27 stycznia 2006 r.
Podczas posiedzenia Komisji Praw Człowieka i Praworządności rozpatrzono ustawę budżetową na rok 2006 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji.
Wybrane części projektu ustawy budżetowej komisja rozpatrywała wstępnie na posiedzeniu w dniach 6 i 7 stycznia br., a 27 stycznia br. zaopiniowała następujące części ustawy budżetowej:
część 01 - Kancelaria Prezydenta - rozdział 75104 - Krajowa Rada Sądownictwa,
część 04 - Sąd Najwyższy,
część 04 - Sąd Najwyższy - rozdział 75105 - Rzecznik Interesu Publicznego,
część 05 - Naczelny Sąd Administracyjny,
część 06 - Trybunał Konstytucyjny,
część 08 - Rzecznik Praw Obywatelskich,
część 10 - Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych,
część 13 - Instytut Pamięci Narodowej - Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu,
część 15 - Sądy Powszechne,
część 37 - Sprawiedliwość,
zał. nr 5 - plan finansowy Funduszu Pomocy Postpenitencjarnej,
zał. nr 5 - plan finansowy Funduszu Rozwoju Przywięziennych Zakładów Pracy,
część 42 - Sprawy Wewnętrzne,
zał. nr 5 - plan finansowy Funduszu Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego,
zał. nr 5 - plan finansowy Funduszu Wsparcia Policji,
część 43- Wyznania Religijne oraz Mniejszości Narodowe i Etniczne,
część 54 - Urząd do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych,
zał. nr 5 - plan finansowy Państwowego Funduszu Kombatantów,
część 57 - Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
część 59 - Agencja Wywiadu,
a także załączniki nr 4, 6, 7, 9, 11, 12, 13, 15, 16 zgodnie z przedmiotowym zakresem działania komisji.
Komisja Praw Człowieka i Praworządności po zapoznaniu się z przedstawionymi materiałami, wysłuchaniu przedstawicieli poszczególnych jednostek budżetowych i przeprowadzeniu dyskusji przyjęła wnioski o wprowadzenie następujących poprawek:
1. w załączniku nr 2 w części 05 Naczelny Sąd Administracyjny:
a) w rozdziale 75312 - Uposażenia sędziów w stanie spoczynku oraz uposażenia rodzinne, zmniejsza się świadczenia na rzecz osób fizycznych o 2000 tys. zł,
b) w rozdziale 75102 - Naczelne organy sądownictwa, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 2000 tys. zł;
2. a) w załączniku nr 2:
b) w załączniku nr 5 w tabeli Plan finansowy Państwowego Funduszu Kombatantów:
3. a) w załączniku nr 2:
b) w załączniku nr 5 w tabeli Plan finansowy Państwowego Funduszu Kombatantów:
- w części IV Zadania wynikające z ustawy tworzącej fundusz celowy w lp. 1 zwiększa się wydatki na pomoc społeczną o 670 tys. zł.
W uzasadnieniu przyjętych poprawek przekazanych następnie Komisji Gospodarki Narodowej, stwierdzono, że oprócz poprawki nr 1, która miała na celu przeniesienie środków między poszczególnymi rozdziałami cz. 05 zgodnie z wolą dysponenta - Naczelnego Sądu Administracyjnego, pozostałe poprawki dotyczą zwiększenia budżetu Państwowego Funduszu Kombatantów. Jak uzasadniono, art. 19 konstytucji stanowi: "Rzeczypospolita Polska specjalną opieką otacza weteranów walk o niepodległość, zwłaszcza inwalidów wojennych". Warunki materialne, w jakich żyją kombatanci, wysokość ich rent i emerytur skłaniają do wniosku, że przeznaczona w budżecie na pomoc materialną dla kombatantów kwota 4 mln zł jest dalece niewystarczająca. W szczególności od momentu wprowadzenia opłat za sanatoria znalazły się one poza zasięgiem możliwości finansowych większości kombatantów. Komisja Praw Człowieka i Praworządności uznała, że dodatkowo wygospodarowana kwota winna między innymi posłużyć na dofinansowanie leczenia sanatoryjnego kombatantów. Komisja zasiliła dodatkowo Państwowy Fundusz Kombatantów kwotą 3170 tys. zł. Kwotę tę wygospodarowano, zmniejszając:
Pozostałe rozpatrywane części ustawy budżetowej Komisja Praw Człowieka i Praworządności zaopiniowała pozytywnie. Opinię w tej sprawie przekazano Komisji Gospodarki Narodowej. Ustalono, że zgłoszone poprawki podczas posiedzenia tej komisji zarekomenduje jej senator Zbigniew Romaszewski.