Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (260) z 29. posiedzenia

Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich

w dniu 7 czerwca 2006 r.

Porządek obrad

1. Opinia komisji o projekcie zarządzenia marszałka Senatu zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania statutu Kancelarii Senatu.

(Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 27)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Piotr Andrzejewski)

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Otwieram dwudzieste dziewiąte posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.

Witam pana marszałka, witam panią minister, szefową Kancelarii Senatu, witam członków komisji, witam też nowo przybyłego i nowo ustanowionego członka komisji, pana mecenasa Włodzimierza Łyczywka.

(Głos z sali: I naszego byłego senatora Janusza Kubiaka.)

A, pan Janusz Kubiak wrócił do nas. Bardzo się cieszę.

(Wypowiedzi poza mikrofonem)

Proszę państwa, żeby nie przedłużać, przystępujemy do pracy. Przedmiotem naszego posiedzenia jest wyrażenie opinii o projekcie zarządzenia marszałka Senatu zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania statutu Kancelarii Senatu.

I grzeczność, i dobry obyczaj nakazują oddanie głosu panu marszałkowi i pani minister, w takiej kolejności, w jakiej uznają to za stosowne.

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Panowie Senatorowie!

Podjąłem decyzję o pewnych zmianach w Kancelarii Senatu. Pierwszym krokiem była zmiana regulaminu, umożliwiająca powoływanie zastępcy szefa kancelarii, drugi krok jest związany ze zmianą statutu. Chcę też powiedzieć, że zostaną podjęte pewne inne kroki.

W tej chwili w zasadzie funkcję zastępcy szefa kancelarii pełni dyrektor generalny. Jest to zresztą nazwa funkcji, która tu w zasadzie nie powinna występować. Dyrektor generalny w urzędach centralnych pełni zupełnie inną funkcję. My nie podlegamy ustawie o służbie cywilnej i w związku z tym planuję likwidację funkcji dyrektora generalnego. Uważam, że taka struktura, którą proponuję, jest strukturą bardziej funkcjonalną i bardziej jasną, to znaczy szef, zastępca, i poszczególni dyrektorzy. Dyrektor generalny nie spełnia funkcji przewidzianej w ustawie o służbie cywilnej, nie jest szefem administracji, lecz jest w zasadzie jeden z dyrektorów. To tyle uzasadnienia.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Dziękuję bardzo, Panie Marszałku.

Czy pani minister zechciałaby coś powiedzieć w sprawie przybliżenia zakresu opiniowanej materii?

(Marszałek Bogdan Borusewicz: Chciałbym także zapewnić państwa, że to jest moja decyzja.)

Szef Kancelarii Senatu Ewa Polkowska:

Szanowni Państwo!

Może parę słów tytułem takiego wprowadzenia, aby państwa nie zanudzić, lecz sprawę nieco przybliżyć.

Statut to jest najważniejszy dokument organizujący kancelarię, która wypełnia funkcje organizacyjno-techniczne, umożliwiające Senatowi spełnianie, wykonywanie jego funkcji konstytucyjnych. Statut jest nadawany przez marszałka w drodze zarządzenia po zaopiniowaniu przez prezydium i na jutrzejszym posiedzeniu prezydium wyda taką opinię. Jest to przedmiotem państwa, czyli komisji regulaminowej, dzisiejszej opinii.

Otrzymaliście państwo projekt zmiany statutu Kancelarii Senatu. W związku z tym, że jest to najważniejszy, główny dokument, jest on też najbardziej ogólny. Następnym elementem, rozszerzającym, wypełniającym treścią statut, jest regulamin organizacyjny Kancelarii Senatu. Regulamin organizacyjny jest to zarządzenie szefa kancelarii, oczywiście w uzgodnieniu z marszałkiem Senatu. W związku z tym, że przedmiotem prac, do zakresu działania Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich należy organizacja i funkcjonowanie Kancelarii Senatu, także ten dokument w dalszej kolejności zamierzam przedstawić państwu do zaopiniowania i do omówienia z państwem, ale już po dyskusji z panem marszałkiem, nie angażując pana marszałka i prezydium.

