Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (170) z 22. posiedzenia

Komisji Gospodarki Narodowej

w dniu 28 marca 2006 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych (druk nr 105).

(Początek posiedzenia o godzinie 16 minut 33)

(Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Andrzej Łuczycki)

Zastępca Przewodniczącego Andrzej Łuczycki:

Witam państwa.

Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej.

Dzisiaj mamy do omówienia jeden punkt porządku obrad: rozpatrzenie w trybie pilnym ustawy o zmianie ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych, zawartej w druku nr 105.

Witam przedstawicieli rządu.

Bardzo proszę o przedstawienie nam projektu ustawy.

Dyrektor Departamentu Polityki Miejskiej w Ministerstwie Transportu i Budownictwa Zdzisław Żydak:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Przedmiotowa nowelizacja wprowadza dwie podstawowe zmiany.

Pierwsza zmiana ma charakter formalny i została wprowadzona podczas pierwszego czytania ustawy. Uwzględnia ona wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 30 marca 2004 r. Ten wyrok brzmiał: art. 17 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych jest niezgodny z art. 64 konstytucji, a konkretnie przestał obowiązywać przepis, że skuteczność zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu zależy od przyjęcia nabywcy w poczet członków spółdzielni. Zatem zaistniała potrzeba dodania w pkcie 1 i w pkcie 2 lit. a i b wyrazów "lub osobę niebędącą członkiem spółdzielni, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu". Takie zmiany zostały już wprowadzone w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych. Przy tej okazji ta ustawa o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych została uzupełniona o te osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu.

Druga zmiana ma charakter merytoryczny i dotyczy wyłączenia z definicji dochodu gospodarstwa domowego kredytobiorcy: przychodów pochodzących z zapomóg i dodatku z tytułu urodzenia dziecka - to są, krótko mówiąc, te tak zwane ustawy becikowe - pomocy w zakresie dożywiania, określonej w ustawie z 29 grudnia o ustanowieniu programu wieloletniego "Pomoc państwa w zakresie dożywiania", oraz pomocy materialnej udzielanej uczniom, to jest propozycja ministra edukacji narodowej i nauki w tym zakresie. Celem tej zmiany jest zapobieżenie przypadkom pozbawienia rodzin najuboższych kredytobiorców uprawnień do okresowego zawieszenia spłaty kredytu mieszkaniowego. W ten sposób będą oni mogli po prostu korzystać z przejściowego zawieszenia spłaty kredytu.

I ostatnia kwestia. Ustawa wejdzie w życie z dniem 1 kwietnia, dlatego że obowiązuje cokwartalny termin składania wniosków o zawieszenie spłaty kredytu i od tego dnia mogą być składane wnioski już w ramach II kwartału bieżącego roku. Stąd też tryb pilny rozpatrywania tej ustawy. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Andrzej Łuczycki:

Dziękuję.

Bardzo proszę o przedstawienie opinii Biura Legislacyjnego.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, nie mam uwag o charakterze legislacyjnym. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Andrzej Łuczycki:

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś z panów senatorów chciałby zabrać głos w tej sprawie?

Bardzo proszę, pan senator Adam Biela.

Senator Adam Biela:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Myślę, że te poprawki są jak najbardziej wskazane. Faktycznie wynikają one z orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego i wychodzą też naprzeciw pewnym zmianom, które w międzyczasie zostały dokonane, jeśli chodzi o przychody rodziny. Zatem moim zdaniem nie powinno być żadnych zastrzeżeń do tego projektu. Ta ustawa po prostu już dawno powinna zostać wprowadzona.

Rozumiem, że tryb pilny jest podyktowany wejściem w życie tej ustawy 1 kwietnia. Stąd też niecelowe byłoby zgłaszanie poprawek...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Specjalnie o tym mówię, bo chcę zasygnalizować problem. Ta ustawa musi być jeszcze znowelizowana i to bardziej generalnie...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak, później.

