzejewski.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich, po rozpatrzeniu wniosku senatora Janusza Kubiaka, zaakceptowano projekt uchwały w sprawie zmian w składach komisji senackich. Zgodnie z projektem Senat, na podstawie art. 13 ust. 2 regulaminu Izby, odwołuje senatora J. Kubiaka z Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich oraz wybiera go do Komisji Praw Człowieka i Praworządności. Uchwała w tej sprawie wchodzi w życie z dniem podjęcia. Na sprawozdawcę wniosku komisji w tej sprawie wybrano senatora Tadeusza Lewandowskiego.