Poprzednia część, następna część
Z prac komisji senackich W dniach 16 i 17 maja 2007 r. Komisja Zdrowia odbyła posiedzenie studyjne w Ciechocinku. Tematem posiedzenia była problematyka lecznictwa uzdrowiskowego i jego miejsce w systemie ochrony zdrowia. Związane z tym zagadnienia omówiono pierwszego dnia, podczas spotkania z władzami samorządowymi oraz przedstawicielami Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia. Drugiego dnia senatorowie zapoznali się z opieką sanatoryjną w zakresie leczenia chorób związanych z dysfunkcją narządu ruchu, chorobami górnych dróg oddechowych, chorobami układu nerwowego i chorobami reumatoidalnymi na przykładzie działalności SzpitalaUzdrowiskowego nr 3 im. dr. Markiewicza w Ciechocinku, Przedsiębiorstwo Uzdrowisko Ciechocinek - Dom Zdrojowy. Podczas pobytu w Ciechocinku przedyskutowano także sytuację niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej na podstawie doświadczeń Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Aleksandrowie Kujawskim. W Sanatorium Wojskowym wysłuchano wystąpienia krajowego konsultanta w dziedzinie balneologii i medycyny fizykalnej. Następnie dokonano podsumowania i sformułowano wnioski. Odbyło się posiedzenie Komisji Rodziny i Polityki Społecznej zwołane w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o zatrudnieniu socjalnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Sejmową nowelizację, uchwaloną na podstawie projektu rządowego, omówiła wicedyrektor Departamentu Integracji i Pomocy Społecznej w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Krystyna Wyrwicka. Jak podkreśliła, propozycja zmiany dotychczasowych przepisów ustawy jest odpowiedzią na doświadczenia dwuletniego działania Centrów Integracji Społecznej (CIS). Nowe przepisy mają sprzyjać usprawnieniu działania centrów, które stają się miejscem skutecznego przywracania osobom zmarginalizowanym i bezrobotnym zdolności powrotu do środowiska społecznego i uzyskania pracy (reintegracja społeczna i zawodowa). W zakres działania ustawy o zatrudnieniu socjalnym włączono m.in. osoby niepełnosprawne, co powinno przyczynić się do zwiększenia ich szans zatrudnienia na otwartym rynku pracy. Podczas posiedzenia Komisja Rodziny i Polityki Społecznej zapoznała się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, w której zawarto propozycje zmian. Uchwalona przez Sejm nowelizacja przewiduje przyznawanie statusu centrów integracji społecznej na 5 lat i podniesienie wysokości świadczenia integracyjnego z 80 do 100% zasiłku dla bezrobotnych. Ponadto zwiększono wysokość refundacji składki na ubezpieczenie społeczne za osoby zatrudniane przez pracodawców w ramach zatrudnienia wspieranego. Dotychczas status centrum integracji społecznej przyznawany był na 3 lata. Centra te zajmują się m.in. reintegracją społeczną osób zagrożonych wykluczeniem ze społeczeństwa: - uzależnionych, zwolnionych z więzień, niepełnosprawnych, długotrwale bezrobotnych, a także uchodźców - i umożliwieniem im powrotu na rynek pracy. Według proponowanych zmian, pracodawca zatrudniający uczestnika centrum przez 12 miesięcy może otrzymać refundację części jego wynagrodzenia. Dotychczas minimalny czas zatrudnienia wynosił półtora roku, a refundacja przysługiwała przez 12 miesięcy. Ponadto nowela zakłada objęcie ubezpieczeniem społecznym uczestników zajęć w centrach. Osoby te korzystałyby z niego na podobnych zasadach, jak bezrobotni mający prawo do zasiłku. Ubezpieczenie ma być finansowane przez Fundusz Pracy. W Polsce na około 370 powiatów i 2,5 tys. gmin funkcjonuje 45 centrów integracji społecznej, w tym 22 utworzonych z inicjatywy samorządów gminnych, a 23 - organizacji pozarządowych. W dyskusji zwracano uwagę m.in. na kwestię finansowania działalności centrów w związku z rozszerzeniem kręgu uczestników o osoby niepełnosprawne oraz wprowadzeniem dodatkowych instrumentów służących motywowaniu uczestników do większej aktywności (proponowane w noweli premie integracyjne). Sejm, w ślad za propozycją rządu, zdecydował, że funkcjonowanie centrów może być finansowane z dochodów własnych samorządu województwa przeznaczonych na realizację wojewódzkiego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. W związku z tym senatorowie zobowiązali Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej do przekazania w ciągu tygodnia informacji o tym, czy i jakiego rzędu środki finansowe mogą być wykorzystywane na dofinansowanie centrów ze środków pochodzących z opodatkowania sprzedaży alkoholu. W głosowaniu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej postanowiła jednomyślnie zaproponować Senatowi wprowadzenie 8 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o zatrudnieniu socjalnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Przyjęto m.in. poprawkę wskazującą źródło finansowania premii integracyjnych - mają to być środki własne na działalność CIS z wyłączeniem Funduszu Pracy. Ustalono, że proponowane zmiany zarekomenduje Izbie senator Antoni Szymański. W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Nowelizację ustawy, która była przedłożeniem rządowym, omówił Mirosław Mielniczuk, ustępujący pełnomocnik rządu ds. osób niepełnosprawnych, oraz Alina Pomierna, dyrektor Biura Pełnomocnika. M. Mielniczuk poinformował, że rozpatrywana nowelizacja sejmowa ma charakter przejściowy, i zapowiedział przygotowanie przez rząd całkowicie nowej ustawy, dotyczącej rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych, po ogłoszeniu rozporządzeń Unii Europejskiej co do warunków udzielania pomocy publicznej. Minister podkreślił porządkujący charakter proponowanych zmian. Rozpatrywana nowelizacja ma na celu uporządkowanie przepisów dotyczących rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, a także zwiększenie skuteczności funkcjonowania instrumentów wspierających tę rehabilitację. Dotyczy m.in. szeroko rozumianych kwestii finansowych, w tym wsparcia na działalność gospodarczą, refundowania składek oraz egzekucji wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. W dyskusji zwracano uwagę, że przyjęte w rozpatrywanej noweli rozwiązania finansowania pomocy na zatrudnianie osób niepełnosprawnych są niekorzystne i w stosunku do lat ubiegłych wyraźnie tę pomoc ograniczają, a także są sprzeczne z deklaracjami składanymi przez rząd podczas prac w Senacie nad ustawą budżetową na 2007 rok. Komisja z zaniepokojeniem przyjęła zawarte w ustawie rozwiązania dotyczące zasadności powoływania specjalistycznych centrów diagnostycznych działających przy wojewódzkich zespołach do spraw orzekania o niepełnosprawności poza systemem opieki zdrowotnej. Komisja postanowiła wystąpić w tej sprawie do ministra zdrowia oraz do pełnomocnika rządu ds. osób niepełnosprawnych o stosowne wyjaśnienia i opinie. W głosowaniu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej zaakceptowała 5 poprawek, które mają na celu zapewnienie spójności przepisów nowelizowanych ustaw i usunięcie błędów legislacyjnych oraz merytorycznych. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw wybrano senator Ewę Tomaszewską. * * * Podczas posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu rozpatrzono ustawę o żegludze śródlądowej. Na temat ustawy sejmowej wypowiadali się przedstawiciele Ministerstwa Sportu i Ministerstwa Transportu. Stanowisko rządu w tej sprawie przedstawiła naczelnik Wydziału Żeglugi Śródlądowej w Ministerstwie Transportu Marta Wolska. Senatorowie zapoznali się także z uwagami szczegółowymi Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. Rozpatrywaną ustawę Sejm uchwalił na podstawie projektu poselskiego. Zmierza ona do liberalizacji przepisów dotyczących warunków uprawiania żeglugi na statkach wykorzystywanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji. W aktualnym stanie prawnym statek polski, używany wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji, o długości kadłuba powyżej 5 m lub o napędzie mechanicznym o mocy silników większej niż 5 kW, podlega obowiązkowi wpisu do rejestru statków używanych wyłącznie do celów sportowych lub rekreacyjnych. Zdaniem wnioskodawców, polskie przepisy regulujące zasady dopuszczania statków sportowych lub rekreacyjnych do żeglugi należą do najbardziej restrykcyjnych. W ustawie zaproponowano, aby obowiązkowemu wpisowi do rejestru statków używanych wyłącznie do celów sportowych lub rekreacyjnych nie podlegały statki napędzane wyłącznie siłą ludzkich mięśni, o długości kadłuba poniżej 12 m lub o napędzie mechanicznym o mocy silników mniejszej niż 15 kW. Statki zwolnione z obowiązku wpisu do rejestru mogłyby być do niego wpisane na wniosek właściciela. W ustawie zrezygnowano także z obowiązkowych przeglądów technicznych statków sportowych lub