20 lutego 2007 r.
Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o wykonywaniu prac podwodnych.
Rozpatrywaną ustawę Sejm uchwalił na podstawie projektu senackiego, wprowadzając do niego pewne zmiany.
Podczas drugiego czytania w Sejmie z projektu ustawy usunięto przepisy zmieniające dotychczasowe wymagania kwalifikacyjne dla kierowników prac podwodnych II klasy oraz operatorów systemów nurkowych, natomiast zawarto w nim postanowienia dotyczące m.in. rozszerzenia definicji szczególnie niebezpiecznych prac podwodnych o czynności wykonywane pod powierzchnią wody przy użyciu urządzeń hydraulicznych i pneumatycznych, uchylono przepisy, na podstawie których dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni mógł wydać świadectwo lub dyplom potwierdzające kwalifikacje do wykonywania zawodu nurka osobie posiadającej dokument o ukończeniu kursu dla płetwonurków, wydany przez krajową albo zagraniczną szkoleniową organizację nurkową. Ponadto rozszerzono stypizowany w ustawie katalog wykroczeń o czyn polegający na zlecaniu prac podwodnych organizatorowi nieposiadającemu wymaganego certyfikatu bezpieczeństwa.
W wersji przekazanej do marszałka Sejmu Senat proponował: doprecyzowanie katalogu uprawnień przysługujących nurkom III i II klasy oraz kierownikom prac podwodnych II klasy; obniżenie wymagań kwalifikacyjnych dla kierowników prac podwodnych II klasy oraz ich podwyższenie w stosunku do operatorów systemów nurkowych; określenie zasad pokrywania kosztów podróży odbywanych przez członków komisji egzaminujących kandydatów do zawodu nurka.
Jak stwierdziło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu, choć zaproponowana przez Sejm regulacja nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych, to jednak w sposób istotny wykracza poza pierwotny zakres projektu. Zgodnie ze stanowiskiem Trybunału Konstytucyjnego treść poprawek zgłoszonych podczas rozpatrywania projektu ustawy przez Sejm nie może iść tak daleko, aby uczynić przedmiotem kolejnych czytań projekt, którego zakres w takim stopniu różni się od złożonej inicjatywy ustawodawczej, że jest to w istocie projekt innej ustawy. Praktyka polegająca na wprowadzeniu do projektu nowych, istotnych treści na ostatnich etapach procedury sejmowej nosi bowiem cechy obejścia określonego w konstytucji trybu legislacyjnego oraz procedury trzech czytań.
W przedstawionej Komisji Gospodarki Narodowej opinii senackie biuro legislacyjne zgłosiło także uwagi szczegółowe i zaproponowało wprowadzenie 2 poprawek do nowelizacji ustawy o wykonywaniu prac podwodnych.
W imieniu rządu opinię przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej Zbigniew Graczyk, któremu towarzyszył radca w tym resorcie Ireneusz Bulski.
W kolejnych głosowaniach Komisja Gospodarki Narodowej poparła 2 poprawki zgłoszone przez senatora Jacka Włosowicza, zbieżne z propozycjami senackiego biura legislacyjnego, a następnie wniosek o przyjęcie rozpatrywanej ustawy wraz z przyjętymi zmianami. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o wykonywaniu prac podwodnych wyznaczono senator Dorotę Arciszewską-Mielewczyk.
W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających.
Przyjęcie nowelizacji uchwalonej z przedłożenia rządowego rekomendował senatorom podsekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa Paweł Piotrowski. Pozytywną opinię o ustawie przedstawiło senackie biuro legislacyjne.
Rozpatrywana ustawa zmierza do ustanowienia zasady, zgodnie z którą minister właściwy do spraw Skarbu Państwa przekaże nieodpłatnie uprawnionym osobom, w rozumieniu art. 2 pkt 4 ustawy z 7 grudnia 2000 r. ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających, 15% akcji Banku Gospodarki Żywnościowej Spółka Akcyjna stanowiących własność Skarbu Państwa. Obowiązujący art. 42 ust. 1 tej ustawy - nakładający powyższy obowiązek na ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa - nie może mieć już zastosowania, zważywszy na fakt, iż ogranicza jego realizację do 4 lat od dnia jej wejścia w życie. Ustawę uchwalono zgodnie z przedłożeniem rządowym, bez wprowadzenia zmian na etapie sejmowego postępowania ustawodawczego.
W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej opowiedziała się jednogłośnie za przyjęciem bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Jarosława Laseckiego.
Następnie komisja rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Na temat rozwiązań przyjętych w ustawie uchwalonej z przedłożenia rządowego głos zabrali podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu Piotr Stomma, radca w Biurze Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji Mariusz Wasiak, wicedyrektor Departamentu Dróg i Transportu Drogowego w Ministerstwie Transportu Andrzej Bogdanowicz, przewodniczący Komisji Pojazdów Zabytkowych w Automobilklubie Polskim Michał Szumski oraz redaktor naczelny tygodnika "Motor" Jacek Pieśniewski. Swoją opinię przedstawiło senackie biuro legislacyjne, które omówiło cel ustawy, przebieg prac legislacyjnych, a także zaproponowało zmiany wynikające przede wszystkim z wprowadzonego podczas drugiego czytania w Sejmie obowiązku używania świateł mijania przez cały rok.
Sejmowa nowelizacja zmierza do rozszerzenia katalogu podmiotów, których pojazdy mają podlegać szczególnym zasadom rejestracji, a także ustanawia regulacje prawne dotyczące utrzymywania odstępu przez kierującego pojazdem od poprzedzającego pojazdu oraz obowiązku używania świateł mijania podczas jazdy.
W kolejnych głosowaniach Komisja Gospodarki Narodowej poparła 3 wnioski zgłoszone przez senatorów J. Włosowicza i A. Łuczyckiego, a następnie opowiedziała się za przyjęciem ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym wraz z zaakceptowanymi poprawkami. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Bogdana Lisieckiego.
Na zakończenie posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej Krzysztof Ślęzak i Artur Samokar ze Stowarzyszenia "Auxilium" zaprezentowali krótki pokaz multimedialny na temat mediacji w polskim prawie gospodarczym.
Po pokazie wywiązała się dyskusja, w której senator Jarosław Chmielewski zdecydowanie skrytykował prezentację Stowarzyszenia "Auxilium", uznając, że tego rodzaju działania nie powinny mieć miejsca na forum senackim.
Do treści pokazu krytycznie odniosła się także prezes Polskiego Centrum Mediacji Janina Waluk. Przedstawiła następnie założenia procesów mediacyjnych w Polsce, wypracowane przez Społeczną Radę ds. Alternatywnych Metod Rozwiązywania Konfliktów i Sporów działającą przy Ministerstwie Sprawiedliwości.
Rozczarowanie poziomem prezentacji wyraził również podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Andrzej Duda.
Senatorowie J. Lasecki i Aleksander Bentkowski stwierdzili, że Senat nie powinien być adresatem tego rodzaju prezentacji. Natomiast senatorowie Mirosława Nykiel i Adam Biela, dostrzegając słabość pokazu, wskazywali, że może on być początkiem senackiej debaty wspierającej i popularyzującej instytucję mediacji w realiach polskiej gospodarki. Podobny pogląd wyraził senator Tomasz Misiak, który zaproponował, aby po doprecyzowaniu tematyki oraz zebraniu i opracowaniu potrzebnych informacji odbyć kolejną debatę poświęconą mediacjom.