Chcę państwu powiedzieć, że zastępca szefa kancelarii został wpisany zgodnie z tym projektem do statutu, tak aby był częścią struktury organizacyjnej Kancelarii Senatu i elastycznie wykonywał funkcje w sposób, który będzie ustalony przez szefa Kancelarii Senatu, zatem jego zakres obowiązków zostanie ustalony w drodze decyzji przez szefa Kancelarii Senatu. W czasie nieobecności szefa Kancelarii Senatu będzie on także zastępował szefa kancelarii, on albo inny dyrektor, dyrektor statutowej jednostki organizacyjnej, gdyby się okazało, że niemożliwe jest przejęcie zastępstwa przez zastępcę szefa. Zastępca szefa wraz z dyrektorami będą wchodzili w skład Kolegium Kancelarii Senatu, które jest organem doradczym Kancelarii Senatu. To są jedyne minimalne zmiany, które wchodzą w zakres przedmiotowy regulacji statutowej statutu Kancelarii Senatu. Jeśli chodzi o dalsze kroki, dalsze decyzje, to jestem do państwa dyspozycji, także oczywiście w zakresie spraw związanych ze statutem, regulaminem organizacyjnym i tymi zmianami.

Chcę jeszcze powiedzieć, przypomnieć, że wasza decyzja, państwa decyzja, całego Senatu z poprzedniego posiedzenia o zmianie regulaminu Senatu, która umożliwia tę zmianę statutu, została opublikowana 30 maja i zgodnie z państwa decyzją po upływie czternastu dni wchodzi w życie. Zatem 14 czerwca wchodzi w życie zmiana regulaminu, między innymi w odniesieniu do funkcjonowania zastępcy szefa. Z tego wynika przygotowanie z odpowiednim wyprzedzeniem, chodzi o to, żeby zmiana statutu mogła wejść w życie już po wejściu w życie podstawy prawnej, czyli po wejściu w życie odpowiednich zmian Regulaminu Senatu. Z mojej strony tylko tyle. Jeśli państwo maja jakieś pytania, jestem do waszej dyspozycji w takim zakresie, w jakim uznacie to za stosowne.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Dziękuję bardzo, Pani Minister.

Przypomnę, że art. 8 ust. 1 pkt 18 stanowi, iż nadanie statutu Kancelarii Senatu, a tym samym i jego uzupełnienie czy nowelizacja, to znaczy zmiana, w drodze decyzji, zarządzenia marszałka Senatu następuje po zasięgnięciu opinii Prezydium Senatu oraz Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich. Taka jest kolejność, zanim zbiera się prezydium, odbywa się posiedzenie naszej komisji. Uprawnieniem naszej komisji nie jest ani wyrażanie zgody, ani jakiekolwiek podejmowanie decyzji w tym zakresie, a tylko wyrażenie opinii. To tyle, jeżeli chodzi o kompetencje naszej komisji w tej sprawie.

Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w materii wyrażenia opinii dotyczącej celowości bądź zakresu regulacji przedstawionej przez pana marszałka i panią minister?

Bardzo proszę, pan senator Augustyn.

Senator Mieczysław Augustyn:

Oczywiście wyrażam satysfakcję z tego powodu, że zmiany, które jako Senat podjęliśmy, nie prowadzą i prawdopodobnie jednak nie będą prowadziły do zwiększenia kosztów funkcjonowania, bo ulegnie likwidacji stanowisko dyrektora generalnego. W związku z tym chciałbym zapytać, jeżeli pan marszałek zechce odpowiedzieć, bo to jest tylko w związku, czy likwidacja tego stanowiska wiąże się ze zmianami personalnymi. Czy mógłby pan marszałek uchylić rąbka tajemnicy, jak te osoby się znajdą? Mówię o tym, dlatego że swego czasu pan marszałek był tak łaskaw, że nas o wszystkim informował, więc może to nie jest zbyt daleko idące pytanie.

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Panu senatorowi chodzi o dyrektora generalnego?

(Senator Mieczysław Augustyn: Tak.)

Dyrektor generalny w związku z tym, że przestanie funkcjonować to stanowisko, przestanie pełnić funkcję dyrektora generalnego, ale to nie oznacza, że przestanie pracować.

(Szef Kancelarii Senatu Ewa Polkowska: Jeśli można, dodałabym. Mogę?)

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Proszę bardzo, Pani Minister.

Szef Kancelarii Senatu Ewa Polkowska:

Panie Marszałku! Szanowni Państwo!

O ile do kompetencji marszałka należy szef kancelarii i dlatego jestem tu z państwem, o ile zastępcę szefa też będzie powoływał pan marszałek, o tyle dyrektor generalny to jest mój zasób zarządzania zespołem ludzkim. Tak jak obiecywałam wcześniej, pragnę państwa zapewnić, że naprawdę najlepszą oceną przydatności pracowników jest ocena pracy tych pracowników. Dyrektor, dzisiejszy dyrektor generalny, będący jednocześnie dyrektorem Biura Prac Senackich, przy najlepszej ocenie wykonywania swoich obowiązków zostaje dyrektorem Biura Prac Senackich, przestanie jedynie pełnić funkcję dyrektora generalnego. Tak było ukształtowane przez poprzednie władze kancelarii wykonywanie obowiązków dyrektora generalnego, to dyrektor generalny kierował biurem, ale jednocześnie pełnił inne powierzone przez szefa kancelarii funkcje. Inną powierzoną przez szefa kancelarii funkcją była realizacja decyzji Senatu i jego organów w zakresie wspierania Polonii i Polaków za granicą, innymi słowy mówiąc, zajmował się, koordynował działalność czy udzielanie pomocy przez Senat i Prezydium Senatu Polonii. Dyrektor Miszczuk, który jest dzisiaj dyrektorem generalnym, jest i zostaje dyrektorem Biura Prac Senackich.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Bardzo proszę, pan senator Włodzimierz Łyczywek.

Senator Włodzimierz Łyczywek:

Z tego, co rozumiem, w tym konkretnym przypadku jest to stworzenie sytuacji, w której powołuje się zupełnie nową osobę na nową funkcję, ale rozumiem też, że pan marszałek chce w ten sposób wzmacniać swój urząd i podległych sobie pracowników, tworząc jeszcze jeden, niezależny od niższego szczebla, czyli od pani minister, własną, tak to nazwę, dyrektywą...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak, rozumiem, to oznacza większy zakres decyzyjności w stosunku do własnych pracowników i chęć stworzenia już stałego urządzenia, nie do zmiany za rok czy za pół roku, ale już stałego.

(Marszałek Bogdan Borusewicz: Tak.)

Już stałego. W sumie pan wzmacnia urząd.

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Tak. Uważam, że sytuacja, w której funkcja dyrektora generalnego, powstała z różnych innych względów, jest w zasadzie sztuczna, to nie jest sytuacja najlepsza. Z tego wynika taka decyzja. A jednocześnie potrzebny jest zastępca czy zastępczyni pani minister. To nie jest tak, że... Ja życzę pani minister zdrowia i wszystkiego najlepszego... (wesołość na sali) ...ale może zachorować, może iść na urlop itd. Powinien być zastępca, powinno to funkcjonować, a struktura powinna być jasna, także podległość powinna jasna, powinny być jasne kompetencje.

Szef Kancelarii Senatu Ewa Polkowska:

To, co zaproponowaliśmy, to, co pan marszałek zaakceptował i proponuje w zmianie statutu, to przecież nie jest zmienianie, przecież nie został zmieniony regulamin Senatu, który mówi o tym, że szef kancelarii kieruje kancelarią, zatem podległość jest wyraźna, odpowiedzialność jest wyraźna. Jednak rzeczywiście jest tak, że z punktu widzenia zarządzania, o tym wszyscy doskonale wiemy, tak dużą strukturą i takimi kompetencjami, zwłaszcza w zakresie Polonii, bo to są zadania, które cały czas się rozszerzają, jeśli chodzi o sprostanie wymogom finansów publicznych, z takiego punktu widzenia rzeczywiście potrzebne jest wzmocnienie, ale jednocześnie wspomożenie szefa kancelarii, który kieruje, sam w całości odpowiada i nikt tej odpowiedzialności nie zdjął, bo w tym względzie nie zmieniliśmy, państwo regulaminu nie zmieniliście.

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Dziękuję.

Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos?

(Głos z sali: Czy wszyscy mamy wypowiedzieć swoje opinie? Czy będziemy głosować?)

Nie, nie. Wydaje mi się, opiniować czy głosować, możemy zagłosować za tym, czy opiniujemy pozytywnie...

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Nie dotyczy to przecież kwestii personalnych, tylko kwestii strukturalnych i aktu prawnego, który modyfikuje statut w sposób stosunkowo nieznaczny, jak na razie. Tak jak wynika z materiałów, jest to nieznaczna zmiana i nie ma tu niczego bardzo nowego, poza tym, co będzie jeszcze wynikało z uprawnień szefa kancelarii, czyli pani minister. Przypominam, że dotychczasowy §5, mówiący o ustaleniu zakresu czynności, nadal obowiązuje, ale w miejscu dyrektora generalnego jest zastępca szefa kancelarii, dyrektorzy statusowych jednostek organizacyjnych, jak dotąd, bez zmian całej struktury, działają na podstawie zakresów czynności ustalonych przez szefa Kancelarii Senatu, zatem dyskrecjonalny zakres ustalania czynności, który jeszcze nie podlega ani naszemu opiniowaniu, ani naszej, powiedzmy, opiniodawczej kompetencji, należy do pani minister. Możemy jedynie spytać panią minister, czy widzi tu jakieś zmiany. Jeżeli ktoś z panów chce zadać pytanie, to bardzo proszę. Jeśli nie, to przystąpimy do głosowana.

Czy ktoś ma jeszcze jakieś pytania? Nie. Dziękuję.

Wobec tego pozwolicie panowie, że zapytam:

Kto z panów senatorów - w naszej komisji mamy tylko panów - wyraża pozytywną opinię o proponowanych zmianach statutowych i co do uregulowania ich w trybie zarządzenia w tym kształcie przez marszałka Senatu, proszę o podniesienie ręki. (7)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Wobec tego może od razu, nie sporządzając tego nawet na piśmie, będzie to oczywiście udokumentowane protokołem, stwierdzam, że komisja wyraziła opinię.

Bardzo dziękujemy panu marszałkowi i pani minister za obecność, zaszczycenie naszej komisji i merytoryczne przedstawienie zagadnienia, które było przedmiotem opiniowania.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Mam nadzieję, że nie raz.

(Szef Kancelarii Senatu Ewa Polkowska: Obiecuję. Dziękuję bardzo.)

Dziękujemy bardzo.

Będziemy bardzo wdzięczni, teraz już pani minister, za ewentualną krótką informację, którą prześlemy członkom komisji wtedy, kiedy pani minister będzie ustalała kompetencje, bo to też jest dosyć istotne.

(Szef Kancelarii Senatu Ewa Polkowska: Tak, oczywiście.)

To nie podlega opiniowaniu naszej komisji, ale prosiłbym tak fakultatywnie.

Szef Kancelarii Senatu Ewa Polkowska:

Chciałabym też, aby sytuacja była zupełnie jasna. Kancelaria, działanie kancelarii, czyli też to, w jakiej strukturze kancelaria działa, jest przedmiotem pracy komisji. Gdy przyjdzie taki moment, a on się pojawi, my jesteśmy teraz na etapie przygotowania, tak aby to zrobić w sposób optymalny, że będzie gotowy projekt zmiany w związku z tą zmianą, też po opinii prezydium, które musi ją wyrazić, i będzie gotowy statut, zmiana statutu, to też przedstawię to państwu w zakresie przedmiotu działania waszej komisji, a i opowiem więcej o tym, w jakim zakresie, bo regulamin organizacyjny też musi już przewidywać pewne zmiany.

Oczywiście chciałabym też powiedzieć więcej o tym, co robimy teraz w kancelarii w zakresie funkcjonalności, pewnego przeglądu, pewnej struktury, jakie są zamierzenia, żeby robić to naprawdę na spokojnie, bardzo logicznie, funkcjonalnie, tak abyśmy osiągnęli zamierzone cele i aby w żadnej mierze jakiekolwiek decyzje nie były na przykład uwarunkowane personalnie. Od tego naprawdę chciałabym odejść, bo kancelaria - już tyle razy mówiłam, mam nadzieję, że panowie oprócz naszych deklaracji składanych na początku kadencji mogliście to już zobaczyć - jest naprawdę takim zespołem ludzi, którzy... Została utworzona w bardzo specyficznych warunkach, w opozycji do wszystkich innych urzędów w 1989 r. i to procentuje tak naprawdę w kontaktach międzyludzkich, mam nadzieję, że też w obsłudze senatorów i tym tak naprawdę naszym poczuciu służby Senatowi i senatorom.

Ja naprawdę jestem daleka od tego, żeby czynić jakiekolwiek nerwowe ruchy i chciałabym, żebyśmy robili pewne rzeczy, omawiając je wspólnie, żeby nie było poczucia jakiegoś zaskoczenia czy innych tego typu elementów. Możecie państwo na mnie...

Przewodniczący Piotr Andrzejewski:

Ogromnie dziękujemy pani minister i bardzo prosimy, oczywiście jest to fakultatywne, według uznania pani minister, ale będziemy ogromnie wdzięczni, jeżeli pani minister podzieli się tym z nami.

(Szef Kancelarii Senatu Ewa Polkowska: Tak, oczywiście.)

Wtedy oczywiście, jak pani wyrazi gotowość, uwzględnimy to spotkanie i zapoznanie nas z dalszymi planami w porządku dziennym poszczególnych posiedzeń naszej komisji.

Dziękuję ogromnie pani minister, dziękuję państwu.

Zamykam posiedzenie komisji.

(Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 47)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie i publikacja:
Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów