Druk nr 10

27 października 2005 r.

SENAT

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

VI KADENCJA

Pan

Bogdan Borusewicz

MARSZAŁEK SENATU

RZECZYPOSPOLITEJ

POLSKIEJ

 

Na podstawie art. 101 oraz 84 ust. 1 Regulaminu Senatu, my niżej podpisani senatorowie wnosimy projekt uchwały Senatu w sprawie zmiany Regulaminu Senatu.

Do reprezentowania nas w pracach nad tym projektem uchwały upoważniamy senatora Roberta Smoktunowicza.

W załączeniu przekazujemy projekt uchwały.

(-) Mieczysław Augustyn

(-) Przemysław Berent

(-) Krystyna Bochenek

(-) Andrzej Łuczycki

(-) Włodzimierz Łyczywek

(-) Tomasz Misiak

(-) Robert Smoktunowicz

(-) Maria Pańczyk-Pozdziej

(-) Piotr Zientarski

(-) Marek Ziółkowski


p r o j e k t

UCHWAŁA

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia

w sprawie zmiany Regulaminu Senatu

Art. 1.

W uchwale Senatu Rzeczypospolitej Polskie z dnia 23 listopada 1990 r. - Regulamin Senatu (tekst jednolity - Monitor Polski z 2002 r. Nr 54, poz. 741 i z 2004 r. Nr 15, poz. 232, Nr 18, poz. 302) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 15 ust. 1

  1. pkt 13 otrzymuje brzmienie:
  2. "13) Praw Człowieka i Praworządności,"

  3. po pkt 13 dodaje się pkt 14 w brzmieniu:

"14) Ustawodawstwa i Wymiaru Sprawiedliwości."

2) w art. 79 ust. 1 wyrazy "Komisji Ustawodawstwa i Praworządności" zastępuje się wyrazami "Komisji Ustawodawstwa i Wymiaru Sprawiedliwości"

3) w załączniku do Regulaminu

  1. pkt 13 otrzymuje brzmienie:

"13) Komisji Praw Człowieka i Praworządności - prawa i wolności obywatelskie i ich instytucjonalne gwarancje, przestrzeganie praw człowieka oraz ocena przestrzegania prawa i funkcjonowania służb publicznych, sprawy związane z bezpieczeństwem publicznym;"

b) po pkt 13 dodaje się pkt 14 w brzmieniu:

"14) Komisji Ustawodawstwa i Wymiaru Sprawiedliwości - rozpatrywanie inicjatyw ustawodawczych Senatu, rozpatrywanie aktów prawnych w randze kodeksów oraz aktów prawnych dotyczących funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości."

Art. 2.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.


UZASADNIENIE

 

Platforma Obywatelska jest zainteresowana podziałem senackiej Komisji Ustawodawstwa i Praworządności na dwie odrębne komisje: Komisję Praw Człowieka i Praworządności oraz Komisję Ustawodawstwa i Wymiaru Sprawiedliwości.

Zakres kompetencji Komisji Praw Człowieka i Praworządności będzie następujący: prawa i wolności obywatelskie i ich instytucjonalne gwarancje, przestrzeganie praw człowieka oraz ocena przestrzegania prawa i funkcjonowania służb publicznych, sprawy związane z bezpieczeństwem publicznym.

Zakres kompetencji Komisji Ustawodawstwa i Wymiaru Sprawiedliwości będzie następujący: rozpatrywanie inicjatyw ustawodawczych Senatu, rozpatrywanie aktów prawnych w randze kodeksów oraz aktów prawnych dotyczących funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości.

Stworzenie dwóch odrębnych komisji byłoby powrotem do sytuacji z wcześniejszych kadencji Senatu RP. Eksperyment polegający na połączeniu tych komisji w ostatniej kadencji Senatu RP należy uznać za nieudany. Komisja Ustawodawstwa i Praworządności ma zbyt szeroki zakres działania, zajmuje się bardzo różnymi problemami. Z powodu ilości oraz różnorodności spraw, jakie trafiały do tej komisji, wiele prac było prowadzonych w pośpiechu. Tymczasem jest to komisja, do której zakresu działania należy dbałość o jakość uchwalanych ustaw. To zadanie nie może być poprawnie wykonywane w natłoku innych spraw.