Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (255) z 24. posiedzenia

Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska

w dniu 6 czerwca 2006 r.

Porządek obrad

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze (druk nr 161).

2. Sprawy bieżące.

(Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 06)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jerzy Chróścikowski)

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Otwieram posiedzenie senackiej Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska.

W dniu dzisiejszym mamy do rozpatrzenia w punkcie pierwszym ustawę o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze, druki sejmowe nr 508 i 559, druk senacki nr 161, a w punkcie drugim - sprawy bieżące. Na dziś są takie dwa punkty, więc myślę, że nie potrwa to długo.

Witam na posiedzeniu pana ministra i osoby towarzyszące, witam gości, oczywiście również panów senatorów i naszą panią Elę Lenard, która pracuje z nami w sekretariacie.

Od razu proszę pana ministra o przedstawienie wprowadzenia do pierwszego punktu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Mariusz-Orion Jędrysek:

Proszę państwa, to jest poprawka poselska, a dotyczy ona informacji, kto jest organem odwoławczym od decyzji marszałka. W tym przypadku przychylamy się do propozycji posłów, aby organem odwoławczym był minister środowiska, działający przy pomocy głównego geologa kraju. Jest to o tyle zasadne, że kolegia odwoławcze nie dysponują takim zapleczem merytorycznym, jakim dysponuje ministerstwo. W poprzednim układzie była taka sytuacja, że kiedy geolog wojewódzki był...

(Sygnał telefonu komórkowego)

Przepraszam najmocniej. Przepraszam.

...kiedy geolog wojewódzki, powiedzmy, pracował u wojewody czy wykonywał zadania wojewody, wtedy z ustawy jasno wynikało, że organem odwoławczym jest minister. Gdy tymczasem z dniem 1 stycznia geolog wojewódzki przeszedł niejako do marszałka, okazało się, że ustawa nie w pełni przewiduje taką sytuację, w związku z tym trzeba było wprowadzić poprawkę. Jesteśmy posłom wdzięczni za jej wprowadzenie i popieramy ją z całą mocą. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję, Panie Ministrze.

Proszę pana legislatora o wyrażenie opinii.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Ustawa nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję.

Czy ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę chętnych. Wśród gości też nie widzę chętnych do zabierania głosu. A Panowie Senatorowie? Nie.

Chcę zwrócić uwagę na jeden fakt. Poprawki, które mamy przed sobą, zostały już raz opracowane przez naszą komisję. Chyba w lutym, jeśli dobrze pamiętam, został podniesiony przez pana ministra problem dotyczący tej sytuacji i wtedy senacka komisja opracowała te poprawki. Pojawił się jednak problem konstytucyjny. Poprawki te zostały odrzucone przez Sejm, ponieważ wykraczały poza zakres materii. Niejako wychodząc naprzeciw, my często zwracamy uwagę na to, że to ograniczenie konstytucyjne jest dla Senatu bardzo niedobre. Już wielokrotnie trzeba było o tym myśleć i zmieniać te zapisy, dlatego że jako Senat, kiedy nawet widzimy prawo, które jest złe, nie możemy go poprawić. Ja zawsze o to wnioskuję. Jednak zakres zmiany prawa, jeśli chodzi o Senat, jest ograniczony. Uważam, że dla konstytucjonalistów powinien to być jeden z warunków, które należałoby zmienić.

Myślę, że w tej sytuacji nie podlega to nawet naszej dyskusji, należy to przyjąć, bo już raz przecież nad tym głosowaliśmy. Tylko tyle chciałem dodać, abyśmy mieli świadomość, jak to wygląda. Mimo że nieraz mamy rację, niestety nie możemy zmienić prawa ze względu na konstytucję.

Proszę, jeśli nie ma żadnych uwag, żadnych pytań, to przejdziemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem ustawy bez poprawek? (5)

Dziękuję.

Ustawa została przyjęta jednomyślnie.

Dziękuję panu ministrowi i osobom towarzyszącym.

Kto chce być sprawozdawcą? Jeśli nie ma chętnych, to wezmę to na siebie.

