Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy - Prawo atomowe.

Na temat nowelizacji sejmowej wypowiadali się wiceminister środowiska Mariusz Orion-Jędrysek oraz wiceprezes Państwowej Agencji Atomistyki Witold Łada. Zapoznano się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, w której zaproponowano wprowadzenie poprawki zmierzającej do ujednolicenia terminologii ustawy, mającej związek z zastąpieniem we wszystkich przepisach ustawy wyrazów "zakład opieki zdrowotnej" wyrazami "jednostka ochrony zdrowia".

Rozpatrywana ustawa była projektem rządowym, zawierającym przepisy mające na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej. Dotyczyła ona wdrożenia do prawa krajowego postanowień dyrektywy Rady w sprawie kontroli wysoce radioaktywnych źródeł zamkniętych i odpadów radioaktywnych oraz przepisów Układu o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej w zakresie zapewnienia kontroli prezesa Państwowej Agencji Atomistyki nad zabezpieczeniami materiałów jądrowych.

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 1 poprawki, zbieżnej z sugestiami senackiego biura legislacyjnego. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie nowelizacji prawa atomowego wybrano senatora Henryka Górskiego.

W drugim punkcie porządku dziennego rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Protokołu o przywilejach i immunitetach Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych, podpisanego dnia 17 grudnia 2004 roku w Genewie.

Senatorowie zapoznali się z informacjami na temat zawartości przedmiotowego protokołu, które przedstawili wiceminister M. Orion-Jędrysek oraz wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Andrzej Kremer. Pozytywną opinię przedstawiło biuro legislacyjne.

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska opowiedziała za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Pawła Michalaka.

Ponadto rozpatrywano ustawę o ratyfikacji Porozumienia między Królestwem Belgii, Królestwem Danii, Republiką Federalną Niemiec, Irlandią, Republiką Włoską, Wielkim Księstwem Luksemburga, Królestwem Niderlandów, Europejską Wspólnotą Energii Atomowej i Międzynarodową Agencją Energii Atomowej dotyczącego wprowadzenia w życie artykułu III ustęp 1 i 4 Układu o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej, podpisanego w Brukseli dnia 5 kwietnia 1973 r.

Na temat przedmiotowego porozumienia wypowiadał się wicedyrektor A. Kremer z MSZ. Pozytywną opinię przedstawiło senackie biuro legislacyjne.

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska poparła przyjętą przez Sejm ustawę ratyfikacyjną. Ustalono, że jej przyjęcie zarekomenduje Izbie senator P. Michalak.

Akceptację komisji uzyskała także ustawa o ratyfikacji Protokołu dodatkowego do Porozumienia między Republiką Austrii, Królestwem Belgii, Królestwem Danii, Republiką Finlandii, Republiką Federalną Niemiec, Republiką Grecką, Irlandią, Republiką Włoską, Wielkim Księstwem Luksemburga, Królestwem Niderlandów, Republiką Portugalską, Królestwem Hiszpanii, Królestwem Szwecji, Europejską Wspólnotą Energii Atomowej a Międzynarodową Agencją Energii Atomowej dotyczącego wprowadzenia w życie artykułu III ustępy 1 i 4 Układu o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej, podpisanego w Wiedniu dnia 22 września 1998 r.

Jej przyjęcie przegłosowano po wysłuchaniu informacji wicedyrektora A. Kremera z MSZ i zapoznaniu się z pozytywną opinią biura legislacyjnego. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora P. Michalaka.

W kolejnym, piątym punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska rozpatrywała ustawa o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw.

Przyjęcie zapisów zawartych w nowelizacji, którą uchwalono na podstawie projektu rządowego, rekomendowała senatorom Teresa Warchołowska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska. Wysłuchano także posła sprawozdawcy Jerzego Gosiewskiego. Uwagi szczegółowe zgłosiło biuro legislacyjne.

Rozpatrywana ustawa zawierała przepisy mające na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej i dotyczyła zmian w zakresie praw podmiotów obowiązanych do udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie, praw nieograniczonego kręgu podmiotów uprawnionych do żądania informacji o środowisku oraz zmian w części dotyczącej przeciwdziałania awariom w zakresie transportu gospodarki, spraw wewnętrznych, środowiska oraz w zakresie działania wojewodów, Państwowej Straży Pożarnej i Inspekcji Ochrony Środowiska.

W przyjętym stanowisku w sprawie nowelizacji prawa ochrony środowiska Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 7 poprawek. Ustalono, że ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Michał Wojtczak.

