Warszawa, dnia 19 grudnia 2005 r.
KANCELARIA SENATU
BIURO LEGISLACYJNE
Opinia
do ustawy o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa
Uchwalona w dniu 16 grudnia b.r. ustawa stanowi rezultat prac Sejmu nad projektem rządowym wniesionym 22 listopada b.r. (druk sejmowy nr 57). Celem ustawy jest usunięcie dostrzeżonych po uchwaleniu ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa luk i błędów prawnych, racjonalizacja struktury Prokuratorii, której skutkiem będzie zmniejszenie kosztów funkcjonowania tej jednostki, oraz przesunięcie wejścia w życie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa, z uwagi na niezakończenie czynności organizacyjnych.
Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa została ustanowiona w celu zapewnienia ochrony prawnej praw i interesów Skarbu Państwa ustawą z dnia 8 lipca 2005 r., której pierwotny termin wejścia w życie to 1 stycznia 2006 r. Co do zasady zakres działania Prokuratorii obejmuje wyłączne zastępstwo procesowe Skarbu Państwa przed Sądem Najwyższym i Naczelnym Sądem Administracyjnym, zastępstwo procesowe Skarbu Państwa przed sądami powszechnymi, wojskowymi, administracyjnymi i polubownymi, zastępstwo Rzeczypospolitej Polskiej przed sądami, trybunałami i innymi organami orzekającymi w stosunkach międzynarodowych oraz wydawanie opinii prawnych.
Opiniowana ustawa między innymi:
- wyłącza z zakresu zadań Prokuratorii zastępstwo procesowe Skarbu Państwa przed sądami administracyjnymi (w tym NSA) z uwagi na to, iż w postępowaniu sądowo-administracyjnym Skarb Państwa jedynie wyjątkowo jest stroną i w tych przypadkach istnieje raczej potrzeba zaprezentowania jego stanowiska merytorycznego, z reguły stroną w takim postępowaniu jest organ, którego działanie lub bezczynność jest przedmiotem skargi,
- doprecyzowuje przepis wyłączający z zakresu zadań Prokuratorii zastępstwo procesowe w sprawach wieczystoksięgowych, wskazując, iż chodzi o zastępstwo procesowe w sprawach rozpoznawanych w postępowaniu wieczystoksięgowym, nie zaś we wszystkich sprawach wieczystoksięgowych, co umożliwi udział Prokuratorii w sprawach o uzgodnienie treści księgi wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym,
- wprowadza fakultatywność tworzenia oddziałów Prokuratorii,
- rozszerza krąg osób, które mogą zgłosić zamiar przejścia do pracy w Prokuratorii, o niebędących członkami korpusu służby cywilnej pracowników państwowych jednostek organizacyjnych oraz o pracowników samorządowych zatrudnionych w komórkach obsługi prawnej, jak również w innych komórkach organizacyjnych urzędów jednostek samorządu terytorialnego, których organy lub członkowie organów na podstawie przepisów szczególnych podejmują za Skarb Państwa czynności w postępowaniach sądowych,
- przesuwa termin wejścia w życie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa na dzień 15 marca 2006 r.
Opiniowana ustawa nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych.
Roman Kapeliński