7 listopada 2006 r.
Na swym posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska rozpatrywała ustawę o ratyfikacji Poprawki do Konwencji o ochronie fizycznej materiałów jądrowych, przyjętej w Wiedniu dnia 6 lipca 2005 roku.
Uzasadnienie do ustawy przedstawili Mariusz Orion Jędrysek - podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska oraz Andrzej Kremer - zastępca dyrektora Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Pozytywną opinię o ustawie ratyfikacyjnej przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.
Celem opiniowanej ustawy jest wyrażenie zgody na dokonanie przez prezydenta RP ratyfikacji Poprawki do Konwencji o ochronie fizycznej materiałów jądrowych, przyjętej w Wiedniu 8 lipca 2005 r. Konwencja weszła w życie 8 lutego 1987 r. Jej stronami jest 112 państw. Zmiany wprowadzane do konwencji zmierzają do rozszerzenia zakresu jej obowiązywania na stosowanie, przechowywanie oraz transport materiałów jądrowych w granicach państw-stron konwencji oraz ochronę fizyczną obiektów jądrowych. Inną istotną zmianą jest wprowadzenie dla państw-stron obowiązku utworzenia systemu ochrony fizycznej, obejmującego materiały jądrowe i obiekty jądrowe będące w zakresie jurysdykcji danego państwa. System taki powinien obejmować akty prawne oraz wskazywać organ odpowiedzialny za implementację instrumentów tego systemu. Ponadto wprowadzono do konwencji i zdefiniowano nowe rodzaje przestępstw, które dotyczą sabotażu (rozumianego jako atak na obiekt jądrowy), przyczyniania się do organizowania lub kierowania działaniami przestępczymi i przemytem. Żadne z przestępstw określonych w konwencji nie będzie traktowane, w razie wystąpienia o ekstradycję lub o wzajemną pomoc prawną, jako akt polityczny czy akt związany z działalnością polityczną albo podyktowany motywami politycznymi. Żadne z postanowień konwencji nie będzie miało wpływu na transfer technologii jądrowych na cele pokojowe, podejmowany dla wzmocnienia ochrony fizycznej materiałów jądrowych i obiektów jądrowych. Przyjęcie zmian do omawianej konwencji skutkuje koniecznością znowelizowania ustawy z 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe oraz ustawy z 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny. Dlatego związanie Rzeczypospolitej Polskiej Poprawką do Konwencji o ochronie fizycznej materiałów jądrowych, wymagało zastosowania trybu określonego w art. 89 ust. 1 pkt 5 konstytucji. W myśl przytoczonego przepisu ratyfikacja przez Rzeczpospolitą Polską umowy międzynarodowej i jej wypowiedzenie wymagają uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie, jeżeli umowa dotyczy spraw uregulowanych w ustawie lub w których konstytucja wymaga ustawy.
W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska jednomyślnie opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy o ratyfikacji Poprawki do Konwencji o ochronie fizycznej materiałów jądrowych, przyjętej w Wiedniu dnia 6 lipca 2005 roku. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Andrzeja Gołasia.
W drugim punkcie porządku dziennego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej i niektórych innych ustaw wraz z projektami aktów wykonawczych.
Uzasadnienie do rozpatrywanej nowelizacji przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Ochrony Środowiska Sebastian Filipek-Kaźmierczak. Zapoznano się także z uwagami szczegółowymi, które przedstawiło senackie biuro legislacyjne.
Nowelizacja reguluje sposób udzielania pomocy publicznej w rolnictwie oraz w rybołówstwie. Dotyczy ona wsparcia finansowego z budżetu krajowego. Wprowadza ponadto pojęcie pomocy de minimis - tzw. małej pomocy. Takie wsparcie może być udzielone przez państwo np. w wypadku wystąpienia klęski suszy i może polegać na umorzeniu podatku rolnego. Dotychczas kwestie te nie były uregulowane w przepisach krajowych. Komisja Europejska określiła, że na krajową pomoc de minimis może być przeznaczone maksymalnie 44 mln 895 tys. euro w rolnictwie i 1 mln 652 tys. euro w rybołówstwie. Jednak wielkość faktycznej pomocy będzie zależeć od możliwości budżetu.
Do pomocy de minimis nie wlicza się pomocy publicznej udzielonej w ramach programu pomocowego. Przy udzielaniu tej pomocy niepotrzebna jest zgoda Komisji Europejskiej, o jej przyznaniu decyduje resort rolnictwa. Unijne przepisy dopuszczają ponadto pomoc publiczną dla małych i średnich przedsiębiorstw zajmujących się przetwórstwem rolnym, jednak nie przekraczającą 100 tys. euro w okresie trzech lat.
W dyskusji senator Jerzy Chróścikowski zgłosił wniosek o wprowadzenie poprawek do rozpatrywanej noweli sejmowej. Były one zbieżne z propozycjami zmian zawartymi w opinii senackiego biura legislacyjnego.
W kolejnych głosowaniach komisja poparła proponowane zmiany do ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej i niektórych innych ustaw wraz z projektami aktów wykonawczych. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Józefa Łyczaka.
