2 stycznia 2007 r.
Na swym posiedzeniu Komisja Praw Człowieka i Praworządności rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2007 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji. W przyjętej dla Komisji Gospodarki Narodowej opinii napisano:
"Komisja Praw Człowieka i Praworządności w dniach 29 i 30 listopada 2006 roku wstępnie rozpatrywała wybrane części projektu ustawy budżetowej, a następnie w dniu 2 stycznia 2007 roku opiniowała następujące części ustawy budżetowej:
część 04 - Sąd Najwyższy,
część 04 - Sąd Najwyższy - rozdział 75105 - Rzecznik Interesu Publicznego,
część 05 - Naczelny Sąd Administracyjny,
część 06 - Trybunał Konstytucyjny,
część 08 - Rzecznik Praw Obywatelskich,
część 10 - Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych,
część 13 - Instytut Pamięci Narodowej - Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu,
część 15 - Sądy Powszechne,
część 52 - Krajowa Rada Sądownictwa,
część 37 - Sprawiedliwość,
zał. nr 5 - Plan finansowy Funduszu Pomocy Postpenitencjarnej,
zał. nr 5 - plan finansowy Funduszu Rozwoju Przywięziennych Zakładów Pracy,
część 42 - Sprawy Wewnętrzne,
zał. nr 5 - plan finansowy Funduszu Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego,
zał. nr 5 - plan finansowy Funduszu Wsparcia Policji,
część 43- Wyznania Religijne oraz Mniejszości Narodowe i Etniczne,
część 54 - Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych,
zał. nr 5 - plan finansowy Państwowego Funduszu Kombatantów,
część 56 - Centralne Biuro Antykorupcyjne,
część 57 - Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
część 59 - Agencja Wywiadu,
a także załączniki nr 4, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 15 zgodnie z przedmiotowym zakresem działania komisji.
Komisja - po zapoznaniu się z przedstawionymi materiałami, wysłuchaniu przedstawicieli poszczególnych jednostek budżetowych i przeprowadzeniu dyskusji - przyjęła wnioski o wprowadzenie następujących poprawek:
1) |
a) w art. 36 wydatki związane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem, ochroną i zarządzaniem infrastrukturą transportu lądowego, finansowaną lub dofinansowaną przez ministra właściwego do spraw transportu zmniejsza się o 27.000 tys. zł, b) w załączniku nr 2:
|
2) |
a) w załączniku nr 2:
b) w załączniku nr 11 - Limity zatrudnienia dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń zatrudnionych w urzędach organów władzy państwowej, kontroli, ochrony prawa, sądach i trybunałach oraz w placówkach zagranicznych w roku 2007, w Lp. 16 - Sądy powszechne, zwiększa się w tabeli Zatrudnienie o 200 etatów; |
3) |
w załączniku nr 2: a) w części 04 Sąd Najwyższy w rozdziale 75105 - Rzecznik Interesu Publicznego, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 2.000 tys. zł, b) w części 08 Rzecznik Praw Obywatelskich w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 2.000 tys. zł; |
4) |
w załączniku nr 2: a) w części 05 Naczelny Sąd Administracyjny w rozdziale 75312 - Uposażenia sędziów w stanie spoczynku oraz uposażenia rodzinne, zmniejsza się świadczenia na rzecz osób fizycznych o 2.800 tys. zł, b) w części 05 Naczelny Sąd Administracyjny w rozdziale 75102 - Naczelne organy sądownictwa, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 2.800 tys. zł; |
5) |
w załączniku nr 2: a) w części 07 Najwyższa Izba Kontroli w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 1.500 tys. zł, b) w części 52 Krajowa Rada Sądownictwa w rozdziale 75104 - Krajowa Rada Sądownictwa, zmniejsza się świadczenia na rzecz osób fizycznych o 220 tys. zł, wydatki bieżące jednostek budżetowych o 4.600 tys. zł oraz wydatki majątkowe o 600 tys. zł, c) w części 54 Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych w rozdziale 85323 - Państwowy Fundusz Kombatantów, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 1.000 tys. zł oraz świadczenia na rzecz osób fizycznych |
UZASADNIENIE
Poprawka nr 1 zmierza do przywrócenia Naczelnemu Sądowi Administracyjnemu kwoty 27 milionów zł, która w trakcie prac nad budżetem w Sejmie została tej instytucji odebrana.
Zmniejszenie wydatków na sądownictwo administracyjne może spowodować iż zabraknie środków na realizacje związaną z działalnością sądów. Ponadto znaczne uszczuplenie budżetu NSA narazi sąd na płacenie kar umownych wynikających z umów zawartych z wykonawcami inwestycji (dokończenie budowy siedziby NSA). Poprawką nr 4 ma na celu przeniesienie środków pomiędzy poszczególnymi rozdziałami cz. 05 zgodnie z wolą dysponenta - Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Poprawka nr 2 w pkt b) zmierza do zwiększenia w załączniku nr 11 w Lp. 16 - Sądy powszechne - zatrudnienia o 200 etatów z przeznaczeniem na etaty kuratorskie. Na ten cel komisja przeznaczyła kwotę 3.500 tys. zł pochodzącą z budżetu Rzecznika Interesu Publicznego w wys. 1 mln zł oraz z budżetu Sądu Najwyższego w wysokości 2,5 mln. zł.
Poprawka nr 3 zmierza do przywrócenia kwoty 2.000 tys. zł w budżecie Rzecznika Praw Obywatelskich z przeznaczeniem na prowadzenie działalności w terenie (wyjazdy zbiorowe połączone z przyjęciami interesantów oraz powstaniem specjalistycznego zespołu pomocy prawnej o charakterze konsultacyjno-interwencyjnym dla najuboższych) oraz na utworzenie trzeciego Pełnomocnika Rzecznika Praw Obywatelskich w terenie.
Poprawka nr 5 dotyczy zwiększenia budżetu Państwowego Funduszu Kombatantów.
Art. 19 Konstytucji stanowi: "Rzeczypospolita Polska specjalną opieką otacza weteranów walk o niepodległość, zwłaszcza inwalidów wojennych".
Warunki materialne w jakich żyją kombatanci, wysokość ich rent i emerytur skłaniają do wniosku, że przeznaczone w budżecie na pomoc materialną dla kombatantów kwoty są dalece niewystarczające. W szczególności od momentu wprowadzenia opłat za sanatoria znalazły się one poza zasięgiem możliwości finansowych większości kombatantów.
Komisja uważa, że dodatkowo wygospodarowana kwota winna między innymi posłużyć na pomoc dla kombatantów w szczególności na dofinansowanie leczenia sanatoryjnego kombatantów oraz na działalność związaną z upamiętnianiem i popularyzowaniem historii dotyczącej Walk o Odrodzeni Polski i represji wojennych oraz okresu powojennego, w tym na działalność dokumentacyjną i wydawniczą wydarzeń historycznych.
Komisja zasiliła Państwowy Fundusz Kombatantów kwotą 6.920 tys. złotych. Kwotę tę wygospodarowano zmniejszając:
w załączniku nr 2:
Pozostałe rozpatrywane części ustawy budżetowej Komisja Praw Człowieka i Praworządności zaopiniowała pozytywnie".