Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.
Zapis stenograficzny (208) z 14. posiedzenia
Komisji Kultury i Środków Przekazu
w dniu 26 kwietnia 2006 r.
Porządek obrad:
1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji (druk nr 135).
(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 04)
(Posiedzeniu przewodniczy przewodnicząca Krystyna Bochenek)
Przewodnicząca Krystyna Bochenek
Otwieram posiedzenie senackiej Komisji Kultury i Środków Przekazu.
Witam członków komisji, szczególnie serdecznie witam nowego członka komisji, pana senatora Michała Wojtczaka. Mam nadzieję, że będzie panu miło w naszym gronie i będzie nam się dobrze wspólnie pracowało. Witamy pana bardzo serdecznie. Witam również zaproszonych gości, których potem będę przedstawiała, w trakcie wystąpień, oraz panią legislator Aleksandrę Skorupkę z Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu.
Przypomnę jeszcze dla porządku, że będziemy dziś rozpatrywać ustawę o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji.
O przedstawienie prac sejmowych poproszę pana posła sprawozdawcę Pawła Kowala.
Poseł Paweł Kowal:
Dzień dobry państwu.
Pani Przewodnicząca! Wysoka Komisjo! Panie Ministrze!
Prace nad tą poprawką trwały tylko dwa dni, ale nie dlatego, że nie były ekstraordynaryjne, lecz z tego powodu, że istota tej poprawki sprowadza się w gruncie rzeczy do wyczerpania postulatów Trybunału Konstytucyjnego, który na skutek skarg zajmował się ustawą o radiofonii i telewizji. My pracowaliśmy nad tą ustawą w grudniu. Uwagi Trybunału w gruncie rzeczy zmusiły nas czy spowodowały konieczność ustalenia trybu wyłaniania przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. W tej sprawie była inicjatywa ustawodawcza pana prezydenta Rzeczypospolitej, jak to przy ustawie o radiofonii i telewizji, mimo że chodziło w gruncie rzeczy o jedno zdanie. Początkowo kwestia ta wywołała pewne kontrowersje na posiedzeniu komisji sejmowej, a także Sejmu. Pojawiły się propozycje, żeby przy okazji zwiększyć liczebność krajowej rady nawet do dwunastu osób, oraz takie, które wykraczały daleko poza zakres zmian proponowanych przez pana prezydenta. Jednak ostatecznie rozsądek i przekonanie, że należy w trybie pilnym doprowadzić do tego, żeby organ, jakim jest przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji mógł zostać wybrany i działać, przesądziły o tym, że posłowie przyjęli, że ta nowelizacja będzie wyglądała tylko tak, jak państwo ją widzą, czyli w gruncie rzeczy pozostanie w ramach określonych przez inicjatywę pana prezydenta. Wszystkie inne propozycje, niekiedy dość zaskakujące, zostały zgłoszone a to jako wnioski mniejszości, a to jako propozycje klubów w drugim czytaniu, nie uzyskały jednak rekomendacji komisji dla Sejmu.
Kwestią, która wywoływała znaczące kontrowersje podczas posiedzeń komisji było to, czy rząd, prezydent lub inne organy, ciała konstytucyjne, mające prawo inicjatywy ustawodawczej, będą jeszcze odnosiły się do tych uwag Trybunału Konstytucyjnego. Po uzyskaniu informacji, że ani rząd, ani prezydent, ani Senat, bo nie mieliśmy takich sygnałów, nie zamierzają zgłaszać w tej sprawie inicjatywy ustawodawczej i po wyjaśnieniu, że to wyczerpuje sprawę, większość posłów, w tym posłowie opozycyjni, przystąpiła do prac. W dynamiczny i owocny sposób wczoraj wieczorem je zakończyliśmy. I wczoraj wieczorem Sejm przyjął tę ustawę w brzmieniu takim, jakie marszałek Sejmu przedłożył Wysokiemu Senatowi. Mnie pozostaje tylko poprosić państwa o to, żeby ze względu na dobro sprawy zechcieli państwo też w tym trybie procedować i przyjąć łaskawie tę ustawę.
Dziękuję bardzo, Pani Przewodnicząca.
Przewodnicząca Krystyna Bochenek:
Dziękuję, Panie Przewodniczący.
To był pan poseł sprawozdawca Paweł Kowal.
Teraz, ponieważ wiem, że pan poseł ma jakieś ważne zadania, zapytam - zanim poproszę pana ministra o zabranie głosu - czy państwo mają pytania do pana posła sprawozdawcy. Nie, nie widzę zgłoszeń.
Proszę zatem o zabranie głosu sekretarza stanu w Kancelarii Prezydenta RP, pana ministra Roberta Drabę.
Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP Robert Draba:
Dziękuję bardzo.
Proszę państwa, uzupełniając to, co zechciał powiedzieć pan poseł sprawozdawca, bo nie chciałbym powtarzać całej tej argumentacji, chcę tu zaznaczyć, że istotą inicjatywy ustawodawczej podjętej przez prezydenta Rzeczypospolitej było usunięcie stanu, jaki powstał po wyroku Trybunału Konstytucyjnego i umożliwienie funkcjonowania konstytucyjnego organu, jakim jest Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. Jak wszyscy państwo doskonale wiecie, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji jest to funkcja, bez której praktycznie krajowa rada nie może wypełniać nie wszystkich, ale większości swoich konstytucyjnych i ustawowych zadań. Zatem pan prezydent zdecydował się podjąć inicjatywę, która umożliwi działanie tegoż konstytucyjnego organu i to jest jakby główny cel tej ustawy.
W toku prac w Sejmie były podnoszone różne argumenty. Jednym z nich było stwierdzenie, że zaproponowana zmiana ustawy nie wyczerpuje wszystkich kwestii, którymi zajmował się Trybunał Konstytucyjny. Mogę jednak powiedzieć, że inicjatywa pana prezydenta sprowadza się nie do regulacji całości spraw związanych z kwestiami podnoszonymi przez Trybunał Konstytucyjny, lecz jedynie do doprowadzenia do takiego stanu, który umożliwi Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji funkcjonowanie dzięki wyłonieniu przewodniczącego, spełniającego w tejże radzie istotne funkcje. I to tyle pokrótce. Jeśli to wystarcza, to dziękuję.
Przewodnicząca Krystyna Bochenek:
Bardzo dziękuję.
Czy panie i panowie senatorowie mają pytania do pana ministra?
Bardzo proszę, pan senator Ryszka.
Senator Czesław Ryszka:
Mam takie pytanie: kiedy inne zarzuty Trybunału będzie rozpatrywać prezydent? Czy raczej to Sejm ma to podjąć?
Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP Robert Draba:
Mogę odpowiedzieć na to pytanie w ten sposób: pan prezydent ma inicjatywę ustawodawczą i zajął się akurat tym problemem, który był najbardziej palący. Trybunał Konstytucyjny nie odroczył wejścia w życie wyroku, więc uznał, że ustawa może funkcjonować nawet w tym okrojonym stanie, w okrojonym przez wyrok Trybunału Konstytucyjnego. Jest to więc pytanie szersze: czy Sejm zechce podjąć taką inicjatywę, czy być może rząd... znaczy nie rząd, tylko pan prezydent, który być może w przyszłości będzie również chciał się tym zająć? Na razie mogę powiedzieć, że intencją pana prezydenta nie jest szersze regulowanie rynku mediów, lecz tylko zadziałanie interwencyjne w tej sytuacji. Dlatego też myślę, że ten stan prawny, który obowiązuje po wyroku Trybunału Konstytucyjnego, jest stanem, który nie narusza konstytucji i jest akceptowany. Dziękuję bardzo.
Przewodnicząca Krystyna Bochenek:
Czy jeszcze ktoś z państwa senatorów chciałby zapytać pana ministra? Nie. Dziękuję bardzo.
Proszę zatem o zabranie głosu panią legislator Aleksandrę Skorupkę.
Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:
Dziękuję bardzo. Nie zgłaszam zastrzeżeń do ustawy.
Przewodnicząca Krystyna Bochenek:
Pytam jeszcze raz: czy ktoś z państwa senatorów chce jeszcze zabrać głos? Nikt.
Kto z państwa jest za tym, aby przyjąć ustawę o zmianie ustawy o radiofonii i Telewizji bez poprawek?
Kto jest przeciw...
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Przepraszam bardzo, oczywiście.
Kto jest za? (8)
Kto jest przeciw? (0)
Kto się wstrzymał od głosu? (0)
Dziękuję bardzo.
Ponieważ nie było żadnych poprawek, procedowaliśmy szybko. Jak widać, jesteśmy bardzo sprawną komisją.
Dziękujemy tak licznej reprezentacji Kancelarii Prezydenta RP za to, że była dzisiaj z nami. Dziękuję panom, którzy się dzisiaj wypowiadali.
Chciałabym spytać, czy pani senator Elżbieta Sauk ma ochotę być dzisiaj podczas obrad Senatu sprawozdawcą?
(Wypowiedź poza mikrofonem)
W takim razie sprawozdawcą będzie dzisiaj pani senator Elżbieta Sauk. Dziękuję państwu senatorom.
Nie powiedziałam jeszcze, że jest dzisiaj z nami gościnnie pan senator Lasecki, którego też witam.
Dziękuję państwu i do zobaczenia podczas obrad Senatu.
(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 15)
Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.