Dziękuję bardzo.

Ja mam jeszcze informację dla nas, dla członków komisji w ramach punktu drugiego. Proszę państwa, wystąpiłem z wnioskiem do prezydium, do pana marszałka o wyrażenie zgody na zorganizowanie w dniu 11 lipca konferencji na temat "Konsolidacja systemu kontroli żywności w Polsce". Zagadnienia tej konferencji rozpisane są w punktach, myślę, że nie będę czytał, kto będzie chciał, to się z tym zapozna, jeśli marszałek zatwierdzi, jest to przygotowane na to posiedzenie prezydium. Ma to się odbyć pod patronatem marszałka Krzysztofa Putry, wśród punktów jest analiza obowiązujących przepisów prawa dotyczących jakości i bezpieczeństwa żywności, którą zaprezentuje pan Marek Chrapek, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, jest punkt dotyczący zmian strukturalnych, organizacyjnych i legislacyjnych oraz harmonogram działań wdrażających zintegrowany system kontroli żywności, który zaprezentuje pan Andrzej Chodkowski, dyrektor generalny z ministerstwa. Jest też geneza powstania zintegrowanego systemu kontroli żywności, a przedstawi ją pan Sławomir Pietrzak, doradca ministra. Następnie kawa, a po kawie chcemy przedstawić nieco dłuższą prezentację, byłaby to informacja o aktualnym funkcjonowaniu instytucji kontrolujących żywność pod względem bezpieczeństwa i jakości. Są tu zapisani: przedstawiciel głównego inspektora weterynarii, przedstawiciele Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa, przedstawiciel głównego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, przedstawiciel Państwowej Inspekcji Sanitarnej i przedstawiciel Państwowej Inspekcji Handlowej.

Oczywiście po tych krótkich referatach, myślę, że dwu- czy trzyminutowych, do pięciu minut, chodzi o to, żeby jednak nie rozgadywać się zbyt długo, odbyłaby się dyskusja nad koncepcją, która została wypracowana, nad tym, czy łączyć te wszystkie jednostki, czy ich nie łączyć. Chodziłoby o wypracowanie jakiegoś stanowiska na posiedzeniu naszej komisji, bo tyle jest mowy na ten temat. Jedni chcą, drudzy nie chcą. Podyskutujmy, zobaczmy, jak faktycznie ten problem jest przedłożony. Mówimy tu o tym, że produkcja żywności bezpiecznej dla konsumenta wymaga spełnienia rozwiązań systemowych, zharmonizowanych ze strategią jakości i bezpieczeństwa żywności w Unii Europejskiej, co powinno być oparte na spójnym i przejrzystym prawie w całym łańcuchu żywnościowym, od pola do stołu. Myślę, że jest to temat dla nas bardzo ważny i chyba powinien wzbudzić duże zaciekawienie dzięki konferencji. To tyle.

Czy ktoś ma ewentualne pytania w tej sprawie, może uwagi? Nie ma uwag.

Jeszcze jedna sprawa. Dotyczy ona inicjatywy, którą już podejmujemy, chodzi o parki narodowe. Zwróciła się do nas pani minister z kancelarii pana prezydenta, w związku z tym, że jest wiele zgłoszeń PiS dotyczących parków narodowych, aby zająć się sprawą parków narodowych. Dotyczy to między innymi parku białowieskiego, Białowieży. Takie spotkanie, w zasadzie posiedzenie, bo chcemy, aby było to posiedzenie, będzie organizowane 23 czerwca, z udziałem przedstawicieli różnych organizacji pozarządowych. Jest też propozycja, żeby zaprosić przedstawicieli senackiej Komisji Ochrony Środowiska...

(Głos z sali: Sejmowej.)

...tak, sejmowej, przepraszam, sejmowej Komisji Ochrony Środowiska... Jaka jest jej pełna nazwa? Komisja Ochrony Środowiska...

(Głos z sali: ...Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.)

