Oświadczenie złożone
przez senatora Czesława Ryszkę
Oświadczenie skierowane do ministra sprawiedliwości, prokuratora generalnego RP Zbigniewa Ziobry
Szanowny Panie Ministrze!
Uzdrawianie polskiego wymiaru sprawiedliwości jest procesem trudnym i długotrwałym, wymagającym istotnych zmian prawnych i zapewne w jakimś stopniu zmiany mentalności funkcjonariuszy państwowych. Dzisiaj mamy niestety do czynienia z nierzadkimi przykładami, że sędzia czy prokurator stawiają siebie ponad prawem, łamią obowiązujące przepisy i zasady etyki zawodowej, lekceważą zwykłego obywatela. Dlatego już dzisiaj należy z wielką uwaga badać każdy uzasadniony przypadek patologii w sądownictwie i prokuraturze, a jeśli trzeba, wyciągać konsekwencje służbowe wobec winnych nadużyć. Bez tej mozolnej pracy u podstaw nie da się zbudować nowoczesnego wymiaru sprawiedliwości, który cieszy się zaufaniem społecznym.
Panie Ministrze, bezpośrednią przyczyną niniejszego oświadczenia było poznanie przeze mnie informacji o przypadku drastycznego pogwałcenia praw i godności inwalidki, osoby starszej, cierpiącej na ciężką chorobę nowotworową, przez sędziego Sądu Rejonowego w Częstochowie. Sędzia ten prowadził w latach 2003-2005 postępowanie - IC 280/03 - w sprawie zmiany wysokości renty wypłacanej wspomnianej inwalidce na mocy prawomocnego wyroku z 1999 r. przez sprawcę jej ciężkiego pobicia, które miało miejsce w 1996 r. Sędzia prowadzący sprawę zaniechał działań zapewniających niezbędne kwalifikacje specjalistyczne biegłych oraz sumienne i bezstronne wykonywanie przez nich obowiązków. Ponadto sędzia, świadom niesumienności i rażących zaniedbań obowiązków przez biegłych, przyjął ich opinię sądowo-lekarską bez żadnych zastrzeżeń, mimo ewidentnych dowodów, iż biegli z rozmysłem podali w opinii fałszywą informację o kluczowym znaczeniu dla sprawy, a także zataili inną ważną informację o stanie zdrowia inwalidki. W ten sposób ofiara bestialskiego pobicia została dotkliwie pokrzywdzona przez sędziego, a jej oprawca zyskał dodatkowo możliwość dochodzenia od swej ofiary odszkodowania za okres od 1999 r. do 2005 r.
Obecnie, po śmierci poszkodowanej, sprawca bestialskiego pobicia inwalidki kieruje swe wysokie roszczenia do jej spadkobierców. Doszło zatem, na skutek złamania przez sędziego ustawowych wymogów prawnych, do sytuacji, w której oprawca pastwi się nad poszkodowaną nawet po śmierci.
Chciałbym ponadto zwrócić uwagę na fakt nieludzkiego potraktowania poszkodowanej inwalidki przez sędziego w maju i czerwcu 2005 r. Ze względu na zaawansowaną chorobę nowotworową ofiara pobicia z 1996 r. nie była w stanie uczestniczyć w postępowaniu sądowym ani kontaktować się z adwokatem od lutego 2005 r. Sędzia, świadom, iż pozwana jest przykuta do łóżka i walczy o życie, odrzucił złożony w dniu 10 czerwca 2005 r. wniosek o zawieszenie postępowania sądowego i mimo braku pełnomocnika poszkodowanej wydał w dniu 20 czerwca 2005 r. niesprawiedliwy wyrok. Dzień później, 21 czerwca 2006 r., poszkodowana zmarła.
Warto w tym miejscu zauważyć, że sędzia nie miał prawa wydać wyroku, gdyż w tym czasie przez sąd rejonowy był rozpatrywany wniosek poszkodowanej o wykluczenie sędziego.
Dla pełnego obrazu problemu przedstawię jeszcze w kilku zdaniach rolę prokuratury. W czerwcu i lipcu 2005 r. syn poszkodowanej złożył dwa zawiadomienia do Prokuratury Okręgowej w Częstochowie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez biegłych: pierwsze 16 czerwca 2005 r. o podaniu kłamliwej informacji w opinii sądowo-lekarskiej - uzupełniającej - z dnia 20 grudnia 2004 r.; drugie 6 lipca 2005 r. o zatajeniu w opinii sądowo-lekarskiej z dnia 10 maja 2004 r. informacji o rozpoznaniu u poszkodowanej nerwicy roszczeniowej. Obecnie prowadzone jest śledztwo przez Prokuraturę Rejonową Katowice Centrum-Zachód.
Obecnie postępowanie prokuratorskie jest zawieszone na co najmniej sześć miesięcy. Powody zawieszenia są bardzo niejasne ze względu na enigmatyczne uzasadnienie postanowienia o zawieszeniu postępowania przez Prokuraturę Rejonową w Katowicach i równie enigmatyczne uzasadnienie odrzucenia przez Prokuraturę Okręgową w Katowicach zażalenia syna poszkodowanej.
W świetle powyższych faktów proszę Pana Ministra o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania.
Po pierwsze, jakie działania podejmie minister sprawiedliwości, prokurator generalny w celu poprawy efektywności nadzoru nad funkcjonowaniem sądów i prokuratury w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem województwa śląskiego i okręgu częstochowskiego?
Po drugie, jakie działania podejmie minister sprawiedliwości, prokurator generalny w celu wyeliminowania zjawiska opieszałości prokuratury w Katowicach w związku z prowadzeniem śledztwa w sprawie wydania fałszywej opinii przez biegłych lekarzy w ramach procesu IC 280/03, który toczył się w Sądzie Rejonowym w Częstochowie?
Po trzecie, jakie działania podejmie minister sprawiedliwości, prokurator generalny w celu zniwelowania negatywnych skutków rażącego naruszenia prawa i norm etycznych przez sędziego Sądu Rejonowego w Częstochowie prowadzącego sprawę IC 280/03?
W załączeniu przekazuję kopię pisma z dnia 22 maja 2006 r. przesłanego do ministra sprawiedliwości, prokuratora generalnego przez syna pokrzywdzonej, pozwanej w sprawie IC 280/03.
Z wyrazami szacunku
senator Czesław Ryszka