rekreacyjnych. W dyskusji senator Przemysław Alexandrowicz zgłosił wniosek o odrzucenie ustawy o żegludze śródlądowej. W głosowaniu nie uzyskał on poparcia komisji. W związku z tym pod głosowanie poddano 2 poprawki zgłoszone przez przewodniczącego komisji senatora Kazimierza Wiatra, sugerowane w opinii senackiego biura legislacyjnego. Za ich wprowadzeniem opowiedziało się 10 senatorów, 1 był przeciw, a 3 osoby wstrzymały się od głosu. Ustalono, że podczas posiedzenia plenarnego proponowane zmiany zarekomenduje Izbie senator Marek Rocki. W drugim punkcie porządku dziennego Komisja Nauki, Edukacji i Sportu rozpatrzyła ustawę o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Stanowisko rządu przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego Olaf Gajl. Zapoznano się także z opinią senackiego biura legislacyjnego i zawartymi w niej propozycjami poprawek do noweli sejmowej. Rozpatrywaną ustawę Sejm uchwalił na podstawie projektu rządowego. W intencji ustawodawcy ma ona rozpocząć pierwszy etap reformy polskiego systemu badań i nauki poprzez zmianę systemu finansowania badań naukowych i prac rozwojowych. W tym celu tworzy się Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, które będzie państwową osobą prawną powołaną do realizacji zadań z zakresu polityki naukowej i innowacyjnej państwa. Jako podstawowe zadanie centrum w ustawie wskazano realizację strategicznych programów badań naukowych i prac rozwojowych, zdefiniowanych jako wymagające znacznych nakładów programy określone w Krajowym Programie Badań Naukowych i Prac Rozwojowych, obejmujące zadania badawcze i definiujące w sposób mierzalny oczekiwane efekty. Strategiczne programy będą ustanawiane przez ministra właściwego do spraw nauki. Do zadań centrum będzie także należało wspieranie komercjalizacji i innych form transferu wyników badań naukowych i prac rozwojowych do gospodarki oraz wspieranie rozwoju kadry naukowej, ze szczególnym uwzględnieniem młodych naukowców. W ustawie określono organy i organizację centrum, organizację badań naukowych i prac rozwojowych oraz gospodarkę finansową. W głosowaniu, na wniosek przewodniczącego Komisji Nauki, Edukacji i Sportu senatora K. Wiatra, przyjęto poprawki do ustawy sugerowane w opinii biura legislacyjnego. Miały one charakter przede wszystkim redakcyjny i porządkujący i zmierzały do uściślenia zapisów ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju wyznaczono senatora K. Wiatra. Na zakończenie posiedzenia senatorowie rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy o zasadach finansowania nauki. Przyjęcie nowelizacji, uchwalonej z przedłożenia rządowego, rekomendował senatorom podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego O. Gajl. Zapoznano się także ze szczegółowymi uwagami i propozycjami zmian senackiego biura legislacyjnego. Rozpatrywana nowela zmierza do poprawy efektywności systemu finansowania badań naukowych oraz stworzenia lepszych powiązań między sektorem badawczo-rozwojowym a gospodarką. Ponadto, w związku z powołaniem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, wprowadza ona konieczne regulacje związane z jego działalnością. Podobnie jak w dotychczas obowiązującym stanie prawnym środki finansowe na naukę będą przeznaczane na projekty badawcze, projekty celowe, działalność statutową, inwestycje służące badaniom naukowym i pracom rozwojowym, programy lub przedsięwzięcia określane przez ministra właściwego do spraw nauki, a także na finansowanie działalności organów opiniodawczych i doradczych ministra, recenzentów i ekspertów oraz działalności kontrolnej. Nowością będzie możliwość przeznaczania środków finansowych na strategiczne badania naukowe i prace rozwojowe zarządzane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz na inne zadania realizowane przez to centrum. Zgodnie z nowelą sejmową minister właściwy do spraw nauki ustanowi Krajowy Program Badań Naukowych i Prac Rozwojowych, w którym zostaną określone priorytetowe obszary oraz strategiczne programy badań naukowych i prac rozwojowych. W ustawie o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju programy te zostały zdefiniowane jako wymagające znacznych nakładów, obejmujące zadania badawcze i definiujące w sposób mierzalny oczekiwane efekty. Ustanowienie Krajowego Programu Badań Naukowych i Prac Rozwojowych będzie poprzedzone zasięgnięciem opinii m.in. ministrów, wojewodów, Polskiej Akademii Nauk, Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich i Naczelnej Organizacji Technicznej. Minister właściwy do spraw nauki będzie ustanawiał corocznie nie więcej niż 3 nagrody za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne oraz będzie corocznie ustanawiał stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców, którzy nie ukończyli 35 roku życia i są zatrudnieni w jednostkach naukowych. Ponadto w sejmowej nowelizacji wprowadzono obowiązek audytu zewnętrznego w odniesieniu do wszystkich projektów, w których całkowita wartość dofinansowania przekracza 2 mln zł. W dyskusji propozycje poprawek do ustawy o zmianie ustawy o zasadach finansowania nauki zgłosił senator Zbigniew Trybuła. Dotyczyły one m.in. dysponowania dotacjami na badania naukowe, tak by umożliwić pozostawienie niewykorzystanych środków pomimo zakończenia roku budżetowego. Inna ze zmian zmierzała do przesunięcia terminu wejścia w życie ustawy. Ponieważ między opiniowaną ustawą a ustawą o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju istnieje ścisły związek tematyczny i komplementarność proponowanych w nich rozwiązań prawnych, należało skorelować ich daty wejścia w życie. W głosowaniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu opowiedziała się za przyjęciem przedstawionych wniosków i postanowiła zaproponować Senatowi ich wprowadzenie do rozpatrywanej ustawy. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie nowelizacji ustawy o zasadach finansowania nauki wybrano senatora Z. Trybułę. Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Praw Człowieka i Praworządności oraz Komisji Ustawodawczej rozpatrzono wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 7 marca br. dotyczący ustawy - Kodeks postępowania cywilnego. W wyroku tym trybunał uznał, że obowiązujące obecnie przepisy kodeksu postępowania cywilnego, nie dające osobie ubezwłasnowolnionej prawa do zgłaszania wniosku o uchylenie wyroku, są niezgodne z konstytucją. Przewodniczący obradom senator Stanisław Piotrowicz przypomniał, że 9 maja br. Sejm uchwalił nowelizację kodeksu postępowania cywilnego, w której uwzględniono orzeczenie trybunału w tym zakresie i przyznano ubezwłasnowolnionym prawo do występowania z wnioskiem o jego uchylenie. Rozpatrywaną nowelizację obie komisje rozpatrzą na odrębnych posiedzeniach 23 maja br. W związku z prawnym uregulowaniem tego problemu połączone komisje postanowiły nie wnosić o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w tej sprawie. W drugim punkcie porządku dziennego połączone komisje przystąpiły do rozpatrywania zgłoszonych na posiedzeniu Senatu wniosków do projektu ustawy o zmianie ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu oraz ustawy o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego. W posiedzeniu wzięli udział przedstawiciele Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego oraz Agnieszka Damasiewicz, przedstawicielka ministra członka Rady Ministrów, koordynatora ds. służb specjalnych. Senator Piotr Ł.J. Andrzejewski omówił powody zgłoszenia inicjatywy, jak również zreferował treść poprawki, którą zgłosił podczas II czytania. Obecni na posiedzeniu przedstawiciele służb specjalnych poinformowali, że trwają intensywne prace nad reformą metod ich pracy. Projektowane zmiany uwzględniają postulaty omawianej inicjatywy senackiej. W tej sytuacji senatorowie jednogłośnie poparli wniosek senatora P.Ł.J. Andrzejewskiego o odroczenie prac nad projektem na kilka miesięcy. Na zakończenie wspólnego posiedzenia Komisji Praw Człowieka i Praworządności oraz Komisji Ustawodawczej rozpatrzono wnioski zgłoszone na posiedzeniu Senatu podczas II czytania projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny. W głosowaniu komisje poparły wniosek zgłoszony przez senatora P.