13 marca 2007 r.

Senatorowie z Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska przyjęli stanowisko w sprawie biopaliw, z uwzględnieniem rozporządzeń dotyczących podatku akcyzowego:

"Na całym świecie obserwujemy dynamiczny wzrost wykorzystania biokomponentów i biopaliw ciekłych. Dowodzi to słuszności, obranej w Unii Europejskiej, polityki promowania rozwoju tej gałęzi gospodarki.

Szerokie stosowanie biokomponentów przyczynia się do poprawy stanu środowiska, wzrostu zatrudnienia w sektorze przetwórczym i rolnictwie oraz zwiększenia bezpieczeństwa dostaw paliw, a tym samym bezpieczeństwa energetycznego państwa. W związku z tym wszelkie inicjatywy mające na celu zwiększenie produkcji i wykorzystania biopaliw oraz biokomponentów ciekłych są pożądane i zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Jedynym ograniczeniem rozwoju rynku biokomponentów i biopaliw ciekłych winny być uwarunkowania techniczne. W związku z korzyściami, jakie przynosi stosowanie biopaliw i biokomponentów, wszelkie bariery rozwoju tego rynku powinny być skutecznie usuwane.

Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska jest zdania, że należy niezwłocznie wdrożyć wieloletni program promocji biopaliw oraz podjąć w Komisji Europejskiej działania dotyczące notyfikacji pomocy publicznej, niezbędnej do zapewnienia opłacalności produkcji biopaliw.

Zdaniem komisji, również polscy rolnicy - producenci roślin energetycznych, przeznaczonych do produkcji biopaliw, powinni być objęci wsparciem Unii Europejskiej, wynoszącym 45 euro/ha.

Komisja uważa też, że wprowadzanie zmian ograniczających ulgi podatkowe negatywnie wpłynie na rozwój nowo tworzącej się branży".

W drugim punkcie porządku dziennego senatorowie rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego.

Przyjęcie nowelizacji sejmowej, uchwalonej z przedłożenia rządowego, rekomendował komisji wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Henryk Kowalczyk. Uwagi do ustawy zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Zasadniczym celem nowelizacji jest dostosowanie prawa krajowego w zakresie przepisów dotyczących rynku chmielu do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1557/2006 z 18 października 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1952/2005 w odniesieniu do rejestracji umów i przekazywania danych odnoszących się do chmielu (weszło ono w życie 22 listopada 2006 r.) oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 1850/2006 z 14 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady certyfikacji chmielu i produktów chmielowych  (będzie ono stosowane od 1 kwietnia br.).

W dyskusji rozpatrywana nowelizacja nie wzbudziła kontrowersji i w związku z tym pod głosowanie poddano wniosek o przyjęcie jej bez poprawek. Ustalono, ze stanowisko Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska w sprawie ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego zarekomenduje Izbie senator Jerzy Chróścikowski.