Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

2 stycznia 2007 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Praw Człowieka i Praworządności rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2007 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji. W przyjętej dla Komisji Gospodarki Narodowej opinii napisano:

"Komisja Praw Człowieka i Praworządności w dniach 29 i 30 listopada 2006 roku wstępnie rozpatrywała wybrane części projektu ustawy budżetowej, a następnie w dniu 2 stycznia 2007 roku opiniowała następujące części ustawy budżetowej:

część 04 - Sąd Najwyższy,

część 04 - Sąd Najwyższy - rozdział 75105 - Rzecznik Interesu Publicznego,

część 05 - Naczelny Sąd Administracyjny,

część 06 - Trybunał Konstytucyjny,

część 08 - Rzecznik Praw Obywatelskich,

część 10 - Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych,

część 13 - Instytut Pamięci Narodowej - Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu,

część 15 - Sądy Powszechne,

część 52 - Krajowa Rada Sądownictwa,

część 37 - Sprawiedliwość,

zał. nr 5 - Plan finansowy Funduszu Pomocy Postpenitencjarnej,

zał. nr 5 - plan finansowy Funduszu Rozwoju Przywięziennych Zakładów Pracy,

część 42 - Sprawy Wewnętrzne,

zał. nr 5 - plan finansowy Funduszu Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego,

zał. nr 5 - plan finansowy Funduszu Wsparcia Policji,

część 43- Wyznania Religijne oraz Mniejszości Narodowe i Etniczne,

część 54 - Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych,

zał. nr 5 - plan finansowy Państwowego Funduszu Kombatantów,

część 56 - Centralne Biuro Antykorupcyjne,

część 57 - Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego,

część 59 - Agencja Wywiadu,

a także załączniki nr 4, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 15 zgodnie z przedmiotowym zakresem działania komisji.

Komisja - po zapoznaniu się z przedstawionymi materiałami, wysłuchaniu przedstawicieli poszczególnych jednostek budżetowych i przeprowadzeniu dyskusji - przyjęła wnioski o wprowadzenie następujących poprawek:

  1. w art. 36 wydatki związane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem, ochroną i zarządzaniem infrastrukturą transportu lądowego, finansowaną lub dofinansowaną przez ministra właściwego do spraw transportu zmniejsza się o 27.000 tys. zł,

  1. w załączniku nr 2:

- w części 05 Naczelny Sąd Administracyjny w rozdziale 75102 - Naczelne organy sądownictwa, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 7.000 tys. zł oraz wydatki majątkowe o 20.000 tys. zł,

- w części 83 Rezerwy celowe w poz. 62 - Sfinansowanie prac przygotowawczych (wykup gruntów) na budowę obwodnicy miasta Lublina w ciągu dróg krajowych nr S-12, S-17, S-19, zmniejsza się wydatki majątkowe o 27.000 tys. zł;

a) w załączniku nr 2:

  • w części 04 Sąd Najwyższy w rozdziale 75102 - Naczelne organy sądownictwa, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 1.700 tys. zł oraz wydatki majątkowe o 800 tys. zł,
  • w części 04 Sąd Najwyższy w rozdziale 75105 - Rzecznik Interesu Publicznego, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 1.000 tys. zł,
  • w części 15/01 Ministerstwo Sprawiedliwości w rozdziale 75502 - Jednostki sądownictwa powszechnego, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 3.500 tys. zł,

  1. w załączniku nr 11 - Limity zatrudnienia dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń zatrudnionych w urzędach organów władzy państwowej, kontroli, ochrony prawa, sądach i trybunałach oraz w placówkach zagranicznych w roku 2007, w Lp. 16 - Sądy powszechne, zwiększa się w tabeli Zatrudnienie o 200 etatów;

w załączniku nr 2:

  1. w części 04 Sąd Najwyższy w rozdziale 75105 - Rzecznik Interesu Publicznego, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 2.000 tys. zł,
  2. w części 08 Rzecznik Praw Obywatelskich w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 2.000 tys. zł;

w załączniku nr 2:

  1. w części 05 Naczelny Sąd Administracyjny w rozdziale 75312 - Uposażenia sędziów w stanie spoczynku oraz uposażenia rodzinne, zmniejsza się świadczenia na rzecz osób fizycznych o 2.800 tys. zł,
  2. w części 05 Naczelny Sąd Administracyjny w rozdziale 75102 - Naczelne organy sądownictwa, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 2.800 tys. zł;

w załączniku nr 2:

  1. w części 07 Najwyższa Izba Kontroli w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 1.500 tys. zł,
  2. w części 52 Krajowa Rada Sądownictwa w rozdziale 75104 - Krajowa Rada Sądownictwa, zmniejsza się świadczenia na rzecz osób fizycznych o 220 tys. zł, wydatki bieżące jednostek budżetowych o 4.600 tys. zł oraz wydatki majątkowe o 600 tys. zł,
  3. w części 54 Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych w rozdziale 85323 - Państwowy Fundusz Kombatantów, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 1.000 tys. zł oraz świadczenia na rzecz osób fizycznych
    o 5.920 tys. zł.

UZASADNIENIE

Poprawka nr 1 zmierza do przywrócenia Naczelnemu Sądowi Administracyjnemu kwoty 27 milionów zł, która w trakcie prac nad budżetem w Sejmie została tej instytucji odebrana.

Zmniejszenie wydatków na sądownictwo administracyjne może spowodować iż zabraknie środków na realizacje związaną z działalnością sądów. Ponadto znaczne uszczuplenie budżetu NSA narazi sąd na płacenie kar umownych wynikających z umów zawartych z wykonawcami inwestycji (dokończenie budowy siedziby NSA). Poprawką nr 4 ma na celu przeniesienie środków pomiędzy poszczególnymi rozdziałami cz. 05 zgodnie z wolą dysponenta - Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Poprawka nr 2 w pkt b) zmierza do zwiększenia w załączniku nr 11 w Lp. 16 - Sądy powszechne - zatrudnienia o 200 etatów z przeznaczeniem na etaty kuratorskie. Na ten cel komisja przeznaczyła kwotę 3.500 tys. zł pochodzącą z budżetu Rzecznika Interesu Publicznego w wys. 1 mln zł oraz z budżetu Sądu Najwyższego w wysokości 2,5 mln. zł.

Poprawka nr 3 zmierza do przywrócenia kwoty 2.000 tys. zł w budżecie Rzecznika Praw Obywatelskich z przeznaczeniem na prowadzenie działalności w terenie (wyjazdy zbiorowe połączone z przyjęciami interesantów oraz powstaniem specjalistycznego zespołu pomocy prawnej o charakterze konsultacyjno-interwencyjnym dla najuboższych) oraz na utworzenie trzeciego Pełnomocnika Rzecznika Praw Obywatelskich w terenie.

Poprawka nr 5 dotyczy zwiększenia budżetu Państwowego Funduszu Kombatantów.

Art. 19 Konstytucji stanowi: "Rzeczypospolita Polska specjalną opieką otacza weteranów walk o niepodległość, zwłaszcza inwalidów wojennych".

Warunki materialne w jakich żyją kombatanci, wysokość ich rent i emerytur skłaniają do wniosku, że przeznaczone w budżecie na pomoc materialną dla kombatantów kwoty są dalece niewystarczające. W szczególności od momentu wprowadzenia opłat za sanatoria znalazły się one poza zasięgiem możliwości finansowych większości kombatantów.

Komisja uważa, że dodatkowo wygospodarowana kwota winna między innymi posłużyć na pomoc dla kombatantów w szczególności na dofinansowanie leczenia sanatoryjnego kombatantów oraz na działalność związaną z upamiętnianiem i popularyzowaniem historii dotyczącej Walk o Odrodzeni Polski i represji wojennych oraz okresu powojennego, w tym na działalność dokumentacyjną i wydawniczą wydarzeń historycznych.

