16 maja 2006 r.

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Ustawodawczej przystąpiono do pierwszego czytania projektu ustawy o zmianie ustawy o kontroli skarbowej.

W imieniu wnioskodawcy projektu, Komisji Ustawodawczej, projekt omówił senator Stanisław Piotrowicz.

Zaproponowana nowelizacja jest wykonaniem wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 20 czerwca 2005 r., który po rozpoznaniu wniosku grupy posłów orzekł, iż art. 8 pkt 27 ustawy o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizację jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych jest niezgodny z art. 2 oraz z art. 47, art. 49 i art. 51 ust. 2 w związku z art. 31 ust. 3 konstytucji w zakresie, w jakim:

  1. nadaje nowe brzmienie art. 36 ust. 2 ustawy o kontroli skarbowej w części, w której dotyczy uzyskiwania, gromadzenia, przetwarzania i wykorzystywania informacji o osobach,
  2. nadaje nowe brzmienie art. 36a oraz ustala brzmienie art. 36b ust. 1 ustawy o kontroli skarbowej,
  3. ustala brzmienie art. 36d ust. 4 ustawy o kontroli skarbowej w części, w której dopuszcza przechowywanie materiałów uzyskanych w czasie stosowania kontroli operacyjnej, które są nieprzydatne dla celów uzasadniających tę kontrolę, przez okres 2 miesięcy po zakończeniu kontroli.

W rozpatrywanym przez połączone komisje projekcie zaproponowano nowelizację art. 36 ust. 2 ustawy o kontroli skarbowej zmierzającą do usunięcia z tego przepisu wzmianki o tym, iż przeprowadzanie czynności wywiadu skarbowego polega na uzyskiwaniu, gromadzeniu, przetwarzaniu i wykorzystywaniu informacji o osobach. Uzyskiwanie takich informacji będzie oczywiście nadal możliwe - na podstawie przepisów art. 36a i 36c tej ustawy - ale przepisy te proponuje się jednocześnie zmodyfikować w taki sposób, aby nie naruszały zasad prawidłowej legislacji i nie wkraczały w sposób nieuzasadniony w sferę prywatności. Przepisy dotychczasowego art. 36b (dotyczące uzyskiwania danych billingowych) zostały przeniesione do art. 36c regulującego tzw. kontrolę operacyjną, zarządzaną przez Sąd Okręgowy w Warszawie na pisemny wniosek generalnego inspektora kontroli skarbowej. Jak stwierdzono w uzasadnieniu projektu, standard ochrony sfery prywatności jednostki w tym zakresie będzie zatem taki sam, jak w wypadku kontroli polegającej na uzyskiwaniu treści rozmów telefonicznych. W myśl nowelizowanego w projekcie art. 36d ust. 4, materiały zebrane w czasie stosowania kontroli operacyjnej niezawierające dowodów pozwalających na wszczęcie albo niemające znaczenia dla postępowania kontrolnego albo postępowania w sprawach o przestępstwa i wykroczenia będą podlegały niezwłocznemu komisyjnemu i protokolarnemu zniszczeniu.

W opinii wnioskodawcy, niedokonanie zaproponowanych w rozpatrywanym projekcie zmian ustawodawczych uniemożliwi z dniem 30 czerwca br. przeprowadzanie czynności wywiadu skarbowego określonych w dotychczasowych przepisach art. 36a i art. 36b ust. 1 ustawy o kontroli skarbowej.

Ponadto stwierdzono, że projekt nie pociąga za sobą skutków finansowych dla budżetu państwa, a jego przedmiot pozostaje poza obszarem regulacji prawa Unii Europejskiej.

Podczas posiedzenia opinię na temat projektu ustawy o zmianie ustawy o kontroli skarbowej przedstawił wiceminister finansów Mirosław Barszcz. Poinformował on senatorów, że resort finansów przygotowuje analogiczną nowelizację ustawy o kontroli skarbowej, zmierzającą do realizacji wyroku Trybunału Konstytucyjnego. W związku z tym Komisja Gospodarki Narodowej oraz Komisja Ustawodawcza postanowiły odłożyć prace nad przedstawionym projektem.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia przeprowadzono pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W imieniu wnioskodawców projekt przedstawiła senator Margareta Budner.