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska rozpatrzono także ustawę o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o nowelizacji, które przedstawili wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Andrzej Kowalski oraz prezes Agencji Rynku Rolnego Roman Wenerski. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Ustawa uchwalona przez Sejm została wypracowana na podstawie projektu poselskiego i jej celem było dostosowanie przepisów ustawy nowelizowanej do aktualnych potrzeb rynku mleka i jego przetworów. W tym zakresie problemem najbardziej pilnym jest stworzenie regulacji prawnych umożliwiających producentom ubieganie się o dodatkowe ilości referencyjne w roku kwotowym 2006/2007. Zgodnie z nowelizacją w pierwszej kolejności dodatkowe ilości przyznane zostaną dostawcom hurtowym, którzy nie otrzymali w roku kwotowym 2005/2006 indywidualnych ilości referencyjnych z krajowej rezerwy, a zwiększyli sprzedaż mleka lub przetworów mlecznych w stosunku do indywidualnej ilości referencyjnej oraz którzy w roku kwotowym 2005/2006 byli właścicielami indywidualnych ilości referencyjnych w wysokościach nieprzekraczających 800 000 kg mleka.

Ponadto nowela zmienia sposób rozliczania zaliczek pobranych na poczet opłaty wyrównawczej, wnoszonych z tytułu przekroczenia indywidualnej ilości referencyjnej mleka lub przetworów mlecznych, dodaje podstawę prawną umożliwiającą ponowne wpisanie do rejestru podmiotu wykonującego działalność w zakresie skupu mleka oraz doprecyzowuje terminy składania wniosków o zatwierdzenie umowy zbycia bądź oddania w używanie indywidualnej ilości referencyjnej.

Rozwiązania przyjęte przez Sejm znacząco różnią się od zaproponowanych w projekcie, jak również od przyjętych w sprawozdaniu sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Sejm przede wszystkim odstąpił od propozycji zlikwidowania zakazu zbywania prawa do indywidualnej ilości referencyjnej lub jej części producentom posiadającym gospodarstwa na terenie różnych oddziałów terenowych agencji. W kwestii przyznawania dodatkowych ilości referencyjnych w roku kwotowym 2006/2007 pierwszeństwo zagwarantowane zostało dostawcom hurtowym, którzy przy spełnieniu innych warunków w roku kwotowym 2005/2006 byli właścicielami indywidualnych ilości referencyjnych w wysokościach nieprzekraczających 800 000 kg mleka.

Ponadto, w drugim czytaniu, poprzez nadanie nowego brzmienia przepisowi art. 33 ust. 4, zmieniony został sposób rozliczania zaliczek pobranych na poczet opłaty wyrównawczej wnoszonych z tytułu przekroczenia indywidualnej ilości referencyjnej mleka lub przetworów mlecznych. Zgodnie z dotychczasowym stanem prawnym podmioty skupujące miały obowiązek przekazywać kwoty pobranych zaliczek na poczet opłaty w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na wyodrębniony rachunek bankowy właściwego oddziału terenowego agencji. Przyjęte obecnie rozwiązanie umożliwia pozostawienie środków z tego tytułu na rachunku podmiotu skupującego. Zgodnie z aktualnym brzmieniem art. 36 ust. 4 zwrot zaliczek lub ich części podmiot skupujący ma obowiązek przekazać dostawcy hurtowemu w terminie do 1 września następnego roku kwotowego, a dopłatę wniesioną przez dostawcę hurtowego, w terminie do dnia 31 sierpnia, przekazuje właściwemu oddziałowi agencji. Przepisy ustawy nie przewidują żadnych ograniczeń czy innych zabezpieczeń kwot pozostawionych na rachunkach podmiotów skupujących z tego tytułu.

W opinii senackiego biura legislacyjnego, rozpatrywana nowelizacja wymagała doprecyzowania i uzupełnienia w zakresie formalnych skutków rozwiązań dotyczących rozliczania zaliczek pobranych na poczet opłaty wyrównawczej, wnoszonych z tytułu przekroczenia indywidualnej ilości referencyjnej. Ponadto zaproponowano doprecyzowanie przepisu art. 40 ust. 3 ustawy nowelizowanej (art. 1 pkt 11 lit. b nowelizacji) poprzez zastąpienie pojęcia potocznego pojęciem systemowym, a także uściślenie art. 2 ust. 5, zawierającego delegację ustawową do wydania rozporządzenia określającego współczynnik przydziału indywidualnej ilości referencyjnej z krajowej rezerwy.

W dyskusji największe wątpliwości budziły przyznane ustawą indywidualne ilości referencyjne mleka lub przetworów mlecznych. Senator Józef Łyczak zgłosił poprawkę, zgodnie z którą prawo do skorzystania z rezerwy restrukturyzacyjnej, w razie przekroczenia przyznanej kwoty mlecznej, objęłoby także dostawców hurtowych będących właścicielami bądź posiadaczami stad poddawanych ocenie wartości użytkowej i biorących udział w realizacji krajowych programów genetycznego doskonalenia bydła. W głosowaniu proponowana zmiana nie uzyskała poparcia większości i zostanie zgłoszona jako wniosek mniejszości; jego sprawozdawcą będzie senator J. Łyczak.

W kolejnych głosowaniach Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska postanowiła ostatecznie zaproponować wprowadzenie 6 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych, zbieżnych z sugestiami senackiego biura legislacyjnego. Ustalono, że ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Jerzy Chróścikowski.