Komisja zasiliła Państwowy Fundusz Kombatantów kwotą 6.920 tys. złotych. Kwotę tę wygospodarowano zmniejszając:

w załączniku nr 2:

Pozostałe rozpatrywane części ustawy budżetowej Komisja Praw Człowieka i Praworządności zaopiniowała pozytywnie".

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła, na podstawie art. 73 ust. 1 i 2 Regulaminu Senatu, ustawę budżetową na rok 2007 w następujących częściach:

  1. Część budżetowa 23 - Integracja europejska,
    a) wydatki z zał. nr 2,
    b) zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 11.
  2. Część budżetowa 83 - Rezerwy celowe, w zakresie poz. 8.
  3. Część budżetowa 84 - Środki własne Unii Europejskiej,

W przekazanej do Komisji Gospodarki Narodowej opinii komisja zaproponowała przyjęcie ustawy budżetowej na rok 2007 w rozpatrywanych częściach bez poprawek.

Ustalono, że stanowisko Komisji Spraw Unii Europejskiej na posiedzeniu Komisji Gospodarki Narodowej przedstawi senator Jerzy Szymura.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia komisja zapoznała się z informacją rządu o posiedzeniu Rady Europejskiej, które odbyło się w dniach 14-15 grudnia 2006 r. Informację przedstawiła minister spraw zagranicznych Anna Fotyga.

Następnie Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE.

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ust.1 ustawy

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Środowiska.

Referent: senator Margareta Budner.

Przedstawiciel rządu: główny konserwator przyrody Andrzej Szweda-Lewandowski.

Komisja Spraw Unii Europejskiej nie poparła projektu decyzji Rady.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Środowiska.

Referent: senator Przemysław Berent.

Przedstawiciel rządu: wiceprezes Polskiej Agencji Atomistyki Witold Łada.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt decyzji Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Referent: senator Paweł Michalak.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Sebastian Filipek-Kaźmierczak.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Referent: senator P. Michalak.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu S. Filipek-Kaźmierczak.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt decyzji Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

- wnioski przekazane w trybie art. 6 ust. 1 pkt 2 - COM(2006) 704, 709, 715, 716, 721, 722, 727, 736, 737, 739,

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrzono ustawę budżetową na rok 2007 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji:

Wstępne rozpatrzenie projektu ustawy budżetowej na rok 2007 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej odbyło się w dniach 6 i 7 grudnia 2006 r.

Podczas obecnego posiedzenia komisja po zapoznaniu się z przedstawionymi materiałami i wysłuchaniu przedstawicieli poszczególnych jednostek budżetowych oraz przeprowadzeniu dyskusji przyjęła wniosek, który zawarto w opinii przekazanej Komisji Gospodarki Narodowej:

  1. Rozpatrywane części ustawy budżetowej Komisja zaopiniowała pozytywnie
    i nie proponuje zmian.
  2. Jednocześnie Komisja po zapoznaniu się z warunkami finansowymi i materialnymi funkcjonowania administracji państwowej stwierdziła:

  1. niski poziom wynagrodzeń w wielu działach i urzędach administracji
  2. daleko idące różnice w poziomie wynagrodzeń między poszczególnymi instytucjami administracji publicznej
  3. zbyt daleko idące ograniczenia wydatków rzeczowych

Służby administracji odgrywają kluczową rolę w funkcjonowaniu państwa. Od ich gotowości do wypełniania zadań zależą nie tylko możliwości skutecznego prowadzenia polityki określonej przez Rząd, Sejm, Senat oraz Prezydenta RP, ale również budują one obraz i wyznaczają stopień zaufania obywateli do służb publicznych.

W obecnym stanie rzeczy mamy zbyt często do czynienia z sytuacją, gdy praca w administracji państwowej jest traktowana jako swoista praktyka lub etap nabierania doświadczenia i wiedzy, która będzie spożytkowana w sektorze niepublicznym. Stwarza to głębokie zagrożenia w realizacji różnorodnych zadań, jakie stoją przed administracją.

Zwracamy się zatem do Rządu, aby przyspieszył prace nad wypracowaniem mechanizmów, które wzmocnią strukturę administracji państwowej, tak by było to odczuwalne już w budżecie na 2008 rok. Celem tych działań powinno być nadanie służbie publicznej należnej jej rangi".

Ustalono, że opinię Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w sprawie ustawy budżetowej na rok 2007 przedstawi podczas posiedzenia Komisji Gospodarki narodowej senator Jerzy Szmit.

3 stycznia 2007 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej rozpatrzyła skierowaną przez marszałka Senatu 22 grudnia 2006 r. ustawę budżetową na rok 2007 w zakresie dotyczącym działania komisji. Zgodnie z art. 73 ust. 2 Regulaminu Senatu komisja przekazała opinię w tej sprawie Komisji Gospodarki Narodowej.

Jak ustalono, opinię komisji na posiedzeniu Komisji Gospodarki Narodowej przedstawi senator Antoni Szymański.

W przyjętej opinii napisano:

"Komisja rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2007 w następującym zakresie:

  1. cz. 44 - Zabezpieczenie społeczne,

  1. dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,
  2. zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 10

  1. cz. 31 - Praca,

  1. dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,
  2. zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze z zał. nr 4,
  3. zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 10
  1. przychody i wydatki państwowych funduszy celowych z zał. nr 5:
  1. plan finansowy Funduszu Pracy
  2. plan finansowy Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych

  1. cz. 85 - Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działów:

  1. 852 - pomoc społeczna:

  1. 853 - pozostałe zadania z zakresu polityki społecznej:

  1. cz. 83 - Rezerwy celowe w zakresie pozycji 32, 35, 37, 45 i 48
  2. cz. 73 - Zakład Ubezpieczeń Społecznych:
  1. przychody i wydatki państwowych funduszy celowych z zał. nr 5:

  1. cz. 72 - Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego:
  1. przychody i wydatki państwowych funduszy celowych z zał. nr 5:
  1. przychody i wydatki państwowych funduszy celowych z zał. nr 5:

  1. cz. 12 - Państwowa Inspekcja Pracy

  1. dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,
  2. zakłady budżetowe z zał. nr 4,
  3. limity zatrudnienia dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń z zał. nr 11

  1. cz. 14 - Rzecznik Praw Dziecka

  1. wydatki z zał. nr 2,
  2. limity zatrudnienia dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń z zał.
    nr 11

  1. Środki bezzwrotne pochodzące z programów pomocy przedakcesyjnej Unii Europejskiej
    z zał. nr 7
  2. Wykaz programów wieloletnich w 2007 r. z zał. nr 12
  3. Prefinansowanie zadań przewidzianych do finansowania ze środków Unii Europejskiej
    z zał. nr 14
  4. Limity kwot zobowiązań oraz wydatków w latach obowiązywania NPR 2004 - 2006 z zał. nr 15

Komisja po zapoznaniu się z uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej w dniu
15 grudnia 2006 r. ustawą budżetową na rok 2007 oraz po dyskusji pozytywnie opiniuje ustawę w zakresie działania komisji i wnosi o przyjęcie jej bez poprawek".

* * *

Odbyło się zamknięte posiedzenie Komisji Obrony Narodowej, podczas którego senatorowie rozpatrzyli ustawę budżetową na rok 2007 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji, dotyczących budżetów Służby Wywiadu i Kontrwywiadu Wojskowego. W głosowaniu senatorowie nie zgłosili żadnych zastrzeżeń do rozpatrzonych części budżetu.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska rozpatrzono ustawę budżetową na rok 2007 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji.

