Druk nr 19
23 listopada 2005 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI KADENCJA
Pan
Bogdan Borusewicz
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Na podstawie art. 101 oraz 84 ust. 1 Regulaminu Senatu, my niżej podpisani senatorowie wnosimy projekt uchwały Senatu w sprawie zmiany Regulaminu Senatu.
Do reprezentowania nas w pracach nad tym projektem uchwały upoważniamy senatora Edmunda Wittbrodta.
W załączeniu przekazujemy projekt uchwały.
(-) Przemysław Berent |
(-) Margareta Budner |
(-) Urszula Gacek |
(-) Paweł Michalak |
(-) Mirosława Nykiel |
(-) Zbigniew Szaleniec |
(-) Jerzy Szymura |
(-) Mieczysław Szyszka |
(-) Edmund Wittbrodt |
(-) Jacek Włosowicz |
(-) Kosma Złotowski |
Projekt
U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia
w sprawie zmiany Regulaminu Senatu
Art. 1.
W uchwale Senatu z dnia 23 listopada 1990 r. - Regulamin Senatu (M. P. z 2002 r. Nr 54, poz. 741, z 2004 r. Nr 15, poz. 232 oraz Nr 18, poz. 302) art. 67b otrzymuje brzmienie:
"Art. 67b. Komisja Spraw Unii Europejskiej może uchwalić opinię: 1) o projekcie aktu prawnego Unii Europejskiej, 2) o stanowisku Rady Ministrów zajmowanym w trakcie przebiegu procedur stanowienia prawa Unii Europejskiej, 3) o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektu aktu prawnego w Radzie Unii Europejskiej.". |
Art. 2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie
Projekt zmiany Regulaminu Senatu związany jest z uchwaloną w dniu 28 lipca 2005 r. ustawą o zmianie ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej. Znowelizowana ustawa uprawnia senacką Komisję Spraw Unii Europejskiej nie tylko do wyrażania opinii w sprawie projektów aktów prawnych Unii Europejskiej ale i do wyrażania opinii o stanowiskach Rady Ministrów dotyczących procedur stanowienia prawa UE oraz o stanowiskach zajmowanych podczas rozpatrywania projektu aktu prawnego w Radzie Unii Europejskiej. Nowelizacja ta miała na celu wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 12 stycznia 2005 r. (K 24/04), zgodnie z którym wyrażanie, przez uprawniony organ Senatu, opinii dotyczących projektów aktów prawnych i stanowisk Rządu w sprawie tych projektów, stanowi formę realizacji funkcji ustawodawczej w procesie tworzenia prawa Unii Europejskiej.
Zgodnie ze wspomnianą nowelizacją ustawy procedura legislacyjna w stosunku do aktów prawa UE wygląda następująco:
1) na początku procesu legislacyjnego w UE Rada Ministrów przekazuje Senatowi, w trybie art. 6 ustawy, projekt aktu prawnego wraz z projektem swojego stanowiska w sprawie projektu; organ właściwy na podstawie regulaminu Senatu czyli Komisja Spraw Unii Europejskiej może wyrazić opinię o projekcie aktu prawnego w terminie 21 dni od dnia przekazania projektu stanowiska rządu w tej sprawie;
2) w trybie art. 8 ustawy Rada Ministrów przekazuje Senatowi informację o przebiegu procedur stanowienia prawa UE oraz o stanowisku Rady Ministrów zajmowanym w trakcie tych procedur; Komisja może wyrazić, również w terminie 21 dni, opinię o stanowisku Rady Ministrów w tych sprawach;
3) w końcowej fazie procesu legislacyjnego w UE, czyli przed rozpatrzeniem projektu aktu prawnego w Radzie UE, w trybie art. 9 ust. 1 ustawy, Rząd zasięga opinii Komisji przedstawiając na piśmie informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas posiedzenia Rady UE; Komisja, na tym etapie, wyraża również opinię o stanowisku Rady Ministrów.
Konieczność wpisania tych zmian do Regulaminu Senatu wynika z treści art. 112 (w związku z art. 124) Konstytucji, zgodnie z którym działalność organów Senatu powinna być określona w regulaminie.