3 lipca 2007 r. Podczas posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu omówiono opublikowaną przez Komisję Europejską Zieloną Księgę "Europejska Przestrzeń Badawcza: Nowe Perspektywy". W wyniku dyskusji komisja przyjęła opinię, którą następnie przekazała Komisji Spraw Unii Europejskiej. W zaakceptowanej przez senatorów opinii napisano: "Komisja Nauki, Edukacji i Sportu Senatu RP na swoim posiedzeniu w dniu 3 lipca 2007 r. ustosunkowała się do opracowanej przez Komisję Wspólnot Europejskich "Zielonej Księgi - Europejska Przestrzeń Badawcza: Nowe Perspektywy". Komisja Nauki, Edukacji i Sportu Senatu RP wyraża stanowisko akceptujące wobec ogólnych kierunków budowania Europejskiej Przestrzeni Badawczej, zawartych w Księdze. Jednocześnie komisja ocenia analizowany dokument jako dobry bodziec stymulujący dyskusję na temat budowania nowoczesnej struktury badań naukowych w Polsce oraz stworzenia warunków jej kompatybilności w ramach UE. Komisja niezależnie od swojego stanowiska ogólnego podejmie w przyszłości dalszą analizę tego dokumentu, wykorzystując jej wnioski w celach legislacyjnych, w szczególności dla modyfikacji przepisów prawa sprzyjających budowaniu w Polsce warunków rozwoju i kompatybilności struktury badań naukowych z krajami UE. W toku debaty pojawiły się również głosy krytyczne wobec tego dokumentu, w tym wykazujące zbytnią ogólnikowość wybranych fragmentów tekstu, sformułowania opisowe o kontrowersyjnej zawartości oraz niedoskonałość w zakresie tłumaczenia tekstu oryginału na język polski". W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu rozpatrzono ustawę o zmianie niektórych ustaw w związku z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, w zakresie przedmiotowym komisji. W tej części posiedzenia udział wzięli sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Sławomir Kłosowski oraz sekretarz stanu w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej Daniel Pawłowiec. W wyniku dyskusji komisja postanowiła zaproponować w przekazanej Komisji Spraw Unii Europejskiej opinii wprowadzenie następujących poprawek:
|