W uzasadnieniu projektu stwierdzono, że zapotrzebowanie na krew i preparaty krwiopochodne w Polsce cały czas się zwiększa. W naszym kraju oddaje się dwa razy mniej krwi niż w krajach Europy Zachodniej. Obecnie honorowym krwiodawcom odebrano możliwość odliczania wartości oddanej krwi określonej według odpowiedniego przelicznika jako darowizny zgodnie z art. 26 ust. l pkt 9 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z przelicznikiem 130 zł za litr krwi można było odliczyć maksymalnie do 780 zł.

Jak stwierdzono, kwota, którą w ten sposób uzyskał budżet państwa, jest niewielka. Organizacje zrzeszające honorowych krwiodawców wskazują, że wsparcie budżetowe przeznaczone na promowanie krwiodawstwa, przede wszystkim skierowane do Europejskiej Fundacji Honorowego Dawcy Krwi, przekracza wpływy budżetu z tytułu zniesionej ulgi. Kwota przeznaczona na tę fundację przekracza sumę, jaką otrzymuje Polski Czerwony Krzyż. W opinii wnioskodawców, zlikwidowana ulga była jednym z głównych instrumentów promocji krwiodawstwa w Polsce i należy obawiać się, że jej zniesienie może spowodować zaburzenia, a nawet załamanie systemu krwiodawstwa.

Obecnie nie jest możliwe odliczanie od podstawy podatku kwoty ekwiwalentu za krew oddaną przez honorowego dawcę w ramach ekwiwalentu za litr krwi.

Zdaniem wnioskodawców, rozpatrywana nowelizacja umożliwi odliczanie od podstawy obliczania podatku kwot ekwiwalentu za oddaną krew określonych zgodnie z przepisami wykonawczymi do ustawy o publicznej służbie krwi. Kwota ta - zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z 7 grudnia 2004 r. w sprawie określenia rzadkich grup krwi, rodzajów osocza i surowic diagnostycznych wymagających przed pobraniem krwi zabiegu uodpornienia dawcy lub innych zabiegów oraz wysokości ekwiwalentu pieniężnego za pobraną krew i związane z tym zabiegi - wynosi 130 zł za litr krwi i 170 zł za litr osocza.

Skutki finansowe wykonania projektowanej ustawy to ubytek dochodów budżetowych, a jego wysokość będzie uzależniona od liczby honorowych dawców krwi, którzy skorzystają z odliczenia. Zgodnie z szacunkami Ministra Finansów przy założeniu, iż rocznie krew oddaje 280 tys. osób, maksymalna kwota odliczenia wyniesie 780 zł, a średnia stawka podatkowa osób korzystających z odliczenia wyniesie 24%, skutek budżetowy to:

Jak stwierdzono w uzasadnieniu projektu, podstawowym skutkiem społecznym nowelizacji będzie zwiększenie promocji honorowego krwiodawstwa, a co za tym idzie, poprawa stanu ochrony zdrowia poprzez zwiększenie ilości oddanej krwi i materiałów krwiopochodnych.

Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.

W dyskusji obecny na posiedzeniu połączonych komisji wiceminister finansów M. Barszcz stwierdził, że resort finansów, będąc zwolennikiem likwidowania ulg podatkowych, nie popiera przedstawionego projektu.

W głosowaniu komisje, po rozpatrzeniu w pierwszym czytaniu projektu ustawy, wniosły o przyjęcie bez poprawek przedstawionego przez wnioskodawców projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz projektu uchwały w sprawie wniesienia do Sejmu tego projektu ustawy.

Na sprawozdawcę połączonych komisji podczas drugiego czytania projektu wyznaczono senatora Stanisława Koguta. Jednocześnie upoważniono senator M. Budner do reprezentowania stanowiska Senatu w dalszych pracach nad projektem.