14 marca 2006 r.

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Kultury i Środków Przekazu przeprowadzono pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

W imieniu wnioskodawcy - Komisji Kultury i Środków Przekazu projekt przedstawił i uzasadnił senator Piotr Boroń.

Proponowana inicjatywa zmierza do ustanowienia podstaw prawnych udzielania dotacji przez sejmiki województw na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru.

Zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami w trybie określonym odrębnymi przepisami dotacja na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru może być udzielona wyłącznie przez organ stanowiący gminy lub powiatu, na zasadach określonych w podjętej przez ten organ uchwale. Rozpatrywany projekt zmierza do poszerzenia katalogu podmiotów uprawnionych do udzielania dotacji w wyżej wskazanym zakresie o organy stanowiące samorządu województwa. W związku z tym projekt nadaje nowe brzmienie powołanemu art. 81 ust. 1 oraz - w konsekwencji - art. 82 ust. 1 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Jak podkreślono w uzasadnieniu, wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie powodować skutków finansowych dla budżetu państwa. Z uwagi na fakt, iż przedmiot regulacji projektu dotyczy udzielania dotacji przez sejmiki województw, wejście w życie unormowań prawnych w zaproponowanym brzmieniu będzie wiązać się z poniesieniem przez te organy wydatków w wysokości określonej w podjętych przez nie uchwałach. Dlatego nie jest obecnie możliwe określenie wysokości obciążenia budżetów samorządów województw z tego tytułu.

Zgodnie z art. 87 ust. 3 lit. d Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską za zgodną ze wspólnym rynkiem może być uznana pomoc przeznaczona na wspieranie kultury i zachowanie dziedzictwa kulturowego, jeżeli nie zmienia warunków wymiany handlowej i konkurencji we Wspólnocie w zakresie sprzecznym ze wspólnym interesem. Mając to na uwadze, należy uznać, iż projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej. W toku senackiego postępowania legislacyjnego nad projektem należy jednak - zgodnie z ustawą z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej - rozstrzygnąć, czy podlega on notyfikacji Komisji Europejskiej.

Podczas posiedzenia na temat projektu wypowiadali się wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Tomasz Merta, wicedyrektor Departamentu Ochrony Zabytków w tym resorcie Dariusz Jankowski, przewodniczący Zespołu ds. Edukacji i Kultury Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego Marek Olszewski, a także Robert Zenc z UOKiK. Pozytywna opinie przedstawiły Urząd Komitetu Integracji Europejskiej oraz UOKiK.

W głosowaniu komisje jednomyślnie przyjęły rozpatrywany projekt. Na jego sprawozdawcę wyznaczono senatora P. Boronia.