Warszawa, dnia 19 grudnia 2005 r.
KANCELARIA SENATU
BIURO LEGISLACYJNE
Opinia do ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego
Uchwalona w dniu 16 grudnia br. ustawa powstała na podstawie rządowego projektu, który miał na celu wykonanie Prawa Unii Europejskiej w zakresie dyrektyw o łączności elektronicznej.
W tym zakresie ustawa uchyla przepis nakładający na przedsiębiorców telekomunikacyjnych szczególne obowiązki w dziedzinie rachunkowości, polegające m.in. na obowiązku badania sprawozdań finansowych przez biegłych rewidentów oraz ich ogłaszaniu bez względu na wielkość zatrudnienia, wysokość przychodów, formę organizacyjna bądź sumę aktywów bilansu, a więc odmiennie niż jest to uregulowane w ustawie o rachunkowości.
Nowelizacja ustawy rozszerza prawo do przenoszalności numerów również na użytkowników usług przedpłaconych (dotychczas prawo to było ograniczone jedynie do abonentów).
Zmianie uległy także przesłanki zapewniające dostęp do infrastruktury telekomunikacyjnej. Zrezygnowano z przesłanki "technicznej lub ekonomicznej zasadności powielania infrastruktury" na rzecz przesłanki zapewniającej dostęp do budynków i infrastruktury ze względu na bezpieczeństwo i porządek publiczny.
Ponadto ustawa rozszerza zakres decyzji podlegających natychmiastowemu wykonaniu na decyzje w sprawach: ustalenia znaczącej pozycji rynkowej oraz nałożenia obowiązków regulacyjnych, a także decyzje wydane w sprawach spornych oraz decyzje o uznaniu postępowania przetargowego albo konkursu za nierozstrzygnięty.
Obok powyższych zmian ustawa wprowadza obowiązek przechowywania danych transmisyjnych dotyczących abonentów i użytkowników końcowych przez okres 2 lat. Uniemożliwiono także wnoszenie zażaleń na postanowienia wydane przez organy współdziałające z organem regulacyjnym w trybie art. 106 KPA. Brak możliwości wnoszenia zażaleń na te postanowienia stanowi dość istotne ograniczenie prawa strony do kontrolowania postępowania, które musi być przez ustawodawcę w sposób szczególny uzasadnione, jednakże należy nadmienić, iż strona niezadowolona, odwołująca się od decyzji rozstrzygającej sprawę główną, może wnieść zarzuty również w zakresie tych postanowień bądź przebiegu postępowania ich dotyczącego.
Uwagi do ustawy:
1) Wydaje się, że przyznanie prawa do przenoszalności numerów użytkownikom końcowym usług przedpłaconych powinno być związane także z nowelizacją art. 74 ustawy. Przepis ten nakłada na dostawców i operatorów obowiązki mające na celu realizację m.in. tego uprawnienia ale tylko w stosunku do abonentów. Jednocześnie przepis ten pozwala operatorom wystąpić do Prezesa URTiP o czasowe zawieszenie realizacji tego uprawnienia. W konsekwencji może to doprowadzić, iż abonenci będą w gorszej sytuacji niż użytkownicy usług przepłacony ponieważ w stosunku do nich operator będzie mógł starać się o ograniczenie swoich obowiązków.
2) W związku z dodaniem do przepisu nakładającego obowiązek przechowywania danych transmisyjnych przez okres 2 lat, upoważnienia ministra do wydania rozporządzenia określającego zasady i tryb przechowywania tych danych, powstaje wątpliwość w jaki sposób operatorzy mają przechowywać dane w okresie od wejścia w życie ustawy do dnia wydania wspomnianego rozporządzenia. Ponieważ wydanie rozporządzenia ma charakter obligatoryjny należy dodać przepis przejściowy nakazujący stosowanie, do momentu wydania rozporządzenia, dotychczasowych zasad przechowywania. Należy nadmienić, iż dane te są już chronione przez ustawę jako tzw. "tajemnica telekomunikacyjna".
Należy dodać, iż nowelizacja ustawy - Prawo telekomunikacyjne powinna wejść w życie przed uchwaloną tego samego dnia ustawą o przekształceniach i zmianach w podziale zadań i kompetencji organów państwowych właściwych w sprawach łączności, radiofonii i telewizji, ponieważ ta ostatnia zawiera przepisy mające wpływ na omawianą nowelizację.
Sporządził:
Adam Niemczewski