Tak, przedstawicieli Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Trzeba ich zaprosić, kto przyjdzie, to przyjdzie, zobaczymy, ale chcemy ich zaprosić jako gości, aby nie omawiać sprawy tylko w naszym gronie, tu, w Senacie i aby problem ten zaistniał również w Sejmie, bo sprawa dotyczy, nie ukrywajmy, nowelizacji ustawy, chodzi o to, żeby nawet pewne zmiany poprowadzić w tym kierunku. Mocno włączyła się w to też Kancelaria Prezydenta, pan prezydent jest żywo zainteresowany tą sprawą. Takie są bieżące informacje.

Aha, jeszcze jedna sprawa. Jeśli jest taka wola, a myślę, że jest, chodzi o to, że szykujemy jeszcze posiedzenie seminaryjne dotyczące finansowania, generalnie mówiąc, spraw z dziedziny ochrony środowiska, taki jest główny punkt. My już niejako omawialiśmy ten temat przy okazji harmonizacji, ale zabrakło elementu finansowania. Chcemy tu ściągnąć przedstawicieli wszystkich instytucji, które finansują, mówię o Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i wszystkich innych, które związane są z finansowaniem, oczywiście łącznie z budżetem. Chodzi o to, żeby poruszyć ten temat na posiedzeniu naszej komisji i wykazać wszystkie istniejące możliwości. Zależy nam głównie na ustaleniu, o czym zaczęliśmy mówić przy okazji harmonizacji, czy środki finansowe, przewidywane z programu na lata 2007-2013, są rzeczywiście tak adresowane, jak tego oczekiwaliśmy, czy ta harmonizacja jest w całości, czy nie, czy znowu, jak ja to obserwuję i chyba koledzy senatorowie też to widzą, są różne regionalne lobbingi, gdzie, co, komu przypisać jak najwięcej środków. Jako komisja zajmująca się ochroną środowiska nie możemy nie dostrzegać tej sprawy.

Jeszcze jedna sprawa, tak już na przyszłość. Przygotowujemy wyjazdowe posiedzenie. Odbędzie się ono w Tucznie, to jest koło Koszalina, nie wiem, to jest około 100 km od Koszalina, tak?

(Głos z sali: Wałcza.)

Wałcza. To jest teren pana ministra Szyszki, ma on tam piękne poletka doświadczalne, które chciałby zaprezentować, ma jakieś swoje pomysły, rozwiązania, które chciałby wdrażać w przyszłości. Oprócz tego chcemy się zająć "Naturą 2000". To jest rzeczywiście złożony problem i chcielibyśmy się nim zająć. Problemów mamy całą masę, szczególnie teraz przy projektowaniu, przyjmowaniu obrębów, granic itd. Zatem warto zobaczyć, jak patrzą na to samorządy, ile wskazują problemów, często podnoszą larum, że ogranicza im się możliwość prowadzenia działalności gospodarczej itd. Ja mam wiele takich sygnałów. Myślę, że warto zająć się "Naturą 2000" i byłby to problem do omówienia na posiedzeniu wyjazdowym. Zorganizowalibyśmy tam spotkanie w starostwie, zaprosilibyśmy przedstawicieli urzędu marszałkowskiego, wojewody. Tak by to mniej więcej wyglądało. Byłby to wyjazd dwudniowy, jednego dnia Tuczno, a drugiego dnia Wałcz, tak?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Jesteśmy na etapie uzgadniania. Tak, żebyśmy...

(Wypowiedzi w tle nagrania)

W dniach 27 i 28 lipca.

(Głos z sali: W lipcu?)

Tak, bo to jednak trzeba wcześniej zaplanować, nie da się tak z dnia na dzień.

Dobrze. Myślę, że wystarczy pracy, którą tu narzucam, chyba nie będę niczego więcej dodawał, oprócz tego, co nam jeszcze narzucą, a w najbliższym czasie będzie mowa o ustawie o paszach, chyba już na najbliższym posiedzeniu omawiana będzie ta ustawa. Dziękuję.

Czy są jakieś uwagi? Nie ma, nie słyszę. Dziękuję.

W związku z tym, że wyczerpaliśmy porządek obrad, zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska.

(Koniec posiedzenia o godzinie 15 minut 18)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie i publikacja:
Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów