Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.
Zapis stenograficzny (228) z 31. posiedzenia
Komisji Gospodarki Narodowej
w dniu 16 maja 2006 r.
Porządek obrad:
1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Poręczeń Unijnych (druk nr 139).
(Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 02)
(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Marek Waszkowiak)
Przewodniczący Marek Waszkowiak:
Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej.
Proszę o krótkie przedstawienie ustawy, potem wypowie się Biuro Legislacyjne, a potem ewentualne pytania.
Bardzo proszę.
Zastępca Dyrektora Departamentu Instrumentów Wsparcia w Ministerstwie Gospodarki Ewa Swędrowska:
Dzień dobry państwu.
Ewa Swędrowska, zastępca dyrektora Departamentu Instrumentów Wsparcia w Ministerstwie Gospodarki.
Bardzo przepraszam, ale Ministerstwo Gospodarki reprezentuje pan minister Poncyljusz. Według mojej informacji on zaraz tu dotrze.
(
Rozmowy na sali)Oczywiście mogę przeczytać to wprowadzenie.
Przewodniczący Marek Waszkowiak:
Może poczekamy, bo pan minister potem powie, że mu robotę zabieramy.
Dobrze?
(
Zastêpca Dyrektora Departamentu Instrumentów Wsparcia w Ministerstwie Gospodarki Ewa Swêdrowska: No właśnie. Dziękuję.)(
Brak nagrania)Przewodniczący Marek Waszkowiak:
Pani Dyrektor, proszę jednak przeczytać to wprowadzenie, bo mi się senatorowie rozejdą.
O, jest senator Podkański, czyli są już wszyscy.
(
Weso³oœæ na sali)Bardzo proszę.
Zastępca Dyrektora Departamentu Instrumentów Wsparcia w Ministerstwie Gospodarki Ewa Swędrowska:
Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!
Fundusz Poręczeń Unijnych został utworzony na mocy ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o Funduszu Poręczeń Unijnych i usytuowany w Banku Gospodarstwa Krajowego.
W ramach prowadzonej działalności w funduszu udzielane są gwarancje lub poręczenia spłaty kredytów lub pożyczek udzielanych przez banki dla podmiotów realizujących na terytorium Polski projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej. Dotyczy to w szczególności projektów inwestycyjnych, szkoleniowych i badawczych. Środki funduszu pochodzą z wpłat części środków z tytułu oprocentowania rezerwy obowiązkowej banków, lokowanej w Narodowym Banku Polskim, oraz z wpływów z inwestycji wolnych środków funduszu. W latach 2004-2006 fundusz zostanie zasilony kwotą około 800-900 milionów zł. Na koniec I kwartału 2006 r. stan środków finansowych funduszu wynosił około 750 milionów zł.
Dotychczasowe doświadczenie z działalności funduszu oraz analiza czynników wpływających na ilość i wartość udzielanych gwarancji lub poręczeń wskazują na konieczność wprowadzenia zmian do obowiązujących przepisów celem ich uelastycznienia i poprawy wykorzystania stosowanych instrumentów.
(
Rozmowy na sali)Przewodniczący Marek Waszkowiak:
Panie Ministrze, pani dyrektor dobrze mówiła, mogę poświadczyć.
(Głos z sali: Niech pani kontynuuje.)
Poza tym witam serdecznie pana ministra.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Paweł Poncyljusz:
Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!
Bardzo dziękuję za wyrozumiałość, ale toczy się właśnie spotkanie z sekcją krajową NSZZ "Solidarność" górnictwa, a więc jestem tam dosyć mocno zaangażowany. Praktycznie wszystko, z czym przyjechali, jest adresowane do mnie, tak więc muszę słuchać. Właśnie ogłosiliśmy tam kilkuminutową przerwę.
Wracając do prezentacji o Funduszu Poręczeń Unijnych, to podstawowym celem proponowanej zmiany jest zwiększenie możliwości wykorzystania środków Unii Europejskiej. W przedłożonym projekcie o zmianie ustawy proponuje się zmiany dotyczące zarówno rozszerzenia przedmiotu działania funduszu, jak i podmiotów, które mogą z tego instrumentu korzystać.
Obecnie z poręczeń lub gwarancji mogą korzystać podmioty, które ubiegają się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej na zrealizowanie przez nie projektów przy wykorzystaniu środków z kredytu lub z emisji obligacji. Zgodnie z projektem zmian do ustawy z poręczenia lub gwarancji funduszu będą mogły korzystać również inne podmioty uczestniczące w realizowaniu danego przedsięwzięcia finansowanego ze środków Unii Europejskiej, na przykład wykonawcy, firmy budowlane, projektowe i tym podobne.