W opinii przyjętej dla Komisji Gospodarki narodowej napisano:

<<Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska po rozpatrzeniu ustawy budżetowej na rok 2007 w następujących częściach: część 22 - Gospodarka Wodna, część 32 - Rolnictwo, część 33 - Rozwój Wsi, część 35 - Rynki Rolne, część 41 - Środowisko, część 68 - Państwowa Agencja Atomistyki, część 72 - Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, załącznik nr 5: Plan finansowy Funduszu Emerytalno-Rentowego, Plan finansowy Funduszu Prewencji i Rehabilitacji, Plan Finansowy Funduszu Administracyjnego, Plan finansowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Plan finansowy Centralnego Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych, załącznik nr 13: Plan finansowy Agencji Rynku Rolnego, Plan finansowy Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Plan finansowy Agencji Nieruchomości Rolnych, Plan finansowy Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa i wydatki budżetowe na rolnictwo planowane w 2007 r. w innych częściach budżetu oraz środki z Unii Europejskiej przeznaczone na rolnictwo postanowiła wprowadzić do ustawy następujące poprawki:

1)

  1. w art. 1 zwiększa się dochody i wydatki budżetu państwa o 200.000 tys. zł,
  2. dodaje się art. 41a w brzmieniu:
  3. "Art. 41a. W przypadku uzyskania dodatkowej kwoty dochodów z wpłat Agencji Nieruchomości Rolnych do wysokości 200.000 tys. zł ponad kwotę 970.000 tys. zł, upoważnia się ministra właściwego do spraw finansów do uruchomienia rezerwy celowej na zwiększenie wydatków na dotację podmiotową dla Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa - do kwoty 200.000 tys. zł.

  4. w załączniku nr 1 w części 36 Skarb Państwa w dziale 700 - Gospodarka mieszkaniowa, zwiększa się dochody o 200.000 tys. zł,
  5. w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe dodaje się poz. ... w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

     

Zwiększenie wydatków na dotację podmiotową dla Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa

...

200 000

200 000

           

2)

w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe w dziale 758 w rozdziale 75818:

  1. w poz. 61 w kol. 9 zmniejsza się dotacje i subwencje o 20.000 tys. zł,
  2. dodaje się poz. ... w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

     

Finansowanie realizacji zadań przez Agencję Rezerw Materiałowych

...

20 000

20 000

           

3)

w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe w dziale 758 w rozdziale 75818 treść kol. 4 w poz. 51 otrzymuje brzmienie: "Rekompensaty z tytułu rezygnacji z produkcji mleka w ramach indywidualnej ilości referencyjnej".

Ustalono, że podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej opinię Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska przekaże senator Jerzy Chróścikowski.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki Narodowej rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2007 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji:

Podczas posiedzenia senatorowie wysłuchali informacji na temat poszczególnych rozpatrywanych części ustawy budżetowej, przedstawionych odpowiednio przez wiceministrów finansów Elżbietę Suchocką-Roguską, Piotra Soroczyńskiego oraz reprezentantów tego resortu, prezesa Najwyższej Izby Kontroli Mirosława Sekułę, wiceministra gospodarki Pawła Poncyljusza, prezesa Wyższego Urzędu Górniczego Piotra Buchwalda, wiceprezesa Urzędu Regulacji Energetyki Wiesława Wójcika, wiceprezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Jarosława Maćkowiaka, wiceprezesa Głównego Urzędu Statystycznego Janusza Witkowskiego, dyrektora w Komisji Nadzoru Finansowego Stanisława Sołtysa, sekretarza stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa Pawła Szałamachę oraz prezesa Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa Marcina Dziurdę, a także przez sekretarza stanu w Ministerstwie Transportu Bogusława Kowalskiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Budownictwa Piotra Ślusarczyka, ministra gospodarki morskiej Rafała Wiecheckiego oraz prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej Annę Streżyńską.

W dyskusji senatorowie zgłaszali uwagi do rozpatrywanych części ustawy budżetowej. Na pytania senatorów odpowiadali i wyjaśniali zgłaszane wątpliwości przedstawiciele poszczególnych instytucji. Komisja Gospodarki Narodowej przyjmie stanowisko w sprawie ustawy budżetowej na rok 2007 po rozpatrzeniu opinii pozostałych komisji senackich (4 stycznia br.), na posiedzeniu 5 stycznia br.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2007 w następujących częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji:

    1. Oświata i wychowanie - cz. 30 - (zał. nr 1, 2, 4, 9 i 10)- cz. 85 , w zakresie działów:

801 - Oświata i wychowanie (zał. nr 1, 2 i 10); 854 - Edukacyjna opieka wychowawcza (zał. nr 2);

2. Cz. 82 - Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego w zakresie części oświatowej (zał. nr 2)

3. Cz. 83 -Rezerwy celowe (poz. 10, 11, 12, 13, 19, 33, 34, 40).

4. Środki bezzwrotne pochodzące z programów pomocy przedakcesyjnej Unii Europejskiej, środki pochodzące z Unii Europejskiej w ramach programu Transition Facility (środki przejściowe), środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności z zał. nr 14 oraz limity kwot zobowiązań oraz wydatków w roku 2007 i kolejnych latach obowiązywania Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006 z zał. nr 15.

5. Szkolnictwo wyższe - cz. 38 (zał. nr 1, 2, 4, 9 i 10); cz. 83 - Rezerwy celowe - poz. 52
i 58; Programy wieloletnie (zał. nr 12) - "Budowa kampusu 600-lecia Odnowienia Uniwersytetu Jagiellońskiego"; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu 2004-2011.

6. Nauka - cz. 28 (zał. nr 1, 2, 4, 9 i 10);

7. Plan finansowy Funduszu Nauki i Technologii z zał. nr 5;

8. Programy wieloletnie z zał. nr 12; Ekspozycja Centrum Nauki Kopernik

9. Polska Akademia Nauk - cz. 67 (zał. nr 1, 2, 4, 9 i 10).

10. Kultura fizyczna i sport - cz. 25 (zał. 1, 2, 4, 10); Fundusze celowe z zał. nr 5 plan finansowy Funduszu Zajęć sportowo-rekreacyjnych dla uczniów oraz plan finansowy Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej.

11. Informatyzacja - cz. 27 (zał. nr 2 i 10).

12. Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polski - cz. 61- (zał. 1, 2 i 10);

13. Główny Urząd Miar - cz. 64 zał. (1, 2 i 10).

14. Polski Komitet Normalizacyjny cz. 65 zał. (1, 2, i 10).

Po analizie przedłożonych informacji, wysłuchaniu dodatkowych wyjaśnień przedstawicieli rządu i kierownictwa właściwych jednostek państwowych oraz przeprowadzeniu dyskusji komisja postanowiła zaproponować wprowadzenie 4 poprawek do rozpatrzonych części projektu budżetu państwa na rok 2007:

  1. w załączniku nr 2 w części 25 Kultura fizyczna i sport:

  1. w rozdziale 92604 - Instytucje kultury fizycznej, zwiększa się wydatki majątkowe o 2.000 tys. zł,
  2. w rozdziale 92605 - Zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu, zmniejsza się wydatki majątkowe o 2.000 tys. zł;
  1. w załączniku nr 2:

  1. w części 25 Kultura fizyczna i sport w rozdziale 92605 - Zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu, zwiększa się dotacje i subwencje o 9.500 tys. zł,
  2. w części 83 Rezerwy celowe:

  1. w załączniku nr 2:

  1. w części 38 Szkolnictwo wyższe w rozdziale 80306 - Działalność dydaktyczna, zwiększa się dotacje i subwencje o 200.000 tys. zł,
  2. w części 78 Obsługa zadłużenia zagranicznego w rozdziale 75701 - Obsługa zadłużenia zagranicznego, należności i innych operacji zagranicznych, zmniejsza się obsługę długu publicznego o 200.000 tys. zł;
  1. w załączniku 2 w części 83 Rezerwy celowe:

  1. w poz. 21 - Środki na finansowanie przez Krajowe Biuro Wyborcze ustawowo określonych zadań dotyczących wyborów i referendów oraz na dotacje i subwencje dla partii politycznych, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 1.500 tys. zł,
  2. dodaje się poz. ... w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

     

Środki na świadczenia dla medalistów zawodów "Przyjaźń 84"

...

1 500

 

1 500

         

Opinię w tej sprawie przekazano Komisji Gospodarki Narodowej. Jak napisano w opinii, poprawka nr 3 dotyczy zwiększenia wydatków na szkolnictwo wyższe o 200 000 tys. zł przeznaczonych na wydatki rzeczowe. Biorąc pod uwagę bardzo trudną sytuację finansową wyższych uczelni, wynikającą ze znacznego wzrostu liczby studentów w ostatnich latach oraz podwyżki płac - przy jednoczesnym pozostawieniu bez zmian finansowania uczelni, co spowodowało obniżenie do 5% wydatków pozapłacowych, Komisja Nauki, Edukacji i Sportu wnioskuje o zwiększenie finansowania szkól wyższych w wysokości 200.000 tys. zł z przeznaczeniem na wydatki rzeczowe. Zmiana ta wynika także ze stanowiska Komisji Nauki, Edukacji i Sportu z 10 lipca 2006 roku, w którym znajduje się szczegółowe uzasadnienie tego wniosku.

Komisja upoważniła senatora Kazimierza Wiatra - przewodniczącego Komisji Nauki, Edukacji i Sportu do przedłożenia szczegółowego stanowiska na posiedzeniu Komisji Gospodarki Narodowej.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Obrony Narodowej rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2007 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji. W przyjętej, zgodnie z Regulaminem Senatu, opinii dla Komisji Gospodarki Narodowej w sprawie ustawy budżetowej na 2007 rok w zakresie środków przeznaczonych na finansowanie potrzeb obronnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz budżetu Biura Bezpieczeństwa Narodowego napisano:

"Komisja Obrony Narodowej na posiedzeniach w dniach 12 grudnia 2006 r. i 3 stycznia 2007 r. rozpatrzyła uchwaloną przez Sejm w dniu 15 grudnia 2006 r. ustawę budżetową na 2007 rok w zakresie:

Biuro Bezpieczeństwa Narodowego - dział 75103

a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,

b) zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze z zał. nr 4,

c) dotacje podmiotowe z zał. nr 9,

d) zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach

budżetowych z zał. nr 10.

a) wydatki z zał. nr 2,

b) dotacje celowe na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej

oraz innych zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki

samorządu terytorialnego z zał. nr 5.

a) Agencji Mienia Wojskowego,

b) Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.

Wydatki w części 29 Obrona narodowa wynoszą 20.249.330 tys. zł.

W powyższej kwocie ujęto również środki na realizację Programu wyposażania Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w samoloty wielozadaniowe w wielkości 93.330 tys. zł (odmiennie niż w latach ubiegłych, gdzie całość środków na finansowanie programu samolotowego ujmowana była w rezerwach celowych w części 83 budżetu). Wydatki obronne w dziale 752 spełniają wymóg 1,95 % PKB roku przedplanistycznego. Środki te pozostają również w dyspozycji wojewodów w części 85 budżetu państwa oraz pozostałych resortów i są przeznaczone na finansowanie Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych.

Wypełnia to formułę kształtowania wydatków obronnych 1,95% PKB, określoną w ustawie z dnia 25 maja 2001 roku o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu SZ RP

(PKB roku przedplanistycznego = 1.036 mld zł). Spełniony został również warunek ww. ustawy - odnoszący się do udziału wydatków majątkowych w całym budżecie (ponad 20%) - wynosi 23,4% (4.724,4 mln zł - bez środków na program samolotowy finansowany wg odrębnej ustawy).

Na finansowanie programu samolotowego w roku 2007 w budżecie państwa przeznaczono

1.386.909 tys. zł, z tego:

- w części 83 rezerwy celowe lp. 18 ujęto 940.000 tys. zł na podatek VAT od planowanych

dostaw,

- do części 29 Obrona narodowa włączono kwotę 93.330 tys. zł na inwestycje budowlane oraz

szkolenie personelu,

- do części 78 Obsługa zadłużenia zagranicznego włączono koszty finansowe "programu

samolotowego w kwocie 353.579 tys. zł.

Łączna kwota środków na finansowanie programu samolotowego w roku 2007 będzie mieścić

się w formule określonej w ustawie z dnia 22 czerwca 2001 roku o ustanowieniu programu

wieloletniego "Wyposażanie SZ RP w samoloty wielozadaniowe" i zapewnieniu warunków

jego realizacji (do 0,05 % PKB + podatek VAT od planowanych dostaw).

W ramach kwoty wydatków obronnych planowanych przez poszczególnych dysponentów części budżetu państwa na Pozamilitarne Przygotowania Obronne (46 mln zł), w części 39 Transport rozdział 75212 Pozostałe wydatki obronne zaplanowano 1.000 tys. zł na budowę drogi o znaczeniu obronnym - dojazd do inwestycji realizowanej w ramach Programu Inwestycyjnego NATO w Dziedzinie Bezpieczeństwa (gmina Szypliszki). W związku z zakwalifikowaniem tej drogi - jako drogi wojewódzkiej - środki na jej modernizację winny być ujęte w kontraktach wojewódzkich.

Komisja Obrony Narodowej po rozpatrzeniu ustawy budżetowej na 2007 rok w zakresie kompetencji proponuje przyjąć następujące poprawki:

1)

a) w załączniku nr 2 w części 29 Obrona narodowa:

b) w załączniku nr 10 w tabeli - Wyszczególnienie (żołnierze zawodowi i funkcjonariusze) w części 29 Obrona narodowa w dziale 752 - Obrona narodowa, zmniejsza się zatrudnienie o 1.705 etatów oraz zwiększa się wynagrodzenia o 181.826 tys. zł;

Poprawka ta ma celu zabezpieczenie środków na wzrost uposażeń żołnierzy zawodowych w związku z decyzja Prezydenta Rzeczyposopolitej Polskiej o zwiększeniu wskaźnika wielokrotności bazowej z poziomu 2,11 do poziomu 2,26%. Jest to również przygotowanie do restrukturyzacji uposażeń żołnierzy zawodowych w latach następnych.

Skutki finansowe podwyższenia funduszu uposażeń w 2007 r. wyniosą 218.018 zł i będą pochodziły ze zmniejszenia wydatków majątkowych i wydatków bieżących.

2) w załączniku nr 2:

a) w części 39 Transport w rozdziale 75212 - Pozostałe wydatki obronne, zmniejsza się wydatki majątkowe o 1.000 tys. zł,

b) w części 82 Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego w rozdziale 75833 - Część regionalna subwencji ogólnej dla województw, zwiększa się dotacje i subwencje o 1.000 tys. zł;

Poprawka dotyczy finansowania modernizacji drogi o znaczeniu obronnym - dojazdu do inwestycji realizowanej w ramach Programu Inwestycyjnego NATO w Dziedzinie Bezpieczeństwa (gmina Szypliszki). Polega ona na przeniesieniu kwoty 1.000 tys. zł z części 39 Transport (rozdział 75212 Pozostałe wydatki obronne) na przedmiotową inwestycję w części 82 Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego (rozdział 75833), z uwagi na kwalifikowanie tej drogi jako drogi wojewódzkiej".

