13 marca 2007 r.
Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrywano ustawę o ratyfikacji Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Międzynarodowej Organizacji Dna Morskiego, przyjętego w Kingston dnia 27 marca 1998 r.
Na temat ustaleń przyjętych w przedmiotowym protokole informacji oraz wyjaśnień udzielał wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Andrzej Kremer. Pozytywną opinię przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.
Międzynarodowa Organizacja Dna Morskiego, zajmująca się kontrolą obszarów morskich leżących poza jurysdykcją państwową, została powołana Konwencją Narodów Zjednoczonych o prawie morza, sporządzoną w Montego Bay 10 grudnia 1982 r., a ratyfikowaną przez Rzeczpospolitą Polską 6 listopada 1998 r.
Prawidłowe funkcjonowanie Międzynarodowej Organizacji Dna Morskiego będzie możliwe tylko wówczas, gdy jej przywileje i immunitety będą respektowane przez możliwie największą liczbę państw. Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów organizacji przyznaje jej funkcjonariuszom oraz przedstawicielom Państw - Członków m.in. immunitet sądowy, zakaz aresztowania i zatrzymania w związku z wykonywaniem czynności służbowych, ułatwienia wizowe oraz nietykalność dokumentów.
Przystąpienie Polski do protokołu nie wymaga wdrożenia do systemu krajowego poprzez wydanie nowych aktów prawnych i nie spowoduje skutków dla budżetu państwa.
W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowił zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Jarosława Laseckiego.
W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
W imieniu rządu przyjęcie ustawy rekomendowała senatorom sekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Beata Kempa. Na pytania senatorów odpowiadali także i udzielali wyjaśnień członkowie Komisji kodyfikacyjnej prawa cywilnego Marcin Orlicki i Marcin Krajewski. Uwagi do ustawy omówił przedstawiciel senackiego biura legislacyjnego.
Rozpatrywana nowelizacja jest uzupełnieniem reformy prawa ubezpieczeń gospodarczych, którą przeprowadzono w 2003 r. Nowelizuje ona unormowania dotyczące umowy ubezpieczenia zawarte w kodeksie cywilnym i zmierza do zwiększenia ochrony interesów ubezpieczonego, w tym również w sytuacji gdy ubezpieczającym jest inna osoba. Ponadto ustawa doprecyzowuje niektóre przepisy w celu zwiększenia ich przejrzystości i jednoznaczności.
Aby zwiększyć ochronę interesów konsumentów (w tym ubezpieczonych), w nowelizacji wyraźnie nakazano dostarczać wzorce umowy (ogólne warunki umów) przed jej zawarciem. Dotychczasowa regulacja, nakazująca doręczenie wzorca umowy przy zawarciu umowy, była interpretowana dosłownie, co czyniło możliwość zapoznania się z umową prawem iluzorycznym.
W nowelizacji doprecyzowano przepisy dotyczące zawierania umowy ubezpieczenia na cudzy rachunek. Obowiązek zapłaty składki ciąży wyłącznie na ubezpieczającym i tylko do niego może skierować swoje roszczenie ubezpieczyciel. Ponadto dodano przepis, zgodnie z którym ubezpieczony może żądać od ubezpieczyciela informacji o postanowieniach zawartej umowy w zakresie, w jakim dotyczą jego praw i obowiązków.
Podobnie jak w obowiązującym stanie prawnym, ubezpieczyciel ma obowiązek przedstawić ubezpieczającemu różnice miedzy treścią umowy a ogólnymi warunkami ubezpieczenia (oczywiście, zgodnie ze wspomnianymi postanowieniami dotyczącymi umów z konsumentami, przed zawarciem umowy). W razie niedopełniania tego obowiązku ubezpieczyciel nie może się powoływać na różnicę niekorzystną dla ubezpieczającego.