Musi ona obejmować tak zwane kredyty starego portfela, a więc zaciągnięte przez kredytobiorców do końca maja 1992 r., kiedy to miała miejsce hiperinflacja. Te osoby, które zaciągnęły wcześniej kredyty, znalazły się w takiej sytuacji życiowej ze względu na to, iż odsetki z kilkunastu procent podskoczyły na ponad 40%, a tego one się nie spodziewały. Stąd też pojawiło się zagrożenie, że ci ludzie nie spłacą tych kredytów do końca życia, ale oni je spłacili już dawno temu, teraz spłacają tylko i wyłącznie odsetki, których przez ten czas sporo narosło. Owszem ustawa reguluje, że oni mogą spłacać te normatywy.

Proszę mi przypomnieć, w którym roku zostałoby to umorzone? W roku 2013?

(Dyrektor Departamentu Polityki Miejskiej w Ministerstwie Transportu i Budownictwa Zdzisław Żydak: W roku 2017.)

W roku 2017.

(Dyrektor Departamentu Polityki Miejskiej w Ministerstwie Transportu i Budownictwa Zdzisław Żydak: Czyli tym osobom, które dożyją do roku 2017, pozostałe spłaty zostaną umorzone.) (Wesołość na sali)

Proszę państwa, mimo wszystko to jest absurdalne i dlatego musimy się tym zająć, proponuję jednak, aby nie teraz, tylko innym razem. Proponuję zatem przyjąć tę ustawę bez poprawek. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Andrzej Łuczycki:

Dziękuję.

Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Senator Andrzej Owczarek:

Chciałbym się dowiedzieć, skąd ta nagłość przyjęcia tej ustawy, ponieważ ustawy, które spowodowały jej wprowadzenie, były uchwalone przez Sejm 29 grudnia. Myślę, że ta ustawa powinna być razem z nimi uchwalona i wtedy można było się zastanawiać nad wszelkimi do niej poprawkami.

(Senator Adam Biela: Tak, nawet głębszymi niż te, które są proponowane w tej chwili.)

(Głos z sali: Ale to jest inna sprawa.)

Zastępca Przewodniczącego Andrzej Łuczycki:

Pan dyrektor Żydak.

Dyrektor Departamentu Polityki Miejskiej w Ministerstwie Transportu i Budownictwa Zdzisław Żydak:

Panie Przewodniczący, można było wprowadzać zmiany, można było ich nie wprowadzać, bo jakiś dochód jest z tego becikowego. Zaczęło się od dodatków mieszkaniowych i nowelizacja tej ustawy została już przeprowadzona. Tam wyłączono przychody z tego tytułu i przez analogię chcemy tak samo zrobić w ustawie, którą dzisiaj się zajmujemy.

Panie Senatorze, to były różne projekty, poselski i rządowy. Najlepiej byłoby od razu wyłączyć z dochodu te becikowe i wtedy sprawa od razu byłaby załatwiona, ale było to robione w dużym pośpiechu i to jest między innymi skutek tego, że trzeba to teraz...

Zastępca Przewodniczącego Andrzej Łuczycki:

Dziękuję bardzo...

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Proszę państwa, proszę o spokój.

Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie?

Nie widzę zgłoszeń. Proponuję zatem przejść do głosowania.

(Głos z sali: A merytoryczną?)

Tak jest, merytoryczną.

Kto państwa senatorów jest za przyjęciem proponowanej ustawy? (12)

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

Stwierdzam, że komisja przyjęła ustawę.

Na tym kończymy posiedzenie naszej komisji. Na sprawozdawcę komisji proponuję senatora Bielę...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Rozumiem, że pan senator przyjął tę propozycję. Dziękuję bardzo.

Dziękuję. Zamykam posiedzenie komisji.

Przypominam państwu, że jutro posiedzenie naszej komisji o godzinie 9.00, chyba w tej samej sali.

(Koniec posiedzenia o godzinie 16 minut 41)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie i publikacja:
Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów