19 grudnia 2006 r.

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw.

Rozpatrywana nowelizacja była projektem rządowym. Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych nad ustawą został upoważniony minister rolnictwa i rozwoju wsi, w imieniu którego podczas posiedzenia głos zabierał podsekretarz stanu w tym resorcie Jan Krzysztof Ardanowski. Uwagi do ustawy zgłosiło Biuro legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana nowelizacja stanowi, że członkowie spółdzielni będą mogli prowadzić działalność jako grupy producenckie. Umożliwia ona spółdzielniom zrzeszanie się w grupy producenckie pod warunkiem, że w ich skład wchodzi co najmniej pięciu producentów jednego produktu. Dotychczas grupy producenckie mogli tworzyć tylko rolnicy indywidualni, osoby prawne i spółki. Ustawa wejdzie w życie w 30 dni po jej opublikowaniu, z wyjątkiem przepisów podatkowych, które będą obowiązywały od 1 stycznia 2007 r.

Jak wyjaśniał podczas posiedzenia wiceminister J.K. Ardanowski, taka zamiana przepisów ma w większym stopniu zachęcić rolników i ułatwić im zakładanie grup producenckich. W ciągu pięciu lat obowiązywania ustawy powstało w Polsce zaledwie 126 takich grup.

Grupy producentów rolnych, które tworzą sami wytwórcy, mają na celu ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej oraz ułatwienie wprowadzania produktów rolnych na rynek, np. poprzez wspólną sprzedaż, co spowoduje, że stają się oni bardziej konkurencyjni.

W opinii wiceministra, ułatwieniem dla tworzenia grup producenckich jest także zawarta w nowelizacji propozycja zniesienia podatku od osób prawnych oraz podatku od nieruchomości, gdyż właśnie opodatkowanie stanowiło główny czynnik zniechęcający rolników do zrzeszania się.

Sejmowa komisja rolnictwa podczas prac nad projektem opowiedziała się za dalszym zmniejszeniem opodatkowania grup producentów rolnych niż zostało to zaproponowane w przedłożeniu rządowym. Ostatecznie Sejm nie zaaprobował zmian wniesionych przez posłów. Zwolnione z podatku będą dochody rolników uzyskane w wyniku sprzedaży produktów rolnych oraz wydatki na zakup środków produkcji przekazanych członkom grupy i na szkolenia.

Na wsparcie grup producentów w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) w latach 2007-2013 przewidziano 130 mln euro. Grupy są wspierane przez pierwszych pięć lat działalności. Na przykład w pierwszym i drugim roku funkcjonowania mogą otrzymać równowartość 5% wartości sprzedanej produkcji rolnej, ale nie więcej niż 100 tys. euro. Są wystarczające środki dla 350 nowych grup producenckich.

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska postanowiła zaproponować senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Jerzego Chróścikowskiego.

Podczas posiedzenia rozpatrzono także ustawę o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz ustawy o działach administracji rządowej.

Stanowisko rządu w sprawie uchwalonej przez Sejm nowelizacji, wypracowanej na podstawie projektu poselskiego, przedstawił wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi J.K. Ardanowski. Uwagi szczegółowe zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

Celem rozpatrywanej nowelizacji sejmowej była zmiana kompetencji w zakresie nadzoru nad Agencją Nieruchomości Rolnych. Uprawnienia ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa z chwilą wejścia w życie ustawy przejmie minister właściwy do spraw rozwoju wsi.

Jak stwierdził podczas posiedzenia wiceminister J.K. Ardanowski, zmiana nadzoru jest pierwszym krokiem do przeprowadzenia reform w rolnictwie. Resort rolnictwa przygotowuje ustawę o ustroju rolnym, która m.in. przewiduje zmianę sposobu sprzedaży ziemi z zasobów Agencji Nieruchomości Rolnych. Jak dodał, resort skarbu nadal będzie miał wpływ na zatwierdzanie planów finansowych agencji. Będzie także odpowiadał za realizację ustawy zabużańskiej, która przewiduje wypłaty rekompensat za mienie pozostawione za wschodnią granicą Polski.

W opinii wnioskodawców projektu, przekazanie nadzoru nad agencją ministrowi rolnictwa jest uzasadnione rodzajem zadań realizowanych przez ANR, takich jak m.in. tworzenie i poprawa struktury obszarowej gospodarstw rodzinnych czy tworzenie warunków sprzyjających racjonalnemu wykorzystaniu ziemi.

Zmiana nadzoru nad ANR podporządkowuje także resortowi rolnictwa spółki hodowlane, które mają szczególne znaczenie dla rozwoju rolnictwa, gdyż wprowadzają postęp biologiczny w hodowli roślinnej i zwierzęcej. Ustawa ma wejść w życie 14 dni po jej opublikowaniu.

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz ustawy o działach administracji rządowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Józefa Łyczaka.