12 grudnia 2006 r.
Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Gospodarki Narodowej. W pierwszym punkcie porządku dziennego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
Na temat ustawy wypowiadała się wicedyrektor Departamentu Podatków i Opłat Lokalnych w Ministerstwie Finansów Justyna Przekopiak. Pozytywna opinię przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.
Znowelizowana przez Sejm ustawa zakłada zniesienie obowiązkowego podatku od psów oraz zwolnienie z podatku samochodów ciężarowych do 3,5 tony i infrastruktury kolejowej. Zmiany te mają obowiązywać od 2008 r.
Zgodnie z ustawą w miejsce podatku od psów zostanie wprowadzona fakultatywna, uznaniowa opłata, o której będzie decydować rada gminy. Maksymalna stawka ma wynieść 100 zł rocznie od jednego psa. Z opłaty ma być finansowane m.in. sprzątanie nieczystości po psach. Rada gminy będzie mogła zarządzić, że opłaty od posiadania psów będą zbierali inkasenci. Będzie też mogła zwalniać posiadaczy psów z opłat. Jak uzasadniał rząd, jest to postulat samorządów, które chcą mieć większą elastyczność w tym zakresie.
Z podatku od psów będą zwolnione osoby niepełnosprawne umysłowo, rolnicy mający nie więcej niż dwa psy oraz osoby samotne powyżej 65. roku życia.
Ustawa zwalnia też z podatku od środków transportu samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony. Jak stwierdzono w uzasadnieniu rządowym, niektórzy producenci samochodów sztucznie zaniżają tonaż aut poniżej 3,5 tony (np. wynosi 3,49 tony), by pojazd był zwolniony z podatku. Rząd wskazał, że liczba takich "lżejszych" samochodów wzrosła ze 160 w 2002 r. do prawie 14 tys. w 2005 r.
Ponadto w ustawie zapisano, że z podatku od nieruchomości zwolnione będą też budynki wchodzące w skład infrastruktury kolejowej oraz zajęte pod nie grunty, jeżeli zarządca infrastruktury jest zobowiązany do jej udostępniania licencjonowanym przewoźnikom kolejowym.
Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2007 r., jednak zwolnienia z podatków mają obowiązywać od 1 stycznia 2008 r. Ma to dać więcej czasu na dostosowanie gminom, które musiały sporządzić projekty swoich budżetów do 15 listopada.
W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej opowiedziała się za przyjęciem ustawy o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Andrzeja Owczarka.
Następnie przystąpiono do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.
Senatorowie wysłuchali informacji przedstawionych przez wiceministrów finansów Elżbietę Suchocką-Roguską i Pawła Banasia. Zapoznali się także z uwagami senackiego biura legislacyjnego.
Zgodnie ze znowelizowaną przez Sejm ustawą do budżetu państwa zostaną włączone środki unijne. Jak zapowiada rząd, jest to pierwszy etap gruntownej reformy finansów publicznych.
Włączenie do budżetu środków UE pozwoli połączyć środki unijne i krajowe w jeden strumień finansowy, aby ułatwić ich wykorzystanie. Wydatkami budżetu staną się wszystkie środki przeznaczane na finansowanie programów UE, co pozwoli państwu w pełni je kontrolować.
Ponadto projekt nowelizacji stanowi, że plany finansowe rządowych agencji będą zamieszczane w formie załącznika do budżetu i uchwalane łącznie z budżetem. Ma to zwiększyć przejrzystość ich ustalania i pozwolić zidentyfikować rezerwy.
W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 1 poprawki do rozpatrywanej nowelizacji. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Jarosława Laseckiego.
Podczas posiedzenia rozpatrzono także ustawę o zmianie ustawy - Prawo energetyczne, ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o systemie oceny zgodności.
Po wysłuchaniu informacji przedstawionych przez wiceministra gospodarki Tomasza Wilczaka oraz wiceministra środowiska Krzysztofa Zarębę, a także po zapoznaniu się z uwagami senackiego biura legislacyjnego senatorowie postanowili jednogłośnie zaproponować Izbie wprowadzenie 2 zmian do ustawy sejmowej. Obie zgłoszone poprawki uzyskały akceptację rządu i dotyczyły technicznych uwarunkowań kogeneracji, czyli jednoczesnego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej, zawartych w nowelizacji. Ustalono, że w imieniu komisji proponowane zmiany zarekomenduje Izbie senator Marian Miłek.
Rozpatrywana nowelizacja dotyczyła wspierania kogeneracji. Prawo energetyczne w obszarze kogeneracji musiało zostać zmienione w związku z obowiązkiem wdrożenia do polskiego prawa unijnej dyrektywy (2004/8/WE) w sprawie wspierania jednoczesnego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej. Zgodnie z zapisami dyrektywy dostosowanie jej do prawa krajowego powinno nastąpić do 21 lutego br. Tak się nie stało, bo sama Komisja Europejska nie zdążyła określić wytycznych do wdrażania dyrektywy.
Rozpatrywana nowelizacja ujednolica definicję kogeneracji, energii elektrycznej z niej pochodzącej oraz energii pochodzącej z tzw. kogeneracji wysokosprawnej.
Kogeneracja ma obniżyć zużycie paliwa na wytworzenie jednostki energii (zastosowanie tej metody pozwala na oszczędności paliw pierwotnych, np. węgla do 30% w stosunku do wytwarzania rozdzielonego i zwiększyć sprawność wytwarzania energii).
