2 stycznia 2007 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Praw Człowieka i Praworządności rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2007 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji. W przyjętej dla Komisji Gospodarki Narodowej opinii napisano:

"Komisja Praw Człowieka i Praworządności w dniach 29 i 30 listopada 2006 roku wstępnie rozpatrywała wybrane części projektu ustawy budżetowej, a następnie w dniu 2 stycznia 2007 roku opiniowała następujące części ustawy budżetowej:

część 04 - Sąd Najwyższy,

część 04 - Sąd Najwyższy - rozdział 75105 - Rzecznik Interesu Publicznego,

część 05 - Naczelny Sąd Administracyjny,

część 06 - Trybunał Konstytucyjny,

część 08 - Rzecznik Praw Obywatelskich,

część 10 - Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych,

część 13 - Instytut Pamięci Narodowej - Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu,

część 15 - Sądy Powszechne,

część 52 - Krajowa Rada Sądownictwa,

część 37 - Sprawiedliwość,

zał. nr 5 - Plan finansowy Funduszu Pomocy Postpenitencjarnej,

zał. nr 5 - plan finansowy Funduszu Rozwoju Przywięziennych Zakładów Pracy,

część 42 - Sprawy Wewnętrzne,

zał. nr 5 - plan finansowy Funduszu Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego,

zał. nr 5 - plan finansowy Funduszu Wsparcia Policji,

część 43- Wyznania Religijne oraz Mniejszości Narodowe i Etniczne,

część 54 - Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych,

zał. nr 5 - plan finansowy Państwowego Funduszu Kombatantów,

część 56 - Centralne Biuro Antykorupcyjne,

część 57 - Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego,

część 59 - Agencja Wywiadu,

a także załączniki nr 4, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 15 zgodnie z przedmiotowym zakresem działania komisji.

Komisja - po zapoznaniu się z przedstawionymi materiałami, wysłuchaniu przedstawicieli poszczególnych jednostek budżetowych i przeprowadzeniu dyskusji - przyjęła wnioski o wprowadzenie następujących poprawek:

1)

a) w art. 36 wydatki związane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem, ochroną i zarządzaniem infrastrukturą transportu lądowego, finansowaną lub dofinansowaną przez ministra właściwego do spraw transportu zmniejsza się o 27.000 tys. zł,

b) w załączniku nr 2:

  • w części 05 Naczelny Sąd Administracyjny w rozdziale 75102 - Naczelne organy sądownictwa, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 7.000 tys. zł oraz wydatki majątkowe o 20.000 tys. zł,
  • w części 83 Rezerwy celowe w poz. 62 - Sfinansowanie prac przygotowawczych (wykup gruntów) na budowę obwodnicy miasta Lublina w ciągu dróg krajowych nr S-12, S-17, S-19, zmniejsza się wydatki majątkowe o 27.000 tys. zł;

2)

a) w załączniku nr 2:

  • w części 04 Sąd Najwyższy w rozdziale 75102 - Naczelne organy sądownictwa, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 1.700 tys. zł oraz wydatki majątkowe o 800 tys. zł,

  • w części 04 Sąd Najwyższy w rozdziale 75105 - Rzecznik Interesu Publicznego, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 1.000 tys. zł,

  • w części 15/01 Ministerstwo Sprawiedliwości w rozdziale 75502 - Jednostki sądownictwa powszechnego, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 3.500 tys. zł,

b) w załączniku nr 11 - Limity zatrudnienia dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń zatrudnionych w urzędach organów władzy państwowej, kontroli, ochrony prawa, sądach i trybunałach oraz w placówkach zagranicznych w roku 2007, w Lp. 16 - Sądy powszechne, zwiększa się w tabeli Zatrudnienie o 200 etatów;

3)

w załączniku nr 2:

a) w części 04 Sąd Najwyższy w rozdziale 75105 - Rzecznik Interesu Publicznego, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 2.000 tys. zł,

b) w części 08 Rzecznik Praw Obywatelskich w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 2.000 tys. zł;

