29 czerwca 2006 r.
Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrywano ustawę o ratyfikacji Konwencji, sporządzonej w Brukseli dnia 8 grudnia 2004 r., w sprawie przystąpienia Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej do Konwencji w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w przypadku korekty zysków przedsiębiorstw powiązanych, sporządzonej w Brukseli dnia 23 lipca 1990 r., zmienionej Konwencją w sprawie przystąpienia Republiki Austrii, Republiki Finlandii, Królestwa Szwecji do Konwencji w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w przypadku korekty zysków przedsiębiorstw powiązanych, sporządzoną w Brukseli dnia 21 grudnia 1995 r., oraz Protokołem zmieniającym Konwencję w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w przypadku korekty zysków przedsiębiorstw powiązanych, sporządzonym w Brukseli dnia 25 maja 1999 r.
Informację na temat przedmiotowej konwencji przedstawili wicedyrektor Departamentu Prawno-Legislacyjnego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Janusz Łącki oraz p.o. wicedyrektora Departamentu Podatków Bezpośrednich w Ministerstwie Finansów Dariusz Niestrzębski. Pozytywną opinię o ustawie wydało Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.
W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Andrzeja Owczarka.
W drugim punkcie porządku dziennego Komisja Gospodarki Narodowej rozpatrywała ustawę o spółdzielni europejskiej.
Informację o ustawie, która była projektem rządowym, przedstawili wicedyrektor Departamentu Prawno-Legislacyjnego w Ministerstwie Sprawiedliwości Jacek Sadomski oraz główny specjalista w tym departamencie Izabela Wereśniak. Swoje uwagi zgłosiło senackie biuro legislacyjne.
Uchwalona przez Sejm ustawa stanowi akt prawny, wobec którego Rada Ministrów zadeklarowała, iż ma on na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej. W związku z tym ustawa z jednej strony normuje powstanie, organizację i działalność spółdzielni europejskiej, w zakresie nieuregulowanym w rozporządzeniu Rady nr 1435/2003/WE z 22 lipca 2003 r. w sprawie statutu spółdzielni europejskiej (SCE), z drugiej zaś reguluje zasady zaangażowania pracowników w spółdzielni europejskiej, wdrażając postanowienia dyrektywy Rady 2003/72/WE z 22 lipca 2003 r. uzupełniającej statut spółdzielni europejskiej w odniesieniu do zaangażowania pracowników.
W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 11 poprawek do ustawy o spółdzielni europejskiej. Ustalono, że przegłosowane zmiany zarekomenduje Izbie senator Marek Waszkowiak.
Następnie senatorowie przystąpili do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym. W imieniu rządu ustawę rekomendował wiceminister transportu Mirosław Chaberek. Zapoznano się także z opinią przedstawicieli Sekcji Krajowej Kolejarstwa NSZZ "Solidarność". Ponadto wysłuchano uwag biura legislacyjnego.
Uchwalona przez Sejm nowelizacja stanowi akt prawny, wobec którego Rada Ministrów zadeklarowała, iż ma on na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej. W związku z tym ustawa zawiera szczegółowe unormowania zmierzające do zapewnienia bezpieczeństwa transportu kolejowego, przewidując w szczególności obowiązek uzyskania przez określonych zarządców infrastruktury i przewoźników kolejowych odpowiednio autoryzacji bezpieczeństwa i certyfikatu bezpieczeństwa jako dokumentów uprawniających do wykonywania powierzonych im zadań. Ustawa wdraża postanowienia dyrektywy 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei wspólnotowych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 95/18/WE w sprawie przyznawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym oraz dyrektywę 2001/14/WE w sprawie alokacji zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej i pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej oraz certyfikację w zakresie bezpieczeństwa, a także dyrektywy 2004/50/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 29 kwietnia 2004 r. zmieniającej dyrektywę Rady 96/48/WE w sprawie interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości i dyrektywę 2001/16/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnej.
W związku ze zgłaszanymi w dyskusji rozbieżnościami między resortem transportu a związkami zawodowymi komisja postanowiła kontynuować rozpatrywanie ustawy na kolejnym posiedzeniu.
Na zakończenie posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz niektórych ustaw.
Na temat zapisów zawartych w nowelizacji wypowiadała się wicedyrektor Departamentu Instrumentów wsparcia w Ministerstwie Gospodarki Ewa Swędrowska. Zapoznano się także z uwagami senackiego biura legislacyjnego.
Ustawa, uchwalona przez Sejm z przedłożenia rządowego, zmierza do ułatwienia prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnych stref ekonomicznych. Zaproponowano w niej m.in. zwiększenie obszaru specjalnych stref ekonomicznych do 12 tys. ha, przekazanie ministrowi właściwemu do spraw gospodarki uprawnień właścicielskich w stosunku do spółek zarządzających specjalnymi strefami ekonomicznymi, a także zwiększenie możliwości wykorzystania środków z Funduszu Strefowego na wsparcie nowych inwestycji i umożliwienie prezesowi Agencji Nieruchomości Rolnych oraz prezesowi Agencji Mienia Wojskowego nieodpłatnego przekazywania na własność zarządzającemu specjalną strefą ekonomiczną nieruchomości przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na cele inwestycyjne.
W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zarekomendować Senatowi wprowadzenie 2 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz niektórych ustaw. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Jerzego Szmita.