Poprzednia część, następna część
Z prac komisji senackich W pierwszym punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy - Prawo energetyczne. Przyjęcie nowelizacji, uchwalonej z przedłożenia rządowego, rekomendował senatorom wiceminister gospodarki Krzysztof Tchórzewski. W posiedzeniu uczestniczyli także wiceprezes Urzędu Regulacji Energetyki Wiesław Wójcik, posłanka sprawozdawczyni Anna Paluch i wicedyrektor Departamentu Energetyki w Ministerstwie Gospodarki Jan Bogolubow. Swoją opinię przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Nowela wprowadza przepisy przejściowe, mające na celu zapewnienie ciągłości dotychczasowych umów pomiędzy funkcjonującymi obecnie zakładami energetycznymi i odbiorcami końcowymi energii elektrycznej w związku z wydzielaniem działalności dystrybucyjnej w zakresie energii elektrycznej od innych działalności, w tym obrotu i wytwarzania energii elektrycznej. W głosowaniu komisja opowiedziała się jednomyślnie za przyjęciem ustawy bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Władysława Mańkuta. Następnie senatorowie przystąpili do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o opłacie skarbowej. Podczas prac nad sejmową nowelizacją rząd reprezentował podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Jacek Dominik. Uwagi szczegółowe przedstawiło senackie biuro legislacyjne. Nowela wprowadza kilka zmian do obowiązującej od 1 stycznia br. ustawy z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej. Jej celem jest przede wszystkim przedłużenie do 31 grudnia 2008 r. możliwości dokonywania zapłaty opłaty skarbowej znakami opłaty skarbowej. Ta przejściowa regulacja ma umożliwić wykorzystanie znaków opłaty skarbowej, których użycie stanowiło jeden ze sposobów uiszczenia opłaty skarbowej na podstawie ustawy z 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej, a której to formy zapłaty nie przewiduje ustawa z 16 listopada 2006 r. W toku prac sejmowych przyjęto dwie istotne zmiany w stosunku do przedłożenia rządowego. Po pierwsze, wprowadzono przepis wyłączający obowiązek uiszczenia opłaty skarbowej od dokonanych czynności urzędowych lub wydanych zaświadczeń, których wykonanie lub wydanie nastąpiło na podstawie zgłoszenia lub na wniosek przekazany za pośrednictwem konsula, albo doręczenie dokumentu potwierdzającego dokonanie czynności urzędowej lub zaświadczenia dokonywane jest za pośrednictwem konsula, za pobraniem opłaty konsularnej. Konsul zobowiązany jest poinformować organ administracji publicznej o pobraniu opłaty konsularnej. Po drugie, wydłużono termin, w którym możliwe będzie wykorzystanie znaków opłaty skarbowej (projekt rządowy przewidywał termin do 31 grudnia br., Sejm przyjął datę 31 grudnia 2008 r.). W czasie dyskusji senator Marek Waszkowiak zaproponował przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o opłacie skarbowej. W głosowaniu nie uzyskał on poparcia Komisji Gospodarki Narodowej i został zgłoszony jako wniosek mniejszości. Jego sprawozdawca będzie senator M. Waszkowiak. Komisja opowiedziała się natomiast za poprawką przedstawioną przez senatora Jerzego Szmita, zmierzającą do skrócenia terminu wykorzystania znaczków skarbowych do 31 grudnia br. Ustalono, że przyjęcie ustawy sejmowej wraz z rekomendowaną przez komisję zmianą zaproponuje Izbie senator Jarosław Lasecki. W trzecim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. Przyjęcie ustawy, uchwalonej przez Sejm z przedłożenia Rady Ministrów, rekomendowała senatorom sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Suchocka-Roguska. Przebieg prac sejmowych zreferowała posłanka sprawozdawczyni Aleksandra Natalli-Świat. Ponadto w tej części posiedzenia uczestniczyli podsekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Romuald Poliński, dyrektor Departamentu Obsługi Klientów w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych Grażyna Lisowska oraz wicedyrektor Departamentu Legislacyjno-Prawnego w tej instytucji Elżbieta Łozińska. Zgodnie z nowelizacją składka rentowa zostanie obniżona łącznie o 7%. Pierwszy etap obniżki nastąpi od 1 lipca br. i wyniesie 3% po stronie pracowników. Następnie od 1 stycznia 2008 r. składka zostanie obniżona o kolejne 4% - po 2%. po stronie pracowników i pracodawców. Obecnie składka rentowa wynosi 13%. Po redukcji pracownicy będą płacić 1,5% składki, a pracodawcy - 4,5%. W wyniku dyskusji, a następnie głosowania Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora J. Szmita. * * * Na swym posiedzeniu Komisja Praw Człowieka i Praworządności przystąpiła do rozpatrywania ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw. Przyjęcie ustawy, uchwalonej przez Sejm na podstawie projektu rządowego, rekomendował senatorom zastępca prokuratora generalnego Przemysław Piątek, wyjaśnień udzielał także Marek Sadowski z Departamentu Legislacyjno-Prawnego w Ministerstwie Sprawiedliwości. Swoje opinie przedstawili przewodniczący Krajowej Rady Sądownictwa Stanisław Dąbrowski i I prezes Sądu Najwyższego Lech Gardocki. Senatorowie wysłuchali ponadto uwag Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. Zgodnie z uzasadnieniem, rozpatrywana ustawa ma umożliwić elastyczne kształtowanie struktury sądownictwa oraz dostosowanie działalności organów sądów i samorządu sędziowskiego do realizacji zadań wymiaru sprawiedliwości. Nowelizacja przewiduje m.in. zmianę procedur powoływania prezesów sądów, opiniowania kandydatów na stanowiska sędziowskie, a także procedur powoływania i odwoływania dyrektorów i kierowników finansowych sądów. Ustawa zmienia również procedury uzyskania zezwolenia na pociągniecie sędziego do odpowiedzialności karnej. Skrócony został termin wydania zgody przez sąd dyscyplinarny - sąd ten w wypadku podejrzenia popełniania najcięższych przestępstw ma tylko 24 godziny na podjęcie stosownej decyzji. Zmieniły się także zasady delegowania sędziów oraz zasady wynagradzania - przyspieszono możliwość awansu finansowego. Ustawa umożliwia także tzw. awans poziomy - dla sędziów sądów rejonowych oraz okręgowych przewidziano wyższe stanowiska niewiążące się z pełnieniem dodatkowych funkcji. Z awansem tym, należnym za długoletnią nienaganną pracę wiązałyby się wyższe wynagrodzenia. Ponadto ustawa zmienia ustawę o prokuraturze, której rozwiązania stanowią symetryczne do tych zawartych w ustawie o ustroju sądów powszechnych. Ponadto dodano przepisy umożliwiające powołanie asystentów prokuratorów. W trakcie dyskusji największe kontrowersje wywołał przepis, dotyczący nakazu rozpatrywania w 24 godziny przez sąd dyscyplinarny prokuratorskiego wniosku o zgodę na pociągnięcie sędziego do odpowiedzialności karnej za poważne przestępstwa. Dotyczyłoby to sytuacji, gdy sędzia został zatrzymany, a za przestępstwo, o które jest podejrzewany, grozi kara pozbawienia wolności, której górna granica wynosi co najmniej 8 lat. Ponadto w postępowaniu sądu dyscyplinarnego miałby uczestniczyć wyłącznie prokurator i rzecznik dyscyplinarny z pominięciem sędziego, którego postępowanie dotyczy. W opinii przewodniczącego Krajowej Rady Sądownictwa S. Dąbrowskiego, zmiana prawa o ustroju sądów powszechnych daje za duże uprawnienia ministrowi sprawiedliwości. Według niego, nowe przepisy oznaczają, że minister sprawiedliwości będzie mógł m.in. zawieszać sędziego w czynnościach służbowych oraz swobodnie decydować o stanowiskach sędziowskich. Zdaniem przewodniczącego, nowe przepisy są zbyt radykalne. "Oznacza to, że konstytucyjna zasada niezawisłości oraz niezależności sądów od innych władz będzie miała odniesienie wyłącznie do Trybunału Konstytucyjnego, Sądu Najwyższego i sądów administracyjnych. W odniesieniu do sądów powszechnych ta zasada będzie tylko ozdobnikiem" - powiedział sędzia S. Dąbrowski. Zdaniem przedstawiciela resortu sprawiedliwości M. Sadowskiego, nowelizacja praw o ustroju sądów powszechnych wprowadza szereg zmian "idących w dobrym kierunku". Jak powiedział, oprócz normalnego, ustawa wprowadza szybki tryb w postępowaniu dyscyplinarnym wobec sędziów. Podkreślił, że dotyczy to najpoważniejszych przestępstw. "Ten tryb w miarę możliwości zawiera wszelkie gwarancje ochrony, ale wiąże się także z koniecznością dokonania zatrzymania osoby chronionej immunitetem" - powiedział M. Sadowski. Jako "szalony i obraźliwy" określił pomysł ograniczenia do 24 godzin czasu dla sądu dyscyplinarnego na rozpatrzenie wniosku prokuratora pierwszy prezes Sądu Najwyższego L. Gardocki. Jego zdaniem, zmiana prawa o ustroju sądów powszechnych w proponowanym kształcie godzi w gwarancje niezawisłości sędziowskiej i prowadzi do sporu przed Trybunałem Konstytucyjnym. Prezes L. Gardocki uznał, że 24-godzinny tryb rozpoznawania wniosku o zezwolenie na tymczasowe aresztowanie jest sprzeczny z prawem do obrony. "Niezależnie od tego można wyrazić uzasadnioną wątpliwość, czy przedmiotowa regulacja nie stanowi szczególnego wyrazu braku zaufania do sędziów, którzy potraktowani zostali podobnie jak osoby, których sprawy rozpoznają sądy w trybie 24 godzin" - powiedział. Obecnie sądy dyscyplinarne nie są związane żadnymi terminami przy rozpatrywaniu spraw o uchylenie sędziemu immunitetu lub wyrażenie zgody na pociągnięcie go do odpowiedzialności karnej. W opinii zastępcy prokuratora generalnego P. Piątka, zaproponowane w nowelizacji zmiany zostały gruntownie przeanalizowane w resorcie sprawiedliwości i w czasie prac sejmowych i są zgodne z konstytucją. W głosowaniu Komisja Praw Człowieka i Praworządności postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 2 poprawek do ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw. Pierwsza z poprawek dotyczyła zmiany redakcyjnej art. 7, druga przesuwała z 1 stycznia 2008 r. na 1 lipca 2008 r. przepisy odnoszące się do wynagrodzeń. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Janusza Kubiaka. Podczas posiedzenia rozpatrywano także ustawę o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym. Podczas prac nad tą nowelizacją resort sprawiedliwości reprezentowali zastępca prokuratora generalnego P. Piątek i dyrektor Biura Informacyjnego Krajowego Rejestru Karnego Grażyna Nowak-Szulejewska. Senatorowie zapoznali się także z propozycjami zmian przedstawionymi przez senackie biuro legislacyjne. W wyniku dyskusji uzyskały one poparcie resortu. Celem ustawy jest uproszczenie i przyspieszenie wzajemnej pomocy prawnej w sprawach karnych między państwami członkowskimi Unii Europejskiej w zakresie wymiany informacji zawartych krajowych rejestrach karnych. W głosowaniu Komisja Praw Człowieka i Praworządności postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym wraz z 5 poprawkami. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Kosmę Złotowskiego. Ponadto senatorowie zapoznali się z "Informacją Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego RP o działalności Sądu Najwyższego w roku 2006". Informacje przedstawił I prezes SN L. Gardocki, który udzielał także wyjaśnień i odpowiadał na pytania senatorów. Podczas posiedzenia Komisja Praw Człowieka i Praworządności wyraziła także opinię o kandydatach do Kolegium Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu. Do zaopiniowania zgłoszono trzech kandydatów: Andrzeja Friszkego, Pawła Gacha, Teofila Wojciechowskiego. W posiedzeniu wzięli udział A. Friszke i P. Gach. Trzeci z kandydatów - T. Wojciechowski nie był obecny, gdyż uznał, że komisja miała już możliwość zapoznania się z jego poglądami na temat funkcjonowania IPN . Przewodniczący komisji senator Zbigniew Romaszewski po zapoznaniu się z dokumentami dołączonymi do wniosków odebrał ustne oświadczenie P. Gacha, że nie był współpracownikiem służb specjalnych PRL i następnie poprosił obu kandydatów o swobodną wypowiedź na temat ich wizji funkcjonowania IPN oraz tego, jak wyobrażają sobie swoją pracę w kolegium. Następnie senatorowie zadawali im pytania. W tajnym głosowaniu wszyscy zgłoszeni kandydaci zostali pozytywnie zaopiniowani przez komisję. Postanowiono, że stanowisko komisji w tej sprawie przedstawi Izbie senator Z. Romaszewski. Dr hab. T. Wojciechowski jest historykiem; autorem 14 opracowań i licznych artykułów naukowych, z m.in. z dziejów Kościoła. W latach 1999-2006 zasiadał już w Kolegium IPN, pełniąc funkcję wiceprzewodniczącego. Prof. dr hab. A. Friszke, również historyk, jest autorem wielu prac na temat najnowszej historii Polski. Za swą pracę naukową otrzymał kilka nagród; w 2006 r. został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. W latach 1999-2006 zasiadał w Kolegium IPN. Prof. dr hab. P. Gach to, podobnie jak dwaj pozostali kandydaci, historyk, kierownik Katedry Historii Wychowania Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. W latach 1997-2000 pełnił funkcję wiceprezesa Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy, a w latach 1998-2002 - prezesa Oddziału Lubelskiego tego stowarzyszenia. Jest autorem ponad 200 publikacji naukowych i dziennikarskich. * * * Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Zdrowia oraz Komisji Gospodarki Narodowej kontynuowano rozpatrywanie ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 29 maja br. Połączone komisje nie poparły wówczas wniosku o odrzucenie ustawy sejmowej i zdecydowały o ogłoszeniu przerwy i ustosunkowaniu się do niej po przedstawieniu opinii przez Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Rozpatrywana ustawa ma zobowiązać sprawców wypadków drogowych do finansowania leczenia ofiar. Koszty pokrywaliby ubezpieczyciele ze składek obowiązkowego ubezpieczenia OC kierowców, odprowadzając od pobranej składki ryczałt na rzecz Narodowego Funduszu Zdrowia. Początkowo ryczałt miałby wynieść 12%. W następnych latach wysokość ryczałtu mogłaby się zmienić. Na obecnym posiedzeniu wiceminister zdrowia Bolesław Piecha omówił ponownie założenia nowelizacji, uchwalonej na podstawie projektu rządowego. Zapoznano się także z opinią senackiego biura legislacyjnego, które stwierdziło, że ustawa budzi zastrzeżenia zarówno konstytucyjne, jak i legislacyjne. W posiedzeniu uczestniczyli także zastępca prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia Dorota Puka, wiceprezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego Elżbieta Wanat-Połeć, dyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Zdrowia Władysław Puzoń, przedstawiciele Ministerstwa