Ponadto Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego.
Uzasadnienie do ustawy przedstawił S. Filipek-Kaźmierczak - podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Zapoznano się ze propozycjami zmian zawartymi w opinii senackiego biura legislacyjnego.
Znowelizowana przez Sejm ustawa rozszerza m.in. kompetencje wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych o możliwości przeprowadzenia kontroli u handlowców. Chodzi o sprawdzenie, czy przekazywane przez nich informacje są zgodne ze stanem faktycznym. Dotychczas brakowało odpowiednich przepisów w ustawie, co uniemożliwiało wojewódzkim inspektorom sprawdzanie informacji źródłowych u handlowców. Nowela ma również usprawnić kontrolę przepływu surowca tytoniowego oraz jego magazynowania.
Nowelizacja doprecyzowuje także kwestie związane z realizacją umów kontraktacji i umów na uprawę tytoniu w wypadku, gdy prawa i obowiązki wynikające z tych umów przechodzą na następcę prawnego, np. spadkobiercę.
Ponadto w noweli znalazły się przepisy, które określają, że jedynym miejscem przechowywania tytoniu może być magazyn należący do pierwszego przetwórcy. Dotychczasowe przepisy dopuszczały magazynowanie surowca tytoniowego poza miejscem jego przetwarzania. Utrudnia to lub wręcz uniemożliwia przeprowadzenie kontroli przez Agencję Rynku Rolnego.
W dyskusji propozycję wprowadzenia zmian do ustawy sejmowej zgłosił senator J. Chróścikowski
W kolejnych głosowaniach zostały one zaakceptowane przez komisję. Ustalono, że przyjęcie ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego wraz z zaaprobowanymi poprawkami zarekomenduje Izbie senator J. Chróścikowski.
Na zakończenie posiedzenia Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska zaprezentowano program promocji rolnictwa ekologicznego i żywności ekologicznej. Informację na ten temat przedstawili Karol Krajewski z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz dyrektor Rafał Baran z Testardo Red Cell - firmy, która wygrała konkurs na prowadzenie kampanii.
Kampanię, która rozpocznie się w najbliższym czasie, przygotował resort rolnictwa. Jest ona finansowana w połowie ze środków Unii Europejskiej, a w połowie przez Agencję Rynku Rolnego. Pieniądze zostaną wydane głównie na reklamę telewizyjną, ale także na szkolenia, seminaria czy broszury.
Promocja żywności ekologicznej będzie kosztować ponad 12 mln zł. Kampania informacyjno- promocyjna ma wesprzeć rolnictwo ekologiczne i zachęcić konsumentów do kupowania produktów wytworzonych bez nawozów i środków ochrony roślin. Akcja promocyjna ma uzmysłowić konsumentom, dlaczego produkty ekologiczne są wyjątkowe. Jest też skierowana do rolników, których ma zachęcić do podejmowania takiej produkcji.
Popyt na ekologiczną żywność gwałtownie rośnie na całym świecie. W naszym kraju stosuje się mniej nawozów sztucznych oraz środków chemicznych i dlatego rolnikom łatwiej przestawić się na produkcję ekologiczną.
Przy okazji kampanii promowany będzie unijny znak rolnictwa ekologicznego. Na "ambasadora" kampanii został wybrany prezes Izby Produktu Regionalnego i Tradycyjnego dr Grzegorz Russak, znany także jako specjalista od dobrej, staropolskiej kuchni.
W opinii K. Krajewskiego, Polska ma doskonałe warunki do rozwoju rolnictwa ekologicznego. Jednak obecnie zaledwie 1% artykułów spożywczych pochodzi z produkcji ekologicznej. Wytwarzaniem jej zajmuje się ponad 8200 gospodarstw rolnych i 125 zakładów przetwórczych. Jak mówił, podstawową przeszkodą w zwiększaniu opłacalności produkcji ekologicznej jest niewiedza konsumentów o różnicach między wyrobami ekologicznymi a standardowymi. W efekcie jej opłacalność jest niska, co nie zachęca gospodarstw do jej podejmowania.
Dlatego kampania będzie zachęcać nie tylko do kupowania ekologicznej żywności, ale też do jej produkowania - podkreślił dyrektor Testardo Red Cell R. Baran.
Akcja promocyjna będzie prowadzona głównie w telewizji, a także w innych mediach. Jest obliczona na 3 lata. Ma wskazywać zalety zdrowotne żywności produkowanej naturalnymi metodami, przekonywać, że jakość takich produktów jest wysoka, a sposób ich wytwarzania przyjazny środowisku. W ramach uświadamiania konsumentów prowadzone będą różnego rodzaju szkolenia. Na stałe będzie działać serwis internetowy, prowadzone będą promocje w sklepach.
Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska zaprezentowano specjalnie przygotowane spoty telewizyjne. Zostały one krytycznie ocenione przez senatorów. Jak zaznaczył przewodniczący komisji senator Jerzy Chróścikowski, jego "one nie przekonały". Podobnie negatywne opinie wyrażali pozostali członkowie komisji.
Diariusz Senatu nr 26