5 grudnia 2006 r.

Tematem pierwszej części posiedzenia Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska było ograniczenie od 1 maja 2007 r. stosowania pomocy państwa w ramach Wspólnej Polityki Rolnej w zakresie kredytów na zakup ziemi oraz kredytów inwestycyjnych.

Informację na ten temat przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Henryk Kowalczyk.

Stosownie do projektu "wytycznych Wspólnoty w sprawie pomocy państwa w sektorze rolnym i leśnym na lata 2007-2013" krajowa pomoc na inwestycje w gospodarstwach rolnych musi spełniać wszystkie warunki określone w art. 4 rozporządzenia o wyłączeniu grupowym zastępującego rozporządzenie nr 1/2004. Oznacza to, że od 1 maja 2007 r., tj. po upływie trzyletniego okresu przejściowego na stosowanie form pomocy istniejącej, zagwarantowanego Polsce w traktacie akcesyjnym, w znowelizowanym rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji zostaną wprowadzone zmiany, na podstawie których pomoc na zakup gruntów rolnych nie będzie mogła przekroczyć 10% łącznych kosztów kwalifikowanych inwestycji w gospodarstwie rolnym, a intensywność pomocy nie może przekraczać określonych wskaźników.

Po dokonaniu niezbędnych zmian utrzymane zostaną kredyty preferencyjne na realizację przedsięwzięć inwestycyjnych w rolnictwie, utworzenie lub urządzenie gospodarstw rolnych przez osoby poniżej 40 roku życia, a także na utworzenie lub urządzenie gospodarstwa rolnego w ramach realizacji zaakceptowanego przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ministerstwo Finansów programu osadnictwa rolniczego na gruntach Skarbu Państwa. Kredyty te mają wspierać zmniejszenie kosztów produkcji, poprawę i zmianę kierunku produkcji, poprawę jakości, a także zachowanie i poprawę norm z zakresu ochrony środowiska naturalnego lub poprawę warunków higieny albo norm w zakresie dobrostanu zwierząt.

Jak poinformował wiceminister H. Kowalczyk, intensywność pomocy, tj. kwota pomocy stanowiąca procent kwalifikowanych kosztów projektu przed opodatkowaniem podatkiem dochodowym, nie będzie mogła przekroczyć 40%, z niewielkimi odstępstwami dla inwestycji realizowanych na obszarach ONW, przez młodych rolników w okresie 5 lat od rozpoczęcia działalności, a także związanych z ochroną i poprawą środowiska naturalnego lub poprawą warunków higieny albo norm w zakresie dobrostanu zwierząt.

Z kredytu preferencyjnego będą mogły być finansowane koszty budowy, kupna lub modernizacji nieruchomości (koszty zakupu ziemi nie będą mogły stanowić więcej niż 10% łącznych kosztów kwalifikowanych), zakupu lub leasingu maszyn i sprzętu, w tym oprogramowania komputerowego do rynkowej wartości majątku, a także koszty ogólne: honoraria dla architektów, inżynierów, opłaty konsultacyjne, studia wykonalności, uzyskanie patentów i pozwoleń.

Szczegółowe warunki udzielania tych kredytów zostaną określone w znowelizowanym rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji.

Ze względu na przewidywane włączenie od 1 stycznia 2007 r. przetwórstwa rolno-spożywczego do zasad pomocy krajowej określonych w "Wytycznych w sprawie krajowej pomocy regionalnej na lata 2007-2013" również preferencyjne linie kredytowe na inwestycje w tym sektorze, obsługiwane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, będą musiały być 1 maja 2007 r. dostosowane do tych wytycznych.

Jak poinformował wiceminister H. Kowalczyk, przy ustalaniu w nowelizowanym rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji, nowych warunków wspierania podmiotów realizujących inwestycje w przetwórstwie rolno-spożywczym - uwzględnione zostaną możliwości wynikające z wytycznych i z rozporządzenia wyłączeniowego dla małych i średnich przedsiębiorstw umożliwiające pomoc inwestycyjną o intensywności: 15% w wypadku małych przedsiębiorstw i 7,5% w wypadku średnich przedsiębiorstw.

Z kredytu preferencyjnego będą mogły być finansowane inwestycje w aktywa materialne obejmujące tworzenie nowego lub rozszerzenie zakresu działalności istniejącego przedsiębiorstwa, zmiana kierunku działalności przedsiębiorstwa (racjonalizacja, modernizacja lub dywersyfikacja) oraz inwestycje w wartości niematerialne i prawne obejmujące koszty transferu technologii poprzez nabycie praw patentowych, licencji, know-how lub nie opatentowanej wiedzy technologicznej.

W Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi trwają prace nad dostosowaniem warunków i trybu pomocy udzielanej ze środków budżetu państwa do Wytycznych Komisji Europejskiej, które wejdą w życie od 1 maja 2007 r.

W dyskusji przewodniczący Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska senator Jerzy Chróścikowski interesował się, czy Polska jest przygotowana na zastosowanie innych wewnętrznych rozwiązań, które pomogłyby polskim rolnikom w zakupie ziemi po wprowadzeniu przez Unię od 1 maja 2007 r. ograniczeń w stosowaniu WPR.

W drugim punkcie porządku dziennego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o podatku rolnym oraz ustawy o podatku leśnym.

Na temat zmian zawartych w rozpatrywanej ustawie informacji udzielała wicedyrektor Departamentu Podatków i Opłat Lokalnych w Ministerstwie Środowiska Justyna Przekopiak. Zapoznano się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Wprowadzane nowelizacją zmiany dotyczące podatku rolnego i leśnego mają na celu bardziej szczegółowe określenie wymogów dotyczących deklaracji i informacji podatkowych, składanych drogą elektroniczną. Dookreśleniu wymogów służy ujednolicenie terminologii używanej w nowelizowanych ustawach z terminologią przepisów dotyczących informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz ustawy - Ordynacja podatkowa.

Warunki i tryb składania tych deklaracji i informacji określane są przez rady gmin w drodze uchwał. Analogiczne rozwiązania wprowadzane są aktualnie do pozostałych podatków lokalnych, równolegle toczy się bowiem proces legislacyjny dotyczący zmiany ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. W pierwotnym zamierzeniu zmiana tych ustaw ujęta była w jednej ustawie nowelizującej, a wyłączona została do odrębnego projektu zgodnie z zaleceniem Rządowego Centrum Legislacji.

W myśl wprowadzanych nowelizacją przepisów rada gminy, określając warunki i tryb składania, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, informacji o gruntach lub o lasach oraz deklaracji na podatek rolny lub leśny, określa w szczególności ich format elektroniczny oraz układ informacji i powiązań między nimi, przy czym przyjęte rozwiązania muszą być zgodne z przepisami o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Proponowane zmiany nie wiążą się ze zmianami obciążeń podatkowych i nie budzą zastrzeżeń legislacyjnych. Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2007 r.

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym oraz ustawy o podatku leśnym. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Henryka Górskiego.

Tego samego dnia Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska przystąpiła do rozpatrywania projektu ustawy budżetowej na rok 2007 w następujących częściach:

Środki oraz planowane wydatki w 2007 r. przeznaczone na sferę środowiska omówił sekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska Krzysztof Zaręba. Ponadto w posiedzeniu udział wzięli: