Druk nr 19

23 listopada 2005 r.

SENAT

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

VI KADENCJA

Pan
Bogdan Borusewicz
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Na podstawie art. 101 oraz 84 ust. 1 Regulaminu Senatu, my niżej podpisani senatorowie wnosimy projekt uchwały Senatu w sprawie zmiany Regulaminu Senatu.

Do reprezentowania nas w pracach nad tym projektem uchwały upoważniamy senatora Edmunda Wittbrodta.

W załączeniu przekazujemy projekt uchwały.

(-) Przemysław Berent

(-) Margareta Budner

(-) Urszula Gacek

(-) Paweł Michalak

(-) Mirosława Nykiel

(-) Zbigniew Szaleniec

(-) Jerzy Szymura

(-) Mieczysław Szyszka

(-) Edmund Wittbrodt

(-) Jacek Włosowicz

(-) Kosma Złotowski

 


Projekt

U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia

w sprawie zmiany Regulaminu Senatu

Art. 1.

W uchwale Senatu z dnia 23 listopada 1990 r. - Regulamin Senatu (M. P. z 2002 r. Nr 54, poz. 741, z 2004 r. Nr 15, poz. 232 oraz Nr 18, poz. 302) art. 67b otrzymuje brzmienie:

"Art. 67b. Komisja Spraw Unii Europejskiej może uchwalić opinię:

1) o projekcie aktu prawnego Unii Europejskiej,

2) o stanowisku Rady Ministrów zajmowanym w trakcie przebiegu procedur stanowienia prawa Unii Europejskiej,

3) o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektu aktu prawnego w Radzie Unii Europejskiej.".

Art. 2.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.


Uzasadnienie

Projekt zmiany Regulaminu Senatu związany jest z uchwaloną w dniu 28 lipca 2005 r. ustawą o zmianie ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej. Znowelizowana ustawa uprawnia senacką Komisję Spraw Unii Europejskiej nie tylko do wyrażania opinii w sprawie projektów aktów prawnych Unii Europejskiej ale i do wyrażania opinii o stanowiskach Rady Ministrów dotyczących procedur stanowienia prawa UE oraz o stanowiskach zajmowanych podczas rozpatrywania projektu aktu prawnego w Radzie Unii Europejskiej. Nowelizacja ta miała na celu wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 12 stycznia 2005 r. (K 24/04), zgodnie z którym wyrażanie, przez uprawniony organ Senatu, opinii dotyczących projektów aktów prawnych i stanowisk Rządu w sprawie tych projektów, stanowi formę realizacji funkcji ustawodawczej w procesie tworzenia prawa Unii Europejskiej.

Zgodnie ze wspomnianą nowelizacją ustawy procedura legislacyjna w stosunku do aktów prawa UE wygląda następująco:

1) na początku procesu legislacyjnego w UE Rada Ministrów przekazuje Senatowi, w trybie art. 6 ustawy, projekt aktu prawnego wraz z projektem swojego stanowiska w sprawie projektu; organ właściwy na podstawie regulaminu Senatu czyli Komisja Spraw Unii Europejskiej może wyrazić opinię o projekcie aktu prawnego w terminie 21 dni od dnia przekazania projektu stanowiska rządu w tej sprawie;

2) w trybie art. 8 ustawy Rada Ministrów przekazuje Senatowi informację o przebiegu procedur stanowienia prawa UE oraz o stanowisku Rady Ministrów zajmowanym w trakcie tych procedur; Komisja może wyrazić, również w terminie 21 dni, opinię o stanowisku Rady Ministrów w tych sprawach;

3) w końcowej fazie procesu legislacyjnego w UE, czyli przed rozpatrzeniem projektu aktu prawnego w Radzie UE, w trybie art. 9 ust. 1 ustawy, Rząd zasięga opinii Komisji przedstawiając na piśmie informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas posiedzenia Rady UE; Komisja, na tym etapie, wyraża również opinię o stanowisku Rady Ministrów.

Konieczność wpisania tych zmian do Regulaminu Senatu wynika z treści art. 112 (w związku z art. 124) Konstytucji, zgodnie z którym działalność organów Senatu powinna być określona w regulaminie.