Finansów, Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, Polskiej Izby Ubezpieczeń. W głosowaniu połączone komisje postanowiły zaproponować Senatowi wprowadzenie 4 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie przedstawi w imieniu komisji senator Janina Fetlińska. * * * Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Rodziny i Polityki Społecznej w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. Przyjęcie ustawy uchwalonej przez Sejm rekomendowała senatorom sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Suchocka-Roguska, ponadto obecny był wiceminister pracy i polityki społecznej Romuald Poliński. Przebieg prac sejmowych omówiła posłanka Aleksandra Natalii-Świat. W głosowaniu, na wniosek senator Ewy Tomaszewskiej, komisja opowiedziała się za odrzuceniem w całości ustawy, zakładającej obniżkę składki rentowej. W opinii senator, przyjęcie noweli oznacza demontaż systemu rentowego, a obniżka składki rentowej generuje bardzo wysokie koszty przy niewielkich zyskach. Według senator, Ministerstwo Finansów, które przygotowało ustawę, nie uwzględniło jej negatywnych skutków dla systemu ubezpieczeń społecznych. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw wybrano senator E. Tomaszewską. * * * Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Ustawodawczej przeprowadzono pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozpatrywany projekt wykonuje wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 29 listopada 2006 r., dotyczący art. 21 ust.1 pkt 3 lit. g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Projekt zwalnia z podatku dochodowego odszkodowania wynikające z zawartych ugód sądowych (dotyczy to odszkodowań, których wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw). Podczas posiedzenia stronę rządową reprezentował podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Jacek Dominik. W imieniu wnioskodawców, czyli obu komisji senackich, projekt rekomendował senator Jarosław Lasecki. W głosowaniu komisje przyjęły jednomyślnie jednolity tekst projektu ustawy z poprawką. Sprawozdawcą połączonych komisji został senator J. Lasecki. Następnie przeprowadzono pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny. Rozpatrywany projekt ustawy wykonuje wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 15 marca 2005 r., odnoszący się do art. 179 ustawy - Kodeks cywilny (dotyczącego instytucji "zrzeczenia prawa własności nieruchomości"). Projekt tworzy podstawy prawne do uzyskiwania prawa własności nieruchomości przez Skarb Państwa. Podczas posiedzenia stronę rządową reprezentowała podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Małgorzata Manowska, wnioskodawców, czyli połączone komisje - senator Władysław Mańkut. W głosowaniu komisje przyjęły jednomyślnie jednolity tekst projektu ustawy z poprawkami. Sprawozdawcą połączonych komisji został senator W. Mańkut. Na zakończenie posiedzenia przeprowadzono pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe. W imieniu wnioskodawców, połączonych komisji, projekt omówił i uzasadnił senator W. Mańkut. Stronę rządową reprezentowała naczelnik wydziału w Departamencie Regulacji Rynku Mieszkaniowego w Ministerstwie Budownictwa Bogusława Załęska. Projekt zakłada, że gminy będą samodzielnie decydować, czy chcą przejąć nieruchomość od przedsiębiorstwa państwowego lub spółki. Obecna ustawa zmusza gminy do przejmowania nieruchomości, często wbrew ich własnym interesom. Zgodnie z projektem, przedsiębiorstwa państwowe lub spółki będą przekazywać gminom nieruchomości na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego; ale gmina będzie decydować o tym, czy chce przejąć daną nieruchomość. Zmiana ta jest konsekwencją wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 28 listopada 2006 r., który nakazał ustawodawcy uregulować kwestię przekazywania nieruchomości przez przedsiębiorstwa państwowe lub spółki gminom. Po rozpatrzeniu w pierwszym czytaniu przedstawionego projektu ustawy o zmianie ustawy o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe w wyniku głosowania komisje wniosły o przyjęcie go bez poprawek oraz projektu uchwały w sprawie wniesienia do Sejmu tego projektu ustawy. Na sprawozdawcę wyznaczono senatora W. Mańkuta. * * * Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Rodziny i Polityki Społecznej, Komisji Zdrowia oraz Komisji Ustawodawczej kontynuowano pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej oraz ustawy o pomocy społecznej. Wnioskodawców reprezentował senator Mieczysław Augustyn, który zgłosił propozycje wprowadzenia zmian do przedstawionego projektu. Podczas posiedzenia przegłosowano wniosek senatora Stanisława Karczewskiego o odrzucenie przedstawionego projektu. Wobec wyników głosowania senator Janina Fetlińska zaproponowała odroczenie prac nad projektem do czasu przyjęcia przez Radę Ministrów projektu ustawy o społecznym ubezpieczeniu pielęgnacyjnym. Wniosek w tej sprawie uzyskał poparcie połączonych komisji. * * * Senatorowie z Komisji Kultury i Środków Przekazu rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o muzeach. Przyjęcie nowelizacji, uchwalonej przez Sejm z przedłożenia rządowego, rekomendował senatorom wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Tomasz Merta. Na temat sejmowej noweli wypowiadał się także przewodniczący Stowarzyszenia Muzealników Polskich Andrzej Sołtan. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. W opinii wnioskodawców, nowelizacja przygotowana przez resort kultury ma nowoczesny charakter i odpowiada praktycznym wyzwaniom, przed którymi stoi muzealnictwo. Nowelizacja ma na celu m.in. rozwianie wątpliwości interpretacyjnych, wyeliminowanie rozbieżności między przepisami ustawy o muzeach a przepisami ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, wprowadzenie przepisów postulowanych przez środowiska muzealne, m.in. w zakresie uregulowania statusu muzeów nieposiadających osobowości prawnej oraz zasad odpłatności za wstęp do muzeów. Nowe przepisy umożliwią muzeom popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę. Dotyczy to działań wykraczających poza tradycyjną działalność muzealną, np. o organizowanie koncertów i przedstawień teatralnych samodzielnie bądź we współpracy z instytucjami zewnętrznymi. Ponadto zadania muzeów rozszerzono m.in. o gromadzenie i ochronę dóbr naturalnego i kulturalnego dziedzictwa o charakterze materialnym i niematerialnym. W ustawie zawarto też przepisy, które mają rozwiązać problem statusu muzeów nieposiadających osobowości prawnej, w tym muzeów prywatnych, uniwersyteckich i teatralnych. Ustawa określa także rolę Rady do spraw Muzeów. Będzie to organ opiniodawczo-doradczy ministra kultury i dziedzictwa narodowego w sprawach zarządzania, finansowania oraz polityki kulturalnej. Ustawa zawiera też nowatorskie rozwiązanie dotyczące wzajemnego wypożyczania eksponatów bez opłat pomiędzy muzeami z siedzibą w Unii Europejskiej, Szwajcarii oraz muzeami państw Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). Wzmocni to współpracę i wymianę kulturalną pomiędzy placówkami muzealnymi wymienionych krajów. W dyskusji rozpatrywana ustawa o zmianie ustawy o muzeach nie wywołała żadnych kontrowersji i w głosowaniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu zaproponowała przyjęcie jej wraz z jedną poprawką o charakterze legislacyjnym. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Michała Wojtczaka. W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie zapoznali się z informacją Zarządu Telewizji Polskiej SA o restrukturyzacji i polityce programowej w telewizji. Informację przedstawił członek Zarządu Sławomir Siwek, któremu towarzyszyli dyrektor Biura Finansów i Restrukturyzacji TVP SA Piotr Dmochowski-Lipski, dyrektor Agencji Produkcji Telewizyjnej TVP Marek Pasiuta oraz pełnomocnik Zarządu TVP ds. restrukturyzacji majątku trwałego oddziałów regionalnych Piotr Mańkiewicz. * * * Podczas posiedzenia Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą omówiono problematykę dotyczącą sytuacji tzw. nowej Polonii, czyli migracji zarobkowej do Wielkiej Brytanii i Republiki Irlandii. W posiedzeniu udział wzięli ambasador RP w Republice Irlandii Tadeusz Szumowski, konsul generalny w Edynburgu Aleksander Dietkow, wicedyrektor Departamentu Konsularnego i Polonii w MSZ Joanna Kozińska-Frybes, rektor Polskiej Misji Katolickiej w Anglii i Walii ksiądz prałat Tadeusz Kukla oraz duszpasterz Polaków w Irlandii ksiądz Jarosław Maszkiewicz. W swoim wystąpieniu ambasador T. Szumowski zwrócił uwagę na pogarszającą się sytuację na rynku pracy w Irlandii, a także na obostrzenia przy potwierdzaniu niektórych kwalifikacji zawodowych, np. lekarzy czy pielęgniarek. W swoim wystąpieniu ks. J. Maszkiewicz wskazywał na potrzebę stworzenia w Dublinie noclegowni dla bezdomnych Polaków, funduszu pomocowego dla najuboższych i punktów pośrednictwa pracy dla tych, którzy chcą wrócić do kraju. W Irlandii według różnych źródeł jest od 200 do 300 tys. Polaków, w samym Dublinie od 80 do 100 tys. Ks. J. Maszkiewicz stwierdził, że brakuje zaplecza dla nowej imigracji zarobkowej; nie ma też organizacji polonijnych, które by takie struktury tworzyły. Wśród osób, które wyemigrowały do Irlandii, są zarówno osoby młode z wyższym wykształceniem, - jak mówią - chcące zarobić pieniądze na mieszkanie czy firmę, jak i osoby w wieku 40-50 lat lub więcej, przeważnie mężczyźni, decydujące się na wyjazd, aby wesprzeć swoje rodziny. Ks. J. Maszkiewicz zaznaczył, że mężczyźni pracują głównie w budownictwie, transporcie i na farmach, kobiety - w gastronomii, hotelarstwie i przy opiece nad dziećmi. Pracę w swoich zawodach znajdują głównie informatycy i architekci; w mniejszym stopniu - lekarze i pielęgniarki, gdyż to jest uzależnione od uznania kwalifikacji, co trwa dość długo. Ks. J. Maszkiewicz zwrócił uwagę, że niektórzy Polacy przyjeżdżają do Irlandii nieprzygotowani, bez znajomości języka, z niewielką sumą pieniędzy. Wielu z nich zwraca się - jak powiedział - do parafii, prosząc, by pomóc im znaleźć pracę bądź mieszkanie. Dlatego, jego zdaniem, wskazane byłoby tworzenie w Polsce punktów informacyjnych, które przygotowywałyby do wyjazdu. Zdaniem duchownego, wśród Polaków w Irlandii pojawia się problem bezdomności, zdarzają się wypadki, kiedy Polacy śpią na ulicy czy w parku. Potrzebne byłyby dla nich dom bądź noclegownia, przynajmniej do czasu, kiedy znajdą pracę. Przy kościele polskim w Dublinie funkcjonuje - jak poinformował ks. J. Maszkiewicz - 8 nieodpłatnych grup nauki języka angielskiego. To jednak ciągle zbyt mało. Wśród Polaków, którzy są już zmęczeni pobytem w Irlandii i chcą wrócić do Polski, często pojawia się obawa, czy w ojczyźnie znajdą pracę. Dobrym rozwiązaniem mogłoby być zatem - w ocenie ks. J. Maszkiewicza - stworzenie biur pośrednictwa pracy przy konsulatach, które przedstawiałyby oferty pracy z Polski. Polacy, jak powiedział, mają opinię "sumiennych pracowników i dobrych fachowców". Po poszerzeniu UE o Bułgarię i Rumunię sytuacja na rynku pracy w Irlandii się pogarsza, gdyż obywatele tych państw gotowi są do podjęcia pracy za niższą pensję. Rektor Polskiej Misji Katolickiej w Anglii i Walii ks. prałat T. Kukla poinformował, że w Wielkiej Brytanii jest od 400 do 600 tys. Polaków. Wskazał na potrzebę tworzenia szkół sobotnio-niedzielnych języka polskiego oraz centrów pomocy dla Polaków. Konsul A. Dietkow zwrócił uwagę, że sytuacja w Szkocji jest nieco inna, bardziej korzystna dla Polaków. Władze szkockie ze względu na ujemny przyrost naturalny zachęcają młodych Polaków do podejmowania pracy, stwarzając im preferencyjne warunki, np. przyznając mieszkania socjalne. Ponadto na swym posiedzeniu Komisja Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą rozpatrzyła i zaopiniowała następujące wnioski o dotacje z budżetu Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą: Wnioski o zlecenie zadań o charakterze inwestycyjnym i przyznanie dotacji na ich wykonanie WNIOSKI STOWARZYSZENIA "WSPÓLNOTA POLSKA":
Nowe wnioski:
WNIOSEK FUNDACJI OPIEKI NAD OSOBAMI POTRZEBUJĄCYMI POMOCY "OGNISKO DOMOWE"
Wnioski o zlecenie zadań państwowych o charakterze programowym i przyznanie dotacji na ich wykonanie
* * * W pierwszym punkcie porządku dziennego Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych oraz niektórych innych ustaw. Ustawę, uchwaloną z przedłożenia rządowego, przedstawił i uzasadnił sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Henryk Kowalczyk. Uwagi o charakterze legislacyjnym zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. W posiedzeniu uczestniczył także poseł Jacek Bogucki. Rozpatrywana nowelizacja zakłada zniesienie regionalizacji w obrocie kwotami mlecznymi oraz zmianę zasad ich rozdysponowania. Została przygotowana w związku z przewidywaną od roku kwotowego 2007/2008 małą rezerwą krajowej kwoty mlecznej. Zaproponowano, by w związku z brakiem możliwości zwiększania produkcji mleka znieść tzw. regionalizację w obrocie kwotami mlecznymi. Dotychczas zbywanie niewykorzystanych limitów produkcji mleka było możliwe jedynie między rolnikami w obrębie tego samego województwa. Jak zauważył wiceminister rolnictwa H. Kowalczyk, wykorzystanie kwot w poszczególnych województwach jest znaczące, a możliwość uzyskania dodatkowego limitu w następnym roku kwotowym (2007/2008) ograniczona, dlatego resort uważa, że należy znieść regionalizację w obrocie kwot. Według resortu rolnictwa, zniesienie regionalizacji w obrocie kwotami mlecznymi przyczyni się do większej koncentracji produkcji mleka. Obecnie są województwa (np. woj. podlaskie), w których rolnicy specjalizujący się w produkcji mleka nie mogą dokupić dodatkowych kwot i zwiększyć produkcji, w innych zaś (np. woj. podkarpackim, lubelskim, małopolskim i świętokrzyskim) kwoty te są niewykorzystywane. Rząd proponuje płynne przejście od regionalizacji do wolnego handlu kwotami. Projekt przewiduje m.in., że w wypadku transakcji między rolnikami z innych województw do krajowej rezerwy przekazywane byłoby nie 5% jak dotychczas, ale 15% sprzedawanej kwoty. W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych oraz niektórych innych ustaw. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Jerzego Chróścikowskiego. W drugim punkcie porządku dziennego rozpatrzono ustawę o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów. W imieniu rządu na temat sejmowej ustawy wypowiadał się sekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska Krzysztof Zaremba. O przebiegu prac sejmowych mówiła posłanka Mirosława Masłowska. Uwagi zgłosiło senackie biuro legislacyjne. Ustawa o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów ma zastąpić obowiązującą ustawę z 2004 r. o międzynarodowym obrocie odpadami. Nowa ustawa przewiduje, że wojewódzki inspektor ochrony środowiska będzie mógł nałożyć karę pieniężną na odbiorcę odpadów przywiezionych nielegalnie bez dokonania zgłoszenia w wysokości od 50 do 300 tys. zł. Pieniądze pozyskiwane z kar mają trafiać do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, umożliwią m.in. zagospodarowanie odpadów nielegalnie sprowadzonych do Polski. Z uchwalonej przez Sejm nowelizacji wynika też, że Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska będzie mógł nałożyć na odbiorcę odpadów karę pieniężną w wysokości od 30 000 do 150 000 zł, jeżeli ten, choćby nieumyślnie: więcej niż jeden raz posługiwał się tym samym dokumentem przesyłania; przyjął większą liczbę transportów niż była zgłoszona; przyjął większą ilość odpadów niż było to określone w zezwoleniu; nie wypełnił obowiązku potwierdzenia otrzymania odpadów przez prowadzącego instalację odzysku lub unieszkodliwiania odpadów w terminie 3 dni od ich odbioru. Taka kara będzie mogła być naliczana również wtedy, gdy odbiorca nie wypełnił obowiązku przechowywania dokumentów związanych ze zgłoszeniem przemieszczania odpadów przez okres 3 lat od daty pierwszej wysyłki. Instytucją odpowiedzialną za wydawanie i cofanie zezwoleń na przewóz, wywóz i tranzyt odpadów oraz kontrolę tego procesu będzie Główny Inspektor Ochrony Środowiska (GIOŚ). Do jego kompetencji będzie należało również wydawanie zezwoleń wstępnych dla instalacji odzysku odpadów. Zgodnie z ustawą, prawo do kontroli transportu odpadów na terenie Polski będzie miała Straż Graniczna, Służba Celna oraz Inspekcja Transportu Drogowego. Wyznaczone zostaną również przejścia graniczne, przez które będą przewożone odpady. W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Pawła Michalaka. * * * Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Rodziny i Polityki Społecznej oraz Komisji Ustawodawczej rozpatrzono wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 6 marca br., dotyczący ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa. W wyniku dyskusji, a następnie głosowania połączone komisje postanowiły podjąć inicjatywę ustawodawczą zgodną z sugestiami trybunału. W drugim punkcie porządku dziennego rozpatrzono wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 6 lutego br., dotyczący ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. W związku z uchwaleniem przez Sejm 9 maja br. ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, konsumującej uwagi trybunału, połączone komisje odstąpiły od podejmowania inicjatywy ustawodawczej. Na zakończenie posiedzenia połączone komisje przeprowadziły pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej i w głosowaniu wniosły o przyjęcie go bez poprawek oraz projektu uchwały w sprawie wniesienia do Sejmu tego projektu ustawy. Na sprawozdawcę połączonych komisji podczas drugiego czytania projektu wyznaczono senator Ewę Tomaszewską. W zaakceptowanym przez połączone komisje projekcie, mając na uwadze konieczność wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 3 października 2006 r. (wywołuje on skutki prawne z dniem publikacji, tj. od 13 października 2006 r.), kierując się brzmieniem sentencji wyroku oraz motywami jego uzasadnienia, zaproponowano, aby w stosunku do osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach określonych w przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne za dochód przyjmować zadeklarowaną podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, a jeżeli z tytułu prowadzenia tej działalności nie istnieje obowiązek ubezpieczenia społecznego - kwotę zadeklarowaną w oświadczeniu tej osoby. Zaproponowana zmiana eliminuje kategorię podmiotów, którą ustawodawca wyodrębnił w sposób wadliwy. Przyjął mianowicie, że relewantnym kryterium wyodrębnienia powinna być forma opodatkowania osoby, podczas gdy kryterium zgodnym z konstytucją, zdaniem Trybunału Konstytucyjnego, jest rzeczywista wysokość dochodów osoby (tzw. kryterium dochodowe). Zaproponowana zmiana umożliwia uznanie za dochód w odniesieniu do osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, opodatkowaną na zasadach określonych w przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, również kwoty niższej od najniższej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne. Sposób ustalania dochodu, który warunkuje prawo do pomocy społecznej został dzięki temu powiązany z faktyczną sytuacją życiową (materialną) osób ubiegających się o świadczenia pieniężne. Ustawa powoduje skutki finansowe dla budżetu państwa. Zmiana ustawowej definicji dochodu w stosunku do osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, opodatkowaną na zasadach określonych w przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, rozszerzy bowiem dostępność pomocy społecznej dla wymienionej kategorii osób. Należy przy tym pamiętać, że nowelizacja ustawy o pomocy społecznej, czego prostą konsekwencją są dodatkowe wydatki budżetowe, stanowi - z jednej strony - wykonanie obowiązku prawnego, jakim jest uwzględnienie w systemie prawnym skutków rozstrzygnięcia co do meritum sądu konstytucyjnego, a z drugiej strony - przywrócenie regulacji ustawowej, która gwarantuje korzystanie przez obywateli z ich praw i wolności potwierdzonych orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego. Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej. Podczas posiedzenia Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich rozpatrzono propozycję zgłoszoną przez senatora Janusza Gałkowskiego, dotyczącą zmiany Regulaminu Senatu odnośnie do zakresu działania Komisji Ustawodawczej. Zgodnie z propozycją Komisja Ustawodawcza, przygotowując projekt ustawy mającej na celu wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego w wypadku, gdy dostrzeże potrzebę wprowadzenia zmian legislacyjnych objętych zakresem działania innej komisji senackiej, będzie miała prawo występować do tej komisji o przygotowanie tych zmian. W dyskusji senator J. Gałkowski wycofał zaproponowaną zmianę. Jednocześnie komisja przedyskutowała drugi projekt zmiany Regulaminu Senatu, przekazany komisji przez senatora J. Gałkowskiego na 50. posiedzeniu KRESS. Projekt ten ma na celu stworzenie podstaw prawnych oraz wewnętrznych procedur umożliwiających podejmowanie przez Senat czynności mających doprowadzić do wykonania orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego o niezgodności przepisu ustawy z konstytucją. Komisja postanowiła wstrzymać dyskusję nad tym projektem do czasu wniesienia go jako inicjatywy Prezydium Senatu. Postanowiono też rozpocząć pracę nad analizą oświadczeń majątkowych senatorów. * * * Odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Ustawodawczej, Komisji Spraw Zagranicznych oraz Komisji Spraw Unii Europejskiej, podczas którego przeprowadzono pierwsze czytanie projektu uchwały w sprawie stanowiska Senatu dotyczącego reformy traktatowej Unii Europejskiej. Wnioskodawcą projektu był senator Andrzej Mazurkiewicz. W dyskusji propozycje zmian zgłosili także senatorowie Piotr Ł.J. Andrzejewski i Paweł Michalak. Komisje rozpatrzyły w pierwszym czytaniu przedstawiony przez wnioskodawców projekt uchwały i wniosły o wprowadzenie do niego poprawki. Zgodnie z poprawką tekst otrzymał następujące brzmienie: "Senat Rzeczypospolitej Polskiej, potwierdzając, że system głosów ważonych w Radzie Unii Europejskiej ustanowiony przez Traktat Nicejski z dnia 11 grudnia 2000 r. służy realizacji zasady solidarności wewnątrz Unii Europejskiej, uznaje, że jakiekolwiek zmiany w tym systemie powinny respektować postulat zachowania równowagi w procesie decyzyjnym pomiędzy dużymi, średnimi i małymi państwami członkowskimi. Senat Rzeczypospolitej Polskiej oczekuje również, że ewentualne zmiany w obowiązującym systemie głosowań nie będą pozostawały w sprzeczności z dążeniem do zapewnienia obywatelom wszystkich państw członkowskich równego wpływu na podejmowane decyzje. Zmiany powinny uwzględniać równowagę decyzyjną państw członkowskich Unii Europejskiej w zakresie ich dotyczącym jako podmiotów prawa międzynarodowego. Od polskiej delegacji Senat Rzeczypospolitej Polskiej oczekuje skutecznej obrony tych zasad w pracach nad mandatem dla Konferencji Międzyrządowej zwołanej w sprawie reformy traktatowej. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej <<Monitor Polski>>.". * * * 21 czerwca 2007 r. odbyło się wspólne posiedzenie sejmowej i senackiej komisji zdrowia, na którym spotkali się m.in. przedstawiciele rządu i strajkujących pracowników służby zdrowia. Spotkanie rozpoczęło się od wyjaśnień ministra spraw wewnętrznych i administracji Janusza Kaczmarka w sprawie usunięcia pielęgniarek z ulicy przy kancelarii premiera. Następnie posłowie i senatorowie wysłuchali wiceministra zdrowia Bolesława Piechy i stanowisk związków zawodowych zapoznali się z postulatami strajkujących i planami rządu. Parlamentarzyści zadawali pytania i próbowali szukać rozwiązań. W dyskusji zgłaszano m.in. propozycje powołania podkomisji, przyjęcia apelu do rządu o zwołanie sztabu antykryzysowego czy opracowania kalendarza działań państwa w sprawie poprawy systemu ochrony zdrowia. Żaden nie zyskał formy wniosku i nie był głosowany. Minister J. Kaczmarek przedstawił dokumentację policyjną z przebiegu akcji przed kancelarią premiera. Wynika z niej m.in., że na miejscu byli policyjni negocjatorzy, którzy przez całą noc próbowali namawiać pielęgniarki do przesunięcia się z jezdni na chodnik, aby odblokować drogę. Minister stwierdził, że z meldunków przekazanych mu przez komendanta głównego wynika, iż protestujące kobiety obiecały, że usuną się z jezdni, jeśli zobaczą w oknie kancelarii jedną z koleżanek okupujących jedno z pomieszczeń w budynku. Ponieważ tak się nie stało, sztab komendanta stołecznego policji zdecydował o usunięciu kobiet z ulicy i przywróceniu na niej ruchu. Dodał, że decyzję podjął, zgodnie z prawem, komendant stołecznej policji, a funkcjonariusze mieli nakaz trzymania rąk z tyłu, by nie urazić pielęgniarek. "Skończyły się czasy ręcznego sterowania policją. Jeśli macie inne doświadczenia polityczne w tym względzie, to, oczywiście, może tak w przeszłości było, ale ja nie jestem politykiem" - podkreślił szef MSWiA. Wiceminister zdrowia B. Piecha mówił, że rząd nie zgadza się na negocjacje płacowe tylko z jednym związkiem zawodowym (pielęgniarek) i w atmosferze nieprzestrzegania prawa. W jego opinii, podstawowym sporem rządu ze związkami jest obecnie to, czy utrzymać "dodatkowy strumień" finansowania na wynagrodzenia. Rząd chce, by na system ochrony zdrowia pieniądze szły jednym strumieniem z ogólnym przeznaczeniem na świadczenia medyczne. Związki zawodowe chcą wydzielenia pieniędzy na podwyżki. Wiceminister B. Piecha powiedział, że był spór, jak zapewnić ubiegłoroczne 30% podwyżki, by dyrektorzy placówek nie wydali ich na inne cele. "Możemy przekazać rzekę dodatkowych środków na płace, ale jeżeli szpital będzie się zadłużał, to w tej rzece będzie maczał ręce komornik" - powiedział wiceminister. Wiceminister zaznaczył, że nie ma pieniędzy na takie podwyżki, jakich żądają lekarze i pielęgniarki, a więc spełnienie ich żądań nie jest możliwe. Dodał, że utrzymanie dwóch strumieni finansowania ochrony zdrowia (oddzielnie na świadczenia zdrowotne i na podwyżki) może mieć ogromny negatywny wpływ na sytuację ekonomiczną państwa. Swoje postulaty po raz kolejny powtórzyli lekarze z OZZL. Szef związku Krzysztof Bukiel powiedział, że żądając wyższych płac, lekarze domagają się jednocześnie reformy służby zdrowia: zbilansowania nakładów z wydatkami i doprowadzenia do tego, by kontraktowanie usług medycznych było efektywne. Według niego, takie działania zlikwidują korupcję i sprawią, że personel medyczny będzie dobrze zarabiał. Wyjaśnił, iż jeżeli lekarze mówią o mechanizmach rynkowych i konkurencji, to nie dlatego, że są "liberałami", ale troszczą się o wydawanie środków publicznych. "Płace personelu medycznego i zadłużanie się szpitali to obecnie jedyny bufor łagodzący brak środków publicznych na ochronę zdrowia" - zaznaczył K. Bukiel. W jego opinii, musi dojść do współpłacenia za niektóre usługi przez pacjentów. "I gdyby państwo chcieli nazwać mnie człowiekiem bez serca, to mam odwagę powiedzieć, że współpłacenie musi być po to, by ludzie nie umierali pod płotem" - mówił szef OZZL. Ewa Obuchowska z Zarządu Krajowego Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych podkreśliła, że celem manifestacji pielęgniarek, trwającej w Warszawie od dwóch dni nie jest krytyka obecnego rządu. "Nasz związek zawsze zwracał się do wszystkich polityków o pomoc" - podkreśliła. Zaznaczyła, że przyczyną kontynuowania manifestacji jest fakt, iż premier nie spotkał się z pielęgniarkami w swojej kancelarii. E. Obuchowska wyraziła zaniepokojenie brakiem kontaktu z pielęgniarkami nadal przebywającymi w pomieszczeniach kancelarii premiera. Pytała, czy można się z nimi zobaczyć. "Kontakt z nimi jest możliwy, bo w każdej chwili pielęgniarki mogą wyjść do was" - odpowiedziała posłanka Jolanta Szczypińska (PiS). Słowom posłanki odpowiedziała salwa śmiechu. Wiceszefowa OPZZ Wiesława Taranowska zapowiedziała, że związkowcy czekają tylko na sygnał i niewykluczone, że przyjadą wesprzeć w Warszawie protestujące pielęgniarki. "Przyjechali górnicy, jutro jadą hutnicy, pojutrze metalowcy, stoczniowcy też chcą przyjechać". Podsumowując, przewodniczący Komisji Zdrowia senator Władysław Sidorowicz wyraził nadzieję, że racje stron zostały przedłożone, a działania w kierunku uzdrowienia sytuacji będą miały ciąg dalszy. Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE. Rozpatrywane w trybie art. 6 ustawy
Instytucja wiodąca: Ministerstwo Finansów. Referent: senator Jacek Włosowicz. Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Jacek Dominik. Komisja Spraw Unii Europejskiej nie poparła projektu dyrektywy Rady i przyjęła opinię w tej sprawie.