Ł.J. Andrzejewskiego wraz z autopoprawką. * * * Odbyło się seminaryjne posiedzenie Komisji Zdrowia poświęcone zagadnieniom kształcenia pielęgniarek i położnych w Polsce. Wzięli w nim udział przedstawiciele resortów: zdrowia, nauki i szkolnictwa wyższego oraz obrony narodowej, a także samorządu zawodowego pielęgniarek i położnych, stowarzyszeń pielęgniarskich, środowisk akademickich i związków zawodowych. Informację Ministerstwa Zdrowia na temat kształcenia pielęgniarek i położnych w Polsce w świetle potrzeb zawodu i systemu ochrony zdrowia przedstawił podsekretarz stanu w tym resorcie Marek Ludwik Grabowski. W imieniu samorządu zawodowego ocenę kształcenia pielęgniarek i położnych przedstawiła dr Elżbieta Buczkowska, prezes Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych. Wicedyrektor Instytutu Ochrony Zdrowia Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie dr Maria Kózka mówiła o problemach kształcenia pielęgniarek i położnych w ocenie uczelni wyższych. Kwestie dotyczące pracy polskich pielęgniarek w Norwegii - na podstawie własnych doświadczeń - omówiła pielęgniarka Beata Babiarczyk. W dyskusji wskazywano między innymi, że obecny system kształcenia zawodowego pielęgniarek nie stwarza im możliwości podnoszenia kwalifikacji poprzez zdobywanie stopni naukowych. Problemem jest też zbyt mała samodzielność zawodowa oraz dystans między lekarzem i pielęgniarką w polskim systemie leczniczym. Szczególnie widoczne stało się to w konfrontacji z doświadczeniami zawodowymi zdobytymi za granicą. Podstawowy problem stanowią jednak przede wszystkim dramatycznie niskie płace. Po posiedzeniu seminaryjnym odbyła się konferencja prasowa na temat sytuacji w służbie zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji pielęgniarek i położnych, ich kształcenia, a także pracy poza krajem. Wzięli w niej udział senatorowie i uczestnicy posiedzenia. W drugiej części posiedzenia Komisji Zdrowia rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o lekarzu sądowym. Na temat zapisów przyjętych w rozpatrywanej nowelizacji wypowiadali się zastępca dyrektora Departamentu Zdrowia Publicznego w Ministerstwie Zdrowia Wojciech Kłosiński oraz wiceprezes Naczelnej Rady Lekarskiej Andrzej Włodarczyk. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Rozpatrywaną ustawę uchwalono na podstawie projektu rządowego, do którego podczas prac sejmowych nie wprowadzono istotnych zmian. Reguluje ona tryb nabywania i utraty prawa do wykonywania czynności lekarza sądowego, zasady wykonywania tego zawodu oraz zasady finansowania czynności lekarza sądowego. Ponadto określa zakres i sposób wykonywania czynności przez lekarza sądowego oraz ujednolica zasady usprawiedliwiania nieobecności uczestników postępowań cywilnych i karnych. Zgodnie z ustawą tylko lekarz sądowy będzie mógł wystawiać zaświadczenia potwierdzające niezdolność lub zdolność do stawienia się na rozprawę sądową. W intencji wnioskodawcy, nowe przepisy mają poprawić sprawność przebiegu postępowań sądowych cywilnych i karnych, a zaświadczenia wystawiane wyłącznie przez lekarzy sądowych będą wiarygodne. Według ustawy, lekarze chcący uzyskać uprawnienia lekarzy sądowych mają podpisać umowy z prezesem sądu okręgowego o świadczenie usług na terenie podlegającym danemu okręgowi sądowemu. Lekarz ubiegający się o tę funkcję musi m.in. posiadać prawo do wykonywania zawodu na terenie Polski, pracować w zawodzie lekarskim co najmniej 5 lat, wykazać się pełną zdolnością do czynności prawnych i uzyskać rekomendację okręgowej rady lekarskiej. Nie może być karany. Całość ustawy ma zacząć obowiązywać od początku 2008 roku. W głosowaniu Komisja Zdrowia przyjęła ustawę o zmianie ustawy o lekarzu sądowym z poprawkami (przy 4 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się). Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Waldemara Kraskę. * * * Posiedzenie Komisji Ustawodawczej zwołano w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw. Przyjęcie nowelizacji, uchwalonej przez Sejm z przedłożenia rządowego, rekomendowała senatorom podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Małgorzata Manowska. Pozytywną opinię o ustawie przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Rozpatrywana nowela zakłada przyznanie ubezwłasnowolnionym prawa do występowania z wnioskiem o jego uchylenie. Ponadto nakłada ona na sędziów obowiązek bezpośredniego kontaktu z osobą, wobec której toczy się postępowanie o ubezwłasnowolnienie. Proponowane zmiany pozytywnie ocenił Trybunał Konstytucyjny. Na początku marca br. trybunał uznał, że obowiązujące przepisy kodeksu postępowania cywilnego, nie dające osobie ubezwłasnowolnionej prawa do zgłaszania wniosku o uchylenie wyroku, nie są zgodne z konstytucją. Osoby ubezwłasnowolnione m.in. nie mogą podejmować pracy, mają ograniczoną możliwość sporządzania testamentu lub zawarcia małżeństwa, a także zawierania umów cywilno-prawnych. Nie mogą samodzielnie się zameldować, ograniczone są też ich prawa polityczne. Rozpatrywana nowelizacja wprowadza ponadto możliwość doręczania pism sądowych nie na wskazany przez stronę adres pocztowy (adres miejsca jej zamieszkania, adres miejsca faktycznego pobytu, adres dla doręczeń, adres pełnomocnika dla doręczeń), lecz na skrytkę pocztową. W głosowaniu Komisja Ustawodawcza postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Aleksandra Bentkowskiego. * * * Na swym posiedzeniu Komisja Praw Człowieka i Praworządności podjęła jednogłośnie, na wniosek przewodniczącego senatora Zbigniew Romaszewskiego, uchwałę w sprawie politycznych prześladowań działaczy białoruskiej organizacji "Młody Front" przez władze Republiki Białoruś: "W ostatnim czasie władze Republiki Białoruś podjęły szereg działań przeciwko białoruskiej organizacji demokratycznej <<Młody Front>>. Jej członkowie są zatrzymywani i zastraszani. W koloniach karnych nadal przetrzymywani są działacze <<Młodego Frontu>> - Zmicier Daszkiewicz i Artur Finkiewicz. Paweł Seweryniec w tym tygodniu opuścił kolonię karną. Przeciwko Jarosławowi Gryszczeni i Iwanowi Szyle prowadzone jest śledztwo. W dniu 28 maja 2007 roku przed sądem w Mińsku ma stanąć pięcioro kolejnych działaczy - Zmicier Hwedaruk, Aleh Korban, Barys Garecki, Nasta Pałażanka i Aleksej Januszewski. Jedynym powodem ich oskarżenia jest członkostwo w niezarejestrowanej przez władze białoruskie organizacji, której rejestracji te same władze trzykrotnie odmówiły z przyczyn proceduralnych mających ukryć rzeczywistą represję polityczną. Za tak dyskusyjne przewinienie działaczy <<Młodego Frontu>> represyjne i niezgodne ze standardami międzynarodowymi prawo Republiki Białoruś przewiduje karę nawet do trzech lat pozbawienia wolności, bez żadnego związku z rzeczywistą wielkością rzekomej winy oskarżonych. Okoliczności tej sprawy jednoznacznie wskazują, że rzeczywistą przyczyną procesu przeciwko działaczom <<Młodego Frontu>> jest polityczna zemsta białoruskich władz za głoszenie przez nich idei demokratycznych i działalność na rzecz społeczeństwa obywatelskiego. Dotychczasowa praktyka dyspozycyjnych wobec administracji państwowej sądów białoruskich pozwala przypuszczać, że również w tym przypadku oskarżeni nie mogą liczyć na uczciwy proces i sprawiedliwy wyrok. Komisja Praw Człowieka i Praworządności Senatu Rzeczypospolitej Polskiej zwraca uwagę, że zarówno prawo regulujące działalność stowarzyszeń, jak i artykuły 193 i 193.1 białoruskiego Kodeksu Kryminalnego, które władze Białorusi chcą wykorzystać przeciwko oskarżonym są sprzeczne z międzynarodowymi zobowiązaniami Białorusi w zakresie przestrzegania swobód obywatelskich, w tym z Artykułem 22 Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych ONZ z 23 marca 1976 r., który gwarantuje obywatelom prawo do swobodnego stowarzyszania się. Wspomniane przepisy białoruskiego prawa są także sprzeczne z Artykułem 36 Konstytucji Republiki Białoruś, który również zawiera gwarancję wolności stowarzyszeń. Komisja Praw Człowieka i Praworządności Senatu Rzeczypospolitej Polskiej uważa też, że traktowanie przez białoruskie prawo osób głoszących niewygodne dla władz poglądy lub prowadzących działalność społeczną jak przestępców dowodzi, że władze Białorusi dopuszczają się łamania praw człowieka. Szczególnie oburzający jest fakt, że w przypadku procesu członków Młodego Frontu represje polityczne wymierzone są przeciwko młodzieży, Komisja pragnie zwrócić uwagę, że najmłodsza z oskarżonych ma zaledwie szesnaście lat, a pozostali nie ukończyli dwudziestego roku życia. W związku z tym Komisja Praw Człowieka i Praworządności Senatu Rzeczypospolitej Polskiej zwraca się do władz Republiki Białorusi o zrewidowanie stanowiska w tej sprawie i zaprzestanie represji wobec działaczy <<Młodego Frontu>>". Następnie Komisja Praw Człowieka i Praworządności przystąpiła do rozpatrywania ustawy o licencji syndyka. Przyjęcie ustawy, uchwalonej z przedłożenia rządowego, rekomendowała senatorom podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Małgorzata Manowska. Swoją opinię o ustawie przedstawili Krzysztof Popiel i Witold Missala z Ogólnopolskiej Federacji Syndyków i Likwidatorów. Zapoznano się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. Obecnie podstawą prawną do powoływania osób na funkcje syndyka w postępowaniu upadłościowym i naprawczym jest rozporządzenie ministra sprawiedliwości z kwietnia 1998 r. Jak uzasadniano, Prawo upadłościowe i naprawcze wymaga dokładniejszego ustawowego określenia kwalifikacji syndyka. Potwierdzeniem posiadania kwalifikacji ma być licencja. Będzie ją mogła otrzymać osoba, która m.in. ma tytuł magistra, przez okres co najmniej trzy lata zarządzała przedsiębiorstwem i nie była karana. Osoba spełniająca te wymagania będzie przystępować do egzaminu przed komisją egzaminacyjną, powoływaną przez ministra sprawiedliwości. W skład komisji wchodzić będą osoby posiadające wiedzę teoretyczną i praktyczną niezbędną do wykonywania czynności w postępowaniu upadłościowym i naprawczym. Po zdaniu egzaminu minister sprawiedliwości będzie przyznawał licencję w drodze decyzji administracyjnej na czas nieoznaczony. Konieczne jest też uzyskanie wpisu na listę osób posiadających licencję syndyka i złożenie ślubowania. W wyniku dyskusji Komisja Praw Człowieka i Praworządności postanowiła przełożyć na 24 maja br. decyzję w sprawie ustawy o licencji syndyka. Na zakończenie posiedzenia senatorowie rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw. Po zapoznaniu się z rekomendacją podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości M. Manowskiej oraz pozytywną opinią senackiego biura legislacyjnego komisja postanowiła w głosowaniu zaproponować Senatowi przyjęcie rozpatrywanej nowelizacji bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora J. Kubiaka. * * * Podczas posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej senatorowie rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowywania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych oraz o zmianie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowywania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Opinię na temat sejmowej nowelizacji, uchwalonej na podstawie projektu poselskiego, przedstawiła Hanna Tutaj-Kuć z Departamentu Prawnego Ministerstwa Transportu. Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu nie zgłosiło żadnych zastrzeżeń o charakterze legislacyjnych. W art. 1 noweli sejmowej zawarto zmianę art. 18 ust. 1 ustawy - przepisu określającego sposób obliczania odszkodowania za nieruchomości objęte decyzją o ustaleniu lokalizacji drogi oraz przejęte na własność przez Skarb Państwa albo właściwą jednostkę samorządu terytorialnego. W dotychczasowym stanie prawnym wysokość odszkodowania ustala się według wartości nieruchomości w dniu wydania przez organ I instancji decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi. W noweli zaproponowano, aby wysokość odszkodowania była uzależniona od wartości nieruchomości w dniu wydania decyzji ustalającej wysokość odszkodowania. Jak stwierdziło senackie biuro legislacyjne, taka zmiana pozostaje w zgodzie z orzecznictwem Sądu Najwyższego, który poddawał w wątpliwość konstytucyjność przepisu wiążącego wysokość odszkodowania za wywłaszczaną nieruchomość z jej wartością na dzień wydania decyzji o lokalizacji drogi. Zdarza się bowiem często, że wartość nieruchomości położonych w obrębie planowanych dróg wzrasta znacząco w okresie między wydaniem decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi i decyzji określającej wysokość odszkodowania za wywłaszczoną nieruchomość. Stosowanie w takiej sytuacji art. 18 ust. 1 w aktualnym brzmieniu uzasadnia zarzut niezgodności z art. 21 konstytucji, dopuszczającym wywłaszczenie tylko za słusznym odszkodowaniem. Zmiana zaproponowana w art. 2 noweli zmierza do doprecyzowania przepisu przejściowego zawartego w jednej z ostatnich nowelizacji ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. W dyskusji, a następnie w głosowaniu, rozpatrywana nowelizacja nie wzbudziła kontrowersji i senatorowie postanowili zarekomendować Izbie przyjęcie jej bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej wyznaczono senatora Andrzeja Owczarka. W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Na temat nowelizacji, uchwalonej przez Sejm na podstawie projektu wniesionego przez Radę Ministrów, wypowiadali się wicedyrektor Departamentu Bezpieczeństwa Publicznego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Bolesław Baszak oraz dyrektor Departamentu Prawnego w tym resorcie Zbigniew Wrona, a także prezes Polskiego Związku Pracodawców Przemysłu Urządzeń Pomiarowych Piotr Białobrzeski. Swoje uwagi przedstawiło senackie biuro legislacyjne. Rozpatrywana nowela zmierza do unormowania problematyki przeprowadzania kontroli ruchu drogowego przez strażników gminnych (miejskich), strażników leśnych, funkcjonariuszy Straży Parku oraz pracowników zarządów dróg. W związku z tym ustawa określa zakres kontroli ruchu drogowego, przeprowadzanej przez wymienione podmioty oraz związane z nią uprawnienia. W dyskusji poruszano m.in. kwestie dotyczące wykorzystywania fotoradarów. Ustawa nie wywołała jednak większych kontrowersji i w głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej opowiedziała się za przyjęciem jej bez poprawek. Ustalono, że stanowisko komisji w tej sprawie zarekomenduje Izbie senator Ryszard Ciecierski. Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. W pierwszym punkcie porządku dziennego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o państwowym zasobie kadrowym i wysokich stanowiskach państwowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Opinię o ustawie wraz z uwagami szczegółowymi przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Rozpatrywana nowelizacja, uchwalona na podstawie projektu poselskiego, przewiduje automatyczne włączenie do Państwowego Zasobu Kadrowego osób ze stopniem doktora. Ponadto wydłuża ona z 5 do 10 lat przynależność do tego zasobu. Skrócono natomiast - z 5 do 3 lat - wymagany staż pracy od osób, które przystępują do egzaminu do PZK. Nowelizacja dotyczy uchwalonych w zeszłym roku przepisów, które zmieniły system służby cywilnej w Polsce. W ich świetle nie ma - jak poprzednio - konkursów na wyższe stanowiska w administracji państwowej. Powstał za to Państwowy Zasób Kadrowy, skupiający osoby mogące zająć takie stanowiska. W dyskusji wniosek o wprowadzenie poprawek do rozpatrywanej nowelizacji zgłosił senator Przemysław Alexandrowicz. W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zarekomendować Senatowi wprowadzenie 1 poprawki do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Jerzego Szmita. Do stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o państwowym zasobie kadrowym i wysokich stanowiskach państwowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw zgłoszono wniosek mniejszości, którego sprawozdawcą będzie senator P. Alexandrowicz. W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrywano ustawę o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych. Rozpatrywaną ustawę uchwalono na podstawie projektu poselskiego. Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych został upoważniony minister gospodarki, w imieniu którego wypowiadał się podsekretarz stanu w tym resorcie Marcin Korolec. Przebieg prac sejmowych omówił poseł sprawozdawca Waldemar Nowakowski. Ponadto swoje opinie przedstawili Danuta Gruszczyńska z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Jarosław Ronek z Polskiej Rady Centrów Handlowych. Krytyczną opinię o ustawie sejmowej przedstawiło senackie biuro legislacyjne, które zwróciło uwagę m.in. na niekonstytucyjność niektórych zapisów oraz ich dyskryminacyjny charakter. Jak podkreślono w ekspertyzie, ustawa narusza zasadę równości podmiotów gospodarczych oraz jest niezgodna z prawem UE. Projekt ustawy został negatywnie zaopiniowany przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zgodnie z ustawą sejmową, utworzenie sklepu o powierzchni sprzedaży powyżej 2 tys. metrów kw. będzie wymagać zezwolenia gminy i sejmiku wojewódzkiego. Zezwolenia nie będzie wymagała budowa obiektu handlowego o powierzchni handlowej do 400 m kw. Zezwolenie gminy będzie niezbędne przy budowie obiektów o powierzchni powyżej 400 m kw, ale nie większej niż 2 tys. m kw. Inwestor, który planuje budowę obiektu powyżej 2 tys. m kw. powierzchni handlowej, będzie musiał uzyskać zezwolenie zarówno gminy, jak i sejmiku wojewódzkiego. W dyskusji senatorowie podzielali zastrzeżenia zgłoszone do ustawy i w głosowaniu jednomyślnie postanowili zaproponować Izbie jej odrzucenie. W imieniu Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej podczas posiedzenia plenarnego stanowisko w sprawie ustawy o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych zarekomenduje Izbie senator Elżbieta Rafalska. * * * Na swym posiedzeniu Komisja Praw Człowieka i Praworządności przyjęła stanowisko w sprawie ustawy o licencji syndyka. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 23 maja br. Resort sprawiedliwości reprezentowała podsekretarz stanu Małgorzata Manowska, a środowisko syndyków prezydent Ogólnopolskiej Federacji Stowarzyszeń Syndyków i Likwidatorów Krzysztof Popiel. W głosowaniu senatorowie postanowili zaproponować Izbie wprowadzenie 6 poprawek do ustawy sejmowej. Sprawozdawcą stanowiska komisji został senator Aleksander Bentkowski. Następnie komisja przystąpiła do rozpatrywania ustawy o lekarzu sądowym. W imieniu rządu stanowisko przedstawiła podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości M. Manowska. Naczelną Radę Lekarską reprezentował wiceprezes Andrzej Włodarczyk. W tej posiedzenia części wzięła także udział wiceprzewodnicząca Komisji Zdrowia senator Janina Fetlińska. Uwagi szczegółowe zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Rozpatrywana ustawa zmierza do uregulowania trybu nabywania i utraty prawa do wykonywania czynności lekarza sądowego, zasad sprawowania tej funkcji, a także zasad finansowania czynności lekarza sądowego. W głosowaniu Komisja Praw Człowieka i Praworządności postanowiła zarekomendować Senatowi wprowadzenie 5 poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o lekarzu sądowym wybrano senator Annę Kurską. Podczas posiedzenia rozpatrywano ponadto ustawę o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji reprezentował zastępca dyrektora Departamentu Prawnego Andrzej Rudlicki. Obecni byli także przedstawiciele Komendy Głównej Policji oraz Straży Miejskiej. Ponadto zapoznano się z sugestiami senackiego biura legislacyjnego. W głosowaniu Komisja Praw Człowieka i Praworządności postanowiła zarekomendować Senatowi wprowadzenie 1 poprawki do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senatora Krzysztofa Piesiewicza. Na zakończenie posiedzenia komisja wyraziła opinię o kandydatach zgłoszonych do Kolegium Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu: Teofilu Wojciechowskim i Benedykcie Czumie. W obradach komisji wziął udział T. Wojciechowski. Komisja odebrała oświadczenie woli kandydowania oraz ustne oświadczenie kandydata, że nie współpracował ze służbami specjalnymi PRL. Następnie senatorowie wysłuchali informacji o wykształceniu i przebiegu pracy zawodowej oraz kariery naukowej kandydata. W głosowaniu tajnym T. Wojciechowski uzyskał pozytywną opinię komisji. Komisja Praw Człowieka i Praworządności nie spotkała się ponownie z drugim z kandydatów - B. Czumą, uznając za wystarczającą podstawę do wyrażenia opinii informacje, jakie powzięła o kandydacie na poprzednim posiedzeniu poświęconym tej sprawie. W głosowaniu tajnym B. Czuma uzyskał pozytywną opinię komisji. * * * Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE. Rozpatrzenie w trybie art. 8 ustawy
Instytucja wiodąca: Ministerstwo Finansów. Referent: senator Przemysław Berent. Przedstawiciel rządu: dyrektor Departamentu Polityki Celnej Tadeusz Senda. Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła stanowisko rządu i postanowiła nie wnosić uwag.
Instytucja wiodąca: Ministerstwo Sprawiedliwości. Referent: senator Andrzej Kawecki. Przedstawiciel rządu: zastępca dyrektora Departamentu Współpracy Międzynarodowej i Prawa Europejskiego Tomasz Darkowski. Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła stanowisko rządu i postanowiła nie wnosić uwag. Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy
Instytucja wiodąca: Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Referent: senator Urszula Gacek. Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Krzysztof Szczerski. Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt decyzji Rady i postanowiła nie wnosić uwag.
Instytucja wiodąca: Ministerstwo Gospodarki Morskiej. Referent: senator Paweł Michalak. Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Rafał Borutko. Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia Rady i postanowiła nie wnosić uwag.
- wnioski przekazane w trybie art. 6 ust. 1 ustawy: COM(2007) 142, 144, 179, 189, 194, 202, 209, 222, 224. Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Gospodarki Narodowej. W pierwszym punkcie porządku dziennego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej. Opinię o ustawie sejmowej, uchwalonej na podstawie projektu poselskiego i zmierzającej do liberalizacji wymogu wpisu do rejestru statków używanych wyłącznie do celów sportowych lub rekreacyjnych, przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu Piotr Stomma. O ustawie wypowiadała się także Ewa Stefanowska z Departamentu Prawno-Kontrolnego w Ministerstwie Sportu. Uwagi szczegółowe zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. W głosowaniu, na wniosek senatora Jerzego Szmita, Komisja Gospodarki Narodowej opowiedziała się za odrzuceniem ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Bogdana Lisieckiego. W drugim punkcie porządku dziennego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz o zmianie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych. Na temat sejmowej nowelizacji opinie przedstawili wiceminister transportu P. Stomma oraz zastępca dyrektora generalnego Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Bojarowicz. Zapoznano się także z opinią senackiego biura legislacyjnego. Zgodnie z sejmową nowelą wysokość odszkodowania za nieruchomości przejęte na budowę dróg ma zależeć od wartości nieruchomości w dniu wydania decyzji o wysokości odszkodowania. Obecnie wysokość odszkodowania ustala się według wartości nieruchomości w dniu wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi. Zdaniem prawników, wartość nieruchomości wywłaszczanych pod budowę dróg może znacząco wzrosnąć w czasie między wydaniem decyzji o lokalizacji drogi a decyzji określającej wysokość odszkodowania. Ponadto nowelizacja wprowadza również przepis ułatwiający starostom prowadzenie inwestycji na drogach. W głosowaniu senatorowie opowiedzieli się jednomyślnie za przyjęciem bez poprawek sejmowej nowelizacji. Ustalono, że stanowisko komisji w tej sprawie zarekomenduje Izbie senator Bronisław Korfanty. Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Przyjęcie ustawy, którą była projektem rządowym, rekomendował senatorom wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego Krzysztof Kurzydłowski. Uwagi szczegółowe, zawierające propozycje zmian, zgłosiło senackie biuro legislacyjne. Ustawa tworzy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju jako państwową osobę prawną, powołaną do realizacji zadań z zakresu polityki naukowej i innowacyjnej państwa. Celem centrum ma być organizowanie badań naukowych i prac rozwojowych podejmowanych w ramach programów o strategicznym znaczeniu dla rozwoju cywilizacyjnego i gospodarczego kraju. W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 7 poprawek do rozpatrywanej ustawy. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Mariana Miłka. Następnie przystąpiono do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o zasadach finansowania nauki, powiązanej z ustawą o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Jej przyjęcie rekomendował senatorom wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego K. Kurzydłowski, a propozycje zmian przedstawiło senackie biuro legislacyjne. Jej celem jest poprawa efektywności systemu finansowania badań naukowych oraz wzmocnienie powiązań między sektorem badawczo-rozwojowym i gospodarką. Ustawa przyznaje ministrowi właściwemu do spraw nauki szereg uprawnień do zarządzania badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi. Ponadto ustawa zawiera przepisy związane z planowanym powołaniem Narodowym Centrum Badań i Rozwoju oraz przepisy o charakterze systematyzująco-porządkującym. W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 3 poprawek do rozpatrzonej nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora M. Miłka. Podczas posiedzenia rozpatrzono także ustawę o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych. Podobnie jak Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w głosowaniu, na wniosek senator Mirosławy Nykiel, Komisja Gospodarki Narodowej opowiedziała się za odrzuceniem tej ustawy w całości. Podczas posiedzenia przedstawiciel senackiego biura legislacyjnego przedstawił negatywną opinię o ustawie. Jak podkreślił, z ekspertyzy wynika, iż ustawa może być niezgodna z konstytucją, narusza zasadę równości podmiotów gospodarczych oraz jest niezgodna z prawem UE. Wiceminister gospodarki Elżbieta Wilczyńska stwierdziła, że rząd nie rekomenduje kontynuowania prac legislacyjnych nad tą ustawą. W fazie prac sejmowych ustawa została negatywnie zaopiniowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W tej części posiedzenia wzięli także udział przedstawiciele Polskiej Rady Centrów Handlowych oraz Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. W przesłanej Komisji Gospodarki Narodowej opinii Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych "Lewiatan" stwierdziła m.in., że wydawanie zezwoleń na tworzenie WOH powinna regulować nowelizacja ustawy o zagospodarowaniu i planowaniu przestrzennym, zapowiadana przez rząd, a nie odrębna ustawa o WOH. W opinii konfederacji, konieczność uzyskiwania zezwoleń na prowadzenie obiektów handlowych ograniczy powstawanie i rozwój nowych przedsiębiorstw i to bez względu na pochodzenie kapitału, jak i branżę. Ponadto zwrócono uwagę, że rozwiązania zaproponowane w ustawie mogą być uznane za sprzeczne z prawem wspólnotowym. Konfederacja zaapelowała do Senatu o odrzucenie ustawy o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych. Na zakończenie posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Ustawę uchwalono na podstawie 4 projektów: rządowego oraz 3 poselskich. Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych został upoważniony minister budownictwa. Podczas posiedzenia przyjęcie ustawy rekomendował senatorom podsekretarz stanu w Ministerstwie Budownictwa Wojciech Bosak. Przebieg prac sejmowych przedstawił poseł sprawozdawca Grzegorz Tobiszowski. Senatorowie zapoznali się także z opiniami przewodniczącego Krajowej Rady Spółdzielczej Jerzego Jankowskiego, prezesa Krajowego Związku Rewizyjnego Spółdzielczości Andrzeja Anulewicza oraz senator IV i V kadencji Genowefy Ferenc, przewodniczącej Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej w Kaliszu. Szczegółowe uwagi do ustawy zgłosiło senackie biuro legislacyjne. Rozpatrywana ustawa zakłada tańsze przekształcenia mieszkań lokatorskich na pełną własność, wgląd w dokumentację dotyczącą nieruchomości, a także możliwość podejmowania uchwał o podziale spółdzielni przez jej członków. W latach 70. i 80. spółdzielnie budowały mieszkania z kredytu, który członkowie spółdzielni spłacali w czynszu. Połowa tego kredytu została umorzona przez państwo względem spółdzielni, a nie jej lokatorów. Lokatorzy, którzy będą chcieli przejąć mieszkanie na pełną własność, zgodnie z nowelizacją będą musieli spłacić część umorzonego kredytu po cenie nominalnej, czyli takiej, po której spółdzielnia spłacała kredyt. Szacuje się, że po denominacji taka spłata wyniesie od kilkunastu do kilkuset złotych. Dotyczy to ponad 900 tys. mieszkań w Polsce. W opinii ustawodawcy, nowelizacja przyczyni się do wzmocnienia pozycji członków spółdzielni mieszkaniowych oraz do większej przejrzystości i jawności działania spółdzielni. Sejm zdecydował, że zarząd spółdzielni będzie prowadzić ewidencję wydatków i kosztów spółdzielni osobno dla każdego budynku. Chodzi o przejrzystość wpływów i wydatków spółdzielni mieszkaniowych. Dzięki takiemu rozwiązaniu każdy członek spółdzielni będzie wiedział, na jaki cel zostanie przeznaczony fundusz remontowy. Ponadto członkowie spółdzielni będą mieć prawo wglądu w dokumentację dotyczącą nieruchomości, w której znajduje się lokal. Według nowelizacji, w skład rady nadzorczej nie będą mogły wchodzić osoby będące pracownikami spółdzielni. Członkiem rady nie będzie można być dłużej niż przez dwie kolejne kadencje. W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 44 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Miały one przede wszystkim charakter doprecyzowujący i legislacyjne i były w większości zbieżne z sugestiami senackiego biura legislacyjnego. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Adama Bielę. Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawczej zapoznano się z Informacją o istotnych problemach wynikających z działalności i orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego w 2006 r., zatwierdzoną przez Zgromadzenie Ogólne Sędziów Trybunału, a następnie zaprezentowaną na publicznym posiedzeniu zgromadzenia, 3 kwietnia br. Informację przedstawił prezes Trybunału Konstytucyjnego Jerzy Stępień, któremu towarzyszył szef Biura TK minister Maciej Graniecki. W swoim wystąpieniu prezes omówił najważniejsze problemy w działalności trybunału, poinformował także o niewykonanych wyrokach. Jak stwierdził prezes J. Stępień, z roku na rok wzrasta liczba skarg konstytucyjnych kierowanych do trybunału i w ubiegłym roku było ich około 400, z czego 300 zostało już rozpatrzonych lub przystąpiono do ich rozpatrywania. * * * "Rady pracowników jako narzędzie kształtowania postaw obywatelskich" to temat wspólnego, seminaryjnego posiedzenia Komisji Praw Człowieka i Praworządności oraz Komisji Rodziny i Polityki Społecznej. Otwierając seminarium, marszałek Bogdan Borusewicz, podkreślił, że Sejm i Senat przyjęły ustawę powołującą rady pracowników, po to by wzmocnić we współrządzeniu ich reprezentację. Teraz, rok po uchwaleniu ustawy, należy sprawdzić, jak funkcjonują te nowe instytucje. Przewodniczący Komisji Rodziny i Polityki Społecznej senator Antoni Szymański, określając cel seminarium, stwierdził, że warto przeanalizować funkcjonowanie ustawy o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji i dowiedzieć się, które z obowiązujących zapisów prawnych są dobre, a które wadliwe. Przewodniczący Komisji Praw Człowieka i Praworządności senator Zbigniew Romaszewski zwrócił uwagę, że rady pracowników to element społeczeństwa obywatelskiego. Kiedyś efektywny środek oddziaływania pracobiorców na stosunki społeczno-gospodarcze stanowiły związki zawodowe. Obecnie rola pracobiorców w kształtowaniu tych stosunków maleje. Zdaniem senatora Z. Romaszewskiego, związki zawodowe mogą stać się zaczynem rad pracowników. Dysponując odpowiednią wiedzą, potencjałem organizacyjnym, mogą ten ruch wspomagać. Senator podkreślił, że bez wzmocnionego czynnika współrządzenia, jakim są pracobiorcy, trudno będzie budować sprawiedliwe społeczeństwo obywatelskie. Podczas seminarium omawiano znaczenie rad pracowników w procesie humanizacji pracy, aktualny stan rad i ich działanie. Oceniono ustawę o informowaniu pracowników i ich konsultowaniu, analizowano relacje między związkami zawodowymi a radami pracowników. * * * Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej. Przyjęcie nowelizacji, uchwalonej przez Sejm z przedłożenia rządowego, rekomendował senatorom wiceminister finansów Arkadiusz Huzarek. W dyskusji głos zabierała także prezes Zarządu Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego Elżbieta Turkowska-Tyrluk. Senatorowie zapoznali się ponadto z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. Rozpatrywana ustawa dostosowuje prawo do przepisów unijnych i zakłada m.in. podwyższenie minimalnej sumy gwarancyjnej w ubezpieczeniach komunikacyjnych OC. Nowelizacja wynika z konieczności przeniesienia do polskiego prawa rozwiązań unijnych - tzw. piątej dyrektywy komunikacyjnej z maja 2005 r. Po opublikowaniu jej w czerwcu 2005 r. kraje UE miały 2 lata na jej przeniesienie do prawa krajowego (do 11 czerwca br.). Zgodnie z wymogami unijnymi rząd określił nowe wysokości minimalnych kwot gwarancyjnych w OC (suma, poniżej której nie może zostać określona odpowiedzialność ubezpieczyciela w ubezpieczeniach majątkowych). W wypadku szkód doznanych przez osobę będzie to - docelowo - 1 mln euro na poszkodowanego lub 5 mln euro na jedno zdarzenie, niezależnie od liczby poszkodowanych. W wypadku uszkodzeń mienia będzie to 1 mln euro na jedno zdarzenie, niezależnie od liczby poszkodowanych. Obecnie minimalne stawki gwarancyjne są w Polsce ponadtrzykrotnie niższe (1,5 mln euro za szkody osobowe, 300 tys. euro za szkody w mieniu). Dlatego Polska wystąpi do Komisji Europejskiej o możliwość wprowadzenia pięcioletniego okresu przejściowego, do 2012 r. Jest to najdłuższy okres przejściowy przewidziany w prawie UE. Zgodnie z rządową propozycją do 10 grudnia 2009 r. obowiązywać będą obecne stawki, natomiast od 11 grudnia 2009 r. do 10 czerwca 2012 r. sumy gwarancyjne będą podwyższone do połowy wysokości przewidzianych dyrektywą unijną. Analogiczne rozwiązania mają obowiązywać w odniesieniu do obowiązkowych ubezpieczeń OC rolników. Szkody wyrządzone przez pojazdy pozbawione tablic rejestracyjnych (lub wyposażone w fałszywe tablice) będą traktowane tak, jakby pojazdy te były zarejestrowane w państwie, w którym zdarzył się wypadek. Za szkody te powinien odpowiadać fundusz gwarancyjny nawet wówczas, gdy posiadacz pojazdu nie zawarł obowiązkowego ubezpieczenia OC. W Polsce jest to Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG). Odszkodowania będą wypłacane przez UFG m.in. wówczas, gdy sprawcy wypadku nie da się ustalić. Fundusz będzie wypłacał odszkodowania za szkody na osobie i mieniu, także w wypadku poważnych obrażeń uczestnika wypadku, jeśli będą one trwały dłużej niż 14 dni oraz w wypadku śmierci uczestnika wypadku. Nie będzie jednak wypłacał odszkodowań niższych niż 300 euro. Wprowadzono również przepisy, które pozwolą organowi nadzoru nałożyć karę finansową na ubezpieczyciela, gdy nie zaspokoi on roszczeń klienta, posiadacza polisy OC. Nowe rozwiązania dotyczą również procedur zaspokajania przez Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych roszczeń posiadaczy polisy OC. Będą one analogiczne jak w wypadku zakładów ubezpieczeń i za niedopełnienie obowiązków będzie grozić kara finansowa nakładana przez ministra finansów. W opinii rządu, proponowane zmiany nie powinny wpłynąć na podwyższenie składek ubezpieczeniowych. W dyskusji rozpatrywana ustawa nie wzbudziła kontrowersji, w związku z tym przewodniczący Komisji Gospodarki Narodowej zgłosił wniosek o przyjęcie jej bez poprawek. W głosowaniu wniosek został przyjęty jednomyślnie. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej wyznaczono senatora Bogdana Lisieckiego. * * * Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Zdrowia rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Obradom przewodniczył senator Władysław Sidorowicz. Stanowisko rządu w sprawie nowelizacji sejmowej, uchwalonej z przedłożenia Rady Ministrów, przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Bolesław Piecha, przebieg prac sejmowych omówiła poseł sprawozdawca Małgorzata Stryńska. Swoje opinie przedstawili także wiceprezes Narodowego Funduszu Zdrowia Dorota Puka oraz Marcin Matczak z Polskiej Izby Ubezpieczeń. Uchwalona przez Sejm ustawa zawiera przepisy wprowadzające finansowanie leczenia ofiar wypadków drogowych z ubezpieczenia komunikacyjnego OC i ma wejść w życie 1 lipca br. Ustawa ma zobowiązać sprawców wypadków drogowych do finansowania leczenia ofiar. Koszty pokrywaliby ubezpieczyciele ze składek OC kierowców, odprowadzając od pobranej składki ryczałt na rzecz Narodowego Funduszu Zdrowia. Początkowo ryczałt miałby wynieść 12%. W następnych latach jego wysokość mogłaby ulec zmianie. Zdaniem ubezpieczycieli, ustawa może spowodować podwyższenie składek OC. W opinii resortu, ustawa nie wprowadzi dodatkowych obciążeń, a ma jedynie egzekwować prawo do pokrycia przez sprawcę wypadku kosztów leczenia. W dyskusji senator Andrzej Łuczycki zgłosił wniosek o odrzucenie rozpatrywanej noweli sejmowej. W głosowaniu nie uzyskał on akceptacji połączonych komisji (6 głosów za, 8 - przeciw, 4 osoby wstrzymały się od głosu). Poparcia komisji nie uzyskał również wniosek senatora Czesława Żelichowskiego o przyjęcie ustawy sejmowej bez poprawek (za - 7, przeciw - 9). Na wniosek senator Janiny Fetlińskiej połączone komisje postanowiły przerwać posiedzenie do czasu przygotowania przez Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu opinii prawnej do omawianej ustawy. * * * Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Kultury i Środków Przekazu rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o fundacji - Zakład Narodowy imienia Ossolińskich. Przyjęcie sejmowej nowelizacji rekomendował podsekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Tomasz Merta. Swoje opinie przedstawili dyrektor Zakładu Narodowego imienia Ossolińskich Adolf Juzwenko oraz dyrektor Wydawnictwa Ossolineum Wojciech Karwacki. Pozytywną ocenę pod względem legislacyjnym przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Rozpatrywana ustawa przewiduje przejęcie przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego od ministra edukacji narodowej uprawnień nadzorczych wobec Ossolineum. W głosowaniu Komisja Kultury i Środków Przekazu opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o fundacji - Zakład Narodowy imienia Ossolińskich. Ustalono, że w imieniu komisji ustawę zarekomenduje Izbie senator Jacek Sauk. W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie rozpatrzyli Sprawozdanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z działalności w 2006 roku wraz z Informacją o podstawowych problemach radiofonii i telewizji w 2006 roku. Sprawozdanie przedstawiła przewodnicząca Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Elżbieta Kruk. W tej części posiedzenia uczestniczyli także członkowie rady Witold Kołodziejski i Tomasz Borysiuk. Po wysłuchaniu informacji członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz po przeprowadzeniu dyskusji Komisja Kultury i Środków Przekazu przyjęła projekt uchwały Senatu, w którym wnosi o przyjęcie Sprawozdania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z działalności w 2006 roku wraz z Informacją o podstawowych problemach radiofonii i telewizji w 2006 roku. Projekt zarekomenduje podczas posiedzenia plenarnego senator Krystyna Bochenek. * * * Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą zapoznała się z informacją na temat Fundacji Pomocy Wzajemnej "Barka". Senatorowie zadali szereg pytań dotyczących zarówno wniosku fundacji dotyczącego "Tworzenia Sieci Centrów Integracji Migrantów Zarobkowych", jak również funkcjonowania samej fundacji. Odpowiedzi udzielali przewodniczący zarządu fundacji Tomasz Sadowski i sekretarz zarządu Ewa Sadowska. Po wysłuchaniu informacji i zapoznaniu się z odpowiedziami zaproszonych gości komisja ponownie przegłosowała wniosek o zlecenie zadania o charakterze programowym: "Tworzenie Sieci Centrów Integracji Migrantów Zarobkowych", opiniując go negatywnie. W drugim punkcie porządku dziennego senatorowie zapoznali się z informacją Międzyresortowego Zespołu ds. Polonii i Polaków za Granicą na temat projektu raportu "Polityka Państwa Polskiego wobec Polonii i Polaków za Granicą". Informację przedstawił doradca premiera ds. Polonii i Polaków za granicą Michał Dworczyk, który omówił główne założenia przygotowanego przez zespół dokumentu. Jak stwierdził, jego celem jest podsumowanie dotychczasowych działań władz polskich wobec rodaków poza granicami, a także stworzenie podstaw do opracowania nowego rządowego programu polityki wobec Polonii. Ostateczna wersja raportu, jak zapowiedział, ma być gotowa do połowy czerwca br. Wśród głównych problemów i błędów dotychczasowej polityki M. Dworczyk wymienił m.in. trudności z podziałem kompetencji między poszczególnymi ministerstwami i ich niedostateczną współpracę z Senatem, który sprawuje opiekę nad Polonią. M. Dworczyk zwrócił również uwagę na niedostępność mediów polonijnych. "W Rydze, gdzie jest spora grupa Polaków, kanał TV Polonia jest dostępny tylko w najdroższym pakiecie telewizji kablowej, natomiast w Bułgarii, gdzie praktycznie nie ma polskiej mniejszości, TV Polonia bez problemu jest osiągalna w kilkunastu sieciach" - powiedział. Podczas posiedzenia M. Dworczyk poinformował, że projekt ustawy o Karcie Polaka w najbliższych tygodniach zostanie skierowany do parlamentu. Jak dodał, prace rządowe nad tym projektem są na etapie końcowym. Ponadto Komisja Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą rozpatrzyła i zaopiniowała następujące wnioski o dotacje z budżetu Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą: Wnioski o zlecenie zadań państwowych o charakterze programowym i przyznanie dotacji na ich wykonanie
Komisja przychyliła się ponadto do opinii Zespołu Finansów Polonijnych odrzucającej 7 wniosków niespełniających wymogów formalnoprawnych. * * * Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Spraw Unii Europejskiej oraz Komisji Spraw Zagranicznych zaprezentowano raport "Perspektywy stosunków gospodarczych Ukrainy z UE", przygotowany przez CASE - Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych i CASE Ukraina. W prezentacji opracowanego w 2006 r. dokumentu udział wzięli prezes Zarządu CASE Ewa Balcerowicz oraz współautorzy raportu: Małgorzata Jakubiak, Dmytro Boyarchuk i Vitaliy Vavryshchuk (CASE Ukraina). Raport wskazuje, że po "pomarańczowej rewolucji" w niektórych dziedzinach związanych z otwieraniem swojej gospodarki na rynki europejskie Ukraina może pochwalić się znaczącymi osiągnięciami. Dotyczy to przede wszystkim liberalizacji handlu i przepływów kapitałowych. W innych dziedzinach, związanych z reformami strukturalnymi, trudno mówić o dużym sukcesie. Autorzy raportu stwierdzają, że w najbliższym czasie władze Ukrainy powinny skoncentrować się na reformach rynku wewnętrznego oraz związanych z planowanym na rok 2008 członkostwem tego kraju w Światowej Organizacji Handlu (WTO). * * * Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE. Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy
Instytucja wiodąca: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Referent: senator Urszula Gacek. Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Zbigniew Rau. Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt aktu prawnego i postanowiła nie wnosić uwag.
