8 stycznia 2007 r.
Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu oraz Komisji Ustawodawczej przeprowadzono pierwsze czytanie inicjatywy uchwałodawczej Komisji Nauki, Edukacji i Sportu - "O potrzebie budowy atmosfery wychowawczej w Polsce".
W imieniu wnioskodawców projekt uchwały przedstawił i uzasadnił senator Kazimierz Wiatr.
Po rozpatrzeniu w pierwszym czytaniu przedstawionego przez wnioskodawcę projektu uchwały połączone komisje wniosły o wprowadzenie do niego poprawki, zgodnie z którą treść uchwały otrzymuje brzmienie:
"Wydarzenia ostatnich miesięcy z dramatyczną mocą uwydatniły potrzebę refleksji nad sprawami wychowawczymi, dotykającymi młodego pokolenia. Dotyczą one najczęściej młodzieży gimnazjalnej i zapewne z tego powodu cała uwaga społeczna koncentruje się wokół problemów szkoły.
Jako Senat Rzeczypospolitej Polskiej z całą powagą stwierdzamy, że wychowanie młodego pokolenia jest obowiązkiem całego społeczeństwa, wszystkich obywateli, wszystkich instytucji państwa. Wychowanie jest zintegrowanym i wszechobecnym procesem, który odbywa się przede wszystkim w domu, szkole i w kościele, ale także na ulicy i w autobusie, w sklepie i w miejscu pracy.
Aby dobrze wychować młode pokolenie konieczna jest atmosfera wychowawcza w państwie, czyli zgoda społeczna na dobre wychowanie, na priorytet tego zadania społeczeństwa i państwa.
Należy zwrócić uwagę na ogromną rolę mediów i jej wpływ na młodych. Konieczne jest bardziej odpowiedzialne dobieranie emitowanych treści, szczególnie filmów, w których obecnie tak dużo jest przemocy i braku moralności. Pozytywne wzorce nie mają należytego miejsca i szacunku. Elementy te tworzą społeczny wzorzec i wzór do naśladowania, szczególnie przez młodych. Kolejnym bardzo ważnym elementem jest przykład osobisty, w tym przede wszystkim rodziców, nauczycieli i księży, ale także polityków i każdego z obywateli.
Dopiero w tym miejscu należy wymienić szkołę jako bardzo ważne ogniwo, obok rodziny i kościoła. W szkole, podobnie jak w domu, wszystko wpływa na wychowanie: nauczyciele i woźni, wygląd klasy i stan pomocy naukowych. Bardzo ważna w szkole jest obecność księdza, nie tylko na katechezie.
Jest dziś ogromna potrzeba zrozumienia młodych - zbiorowo i każdego z osobna. Należy pochylić się nad ich problemami, nad radościami i smutkami, zapytać o ich perspektywy na dziś i na jutro. Zapytać, czy mają propozycję zajęć po zakończeniu lekcji, czy mają z kim porozmawiać, czy ich agresja nie jest formą krzyku rozpaczy i samotności?
Zauważmy, że dziecko jest dobre i stając się młodzieżą pozostaje dobre, ale walczy ze złym przykładem swego otoczenia. Jeśli spróbujemy to otoczenie zmienić, jeśli zbudujemy atmosferę wychowania w społeczeństwie, wówczas na pewno dobre wychowanie naszego czasu będzie na miarę najlepszych wzorów II Rzeczypospolitej i Polski czasów powstań XIX wieku.
Dlatego zwracamy się z gorącym apelem do całego społeczeństwa: do rodziców i wychowawców, do nauczycieli i księży, do polityków i wszystkich obywateli - bądźcie dobrzy dla młodych, dostrzeżcie ich i ich problemy, próbujcie zrozumieć, dajcie dobry przykład!
Zbudujmy wspólnie w Polsce atmosferę wychowania, na dziś i dla przyszłych pokoleń!
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej <<Monitor Polski>>.".
Ustalono, że sprawozdanie połączonych komisji w sprawie projektu uchwały o potrzebie budowy atmosfery wychowawczej w Polsce przedstawi podczas drugiego czytania senator K. Wiatr.