Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.
Zapis stenograficzny (839) z 101. posiedzenia
Komisji Praw Człowieka i Praworządności
w dniu 11 lipca 2007 r.
Porządek obrad:
1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 36. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o Policji.
(Początek posiedzenia o godzinie 19 minut 02)
(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Zbigniew Romaszewski)
Przewodniczący Zbigniew Romaszewski:
Otwieram posiedzenie Komisji Praw Człowieka i Praworządności poświęcone nowelizacji ustawy o Policji.
W czasie posiedzenia plenarnego została zgłoszona poprawka.
Będzie pani uprzejma ją objaśnić.
Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:
Pan senator Szymański i pan senator Trybuła zgłosili poprawkę, która ma na celu poszerzenie katalogu przestępstw znajdujących się w art. 19 ust. 1. Chodzi o to, aby można było prowadzić kontrolę operacyjną również w trakcie przeprowadzania czynności operacyjno-rozpoznawczych związanych z podejrzeniem popełnienia przestępstwa przerwania ciąży za zgodą kobiety, ujętego w art. 152 kodeksu karnego.
Nie wiem, czy od razu przedstawiać stanowisko Biura Legislacyjnego?
Przewodniczący Zbigniew Romaszewski:
Proszę bardzo.
Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:
Biuro Legislacyjne stoi na stanowisku - ono zresztą już było przedstawione w trakcie debaty przez pana senatora Piesiewicza - że poprawka wykracza poza materię ustawy. Dziękuję.
Przewodniczący Zbigniew Romaszewski:
Poprawka wykracza poza materię ustawy. Dobrze.
Kto jeszcze z państwa? Proszę bardzo.
Pan senator? Proszę bardzo.
Senator Antoni Szymański:
Ja dwa słowa tylko.
Panie Przewodniczący! Szanowna Komisjo!
Nowelizacja zmierza do tego, aby w tej niezwykle niepokojącej sytuacji, jeśli chodzi o pedofilię, dać Policji nowe instrumenty, żeby mogła z tym zjawiskiem skutecznie walczyć.
Od lat mamy również problem z nielegalnie dokonywaną aborcją. Istnieją rozmaite obliczenia dotyczące skali tego zjawiska, myślę że liczba piętnastu tysięcy aborcji, podawana przez niektóre źródła, jest zbliżona do stanu faktycznego. Gdyby Policja uzyskała wspomniane instrumenty, to zwalczanie zjawiska aborcji byłoby w Polsce bardzo ułatwione. Z tego powodu podtrzymuję swoją poprawkę w tej kwestii.
Przewodniczący Zbigniew Romaszewski:
Dziękuję bardzo.
Czy panowie chcą przedstawić swój pogląd?
Zastępca Dyrektora Departamentu Prawnego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Andrzej Rudlicki:
Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!
Wstępny ogląd legislacyjny potwierdza ocenę pani mecenas, iż ta ustawa może się spotkać z zarzutem niekonstytucyjności.
Jeśli chodzi o kwestię merytoryczną, to, jak już mówiłem na posiedzeniu, formalne stanowisko rządu dotyczyło uzupełnienia o art. 200. Niewątpliwie rządowi bardzo zależałoby na tym, żeby ustawa weszła w życie możliwie szybko, przewidziane jest zresztą czternastodniowe vacatio legis. Po podpisaniu przez pana prezydenta ta regulacja mogłaby, powiem może tak trochę kolokwialnie, jeszcze w te wakacje być stosowana.
(Przewodniczący Zbigniew Romaszewski: To dosyć istotne.)
Co do rozszerzenia, to po pierwsze, ustawa musi wrócić do Sejmu, a po drugie, w Sejmie odbędzie się jeszcze dyskusja na temat konstytucyjności tej zmiany. Niezależnie od merytorycznej, robionej na gorąco, oceny tej kwestii, czy pan senator ma rację, czy nie, czy to ta technika zwalczania danego przestępstwa, czy inna, czy te środki, czy inne, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby tę propozycję rozważyć. Ja nie chcę w tym momencie przesądzać skutku innego postępowania legislacyjnego. Ustawa o Policji jest niestety dość często zmieniana, choć nie aż tak często, jak prawo o ruchu drogowym, tak że możliwości są i będą. Gdyby to było rozpatrzone pod kątem merytorycznym na innym etapie prac legislacyjnych, to nie byłoby potem wątpliwości formalnych ani okazji do zatrudniania Trybunału Konstytucyjnego. Dziękuję.
Przewodniczący Zbigniew Romaszewski:
Dziękuję bardzo.
Pan senator chciałby jeszcze zabrać głos.
Senator Krzysztof Piesiewicz:
Ja w zasadzie nie mam prawie nic do dodania. Z punktu widzenia legislacyjnego ocena jest czysta - to, że wychodzimy poza zakres ustawy nowelizującej, jest oczywiste. Ale trzeba przecież wziąć pod uwagę jeszcze ten aspekt, że to nie jest ot taka sobie sprawa. Moim zdaniem wymaga ona debaty sejmowej, wymaga wypowiedzenia się różnych stron. Zresztą proszę zwrócić uwagę na to, że gdyby zaistniała taka sytuacja, że to jest dopuszczalne, to może znalazłyby się i inne przestępstwa, które na przykład ja bym chciał dopisać. Nie wiem, w każdym razie jest to troszeczkę, mówiąc w ogromnym skrócie... Bo niezależnie od oceny, czy to jest potrzebne, czy nie, no, myślę, że zdania tu byłyby podzielone i różni ludzie różnie w tej kwestii mogliby się wypowiadać, to sprawa została zgłoszona do debaty w takim momencie i w taki sposób, iż wydaje mi się - proszę przyjąć, że to, co powiem, jest w cudzysłowie - że w sensie procesu legislacyjnego to było nie fair. Dziękuję bardzo.
Przewodniczący Zbigniew Romaszewski:
Dziękuję bardzo.
Czy ktoś chciałby jeszcze coś dodać?
Nie ma więcej głosów, proszę państwa, wobec tego przechodzimy do głosowania.
W pierwszej kolejności będziemy głosowali nad przyjęciem ustawy bez poprawek.
Kto z państwa jest za? (5)
(Głos z sali: Pięć. Jednogłośnie.)
Wobec tego nie będziemy już więcej głosowali, powrócimy do tej sprawy ewentualnie w późniejszym terminie, kiedy będziemy się tym znów zajmowali...
(Wypowiedź poza mikrofonem)
No musi, musi.
Dziękuję.
Zamykam posiedzenie komisji.
(Koniec posiedzenia o godzinie 19 minut 09)
Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.