3 września 2007 r. Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Rodziny i Polityki Społecznej w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Nowelizację sejmową, uchwaloną na podstawie projektu rządowego, omówił podsekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Kazimierz Kuberski. Swoją opinię przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Rozpatrywana nowelizacja określa m.in. sposoby zatrudniania telepracowników, ich prawa i obowiązki pracodawcy. Ustawa zakłada, że osoba ubiegająca się o pracę będzie mogła wybrać nową formę zatrudnienia, czyli telepracę. Możliwa też będzie zmiana sposobu i miejsca wykonywania pracy (na telepracę), także w trakcie zatrudnienia. Pracodawca będzie miał obowiązek dostarczenia takiemu pracownikowi niezbędnego sprzętu, pokrycia kosztów jego instalacji, serwisu i konserwacji; będzie także musiał zapewnić pomoc techniczną, niezbędne szkolenia i ubezpieczenie. Ustawa zawiera ponadto m.in. zakaz wypowiedzenia przez pracodawcę umowy o pracę z powodu niewyrażenia przez pracownika zgody na wykonywanie telepracy, obowiązek równego traktowania telepracownika z innymi pracownikami w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych. W głosowaniu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Mieczysława Augustyna. |