21 lutego 2007 r.
Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu oraz Komisji Ustawodawczej rozpatrzono ponownie uchwałę Senatu o potrzebie budowania atmosfery wychowawczej w Polsce.
25 stycznia br., po drugim czytaniu, marszałek skierował projekt do obu komisji w celu przygotowania - na podstawie art. 84b ust. 4 Regulaminu Senatu - poprawionego sprawozdania.
W trakcie ponownego rozpatrywania projektu uchwały zgłoszono nowy wniosek - o nadanie uchwale następującego brzmienia:
"Wydarzenia ostatnich miesięcy z dramatyzmem i mocą uwydatniły potrzebę refleksji nad problemami wychowawczymi, dotykającymi młode pokolenie. Dotyczą one najczęściej młodzieży gimnazjalnej i zapewne z tego powodu cała uwaga społeczna koncentruje się wokół spraw szkoły.
Jako Senat Rzeczypospolitej Polskiej przypominamy, że wychowanie młodego pokolenia jest obowiązkiem całego społeczeństwa, wszystkich obywateli, wszystkich instytucji państwa. Wychowanie jest zintegrowanym i wszechobecnym procesem, który odbywa się przede wszystkim w domu, szkole i kościele, ale także na ulicy i w autobusie, w sklepie i miejscu pracy.
Aby dobrze wychować młode pokolenie potrzebna jest atmosfera wychowawcza w państwie, czyli zgoda społeczna na dobre wychowanie, na priorytet tego zadania w społeczeństwie i państwie.
Należy zwrócić uwagę na ogromną rolę mediów i ich wpływ na dzieci i młodzież. Konieczne jest bardziej odpowiedzialne dobieranie emitowanych treści, szczególnie filmów, w których obecnie tak dużo jest przemocy i braku moralności. Pozytywne przykłady nie mają należytego miejsca i szacunku. Elementy te tworzą społeczny wzór do naśladowania, szczególnie przez ludzi młodych. Kolejnym bardzo ważnym czynnikiem jest przykład osobisty, w tym przede wszystkim rodziców, nauczycieli i księży, ale także polityków i wszystkich innych obywateli.
Dopiero w tym miejscu należy wymienić szkołę jako bardzo ważne ogniwo, obok rodziny i kościoła. W szkole, podobnie jak w domu, wszystko ma wpływ na wychowanie: nauczyciele i woźni, wygląd klasy i stan pomocy naukowych, ale przede wszystkim przykład osobisty nauczycieli. Bardzo ważna w szkole jest obecność księdza, nie tylko na katechezie.
Jest dziś ogromna potrzeba zrozumienia ludzi młodych - całego pokolenia i każdego z osobna. Należy pochylić się nad ich problemami, nad radościami i smutkami, zapytać o ich szanse na dziś i na jutro. Zapytać, czy mają propozycję zajęć po zakończeniu lekcji, czy mają z kim porozmawiać, czy ich agresja nie jest krzykiem rozpaczy i samotności?
W dziecku jest dużo dobra, a dorastając coraz częściej styka się ze złym przykładem swego otoczenia. Jeśli spróbujemy to otoczenie zmienić, jeśli zbudujemy atmosferę wychowania w społeczeństwie, wówczas na pewno dobre wychowanie naszego czasu będzie na miarę pokolenia Jana Pawła II.
Zwracamy się z gorącym apelem do całego społeczeństwa: do rodziców i wychowawców, do nauczycieli i księży, do polityków i pozostałych obywateli - bądźcie dobrzy dla młodzieży, dostrzeżcie ją i jej problemy, próbujcie zrozumieć, dajcie dobry przykład!
Jako Senat Rzeczypospolitej Polskiej w swoich działaniach legislacyjnych będziemy podejmowali sprawy młodego pokolenia, w tym szczególnie rozwiązania wspierające rodziny i dobrą edukację, przyjazne media i aktywnych wychowawców oraz miejsca pracy dla młodzieży.
Zbudujmy wspólnie w Polsce atmosferę wychowawczą, na dziś i dla przyszłych pokoleń!
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej <<Monitor Polski>>."
W głosowaniu komisje opowiedziały się za wprowadzeniem do projektu uchwały poprawki zawartej w zgłoszonym wniosku. Na sprawozdawcę stanowiska połączonych komisji w tej sprawie wybrano senatora Kazimierza Wiatra.