Kolejne zalety kogeneracji to zmniejszenie strat energii między wytwórcą a odbiorcą oraz - co najważniejsze - ograniczenie emisji szkodliwych gazów. Oszczędności w emisji dwutlenku węgla powstałe dzięki produkcji w kogeneracji w już istniejących instalacjach wynoszą około 7 mln ton. Dzięki rozwojowi tej metody oszczędności mogą wzrosnąć trzykrotnie.
W sejmowej noweli wprowadzono również nową instytucję - tzw. świadectwo pochodzenia z kogeneracji energii elektrycznej wytworzonej w wysokosprawnej kogeneracji. Świadectwa te będą wydawane na wniosek producentów energii przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (URE). Dla zapewnienia szczelności systemu wydawania świadectw wytwórcy będą zobowiązani do przedstawiania w URE corocznych sprawozdań z pracy urządzeń produkujących energię w skojarzeniu. Ustawa wprowadzi dla sprzedawców energii 5-letni obowiązek uzyskiwania i umarzania świadectw kogeneracji. Sprzedawcy mogą uzyskać te świadectwa poprzez wytworzenie energii w wysokosprawnej kogeneracji lub przez zakup na towarowej giełdzie energii. Jeśli tego nie uczynią, będą musieli wnieść tzw. opłatę zastępczą.
Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
Przyjęcie ustawy, która była projektem rządowym, rekomendował senatorom wiceminister gospodarki Andrzej Kaczmarek. Zapoznano się także z uwagami senackiego biura legislacyjnego.
Znowelizowana przez Sejm ustawa dostosowuje do prawa UE system kontroli wyrobów wprowadzanych do użytku oraz kwestie przyrządów pomiarowych.
Ustawa stanowi m.in., że producent lub jego przedstawiciel musi przechowywać dokumentację dotyczącą wyrobów oraz ich zgodności z normami przez 10 lat od daty wyprodukowania ostatniego wyrobu, którego ta dokumentacja dotyczy. Doprecyzowuje też pojęcie importera.
Zgodnie z ustawą do kontroli wyrobów uprawnione są m.in.: Inspekcja Handlowa, inspektorzy pracy, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Główny Inspektor Transportu Drogowego. W ustawie zapisano też, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów monitoruje system kontroli wyrobów.
W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zarekomendować Senatowi wprowadzenie 10 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Jerzego Szmita.
Ponadto komisja rozpatrywała na swym posiedzeniu ustawę zmieniającą ustawę o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
Na temat noweli sejmowej wypowiadał się wiceminister budownictwa Piotr Styczeń, zapoznano się także z opinią senackiego biura legislacyjnego.
Znowelizowana przez Sejm na podstawie projektu komisyjnego ustawa przewiduje, że osoby ze średnim wykształceniem mogą starać się o licencję pośrednika lub zarządcy nieruchomości o rok dłużej, do 31 grudnia 2007 r.
W opinii wnioskodawców, w Polsce rynek nieruchomości potrzebuje większej liczby zarządców i pośredników. Gdyby nie nowelizacja, to od 1 stycznia 2007 roku skończyłaby się dla nich możliwość uzyskiwania licencji, co m.in. ograniczyłoby im możliwość wykonywania zawodu. W tej sytuacji dla zachowania uprawnień niezbędne jest przedłużenie tego terminu do 31 grudnia 2007 r.
Zgodnie z nowelą warunkiem uzyskania licencji jest ukończenie kursu specjalistycznego oraz złożenie wniosku o dopuszczenie do postępowania kwalifikacyjnego. Nowela ma wejść w życie 31 grudnia 2006 r. Według jej autorów, proponowane zmiany nie obciążają budżetu państwa i mają pozytywny wpływ na rynek pracy.
W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Ustalono, że w imieniu komisji sprawozdanie złoży senator J. Lasecki.
Na zakończenie posiedzenia rozpatrzono ustawę o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Przyjęcie ustawy sejmowej rekomendował senatorom w imieniu rządu wiceminister transportu Eugeniusz Wróbel. Zapoznano się także z uwagami senackiego biura legislacyjnego.
Ustawę uchwalono z przedłożenia rządowego i zmierza ona do wykonania prawa Unii Europejskiej w zakresie utworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej.
Od 1 stycznia 2007 r. Polska będzie obowiązana do stosowania rozporządzenia Komisji ustanawiającego wspólny schemat opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej. Wejście w życie ustawy zapewni wykonanie rozporządzenia w krajowym porządku prawnym, a ponadto stanowić będzie wypełnienie zobowiązań międzynarodowych wynikających z przystąpienia Polski do Europejskiej Organizacji Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej EUROCONTROL.
Państwowa Agencja Żeglugi Powietrznej, działająca jako państwowa osoba prawna, ma być zgodnie z ustawą instytucją zapewniającą służby żeglugi powietrznej w rozumieniu prawa wspólnotowego w polskiej przestrzeni powietrznej w czasie pokoju oraz w czasie wojny, stanu wyjątkowego albo stanu wojennego.
W aktualnym stanie prawnym zadania państwowego organu zarządzania ruchem wykonuje Agencja Ruchu Lotniczego jako jednostka organizacyjna przedsiębiorstwa państwowego "Porty Lotnicze". PAŻP powstanie w wyniku wydzielenia z przedsiębiorstwa "Porty Lotnicze" składników materialnych i niematerialnych pozostających dziś w posiadaniu Agencji Ruchu Lotniczego. Pracownicy Agencji Ruchu Lotniczego staną się z dniem wejścia w życie ustawy pracownikami PAŻP.
W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Mirosławę Nykiel.