- wnioski przekazane w trybie art. 6 ust. 1: COM(2007) 176, 192, 197, 201, 203, 204, 217, 219, 221, 229, - wnioski przekazane w trybie art. 8 - propozycja nałożenia ostatecznych ceł antydumpingowych na import siodełek rowerowych z Chin. * * * Tematem posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych była sytuacja polityczna w Kosowie i jej wpływ na państwa regionu bałkańskiego. Informację o sytuacji politycznej w Kosowie przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Rafał Wiśniewski. Jak stwierdził, rozstrzygnięcie statusu tej prowincji jest kwestią zasadniczą dla stabilizacji regionu Bałkanów Zachodnich i dalszej integracji europejskiej. Polska popiera projekt nowej rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ w sprawie niepodległości Kosowa, przedstawiony przez Stany Zjednoczone oraz UE, oparty na planie Ahtisaariego. W wypadku zawetowania tej rezolucji przez Rosję można spodziewać się konfrontacji między UE a Rosją. Wobec pojawiających się głosów, że niepodległe Kosowo może stworzyć niebezpieczny precedens dla innych obszarów kryzysowych (Naddniestrze, Kaukaz Południowy), Polska przeciwstawia się jakimkolwiek propozycjom podziału prowincji. Podczas posiedzenia plan Ahtisaariego omówił ekspert z Ośrodka Studiów Wschodnich Adam Balcer. Plan zakłada przyznanie Kosowu, nadzorowanemu obecnie przez społeczność międzynarodową, niepodległości, wypracowanie projektu konstytucji oraz praw gwarantujących multietniczność prowincji. Posiedzenie Komisji Obrony Narodowej zwołano w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o orderach i odznaczeniach. Założenia nowelizacji, uchwalonej przez Sejm na podstawie projektu wniesionego przez prezydenta, omówił dyrektor Biura Prawa i Ustroju w Kancelarii Prezydenta Krzysztof Konrat. Stanowisko rządu przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Jacek Kotas. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Zaproponowana przez prezydenta nowela wprowadza nowe odznaczenia. Przewiduje m.in. uhonorowanie uczestników misji zagranicznych za "nienaganną służbę" w polskich kontyngentach wojskowych za granicą nowym odznaczeniem - Gwiazdą. Odznaczenie to będzie zawierało nazwę państwa lub regionu prowadzenia operacji. Gwiazdę będzie mógł dostać nawet żołnierz, który pełnił służbę przynajmniej przez jeden dzień. Pełniący służbę w kilku rejonach świata będą mogli otrzymać kilka Gwiazd. Minister spraw zagranicznych będzie mógł wnioskować o przyznanie tego odznaczenia obywatelowi innego państwa, współpracującego z Polską w operacji wojskowej. Ponadto ustawa przewiduje utworzenie nowych odznaczeń, wśród których mają się znaleźć: Krzyż Wojskowy - nadawany w czasie pokoju za "czyny męstwa i odwagi" i Krzyż Zasługi z Mieczami - dla trzech rodzajów wojsk: lądowych, morskich oraz lotniczych - za "rzetelną i sumienną służbę". Odznaczenia te będą przyznawane za "czyny podczas działań bojowych przeciwko terroryzmowi w kraju lub podczas użycia naszych sił poza granicami". Kolejne odznaczenie - Krzyż Zasługi (również dla trzech typów wojsk) będzie przyznawany jako "nagroda za dokonany w czasie służby czyn, przynoszący szczególną korzyść" poszczególnym rodzajom wojsk, a "wykraczający poza normalny obowiązek". Sejmowa nowela zakłada również utworzenie Medalu za Długoletnią Służbę (złotego, srebrnego i brązowego). Dostaną go osoby, które "wzorowo, wyjątkowo sumienne" wykonują obowiązki zawodowe w służbie państwa. W toku prac sejmowej Komisji Obrony Narodowej projekt prezydencki został uzupełniony zgodnie z opinią ministra obrony narodowej. Do projektu dodano przepis, zgodnie z którym możliwe będzie odstąpienie ze względu na ważny interes państwa od publikacji w "Monitorze Polskim" postanowień prezydenta o nadaniu orderów i odznaczeń. Podczas II czytania zgłoszono poprawkę, której celem było umożliwienie posłom i senatorom wręczania w imieniu prezydenta RP odznak, orderów i odznaczeń. Poprawka ta została przyjęta przez Sejm w III czytaniu. W głosowaniu Komisja Obrony Narodowej postanowiła zarekomendować Senatowi wprowadzenie 5 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o orderach i odznaczeniach. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Czesława Rybkę. Senatorowie zaproponowali m.in., na wniosek senatora C. Rybki, ustanowienie Wojskowej Odznaki Honorowej za Rany i Kontuzje, która byłaby odznaczeniem wojskowym nadawanym za rany i kontuzje odniesione podczas zwalczania terroryzmu w kraju lub w czasie działań bojowych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa nie podczas wojny, a także za rany i kontuzje odniesione w czasie rozminowywania kraju po zakończeniu działań wojennych, bez ograniczenia w czasie. Odznaczenie to jest wzorowane na analogicznej odznace ustanowionej w 1920 r. Komisja zaproponowała również, by zgodnie ze zwyczajem przyjętym w II RP odznaki jako jedynego odznaczenia państwowego nie traciło się wyrokiem sądowym. Ponadto Komisja Obrony Narodowej zdecydowała o wykreśleniu z ustawy sejmowej zapisu dotyczącego umożliwienia posłom i senatorom wręczania odznak, orderów i odznaczeń w imieniu prezydenta RP. * * * Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa. Stanowisko rządu w sprawie ustawy sejmowej, uchwalonej na podstawie projektu poselskiego, przedstawiła wicedyrektor Departamentu Gospodarki Ziemią w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Barbara Pachucka, a także wiceprezes Agencji Nieruchomości Rolnych Waldemar Humienicki. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Rozpatrywana nowela przewiduje zmiany w sposobie przedłużenia umowy dzierżawy między dzierżawcą nieruchomości a Agencją Nieruchomości Rolnych. W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska opowiedziała się za wprowadzeniem 3 poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej. Ustalono, że proponowane zmiany zarekomenduje Izbie senator Jerzy Chróścikowski. |
Poprzednia część, następna część