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Zdrowia rozpatrzono ustawę budżetową na rok 2007 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji:

  1. Zdrowie - część 46

oraz według kompetencji komisji:

Rezerwy celowe - część 83,

Budżety Wojewodów ogółem - część 85,

Zakłady Budżetowe, Gospodarstwa Pomocnicze w 2007 r., - zał. nr 4,
Wykaz Inwestycji Wieloletnich w 2007 r. - zał. nr 6,

Środki bezzwrotne pochodzące z programów pomocy przedakcesyjnej Unii Europejskiej

zał. nr 7,

Wykaz jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe w 2007 r. - zał. nr 9,
Zatrudnienie i wynagrodzenia w Państwowych Jednostkach Budżetowych w 2007 r. - zał.
nr 10,

Limity zatrudnienia dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń zatrudnionych w urzędach organów władzy państwowej, kontroli, ochrony prawa, sądach
i trybunałach oraz w placówkach zagranicznych w roku 2007. - zał. nr 11,

Wykaz programów wieloletnich w 2007 r. - zał. nr 12,

Prefinansowanie zadań przewidzianych do finansowania ze środków Unii Europejskiej - zał. nr 14,

Limity kwot zobowiązań oraz wydatków w latach obowiązywania NPR 2004 - 2006
w tys. zł. - zał. nr 15.

W przyjętej dla Komisji Gospodarki Narodowej opinii stwierdzono, że Komisja Zdrowia po wnikliwej analizie zebranych dokumentów oraz wysłuchaniu przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Finansów przyjęła zgodnie ze swoim przedmiotowym zakresem działania ustawę budżetową na rok 2007 bez poprawek.

Opinię Komisji Zdrowia na posiedzeniu Komisji Gospodarki Narodowej przedstawi senator Stanisław Karczewski.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą rozpatrzono, na podstawie art. 73 ust. 2 Regulaminu Senatu, ustawę budżetową na rok 2007 w części 03, dotyczącej Kancelarii Senatu, w zakresie rozdziału 75195 - Pozostała działalność (Opieka nad Polonią i Polakami za granicą).

W wyniku głosowania komisja proponuje przyjęcie ustawy w rozpatrywanej części bez poprawek. Opinię w tej sprawie przekazano Komisji Gospodarki Narodowej. Ustalono, że opinię komisji na posiedzeniu Komisji Gospodarki Narodowej przedstawi senator Bronisław Korfanty.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich rozpatrzyła i zaopiniowała, na podstawie art. 73 ust. 2 Regulaminu Senatu, ustawę budżetową na rok 2007 w częściach dotyczących: Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Krajowego Biura Wyborczego, Kancelarii Prezydenta RP, Kancelarii Sejmu RP i Kancelarii Senatu RP.

W wyniku dyskusji komisja pozytywnie zaopiniowała ustawę budżetową w części dotyczącej Kancelarii Prezydenta RP oraz Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, nie proponując poprawek.

Odnośnie do budżetu Kancelarii Senatu, budżetu Kancelarii Sejmu oraz budżetu Krajowego Biura Wyborczego Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich przedstawiła następujące propozycje poprawek do ustawy budżetowej na rok 2007:

  1. w załączniku nr 2:

  1. w części 03 Kancelaria Senatu w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 324 tys. zł,
  2. w części 83 Rezerwy celowe w poz. 21 - Środki na finansowanie przez Krajowe Biuro Wyborcze ustawowo określonych zadań dotyczących wyborów i referendów, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 324 tys. zł;
  1. w załączniku nr 2:

  1. w części 02 Kancelaria Sejmu w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 1.067 tys. zł,
  2. w części 03 Kancelaria Senatu w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 231 tys. zł,
  3. w części 83 Rezerwy celowe w poz. 21 - Środki na finansowanie przez Krajowe Biuro Wyborcze ustawowo określonych zadań dotyczących wyborów i referendów, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 1.298 tys. zł.

Opinię w tej sprawie przesłano Komisji Gospodarki Narodowej. Na sprawozdawcę opinii podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej został powołany senator Piotr Ł.J. Andrzejewski.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Zagranicznych rozpatrzyła, na podstawie art. 73 ust. 1 i 2 Regulaminu Senatu, ustawę budżetową na rok 2007 w następujących częściach:

nr 45 - Sprawy zagraniczne,

- dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,

- gospodarstwa pomocnicze z zał. nr 4,

- dotacje podmiotowe z zał. nr 9,

- zatrudnienie i wynagrodzenie w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 10,

- limity zatrudnienia dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń z zał. nr 11.
nr 83 - Rezerwy celowe - w zakresie pozycji 42 i 43.

Komisja postanowiła nie wnosić poprawek do rozpatrzonych części budżetu. Wniosek przyjęto 9 głosami, przy głosie 1 wstrzymującym się. Ustalono, że opinię Komisji Spraw Zagranicznych w tej sprawie na posiedzeniu Komisji Gospodarki przedstawi senator Andrzej Jaroch.

4 stycznia 2007 r.

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Gospodarki Narodowej w celu rozpatrzenia opinii komisji senackich o ustawie budżetowej na rok 2007. Senatorowie rozpatrzyli następujące opinie:

Po zapoznaniu się z opiniami poszczególnych komisji senackich w sprawie ustawy budżetowej na 2007 rok komisja postanowiła przyjąć swoje stanowisko w tej sprawie na posiedzeniu 5 stycznia br.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Kultury i Środków Przekazu rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2007 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji.

W przekazanej Komisji Gospodarki Narodowej opinii napisano:

"Komisja na posiedzeniu w dniu 4 stycznia 2007 roku rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2007 (druk senacki nr 324 ) w częściach poniżej wymienionych:

09

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji

24

Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego

zał. nr 5

Plan finansowy Funduszu Promocji Twórczości

zał. nr 5

Plan finansowy Funduszu Promocji Kultury

oraz wg kompetencji komisji:

 

zał. nr 2 część 83

Rezerwy celowe

zał. nr 2 część 85

Budżety Wojewodów ogółem

zał. nr 4

Zakłady Budżetowe, Gospodarstwa Pomocnicze w 2007 r.

zał. nr 6

Wykaz Inwestycji Wieloletnich w 2007 r.

zał. nr 7

Środki bezzwrotne pochodzące z programów pomocy przedakcesyjnej Unii Europejskiej

zał. nr 9

Wykaz jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe w 2007 r.

zał. nr 10

Zatrudnienie i wynagrodzenia w Państwowych Jednostkach Budżetowych w 2007 r.

zał. nr 11

Limity zatrudnienia dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń zatrudnionych w urzędach organów władzy państwowej, kontroli, ochrony prawa, sądach i trybunałach oraz w placówkach zagranicznych w roku 2007

zał. nr 12

Wykaz programów wieloletnich w 2007 r.

zał. nr 14

Prefinansowanie zadań przewidzianych do finansowania ze środków Unii Europejskiej

zał. nr 15

Limity kwot zobowiązań oraz wydatków w latach obowiązywania NPR 2004-2006 w tys. zł.

Komisja po wnikliwej analizie zebranych dokumentów oraz wysłuchaniu przedstawicieli Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz Ministerstwa Finansów przyjęła zgodnie ze swoim przedmiotowym zakresem działania ustawę budżetową na rok 2007 bez poprawek".

Opinię Komisji Kultury i Środków Przekazu na posiedzeniu Komisji Gospodarki Narodowej przedstawi senator Krystyna Bochenek.

* * *

Posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych poświęcone było polskiej współpracy na rzecz rozwoju.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Rafał Wiśniewski poinformował senatorów, że Polska od 2006 r. świadczy bilateralną pomoc rozwojową. W ubiegłym roku nasz kraj wydał na ten cel około 1 mld zł. 700 mln z tej kwoty przeznaczono do budżetu UE, pozostałe środki, tj. 300 mln, znalazły się w budżetach MSZ, Ministerstwa Finansów oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Polska zobowiązała się, że do 2010 r. przeznaczy 0,17% PKB na pomoc rozwojową. Wiceminister R. Wiśniewski podkreślił, że pomoc ta stanie się istotnym instrumentem polityki zagranicznej, obecnie zaś jest elementem szeroko pojętej promocji naszego kraju na świecie. Świadczona przez Polskę w uboższych krajach Azji i Afryki, jest często jedynym widocznym przejawem zaangażowania naszego kraju w tych państwach.