Doprecyzowano także przepis dotyczący zwrotu składki. W wypadku rozwiązania umowy przed upływem okresu, na jaki została zawarta, ubezpieczającemu przysługuje zwrot składki za okres niewykorzystanej ochrony ubezpieczeniowej.
Ograniczeniu uległy uprawnienia ubezpieczyciela w razie ujawnienia okoliczności, które pociągają za sobą zmianę ryzyka wypadku ubezpieczeniowego. Przede wszystkim dotyczą wszelkiej istotnej zmiany prawdopodobieństwa wypadku, a nie tylko zwiększenia prawdopodobieństwa wypadku. Uprawnienie do żądania zmiany wysokości składki przysługuje każdej stronie, a nie tylko ubezpieczycielowi. Uchylono przepis, zgodnie z którym ubezpieczyciel mógł - na skutek zmiany ryzyka - odstąpić od umowy lub nawet odmówić spełnienia świadczenia.
W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej opowiedziała się za skreśleniem art. 4 nowelizacji. Ustalono, że proponowaną poprawkę zarekomenduje Izbie senator Jerzy Szmit.
Następnie senatorowie przystąpili do rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
Przyjęcie ustawy, której projekt wniósł do Sejmu rząd, rekomendował senatorom wiceminister transportu Piotr Stomma. Informacji udzielał także zastępca głównego inspektora transportu drogowego Tomasz Połeć. Swoją opinię przedstawiło senackie biuro legislacyjne.
Rozpatrywana nowelizacja zawiera przepisy mające na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej i zmierza do zapewnienia prawidłowego stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego. Zmiany dotyczą m.in. czasu pracy kierowców pojazdów używanych do regularnych przewozów osób, których trasa nie przekracza 50 km (np. kierowcy komunikacji miejskiej).
W dyskusji senator Bogdan Lisiecki zaproponował wprowadzenie 2 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej dotyczących wydłużenia do 11 godzin okresu odpoczynku kierowców oraz rozkładu czasu pracy.
W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej poparła proponowane zmiany. Ustalono, że ich wprowadzenie w imieniu komisji zarekomenduje senator B. Lisiecki.
Tematem ostatniej części posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej były kontrakty długoterminowe w energetyce.
Otwierając posiedzenie w tej sprawie, przewodniczący komisji senator Marek Waszkowiak zaznaczył, że zostało ono zwołane w związku z trwającymi w Sejmie pracami nad ustawą o zasadach pokrywania kosztów powstałych u wytwórców w związku z przedterminowym rozwiązaniem umów długoterminowych w sprzedaży mocy i energii elektrycznej oraz ze względu na kontrowersje, jakie wzbudzają zapisy rządowego projektu dotyczące finansowych skutków rozwiązania istniejących kontraktów długoterminowych.
W posiedzeniu wzięli udział przedstawiciele jednej z zainteresowanych funkcjonowaniem KDT stron, a mianowicie przedstawiciele przedsiębiorstw sektora energetycznego, oraz poseł Zbigniew Kozak - przewodniczący Podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zasadach pokrywania kosztów powstałych u wytwórców w związku z przedterminowym rozwiązaniem umów długoterminowych sprzedaży mocy i energii elektrycznej.
W trakcie spotkania przedstawiono następujące informacje:
Podsumowując obrady, senator M. Waszkowiak stwierdził, że spotkanie miało charakter szkolenia przybliżającego członkom Komisji Gospodarki Narodowej problematykę kontraktów długoterminowych w energetyce. Podkreślił, że rozwiązania zawarte w rządowym projekcie ustawy o zasadach pokrywania kosztów powstałych u wytwórców w związku z przedterminowym rozwiązaniem umów długoterminowych sprzedaży mocy i energii elektrycznej wywrą istotny wpływ na polską energetykę. Zaproponował, aby w najbliższym czasie Komisja Gospodarki Narodowej ponownie odbyła posiedzenie poświęcone tej tematyce, tym razem z udziałem przedstawicieli strony rządowej.