Senator Paweł Michalak:
Panie Marszałku! Szanowni Państwo!
Oświadczenie skierowane do ministra Edukacji Narodowej.
Panie Ministrze!
Wielu uczniów i rodziców skarży się na niski poziom nauczania języków obcych w gimnazjach. Są to niepokojące sygnały w chwili, gdy jako państwo staramy się znaleźć należne nam miejsce w Unii Europejskiej. W gimnazjach język obcy jako przedmiot obowiązkowy w programie nauczania nie jest włączony do egzaminu końcowego. Gimnazjaliści zdają egzamin końcowy ze wszystkich przedmiotów nauczania - przebiega on w dwóch częściach: humanistycznej i przyrodniczo-matematycznej - i zdanie tego egzaminu wymaga opanowania wiadomości, umiejętności z zakresu przedmiotów takich jak: język polski, historia, WOS, biologia, geografia, matematyka, fizyka, chemia. Wśród tych przedmiotów nie ma języka obcego, który w wielu gimnazjach bywa przedmiotem wiodącym, na przykład w klasach językowych czy europejskich. Wprowadzenie języka obcego do egzaminu końcowego byłoby bodźcem dla uczniów, a przede wszystkim dla nauczycieli, weryfikowałoby stan wiedzy uczniów i ich umiejętność posługiwania się językiem obcym, byłoby też czytelnym miernikiem pracy nauczycieli.
Powszechnym dziś zjawiskiem w szkole są korepetycje, między innymi z języków obcych, będące często wynikiem niskiego poziomu nauczania. W ten sposób rodzice próbują uniknąć problemów, jakie miałyby ich dzieci w liceum. Język obcy jest jednym z obowiązkowych przedmiotów egzaminu maturalnego, dlatego niezrozumiałe jest pominięcie tego przedmiotu na egzaminie w gimnazjum. Należy ten stan rzeczy jak najszybciej zmienić, wprowadzając do egzaminu gimnazjalnego elementy sprawdzające umiejętności z języka obcego.
Należy nadmienić, że priorytetem Unii Europejskiej za prezydencji Austrii będą kwestie określenia europejskiego wskaźnika kompetencji w językach obcych.
Oczekuję stanowiska pana ministra w tej sprawie.