Pomoc rozwojowa wymaga właściwej infrastruktury prawnej. Obecnie przygotowywany jest projekt ustawy o polskiej pomocy zagranicznej, który w pierwszym kwartale tego roku trafi do parlamentu. Wiceminister R. Wiśniewski podkreślił, że w interesie Polski jest, aby Komisja Europejska kierowała pomoc rozwojową na Ukrainę i Białoruś, nie zaś wyłącznie do tradycyjnych odbiorców, jakimi są kraje afrykańskie, a także niektóre państwa azjatyckie i południowoamerykańskie.

Wiceminister spraw zagranicznych zaznaczył, że Polska opowiada się za łączeniem klasycznej pomocy rozwojowej z pomocą, której celem jest zwiększeniem kultury publicznej w innych państwach, co jest równoznaczne ze wsparciem m.in. praw człowieka, praw obywatelskich i pracowniczych.

Dyrektor Departamentu Współpracy Rozwojowej w MSZ Jerzy Pomianowski poinformował, że opracowywana obecnie ustawa o pomocy zagranicznej określa jej znaczenie, definiuje pojęcie wolontariatu zagranicznego i tworzy mechanizm jego wsparcia przez państwo. Przewiduje się powołanie agencji obsługującej pomoc zagraniczną, która będzie współpracować z MSZ.

Departament Współpracy Rozwojowej w MSZ pracuje również nad Strategią polskiej pomocy zagranicznej na lata 2007-2013 oraz nad Programem pomocy zagranicznej na rok 2007, który alokuje kwoty na poszczególne kraje i regiony.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Marta Gajęcka zaznaczyła, że pomoc rozwojowa dotyczy także kredytów, które zostały umorzone (np. dla Angoli, Nikaragui , Mozambiku, Tanzanii), a także pomocy wiązanej z elementem grantu. Poinformowała, że w 2007 r. Polska wpłaci na pomoc rozwojową do budżetu UE 522 mln zł.

Dyrektor Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego Bogusław Szymański poinformował, że w ramach pomocy rozwojowej resort, udzielając stypendiów, pomaga w kształceniu cudzoziemców w Polsce. W 2006 r. przeznaczono na ten cel 19 mln zł.

Naczelnik wydziału w Departamencie Współpracy Międzynarodowej w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego Andrzej Śliwka powiedział, że ze środków na pomoc rozwojową uruchomiono Program Stypendialny im. Konstantego Kalinowskiego dla relegowanych z uczelni za zaangażowanie w działanie na rzecz obrony wartości demokratycznych studentów białoruskich. Drugi program polegał na przeznaczeniu pieniędzy na Studium Europy Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego.

Dyrektor Fundacji "Edukacja dla Demokracji" Krzysztof Stanowski oraz dyrektor Fundacji "Polska Akcja Humanitarna" Grzegorz Gruca mówili o udziale polskich organizacji pozarządowych w działaniach na rzecz reform demokratycznych i współpracy rozwojowej. Podkreślili potrzebę stworzenia agencji, która koordynowałaby działalność pomocową.

5 stycznia 2007 r.

Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej przyjęto stanowisko w sprawie ustawy budżetowej na rok 2007:

 

  1. w art. 1 zwiększa się dochody i wydatki budżetu państwa o 200.000 tys. zł,
  2. dodaje się art. 41a w brzmieniu:
  3. "Art. 41a. W przypadku uzyskania dodatkowej kwoty dochodów z wpłat Agencji Nieruchomości Rolnych do wysokości 200.000 tys. zł ponad kwotę 970.000 tys. zł, upoważnia się ministra właściwego do spraw finansów do uruchomienia rezerwy celowej na zwiększenie wydatków na dotację podmiotową dla Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa - do kwoty 200.000 tys. zł.",

  4. w załączniku nr 1 w części 36 Skarb Państwa w dziale 700 - Gospodarka mieszkaniowa, zwiększa się dochody o 200.000 tys. zł,
  5. w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe dodaje się nową poz. - Zwiększenie wydatków na dotację podmiotową dla Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, z kwotą dotacji i subwencji 200.000 tys. zł;

 

 

  1. w art. 1 zwiększa się dochody i wydatki budżetu państwa o 15.268 tys. zł,
  2. w załączniku nr 1 w części 82 Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego w dziale 758 - Rozliczenia różne, zwiększa się dochody o 15.268 tys. zł,
  3. w załączniku nr 2 w części 82 Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego w rozdziale 75831 - Część równoważąca subwencji ogólnej dla gmin, zwiększa się dotacje i subwencje o 15.268 tys. zł;

 

  1. w art. 23 zwiększa się o 32.000 tys. zł ogólną rezerwę budżetową,
  2. w załączniku nr 2:

  • w części 73 Zakład Ubezpieczeń Społecznych w rozdziale 75303 - Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, zmniejsza się dotacje i subwencje o 32.000 tys. zł,
  • w części 81 Rezerwa ogólna w rozdziale 75817 - Ogólna rezerwa budżetowa Rady Ministrów, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 32.000 tys. zł,

  1. w załączniku nr 5 w tabeli - Plan finansowy Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w części B:

  • w lp. II zmniejsza się dotacje uzupełniające z budżetu państwa o 32.000 tys. zł,
  • w lp. VI zwiększa się zobowiązania o 32.000 tys. zł;

 

  1. w art. 36 wydatki związane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem, ochroną i zarządzaniem infrastrukturą transportu lądowego, finansowaną lub dofinansowaną przez ministra właściwego do spraw transportu zmniejsza się o 27.000 tys. zł,
  2. w załączniku nr 2:

  • w części 05 Naczelny Sąd Administracyjny w rozdziale 75102 - Naczelne organy sądownictwa, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 7.000 tys. zł oraz wydatki majątkowe o 20.000 tys. zł,
  • w części 83 Rezerwy celowe w poz. 62 - Sfinansowanie prac przygotowawczych (wykup gruntów) na budowę obwodnicy miasta Lublina w ciągu dróg krajowych nr S-12, S-17, S-19, zmniejsza się wydatki majątkowe o 27.000 tys. zł;

 

  1. w art. 36 zwiększa się o 4.000 tys. zł wydatki związane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem, ochroną i zarządzaniem infrastrukturą transportu lądowego, finansowaną lub dofinansowaną przez ministra właściwego do spraw transportu,
  2. w załączniku nr 2:

  • w części 39 Transport w rozdziale 60011 - Drogi publiczne krajowe, zwiększa się wydatki majątkowe o 4.000 tys. zł,
  • w części 73 Zakład Ubezpieczeń Społecznych w rozdziale 75303 - Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, zmniejsza się dotacje i subwencje o 4.000 tys. zł,

  1. w załączniku nr 5 w tabeli - Plan finansowy Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w części B:

  • w lp. II zmniejsza się dotacje uzupełniające z budżetu państwa o 4.000 tys. zł,
  • w lp. VI zwiększa się zobowiązania o 4.000 tys. zł;

 

  1. w art. 36 zwiększa się o 5.000 tys. zł wydatki związane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem, ochroną i zarządzaniem infrastrukturą transportu lądowego, finansowaną lub dofinansowaną przez ministra właściwego do spraw transportu,
  2. w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe:

  • w poz. 5 - Kredyty na infrastrukturę drogową i portową, zmniejsza się wydatki majątkowe o 5.000 tys. zł,
  • dodaje się nową poz. - Środki na budowę obwodnicy miasta Krzepice w województwie śląskim, w ciągu drogi krajowej nr 43 - II etap, z kwotą wydatków majątkowych 5.000 tys. zł;

 

  1. w art. 36 zwiększa się o 5.000 tys. zł wydatki związane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem, ochroną i zarządzaniem infrastrukturą transportu lądowego, finansowaną lub dofinansowaną przez ministra właściwego do spraw transportu,
  2. w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe:

  • w poz. 5 - Kredyty na infrastrukturę drogową i portową, zmniejsza się wydatki majątkowe o 5.000 tys. zł,
  • dodaje się nową poz. - Środki na budowę obwodnicy miasta Lublińca w województwie śląskim, w ciągu drogi krajowej nr 46 i 11 - II etap, z kwotą wydatków majątkowych 5.000 tys. zł;

 

  1. w art. 36 zwiększa się o 10.000 tys. zł wydatki związane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem, ochroną i zarządzaniem infrastrukturą transportu lądowego, finansowaną lub dofinansowaną przez ministra właściwego do spraw transportu,
  2. w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe:

  • w poz. 18 - Sfinansowanie podatku od towarów i usług w związku z realizacją programu wyposażania Sił Zbrojnych RP w samoloty wielozadaniowe, zmniejsza się wydatki majątkowe o 10.000 tys. zł,
  • dodaje się nową poz. - Przygotowanie do realizacji inwestycji - budowa drogi ekspresowej S-8 w przebiegu przez Sieradz, Zduńska Wolę, Łask, Pabianice, Łódź, z kwotą wydatków majątkowych 10.000 tys. zł;

 

w załączniku nr 2:

  1. w części 03 Kancelaria Senatu w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 600 tys. zł,
  2. w części 83 Rezerwy celowe w poz. 21 - Środki na finansowanie przez Krajowe Biuro Wyborcze ustawowo określonych zadań dotyczących wyborów i referendów, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 600 tys. zł;

 

w załączniku nr 2:

  1. w części 04 Sąd Najwyższy w rozdziale 75105 - Rzecznik Interesu Publicznego, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 2.000 tys. zł,
  2. w części 08 Rzecznik Praw Obywatelskich w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 2.000 tys. zł;

 

  1. w załączniku nr 2:

  • w części 04 Sąd Najwyższy w rozdziale 75102 - Naczelne organy sądownictwa, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 1.700 tys. zł oraz wydatki majątkowe o 800 tys. zł,
  • w części 04 Sąd Najwyższy w rozdziale 75105 - Rzecznik Interesu Publicznego, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 1.000 tys. zł,
  • w części 15/01 Ministerstwo Sprawiedliwości w rozdziale 75502 - Jednostki sądownictwa powszechnego, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 3.500 tys. zł,

  1. w załączniku nr 11 w lp. 16 zwiększa się zatrudnienie o 200 etatów;

 

w załączniku nr 2:

  1. w części 05 Naczelny Sąd Administracyjny w rozdziale 75312 - Uposażenia sędziów w stanie spoczynku oraz uposażenia rodzinne, zmniejsza się świadczenia na rzecz osób fizycznych o 2.800 tys. zł,
  2. w części 05 Naczelny Sąd Administracyjny w rozdziale 75102 - Naczelne organy sądownictwa, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 2.800 tys. zł;

 

w załączniku nr 2:

  1. w części 07 Najwyższa Izba Kontroli w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 1.500 tys. zł,
  2. w części 52 Krajowa Rada Sądownictwa w rozdziale 75104 - Krajowa Rada Sądownictwa, zmniejsza się świadczenia na rzecz osób fizycznych o 220 tys. zł, wydatki bieżące jednostek budżetowych o 4.600 tys. zł oraz wydatki majątkowe o 600 tys. zł,
  3. w części 54 Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych w rozdziale 85323 - Państwowy Fundusz Kombatantów, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 1.000 tys. zł oraz świadczenia na rzecz osób fizycznych o 5.920 tys. zł;

 

  1. w załączniku nr 2 w części 25 Kultura fizyczna i sport:

  • w rozdziale 92604 - Instytucje kultury fizycznej, zwiększa się wydatki majątkowe o 2.000 tys. zł,
  • w rozdziale 92605 - Zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu, zmniejsza się wydatki majątkowe o 2.000 tys. zł,

  1. w załączniku nr 4 w tabeli nr 1 Zakłady budżetowe w części 25 Kultura fizyczna i sport zwiększa się dotację z budżetu oraz wydatki o 2.000 tys. zł;

 

  1. w załączniku nr 2 w części 29 Obrona narodowa:

  • w rozdziale 75204 - Centralne wsparcie, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 123.579 tys. zł oraz wydatki majątkowe o 88.518 tys. zł,
  • w rozdziale 75211 - Pozostałe jednostki wojskowe, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 212.097 tys. zł,

  1. w załączniku nr 10 w tabeli - Wyszczególnienie (żołnierze zawodowi i funkcjonariusze) w części 29 Obrona narodowa w dziale 752 - Obrona narodowa, zmniejsza się zatrudnienie o 1.705 etatów oraz zwiększa się wynagrodzenia o 181.826 tys. zł;

 

 

 

  1. w załączniku nr 2:

  • w części 31 Praca w rozdziale 75057 - Placówki zagraniczne, zwiększa się świadczenia na rzecz osób fizycznych o 208 tys. zł oraz wydatki bieżące jednostek budżetowych o 472 tys. zł,
  • w części 44 Zabezpieczenie społeczne w rozdziale 85295 - Pozostała działalność, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 680 tys. zł,

  1. w załączniku nr 11 w lp. 17 zwiększa się zatrudnienie o 2 etaty;
 
  1. w załączniku nr 2:

  • w części 31 Praca w rozdziale 75095 - Pozostała działalność, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 1.550 tys. zł,
  • w części 73 Zakład Ubezpieczeń Społecznych w rozdziale 75303 - Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, zmniejsza się dotacje i subwencje o 1.550 tys. zł,

  1. w załączniku nr 5 w tabeli - Plan finansowy Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w części B:

  • w lp. II zmniejsza się dotacje uzupełniające z budżetu państwa o 1.550 tys. zł,
  • w lp. VI zwiększa się zobowiązania o 1.550 tys. zł;

 

  1. w załączniku nr 2:

  • w części 37 Sprawiedliwość w rozdziale 75505 - Jednostki powszechne prokuratury, zwiększa się wydatki majątkowe o 3.000 tys. zł,
  • w części 73 Zakład Ubezpieczeń Społecznych w rozdziale 75303 - Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, zmniejsza się dotacje i subwencje o 3.000 tys. zł,

b) w załączniku nr 5 w tabeli - Plan finansowy Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w części B:

  • w lp. II zmniejsza się dotacje uzupełniające z budżetu państwa o 3.000 tys. zł,
  • w lp. VI zwiększa się zobowiązania o 3.000 tys. zł;

 

w załączniku nr 2:

  1. w części 38 Szkolnictwo wyższe w rozdziale 80306 - Działalność dydaktyczna, zwiększa się dotacje i subwencje o 200.000 tys. zł,
  2. w części 78 Obsługa zadłużenia zagranicznego w rozdziale 75701 - Obsługa zadłużenia zagranicznego, należności i innych operacji zagranicznych, zmniejsza się obsługę długu publicznego o 200.000 tys. zł;

 

w załączniku nr 2:

  1. w części 38 Szkolnictwo wyższe w rozdziale 80306 - Działalność dydaktyczna, zwiększa się wydatki majątkowe o 5.000 tys. zł,
  2. w części 83 Rezerwy celowe w poz. 58 - Inwestycje w szkolnictwie wyższym, w tym 8.500 tys. zł na dofinansowanie budowy Kolegium Europejskiego w Gnieźnie, zmniejsza się wydatki majątkowe o 5.000 tys. zł;

 

w załączniku nr 2:

  1. w części 39 Transport w rozdziale 75212 - Pozostałe wydatki obronne, zmniejsza się wydatki majątkowe o 1.000 tys. zł,
  2. w części 83 Rezerwy celowe w poz. 8 - Finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej i Rybackiej, programów operacyjnych, innych programów finansowanych z budżetu Unii Europejskiej, Norweskiego Mechanizmu Finansowego i EOG, a także na pokrycie potrzeb wynikających z różnic kursowych przy realizacji programów finansowanych z UE oraz kontrakty wojewódzkie, zwiększa się wydatki majątkowe o 1.000 tys. zł;