4)

w załączniku nr 2:

a) w części 05 Naczelny Sąd Administracyjny w rozdziale 75312 - Uposażenia sędziów w stanie spoczynku oraz uposażenia rodzinne, zmniejsza się świadczenia na rzecz osób fizycznych o 2.800 tys. zł,

b) w części 05 Naczelny Sąd Administracyjny w rozdziale 75102 - Naczelne organy sądownictwa, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 2.800 tys. zł;

5)

w załączniku nr 2:

a) w części 07 Najwyższa Izba Kontroli w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 1.500 tys. zł,

b) w części 52 Krajowa Rada Sądownictwa w rozdziale 75104 - Krajowa Rada Sądownictwa, zmniejsza się świadczenia na rzecz osób fizycznych o 220 tys. zł, wydatki bieżące jednostek budżetowych o 4.600 tys. zł oraz wydatki majątkowe o 600 tys. zł,

c) w części 54 Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych w rozdziale 85323 - Państwowy Fundusz Kombatantów, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 1.000 tys. zł oraz świadczenia na rzecz osób fizycznych
o 5.920 tys. zł.

UZASADNIENIE

Poprawka nr 1 zmierza do przywrócenia Naczelnemu Sądowi Administracyjnemu kwoty 27 milionów zł, która w trakcie prac nad budżetem w Sejmie została tej instytucji odebrana.

Zmniejszenie wydatków na sądownictwo administracyjne może spowodować iż zabraknie środków na realizacje związaną z działalnością sądów. Ponadto znaczne uszczuplenie budżetu NSA narazi sąd na płacenie kar umownych wynikających z umów zawartych z wykonawcami inwestycji (dokończenie budowy siedziby NSA). Poprawką nr 4 ma na celu przeniesienie środków pomiędzy poszczególnymi rozdziałami cz. 05 zgodnie z wolą dysponenta - Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Poprawka nr 2 w pkt b) zmierza do zwiększenia w załączniku nr 11 w Lp. 16 - Sądy powszechne - zatrudnienia o 200 etatów z przeznaczeniem na etaty kuratorskie. Na ten cel komisja przeznaczyła kwotę 3.500 tys. zł pochodzącą z budżetu Rzecznika Interesu Publicznego w wys. 1 mln zł oraz z budżetu Sądu Najwyższego w wysokości 2,5 mln. zł.

Poprawka nr 3 zmierza do przywrócenia kwoty 2.000 tys. zł w budżecie Rzecznika Praw Obywatelskich z przeznaczeniem na prowadzenie działalności w terenie (wyjazdy zbiorowe połączone z przyjęciami interesantów oraz powstaniem specjalistycznego zespołu pomocy prawnej o charakterze konsultacyjno-interwencyjnym dla najuboższych) oraz na utworzenie trzeciego Pełnomocnika Rzecznika Praw Obywatelskich w terenie.

Poprawka nr 5 dotyczy zwiększenia budżetu Państwowego Funduszu Kombatantów.

Art. 19 Konstytucji stanowi: "Rzeczypospolita Polska specjalną opieką otacza weteranów walk o niepodległość, zwłaszcza inwalidów wojennych".

Warunki materialne w jakich żyją kombatanci, wysokość ich rent i emerytur skłaniają do wniosku, że przeznaczone w budżecie na pomoc materialną dla kombatantów kwoty są dalece niewystarczające. W szczególności od momentu wprowadzenia opłat za sanatoria znalazły się one poza zasięgiem możliwości finansowych większości kombatantów.

Komisja uważa, że dodatkowo wygospodarowana kwota winna między innymi posłużyć na pomoc dla kombatantów w szczególności na dofinansowanie leczenia sanatoryjnego kombatantów oraz na działalność związaną z upamiętnianiem i popularyzowaniem historii dotyczącej Walk o Odrodzeni Polski i represji wojennych oraz okresu powojennego, w tym na działalność dokumentacyjną i wydawniczą wydarzeń historycznych.

Komisja zasiliła Państwowy Fundusz Kombatantów kwotą 6.920 tys. złotych. Kwotę tę wygospodarowano zmniejszając:

w załączniku nr 2:

Pozostałe rozpatrywane części ustawy budżetowej Komisja Praw Człowieka i Praworządności zaopiniowała pozytywnie".