23 stycznia 2007 r. Odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej, podczas którego rozpatrywano ustawę o ustanowieniu "Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2007-2009". W tej części posiedzenia udział wzięli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Marek Surmacz, komendant główny Policji Marek Bieńkowski, zastępca komendanta głównego Straży Granicznej Lucjan Bełza, zastępca komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej Wiesław Leśniakiewicz oraz zastępca szefa Biura Ochrony Rządu Jacek Lipski. Goście omówili szczegółowo założenia zawartego w ustawie programu, odpowiadali także na pytania senatorów. Ponadto zapoznano się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. Celem ustawy, uchwalonej przez Sejm z przedłożenia rządowego, jest zapewnienie specjalnych środków budżetowych na sfinansowanie trzyletniego programu wszechstronnej modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu. Jak uzasadniano, unowocześnienie sprzętu, uzbrojenia, systemów teleinformatycznych oraz finansowe wsparcie systemów uposażeń funkcjonariuszy nie jest możliwe bez dodatkowych, znacznych nakładów finansowych. W ustawie przewidziano na realizację całego programu 6 301 058 tys. zł. W załącznikach do ustawy wskazano podział tej kwoty między poszczególne formacje oraz podział na poszczególne przedsięwzięcia. Większość środków (4 458 429 tys. zł) przeznaczono na modernizację Policji. Pozwoli to na wymianę sprzętu transportowego (samochody osobowe, osobowo-terenowe, furgony, pojazdy specjalne), uzbrojenia (pistolety), wyposażenia specjalnego (kamizelki kuloodporne, umundurowanie) oraz systemów teleinformatycznych. Ustawa przewiduje również remonty obiektów Policji oraz budowę nowych jednostek. Istotnym elementem procesu modernizacji Policji będzie przesunięcie funkcjonariuszy ze stanowisk administracyjnych na stanowiska w jednostkach bezpośrednio zwalczających lub zapobiegających przestępczości. Stanowiska administracyjne zostaną powierzone pracownikom cywilnym. Przewiduje się również podwyższenie w ciągu trzech lat wysokości wskaźnika wielokrotności kwoty bazowej z 2,03 do 2,51. Ustawa zakłada wzmocnienie motywacyjnego systemu przyznawania uposażeń, podkreślając potrzebę zróżnicowania wynagrodzeń poszczególnych osób. Straż Graniczna otrzyma 897 506 tys. zł. Środki te mają zostać przeznaczone na zakup samochodów, motocykli, samolotu i wielosilnikowego śmigłowca. Przewiduje się również zakup nowych pistoletów, sprzętu i wyposażenia specjalnego, rozbudowę infrastruktury informatycznej, remonty i budowę nowych obiektów służbowych. Podobnie jak w Policji stanowiska administracyjne zostaną powierzone pracownikom cywilnym, przewiduje się też podwyższenie (w ciągu trzech lat) wysokości wskaźnika wielokrotności kwoty bazowej z 2,05 do 2,53. Państwowa Straż Pożarna otrzyma 874 069 tys. zł. Program modernizacji technicznej przewiduje: wymianę sprzętu transportowego (pojazdy specjalistyczne, w tym ratowniczo-gaśnicze i ratownictwa wysokościowego), zakup sprzętu i wyposażenia specjalnego, rozbudowę infrastruktury informatycznej, remonty i budowę nowych obiektów służbowych. Podobnie jak w opisanych wyżej formacjach stanowiska administracyjne zostaną powierzone pracownikom cywilnym. Przewiduje się podwyższenie (w ciągu trzech lat) wysokości wskaźnika wielokrotności kwoty bazowej z 1,86 do 2,45. Biuro Ochrony Rządu zostanie dofinansowane kwotą 71 054 tys. zł. Będzie ona przeznaczona na wymianę sprzętu technicznego, zakup broni i noktowizorów, zakup sprzętu i wyposażenia specjalnego, rozbudowę infrastruktury teleinformatycznej oraz remonty obiektów specjalnych. Podobnie jak w opisanych wyżej formacjach przewiduje się podwyższenie (w ciągu trzech lat) wysokości wskaźnika wielokrotności kwoty bazowej z 2,13 do 2,62. W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o ustanowieniu "Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2007-2009". Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Stanisława Koguta. W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów. Senatorowie wysłuchali informacji i wyjaśnień, których udzielał prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Cezary Banasiński. Zapoznali się także z uwagami senackiego biura legislacyjnego. Znowelizowana ustawa wdraża unijne rozwiązania do prawa krajowego, a także uwzględnia doświadczenia zebrane w trakcie ponad dwóch lat stosowania obecnej ustawy. Nowela uwzględnia zmianę procedury przeprowadzania kontroli produktów, a także system kar za naruszenie obowiązujących norm. Rozpatrywana nowelizacja przewiduje zwiększenie ochrony konsumentów i wyeliminowanie z rynku produktów niebezpiecznych. Najpoważniejsze zmiany dotyczą kar za nieprzestrzeganie przepisów ustawy. Dotychczas były one mało skuteczne. Dlatego nowela wprowadza kary administracyjne do 100 tys. zł. Taką kwotą będzie można ukarać producenta lub dystrybutora w wypadku, gdy np. nie udzieli on informacji niezbędnych do stwierdzenia, czy produkt jest bezpieczny, lub wprowadzi na rynek produkt uznany za niebezpieczny. W nowelizacji znalazł się również przepis, który zobowiązuje producenta do dostarczania konsumentom informacji o produkcie w języku polskim. Zawarte tam przepisy nakładają obowiązek przekazywania informacji o niebezpiecznym produkcie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Inspekcja Handlowa będzie miała na to 7 dni, aby UOKiK mógł szybko podjąć odpowiednie działania. W opinii senackiego biura legislacyjnego, opiniowana ustawa nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych, z wyjątkiem przepisu art. 30 ust. 4c ustawy nowelizowanej, który zawiera pewną nieścisłość. Polega ona na braku dokładnego wskazania dnia, w którym zakończono kontrolę. Jest to szczególnie istotne, ponieważ przytoczony przepis określa zasady i sposób liczenia terminów na usunięcie wpisów z rejestru produktów niebezpiecznych. Z tego względu przepis ten powinien być dookreślony. Pogląd biura podzielili senatorowie i w głosowaniu postanowili zaproponować odpowiednią poprawkę do ustawy o zmianie ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów. Ustalono, że rekomendowaną zmianę przedstawi podczas posiedzenia plenarnego senator Bogdan Lisiecki. Na zakończenie posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrzono ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów. W tej części posiedzenia udział wzięli: prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów C. Banasiński, Magdalena Garbacz z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych oraz zastępca dyrektora generalnego Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce Łukasz Mężyk. Zapoznano się także z uwagami szczegółowymi senackiego biura legislacyjnego. Uchwalona przez Sejm ustawa zakłada, że prezesa i wiceprezesów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów będzie powoływał premier spośród osób należących do państwowego zasobu kadrowego. Ustawa zakłada także możliwość stosowania kar pieniężnych wobec przedsiębiorców, którzy naruszają zbiorowe interesy konsumentów. Dotychczas prezes UOKiK mógł ukarać przedsiębiorcę czy instytucję dopiero za niewykonanie jego decyzji, np. o zaniechaniu stosowania nieuczciwych praktyk. W ustawie przewidziano zakaz stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Za praktyki takie uznano np. stosowanie wzorów umów, które zostały wpisane do rejestru wzorców umów niedozwolonych, naruszanie obowiązku udzielania rzetelnej i pełnej informacji czy nieuczciwą lub wprowadzającą w błąd reklamę. W dyskusji senatorowie Marek Waszkowiak i Jacek Włosowicz zgłosili zmiany o charakterze legislacyjnym zaproponowane w opinii biura legislacyjnego. Trzy poprawki dotyczące wyłaniania i powoływania prezesa UOKiK przedstawił senator Tomasz Misiak. W kolejnych głosowaniach Komisja Gospodarki Narodowej poparła proponowane w dyskusji poprawki i postanowiła zarekomendować Senatowi ich przyjęcie. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów wybrano senatora T. Misiaka. Diariusz Senatu RP nr 31. |