12 czerwca 2007 r. Podczas posiedzenia Komisji Obrony Narodowej zapoznano się z informacją Ministerstwa Obrony Narodowej na tematu programu reformy wyższego szkolnictwa wojskowego. Informację przedstawili podsekretarz stanu Jacek Kotas oraz pełnomocnik ministra obrony narodowej ds. reformy wyższego szkolnictwa wojskowego gen. bryg. prof. dr hab. Bogusław Smólski. Przedstawiciele MON poinformowali o celach i założeniach reformy wyższego szkolnictwa wojskowego, jego aktualnej i przyszłej organizacji oraz przedstawili ocenę obecnych i perspektywicznych kosztów funkcjonowania wyższego szkolnictwa wojskowego. W intencji resortu, podstawowym założeniem prowadzonych prac jest pełne systemowe dostosowanie wszystkich elementów szkolnictwa wojskowego do ciągle zmieniającej się sytuacji w obszarze narodowego i międzynarodowego bezpieczeństwa. Konieczność przeciwdziałania pojawiającym się zagrożeniom, wpływ postępu technologicznego na prowadzenie działań bojowych, doświadczenia zdobyte w trakcie operacji pokojowych tworzą nowe wyzwania przed szkolnictwem wojskowym. Mimo ograniczonych zasobów musi ono służyć ciągłemu podnoszeniu poziomu profesjonalizmu kadr wojskowych, przyjmując za podstawę trzystopniowy model kształcenia, uzupełniony systemem krótkoterminowych kursów specjalistycznych. Reforma zakłada mniej kierunków w Akademii Obrony Narodowej, przekształconej w ośrodek badawczo-edukacyjny pracujący na potrzeby różnych resortów, powołanie związku szkół wyższych rodzajów sił zbrojnych, które jednak zachowają samodzielność. Przedstawiając założenia, pełnomocnik ministra do spraw reformy wyższego szkolnictwa wojskowego prof. B. Smólski zaznaczył, że przewidują one kilka sposobów kształcenia kadr oficerskich, z wykorzystaniem studiów cywilnych i wojskowych. Kształcenie w umiejętnościach niezbędnych w całym wojsku ma pozostać pod centralnym zarządem, a na programy kursów związanych z poszczególnymi rodzajami sił zbrojnych będą mieli wpływ ich dowódcy. Wyższe szkoły oficerskie Wojsk Lądowych, Sił Powietrznych i Marynarki Wojennej mają utworzyć związek szkół wyższych rodzajów sił zbrojnych, zachowując jednak autonomię. Celem powołania związku jest ujednolicenie modelu i programów kształcenia podchorążych, by później jako oficerowie mieli wiedzę potrzebną w służbie w każdym z rodzajów sił zbrojnych. W wypadku pewnych szczególnych specjalności, np. kryptologów, wojsko będzie mogło odstąpić od stawianego oficerom wymogu trzyletniej praktyki w dowodzeniu plutonem, na rzecz zobowiązania, że odbędą praktykę potrzebną oficerowi. W Akademii Obrony Narodowej, oprócz wydziałów bezpieczeństwa narodowego oraz zarządzania i dowodzenia, ma powstać instytut badań strategicznych. Jak powiedział komendant-rektor AON gen. bryg. Janusz Kręcikij, akademia, znajdująca się od lat w okresie przejściowym, będzie "wygaszała" nieperspektywiczne kierunki - europeistykę, historię i ekonomię. Argumentował, że pod względem nauk humanistycznych lub ekonomii WAT - "uczelnia niszowa" - nie może konkurować z dużymi uniwersytetami, powinna natomiast rozwijać taką specjalność jak dowodzenie. Prof. B. Smólski zapewnił senatorów, że wszyscy, którzy rozpoczęli studia, skończą je na podjętych kierunkach. Wyjaśnił też, że MON nie zamierza rozwiązać Akademii Marynarki Wojennej, a nowa koncepcja zakłada "zachowanie wszystkiego, co wartościowe". Podkreślił, że minister Aleksander Szczygło oczekuje wprawdzie racjonalizacji wydatków związanych ze szkolnictwem, ale obniżenie kosztów nie jest celem reformy. Szkoły wojskowe mają działać w nowej strukturze od jesieni 2008. W drugim punkcie porządku dziennego senatorowie z Komisji Obrony Narodowej zapoznali się informacją Ministerstwa Obrony Narodowej na temat systemu szkolenia pilotów. Informację przedstawił dowódca Sił Powietrznych gen. dyw. Andrzej Błasik. Gen. A. Błasik poinformował o harmonogramie czteroletnich studiów inżynierskich w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie, wariantach szkolenia pilotów lotnictwa taktycznego, szkoleniu pilotów w USA, stanie realizacji szkolenia polskich pilotów na F-16, a także o przewidywanej wielkości rekrutacji do WSOSP do 2015 r. oraz potrzebach szkoleniowych pilotów na samolot wielozadaniowy F-16. |