Projektowana zmiana obejmuje również podmioty, które realizują przedsięwzięcie z dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej, niewymagające finansowania kredytem. W takim przypadku podmioty te będą mogły skorzystać z gwarancji realizacji przedsięwzięcia.
Nowelizacja ustawy wprowadza także nowe instrumenty funduszu, takie jak gwarancja realizacji przedsięwzięcia, która udzielana będzie na rzecz podmiotu podejmującego decyzję o współfinansowaniu ze środków Unii Europejskiej, na przykład przez właściwe ministerstwa i agencje. Wnoszącym wniosek o tę gwarancję będzie podmiot, który uzyska dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Ponadto będzie gwarancja dobrego wykonania kontraktu, udzielana na wniosek podmiotu, z którym zawarta została umowa realizacji przedsięwzięcia. Gwarancja ta zabezpiecza należyte wykonanie umowy zawartej w celu realizacji przedsięwzięcia. I będzie też regwarancja, udzielana przez Bank Gospodarstwa Krajowego na zlecenie innych banków, udzielających gwarancji realizacji przedsięwzięcia.
Projekt nowelizacji ustawy zakłada podniesienie maksymalnej kwoty poręczenia w ramach portfela kredytowego ze 100 tysięcy euro do 500 tysięcy euro, a w przypadku jednostek samorządu terytorialnego i ich związków do wysokości 5 milionów euro. Powyższe kwoty jednostkowego poręczenia lub gwarancji w ramach portfela umożliwią bezpośrednie włączenie do oferty banków projektów o średniej wielkości oraz praktyczne wykorzystanie funduszu do wsparcia projektów realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego.
Przedłożone zmiany wprowadzają również ujednolicenie wysokości poręczenia lub gwarancji do 80% kwoty kredytu lub wartości emisji obligacji bez względu na przeznaczenie środków - zarówno dla wkładu krajowego, dotychczas 60% kwoty kredytu, jak i części refinansowanej ze środków Unii Europejskiej, dotychczas
80% kwoty kredytu.Projekt ustawy przewiduje wyodrębnienie puli do 15% środków zgromadzonych na rachunku funduszu na projekty, które nie uzyskały dofinansowania ze środków Unii Europejskiej. W przypadku, gdy podmiot ubiegał się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej i nie uzyskał tego dofinansowania, a zdecydował się jednak na realizację projektu, zaciągnął kredyt, pożyczkę lub wyemitował obligacje, będzie mógł ubiegać się o gwarancję lub poręczenie z Funduszu Poręczeń Unijnych. Decyzję o poziomie tych środków w ramach limitu będzie podejmował Komitet Sterujący Funduszu Poręczeń Unijnych.
To tyle, co mamy do powiedzenia w imieniu Ministerstwa Gospodarki odnośnie do zmian ustawy o Funduszu Poręczeń Unijnych. Dziękuję.
Przewodniczący Marek Waszkowiak:
Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.
Dziękuję też bardzo pani dyrektor za wstęp.
Bardzo proszę o opinię Biuro Legislacyjne.
Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Hanna Kaśnikowska:
Witam państwa.
Hanna Kaśnikowska, Biuro Legislacyjne.
Moja opinia sprowadziła się tutaj jedynie do bardzo krótkiego wskazania ratio legis ustawy, nie dopatrzyłam się bowiem uchybień formalnoprawnych. Pod rozwagę komisji pragnę poddać tylko te rozwiązania, które zostały wprowadzone w Sejmie w drugim czytaniu, a są one zawarte są w art. 11 i art. 17 ustawy nowelizowanej i dotyczą podwyższenia maksymalnej kwoty poręczenia gwarancji ze środków funduszu z 250 do 500 tysięcy euro.
I to jest jedyna moja uwaga. W stenogramie z prac Sejmu nie dopatrzyłam się akceptacji rządu co do tej zmiany, tak więc dobrze by było, żeby rząd wyraził tutaj swoją opinię.
Przewodniczący Marek Waszkowiak:
Dziękuję bardzo.
Panie Ministrze, słucham.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Paweł Poncyljusz:
Jesteśmy jak najbardziej za.
Przewodniczący Marek Waszkowiak:
Dziękuję bardzo.
Czy pani senator i panowie senatorowie macie jakieś pytania czy uwagi?
Składam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.
Kto jest za jej przyjęciem bez poprawek? (9)
Dziękuję bardzo.
Na sprawozdawcę wyznaczam pana senatora Chmielewskiego.
Dziękuję bardzo.
Dziękuję panu ministrowi, dziękuję paniom i panom dyrektorom, dziękuję państwu.
Zamykam posiedzenie komisji.
(Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 16)
Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.