Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.
Zapis stenograficzny (546) ze wspólnego posiedzenia
Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska (57.)
oraz Komisji Gospodarki Narodowej (78.)
w dniu 21 grudnia 2006 r.
Porządek obrad:
1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 24. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne, ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o systemie oceny zgodności.
(Początek posiedzenia o godzinie 13 minut 38)
(Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Komisji Gospodarki Narodowej Andrzej Łuczycki)
Zastępca Przewodniczącego Andrzej Łuczycki:
Otwieram posiedzenie połączonych komisji: Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska, dotyczące ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne, ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o systemie oceny zgodności.
Mamy do przegłosowania, Szanowni Państwo, poprawki zgłoszone w trakcie dyskusji.
Czy pan senator Miłek chciałby zabrać głos w tej sprawie?
Senator Marian Miłek:
Ja może króciutko uzasadnię te poprawki.
Pierwsza poprawka jest wynikiem dyskusji z prezesem URE, który proponuje podwyższenie z 30 do 40% średniej ceny jako składnika opłaty zastępczej. O co tutaj chodzi? Wszystkie działania, które są teraz podejmowane na rynku energii, a konkretnie przyjęcie przez rząd ustawy likwidującej KDT, rozpoczęcie konsolidacji pionowej, zniesienie obowiązku zakupu energii wyprodukowanej w kogeneracji, stwarzają bardzo niestabilną sytuację na rynku. I takim elementem regulacyjnym, przynajmniej w wypadku ustalania cen w zakresie energii kogeneracyjnej, jest właśnie możliwość zmiany, w pewnych granicach, opłaty zastępczej. Ta jednostkowa opłata zastępcza, którą ustala prezes URE, może się kształtować, zgodnie z tą poprawką, w granicach od 15 do 40% średniego kosztu energii w roku poprzednim. Jest to niewielka korekta, ale daje prezesowi URE pewną elastyczność w kształtowaniu ceny i tym samym w reagowaniu na niepokojące zjawiska, które mogą się pojawić na rynku energii. To jest ta pierwsza poprawka.
Zastępca Przewodniczącego Andrzej Łuczycki:
Dziękuję bardzo.
Bardzo proszę Biuro Legislacyjne o uwagi na temat tej poprawki.
Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:
Nie mam uwag do tej poprawki.
Zastępca Przewodniczącego Andrzej Łuczycki:
Dziękuję bardzo.
Przystępujemy do głosowania.
Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej poprawki? (14)
Kto jest przeciw? (0)
Kto się wstrzymał od głosu? (1)
Dziękuję bardzo.
Poprawka została przyjęta.
Przechodzimy do omówienia poprawki drugiej.
Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.
Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:
Druga poprawka, wykluczająca się z poprawką trzecią i czwartą, wynika z opinii Biura Legislacyjnego dotyczącej treści ust. 2. I może poszła ona zbyt daleko, polega bowiem na skreśleniu ust. 2. W opinii wnioskowano ewentualne skreślenie w ust. 2 pktu 1, który był zbyt daleko idący w stosunku do treści pierwszego raportu.
Wydaje się - tu możemy omówić kolejne poprawki, bo są one związane, wykluczają się - że poprawka trzecia lepiej redaguje ust. 2, a ponadto uwzględnia moją uwagę dotyczącą tego, że w pierwszym okresie działania, czyli w pierwszych trzech miesiącach, świadectwa pochodzenia z kogeneracji będą tylko wydawane, ale obowiązek umorzenia nie będzie jeszcze funkcjonował. Wobec tego wydaje się, że poprawka druga z tych trzech wzajemnie się wykluczających jest najbardziej adekwatna do treści art. 9.
Art. 9 w ogóle dotyczy obowiązku ogłoszenia pierwszego raportu zawierającego ocenę postępu osiągniętego w zwiększaniu udziału energii elektrycznej wytwarzanej w wysokosprawnej kogeneracji w całkowitej krajowej produkcji energii elektrycznej. I ten raport ma być ogłoszony w terminie trzech miesięcy - pierwszy raport, bo normalnie raport ma być ogłaszany co cztery lata - od dnia wejścia w życie ustawy. W ust. 2 podano informacje, co ten raport - chodzi o pierwszy raport - ma zawierać dodatkowo ponad to, czego wymaga ustawa, i wydaje się, że ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez poprawkę trzecią jest do tego najbardziej adekwatny. Dziękuję.
Zastępca Przewodniczącego Andrzej Łuczycki:
Dziękuję bardzo.
Pan senator wnioskodawca, bardzo proszę.
Senator Marian Miłek:
Czy ja mogę jeszcze uzupełnić?
Proszę państwa, raport ten powinien powstać - ba, on musi powstać - ponieważ wnioski w nim zawarte będą wykorzystane w treści przygotowywanej ustawy - Prawo energetyczne. Nowelizacja, którą tutaj w tej chwili przeprowadzamy, jest dwudziestą ósmą nowelizacją ustawy - Prawo energetyczne. Ustawa - Prawo energetyczne w Ministerstwie Gospodarki jest właściwie na ukończeniu i w ciągu pół roku powinniśmy dostać praktycznie nowe prawo energetyczne.
Poprawka trzecia została przedyskutowana z ministrem Wilczakiem i właściwie to on zasugerował takie właśnie ujęcie. Proszę przy tym zwrócić uwagę, że pkt. 1, czyli ocena możliwości stosowania wysokosprawnej kogeneracji, brzmi nieco inaczej aniżeli w pierwszej redakcji ustawy. Mamy tutaj już wprowadzoną poprawkę zasugerowaną przez ministra Wilczaka. W tym brzmieniu jest ona, że tak powiem, całkowicie zgodna z opinią ministra gospodarki.
Zastępca Przewodniczącego Andrzej Łuczycki:
Dziękuję bardzo.
Mamy jasność, przystępujemy do głosowania.
Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki drugiej? (0)
Kto jest przeciw? (16)
Jednogłośnie, dziękuję bardzo.
Poprawka nie została przyjęta.
Przystępujemy do głosowania nad poprawką trzecią.
Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej poprawki? (16)
Jednogłośnie, dziękuję bardzo.
Poprawka została przyjęta.
Przystępujemy do głosowania nad poprawką piątą.
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Tak.
Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki piątej? (16)
Jednogłośnie, dziękuję bardzo.
Poprawka została przyjęta.
Kto będzie sprawozdawcą?
Senator Miłek?
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Dziękujemy bardzo za zgodę.
Zamykam posiedzenie komisji.
(Koniec posiedzenia o godzinie 13 minut 46)
Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.