27 marca 2007 r.
Na swym posiedzeniu Komisja Kultury i Środków Przekazu zapoznała się z planami dotyczącymi ograniczenia zasięgu częstotliwości Programu II Polskiego Radia.
Komisja postanowiła zająć się tą sprawą w związku ze społecznym protestem przeciw decyzji Zarządu Polskiego Radia o odebraniu radiowej "Dwójce" jej dotychczasowych wysokiej jakości częstotliwości i przekazaniu ich "Jedynce". Dla II Programu Polskiego Radia oznaczałoby to utratę kilkudziesięciu procent słuchaczy, pogorszenie jakości odbioru nawet w dużych miastach i niedocieranie do małych miast.
W posiedzeniu Komisji Kultury i Środków Przekazu wzięli udział przedstawiciele stowarzyszeń twórczych, które protestują przeciw tej decyzji: prezes polskiego PEN Clubu Adam Pomorski, Jerzy Biernat z Zarządu Głównego Związku Polskich Artystów Plastyków, Krzysztof Knittel z Polskiej Rady Muzycznej, prezes ZASP Krzysztof Kumor i prezes Związku Kompozytorów Polskich Jerzy Kornowicz.
W opinii ludzi kultury, zepchnięcie "Dwójki" - jedynego ogólnokrajowego radiowego programu koncentrującego się na kulturze - do pozycji "radia niszowego" przyniesie niepowetowane straty i spowoduje upośledzenie kulturalne ogromnych połaci kraju. Ich zdaniem, znaczenie "Dwójki" jest nie do przecenienia.
Wyjaśniając przyczyny takiej decyzji, prezes Polskiego Radia Krzysztof Czabański wskazał przede wszystkim na względy finansowe. Podkreślił także, ze programy kulturalne przejmie radiowa "Jedynka".
W tej części posiedzenia wzięli także udział wicemarszałek Ryszard Legutko, przewodnicząca Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Elżbieta Kruk, wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Jarosław Sellin, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej Anna Streżyńska.
W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia komisja rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz o zmianie innych ustaw.
Przyjęcie ustawy będącej projektem rządowym, rekomendował senatorom wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego J. Sellin. W tej części posiedzenia wzięli także udział poseł sprawozdawca Andrzej Walkowiak, wiceprezes Urzędu Patentowego Andrzej Dyrża, a także przedstawiciele Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwa Gospodarki, Ministerstwa Zdrowia, Amerykańskiej Izby Gospodarczej oraz Polskiego Stowarzyszenia Wytwórców Produktów Markowych. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.
Głównym celem nowelizacji jest wdrożenie przepisów dyrektywy 2004/48/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie egzekwowania praw własności intelektualnej. Ponadto ustawa wdraża art. 1 ust. 1 i 2 dyrektywy Rady 93/83/EWG w sprawie koordynacji niektórych zasad dotyczących prawa autorskiego oraz praw pokrewnych w odniesieniu do przekazu satelitarnego oraz retransmisji drogą kablową, art. 3 ust. 2 i 3 dyrektywy Rady 93/98/EWG w sprawie harmonizacji czasu ochrony prawa autorskiego i niektórych praw pokrewnych oraz art. 7 ust. 4 dyrektywy 96/9/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie prawnej ochrony baz danych.
Dyrektywa 2004/48/WE ma na celu harmonizację problematyki egzekwowania praw własności intelektualnej, a przede wszystkim związanych z tym kwestii procesowych. Skutkiem wdrożenia dyrektywy ma być zapewnienie równorzędnego poziomu ochrony praw własności intelektualnej we wszystkich państwach członkowskich oraz umożliwienie rozstrzygania sporów ponadgranicznych. W związku z wdrażaniem tej dyrektywy ustawodawca dokonuje zmian w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych, ustawie - Prawo własności przemysłowej, ustawie o ochronie baz danych, ustawie o ochronie prawnej odmian roślin oraz ustawie - Kodeks postępowania cywilnego. Zmiany dotyczą domniemania autorstwa lub własności, środków tymczasowych i zabezpieczających, środków naprawczych, zakazów sądowych, odszkodowań, publikacji orzeczeń sądowych, środków alternatywnych oraz dowodów.
Dostosowanie do dyrektywy 93/83/EWG polega na implementacji definicji "satelity" i "publicznego przekazu satelitarnego". Ujednolicenie tych pojęć w poszczególnych państwach członkowskich ma zlikwidować niepewność prawną dotyczącą nabywania praw oraz pozwoli uniknąć jednoczesnego stosowania kilku ustawodawstw krajowych w odniesieniu do tego samego przekazu.
Przepisy art. 3 ust. 2 i 3 dyrektywy Rady 93/98/EWG (w brzmieniu nadanym dyrektywą 2001/29/WE) uzależniają czas ochrony fonogramu i wideogramu od daty ich opublikowania lub rozpowszechnienia, w związku z tym dokonuje się nowelizacji art. 95 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Przepis ten w dotychczasowym brzmieniu przewidywał, że prawo do fonogramu i wideogramu gaśnie z upływem pięćdziesięciu lat następujących po roku, w którym fonogram lub wideogram został sporządzony.
Zmiana art. 1 ustawy o ochronie baz danych zmierza do poprawnej implementacji art. 7 ust. 4 dyrektywy 96/9/WE. Po nowelizacji bazy danych będą podlegać ochronie na podstawie ustawy o ochronie baz danych, niezależnie od ochrony przyznanej bazom spełniającym cechy utworu przez ustawę o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
W głosowaniu Komisja Kultury i Środków Przekazu postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie do ustawy 6 poprawek, przede wszystkim o charakterze legislacyjnym. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Krzysztofa Cugowskiego.