Instytucja wiodąca: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Referent: senator Edmund Wittbrodt. Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Krzysztof Kurzydłowski. Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia Rady i postanowiła nie wnosić uwag.
- wnioski przekazane w trybie art. 6 ust. 1 pkt 2: COM(2007): 198, 213, 214, 237, 251, 254, 256, 257, 259, 260, 264, 265. Podczas posiedzenia Komisji Praw Człowieka i Praworządności rozpatrzono "Informację o działalności Rzecznika Praw Obywatelskich w 2006 roku z uwagami o stanie przestrzegania wolności i praw człowieka i obywatela". Informację przedstawił rzecznik praw obywatelskich Janusz Kochanowski, który odpowiadał następnie na pytania senatorów. W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie przyjęli opinię dla Komisji Spraw Unii Europejskiej w sprawie ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, w części dotyczącej art. 14, 15 i 22 ustawy. Uchwalona przez Sejm nowelizacja stanowi akt prawny, co do którego Rada Ministrów zadeklarowała, że ma on na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej. Dokonuje ona zmian trzydziestu dziewięciu ustaw normujących różne dziedziny w związku z koniecznością dostosowania, wdrożenia lub wykonania prawa wspólnotowego. Fakt ten przesądza o tym, że opiniowany akt prawny ma charakter tzw. ustawy horyzontalnej. W ustawie zawarto przepisy zmierzające do modyfikacji obowiązujących unormowań prawnych na tle dotychczasowej praktyki ich stosowania i związanych z tym doświadczeń. Zapewnienie skuteczności prawa wspólnotowego w krajowym porządku prawnym wymaga bowiem nie tylko ciągłego wykonywania i stosowania tego prawa, ale także dokonywania systematycznej oceny tego procesu w aspekcie jego prawidłowości. Drugą grupę tworzą przepisy mające na celu, z jednej strony, usunięcie sprzeczności polskiego ustawodawstwa z prawem wspólnotowym, z drugiej zaś - likwidację zaległości we wdrażaniu tego prawa. Jak bowiem podkreślono w uzasadnieniu projektowanej ustawy, Wprowadzanie zmian do przepisów prawa krajowego spowodowane jest także koniecznością reagowania na wszczynane przez Komisję Europejską postępowania o naruszenie prawa wspólnotowego, uruchamiane w trybie art. 226 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE). Mogą one zakończyć się wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, zobowiązującym Polskę do natychmiastowego usunięcia powstałych zaległości bądź sprzeczności ustawodawstwa krajowego z prawem wspólnotowym. Trzecią grupę stanowią przepisy, które rozszerzają zakres podmiotowy niektórych ustaw o obywateli Konfederacji Szwajcarskiej w związku z koniecznością realizacji przez Polskę postanowień Umowy między Wspólnotą Europejską i jej Państwami Członkowskimi z jednej strony oraz Konfederacją Szwajcarską z drugiej strony w sprawie swobodnego przepływu osób z dnia 21 czerwca 1999 r. (Dz.Urz. WE L 114 z 30.04.2002, str. 6). Czwartą grupę statuują przepisy, które zmierzają do korekt aktualnego stanu prawnego w związku ze zmianami zachodzącymi w prawie wspólnotowym. Rozpatrywana ustawa została wniesiona do Sejmu przez Radę Ministrów. W toku prac sejmowych nie dokonano zmian, które w sposób istotny modyfikowałyby treść ustaw zmienianych niniejszą ustawą. Na posiedzeniu Komisji Praw Człowieka i Praworządności obecni byli przedstawiciele Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej - sekretarz stanu Daniel Pawłowiec, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zastępca generalnego inspektora ochrony danych osobowych Andrzej Lewiński oraz kierownik Krajowego Biura Wyborczego Kazimierz Czaplicki. Komisja nie wniosła zastrzeżeń do art. 14, dotyczącego ustawy o ochronie danych osobowych. Do art. 15, dotyczącego ustawy o broni i amunicji, w wyniku dyskusji i uzgodnień przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu z przedstawicielem resortu spraw wewnętrznych komisja zaproponowała dwie poprawki. Odnośnie do art. 22, dotyczącego ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, kierownik KBW K. Czaplicki nie zgłosił uwag. Komisja także nie miała zastrzeżeń do tego artykułu. * * * Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu własnego mieszkania. Stanowisko rządu w sprawie rozpatrywanej nowelizacji, uchwalonej przez Sejm na podstawie projektu poselskiego, przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Budownictwa Piotr Styczeń. Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu stwierdziło, że ustawa nie budzi zastrzeżeń o charakterze legislacyjnym. Rozpatrywaną nowelizację uchwalono w związku z panującą na rynku mieszkaniowym nierównowagą między podażą a popytem, skutkująca wysoką dynamiką wzrostu cen, co wpłynęło na zawarcie pod rządami obowiązującej ustawy stosunkowo niewielkiej liczby umów o kredyt preferencyjny; w całym kraju zawarto do tej pory około 1200 umów. Nowela sejmowa zmierza do podwyższenia o 30% średniego wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych poprzez zastosowanie mnożnika w wysokości 1,3. Ustawa pozwala w ten sposób na zwiększenie dostępności kredytu preferencyjnego na zakup lub budowę mieszkania lub domu jednorodzinnego o cenie nabycia wyższej o 30% od dotychczas określonej w ustawie. W dyskusji senator Andrzej Owczarek zaproponował wprowadzenie poprawki zmierzającej do jeszcze większej dostępności kredytu preferencyjnego. Pierwszy pod głosowanie poddano wniosek senatora Marka Waszkowiaka o przyjęcie ustawy bez poprawek. Uzyskał on poparcie większości komisji; podczas posiedzenia plenarnego zarekomenduje go senator A. Owczarek. Do stanowiska komisji został zgłoszony wniosek mniejszości, zawierający zmianę postulowaną przez senatora A. Owczarka. W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej przyjęto opinię do ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej w zakresie art.: 1, 8, 12, 13, 16, 17, 18, 29, 31, 32, 33, 34, 35, 36 i 44. Rząd reprezentował dyrektor Departamentu Prawnego w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej Arkadiusz Pluciński. W tej części posiedzenia wzięli również udział: dyrektor Departamentu Spraw Obronnych w Ministerstwie Gospodarki Jan Szymanowski, wicedyrektor Departamentu Bezpieczeństwa Publicznego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Przemysław Baszek, wicedyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Marcin Wereszczyński, dyrektor Departamentu Poczty w Ministerstwie Transportu Maciej Świtkowski oraz dyrektor Departamentu Podatków Lokalnych w Ministerstwie Finansów Justyna Przekopiak. W wyniku dyskusji komisja przyjęła opinię dla Komisji Spraw Unii Europejskiej, w której zaproponowano wprowadzenie do rozpatrywanej ustawy 5 poprawek o charakterze legislacyjnym, zbieżnych z sugestiami senackiego biura legislacyjnego. Podczas posiedzenia Komisji Spraw Unii Europejskiej opinię Komisji Gospodarki Narodowej na temat ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej przedstawi senator Bogdan Lisiecki. Na zakończenie posiedzenia senatorowie rozpatrzyli ustawę o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Przyjęcie ustawy uchwalonej z przedłożenia Rady Ministrów rekomendował senatorom wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Jarosław Król. Uwagi szczegółowe zgłosiło senackie biuro legislacyjne. Rozpatrywana ustawa implementuje do polskiego porządku prawnego dyrektywę PE oraz Rady, regulującą zasady postępowania z podmiotami stosującymi nieuczciwe praktyki handlowe wobec konsumentów. Ustawa definiuje, co należy rozumieć przez pojęcie nieuczciwych praktyk rynkowych, jak również określa zasady odpowiedzialności podmiotów stosujących takie metody wobec konsumentów. W toku prac sejmowych do projektu rządowego nie wniesiono istotnych zmian merytorycznych. Sejm uchwalił ustawę w brzmieniu zaproponowanym przez Komisję Gospodarki. W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej poparła poprawkę zgłoszoną przez senatora Andrzeja Łuczyckiego, zaproponowaną wcześniej w opinii biura legislacyjnego. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senator Mirosławę Nykiel. * * * Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska omówiono stan przygotowań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa do wdrażania Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa reprezentowali prezes Paweł Osuch oraz jego zastępcy - Leszek Droździel i Katarzyna Obraniak-Chyż (p.o. zastępcy prezesa). Ze strony Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi obecni byli sekretarz stanu Henryk Kowalczyk oraz dyrektor Departamentu Finansów Aleksandra Szelągowska. Zarówno przedstawiciele Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa,
Następnie przedstawiciele resortu rolnictwa i agencji odpowiadali na pytania senatorów, a także gości komisji. W drugim punkcie porządku dziennego Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska przeanalizowała krajową pomoc finansową udzielaną przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie rolnictwa i przetwórstwa produktów rolnych. Informację na ten temat przedstawili prezes ARiMR P. Osuch, jego zastępca K. Obraniak-Chyż oraz sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi H. Kowalczyk. W swoich wystąpieniach omówili oni warunki i zasady udzielania preferencyjnych kredytów inwestycyjnych, preferencyjnych kredytów klęskowych, wskazali także na banki udzielające kredytów z dopłatami ARiMR do oprocentowania. Ponadto omówili warunki udzielania gwarancji lub poręczeń spłaty kredytów inwestycyjnych oraz kredytów klęskowych, a także poręczenia spłaty kredytów studenckich. Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska rozpatrzono także ustawę o zmianie niektórych ustaw w związku z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej i przygotowano opinię dla Komisji Spraw Unii Europejskiej w zakresie dotyczącym następujących artykułów:
Senatorowie zapoznali się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, które zaproponowało 12 poprawek. Ostatecznie Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska wprowadziła 3 poprawki, swoje stanowisko przekazała Komisji Spraw Unii Europejskiej. Opinię Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska na posiedzeniu Komisji Spraw Unii Europejskiej przedstawi senator Paweł Michalak. Na zakończenie posiedzenia senatorowie przyjęli stanowisko Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska w sprawie budowy Gazociągu Północnego. Projekt stanowiska przedstawił senator Paweł Michalak. W takcie dyskusji zaproponowano 2 poprawki redakcyjne do zaprezentowanego tekstu, uwag merytorycznych nie było. W przyjętym jednogłośnie stanowisku napisano: "Z inicjatywy Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska Senatu RP, dnia 28 maja bieżącego roku, odbyła się międzynarodowa konferencja <<Zagrożenia ekologiczne Morza Bałtyckiego>> z udziałem przedstawicieli parlamentów krajów nadbałtyckich - członków Unii Europejskiej oraz przedstawicieli Rosji. Uczestnicy konferencji zwrócili uwagę, że od początku lat osiemdziesiątych, zgodnie z Konwencją Helsińską, trwają prace nad poprawą stanu środowiska półzamkniętego Morza Bałtyckiego. Aby nie zaprzepaścić tego dorobku, należy ograniczać szkodliwą dla środowiska działalność gospodarczą. Trzeba bowiem pamiętać, iż nasze społeczności rozwijają się nad Morzem Bałtyckim od czasów historycznych, a dziś w basenie Bałtyku żyje 85 milionów ludzi. W regionie występują takie zagrożenia ekologiczne jak:
Aby zmierzyć się skutecznie z tymi zagrożeniami, potrzebny jest dobry klimat polityczny. Zamiar wybudowania Gazociągu Północnego na dnie Bałtyku, w sytuacji gdy są tańsze i mniej szkodliwe dla środowiska sposoby dostarczenia rosyjskiego gazu do Europy Zachodniej (na przykład lądowa magistrala Amber), będzie skutkował zmianą układu sił w regionie Morza Bałtyckiego, a także przez długi okres będzie źródłem napięć. Wizja powstania Gazociągu Północnego na pewno nie buduje dobrego klimatu politycznego. Na konferencji zaproponowano opracowanie konwencji międzynarodowej regulującej zasady projektowania, budowy, funkcjonowania i naprawy rurociągów oraz kabli biegnących po dnie Morza Bałtyckiego. Konwencja powinna regulować zasady zabezpieczania instalacji przed atakami terrorystycznymi, a także ustalać roszczenia odszkodowawcze w wypadku zaistnienia awarii i szkód. Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska Senatu RP zwraca się do Komisji Europejskiej o uwzględnienie w Rocznym Programie Legislacyjnym na 2008 inicjatyw mających na celu zapobieżenie zagrożeniom ekologicznym, związanym z realizacją projektu budowy Gazociągu Północnego na dnie Morza Bałtyckiego. Komisja uważa, że budowa około 1200 km gazociągu na dnie Morza Bałtyckiego nie może się rozpocząć, zanim nie zostaną uregulowane problemy prawne, w tym rozgraniczenie wyłącznych stref ekonomicznych, i nie zostaną sporządzone ekspertyzy dotyczące oddziaływania Gazociągu Północnego na ekosystem Morza Bałtyckiego". * * * Na wspólnym posiedzeniu zebrały się Komisja Gospodarki Narodowej, Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Praw Człowieka i Praworządności w celu rozpatrzenia sprawozdania "Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce oraz działania realizowane w tym zakresie w 2006 roku". W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Komendy Głównej Policji, resortów: transportu, zdrowia, gospodarki, finansów i edukacji narodowej oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Sprawozdanie zaprezentował przedstawiciel Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Przemysław Skoczyński. Omówił je również sekretarz stanu w Ministerstwie Transportu Bogusław Kowalski, który odpowiadał na pytania zadawane przez senatorów. W wyniku dyskusji połączone komisje postanowiły przyjąć swoje stanowisko w sprawie przedstawionego sprawozdania na kolejnym posiedzeniu z uwzględnieniem uwag składanych przez senatorów do sekretariatu Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, a dotyczących przedstawionego sprawozdania. Postanowiono, że rozpatrzone one zostaną na następnym posiedzeniu połączonych komisji. Wtedy też komisje wypracują wspólne stanowisko. Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Zdrowia przyjęli opinię do ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej w zakresie art. 4, 5, 6, 11, 20, 38. Komisja po wnikliwej analizie zebranych dokumentów oraz wysłuchaniu przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia i Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej przyjęła zgodnie z przedmiotowym zakresem działania ustawę o zmianie niektórych ustaw w związku z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej wraz z poprawkami. Ustalono, że opinię komisji na posiedzeniu Komisji Spraw Unii Europejskiej przedstawi senator Władysław Sidorowicz. |
Poprzednia część, następna część