 

  1. w załączniku nr 2:

  • w części 42 Sprawy wewnętrzne w rozdziale 75415 - Zadania ratownictwa górskiego i wodnego, zwiększa się dotacje i subwencje o 2.000 tys. zł,
  • w części 73 Zakład Ubezpieczeń Społecznych w rozdziale 75303 - Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, zmniejsza się dotacje i subwencje o 2.000 tys. zł,

  1. w załączniku nr 5 w tabeli - Plan finansowy Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w części B:

  • w lp. II zmniejsza się dotacje uzupełniające z budżetu państwa o 2.000 tys. zł,
  • w lp. VI zwiększa się zobowiązania o 2.000 tys. zł;

 

  1. w załączniku nr 2 w rozdziale 50001 - Inspekcja Handlowa, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych:

  • w części 53 Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów o 3.560 tys. zł,
  • w części 85/02 Województwo dolnośląskie o 22 tys. zł,
  • w części 85/04 Województwo kujawsko-pomorskie o 12 tys. zł,
  • w części 85/06 Województwo lubelskie o 13 tys. zł,
  • w części 85/08 Województwo lubuskie o 10 tys. zł,
  • w części 85/10 Województwo łódzkie o 19 tys. zł,
  • w części 85/12 Województwo małopolskie o 13 tys. zł,
  • w części 85/14 Województwo mazowieckie o 26 tys. zł,
  • w części 85/16 Województwo opolskie o 6 tys. zł,
  • w części 85/18 Województwo podkarpackie o 9 tys. zł,
  • w części 85/20 Województwo podlaskie o 8 tys. zł,
  • w części 85/22 Województwo pomorskie o 12 tys. zł,
  • w części 85/24 Województwo śląskie o 25 tys. zł,
  • w części 85/26 Województwo świętokrzyskie o 6 tys. zł,
  • w części 85/28 Województwo warmińsko-mazurskie o 9 tys. zł,
  • w części 85/30 Województwo wielkopolskie o 22 tys. zł,
  • w części 85/32 Województwo zachodniopomorskie o 18 tys. zł,

  1. w załączniku nr 2 w części 73 Zakład Ubezpieczeń Społecznych w rozdziale 75303 - Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, zmniejsza się dotacje i subwencje o 3.790 tys. zł,
  2. w załączniku nr 5 w tabeli - Plan finansowy Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w części B:

  • w lp. II zmniejsza się dotacje uzupełniające z budżetu państwa o 3.790 tys. zł,
  • w lp. VI zwiększa się zobowiązania o 3.790 tys. zł;

 

 

  1. w załączniku nr 2:

  • w części 73 Zakład Ubezpieczeń Społecznych w rozdziale 75303 - Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, zmniejsza się dotacje i subwencje o 4.000 tys. zł,
  • w części 83 Rezerwy celowe dodaje się nową poz. - Wdrożenie ustawy o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia, z kwotą wydatków bieżących jednostek budżetowych 4.000 tys. zł,

  1. w załączniku nr 5 w tabeli - Plan finansowy Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w części B:

  • w lp. II zmniejsza się dotacje uzupełniające z budżetu państwa o 4.000 tys. zł,
  • w lp. VI zwiększa się zobowiązania o 4.000 tys. zł;

 

  1. w załączniku nr 2:

  • w części 73 Zakład Ubezpieczeń Społecznych w rozdziale 75303 - Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, zmniejsza się dotacje i subwencje o 40.000 tys. zł,
  • w części 83 Rezerwy celowe dodaje się nową poz. - Dofinansowanie przedsięwzięć w sferze kultury i dziedzictwa narodowego, w tym muzealnych i bibliotecznych, realizowanych w ramach projektów budowy Świątyni Opatrzności Bożej - Centrum Jana Pawła II, z kwotą wydatków majątkowych 40.000 tys. zł,

  1. w załączniku nr 5 w tabeli - Plan finansowy Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w części B:

  • w lp. II zmniejsza się dotacje uzupełniające z budżetu państwa o 40.000 tys. zł,
  • w lp. VI zwiększa się zobowiązania o 40.000 tys. zł;

 

  1. w załączniku nr 2:

  • w części 73 Zakład Ubezpieczeń Społecznych w rozdziale 75303 - Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, zmniejsza się dotacje i subwencje o 1.000 tys. zł,
  • w części 85/24 Województwo śląskie w rozdziale 92120 - Ochrona zabytków i opieka nad zabytkami, zwiększa się dotacje i subwencje o 1.000 tys. zł,

  1. w załączniku nr 5 w tabeli - Plan finansowy Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w części B:

  • w lp. II zmniejsza się dotacje uzupełniające z budżetu państwa o 1.000 tys. zł,
  • w lp. VI zwiększa się zobowiązania o 1.000 tys. zł;

 

  1. w załączniku nr 2:

  • w części 73 Zakład Ubezpieczeń Społecznych w rozdziale 75303 - Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, zmniejsza się dotacje i subwencje o 3.500 tys. zł,
  • w części 85/24 Województwo śląskie w rozdziale 92120 - Ochrona zabytków i opieka nad zabytkami, zwiększa się dotacje i subwencje o 3.500 tys. zł,

  1. w załączniku nr 5 w tabeli - Plan finansowy Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w części B:

  • w lp. II zmniejsza się dotacje uzupełniające z budżetu państwa o 3.500 tys. zł,
  • w lp. VI zwiększa się zobowiązania o 3.500 tys. zł;

 

  1. w załączniku nr 2:

  • w części 73 Zakład Ubezpieczeń Społecznych w rozdziale 75303 - Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, zmniejsza się dotacje i subwencje o 2.000 tys. zł,
  • w części 85/24 Województwo śląskie w rozdziale 92120 - Ochrona zabytków i opieka nad zabytkami, zwiększa się dotacje i subwencje o 2.000 tys. zł,

  1. w załączniku nr 5 w tabeli - Plan finansowy Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w części B:

  • w lp. II zmniejsza się dotacje uzupełniające z budżetu państwa o 2.000 tys. zł,
  • w lp. VI zwiększa się zobowiązania o 2.000 tys. zł;

 

  1. w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe w poz. 8 - Finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej i Rybackiej, programów operacyjnych, innych programów finansowanych z budżetu Unii Europejskiej, Norweskiego Mechanizmu Finansowego i EOG, a także na pokrycie potrzeb wynikających z różnic kursowych przy realizacji programów finansowanych z UE oraz kontrakty wojewódzkie, w kol. 4 po wyrazach "programów operacyjnych" dodaje się wyrazy ", w tym programów pomocy technicznej",
  2. w załączniku nr 10 w tabeli - Wyszczególnienie (Ogółem) w części 83 Rezerwy celowe w dziale 758 - Rozliczenia różne, zwiększa się wynagrodzenia o 54.000 tys. zł;

 

w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe w poz. 8 - Finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej i Rybackiej, programów operacyjnych, innych programów finansowanych z budżetu Unii Europejskiej, Norweskiego Mechanizmu Finansowego i EOG, a także na pokrycie potrzeb wynikających z różnic kursowych przy realizacji programów finansowanych z UE oraz kontrakty wojewódzkie, w kol. 4 na końcu dodaje się wyrazy ", w tym budowy i modernizacji lotnisk regionalnych do 100 mln zł";

 

w załączniku nr 2:

  1. w części 83 Rezerwy celowe w poz. 8 - Finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej i Rybackiej, programów operacyjnych, innych programów finansowanych z budżetu Unii Europejskiej, Norweskiego Mechanizmu Finansowego i EOG, a także na pokrycie potrzeb wynikających z różnic kursowych przy realizacji programów finansowanych z UE oraz kontrakty wojewódzkie, zmniejsza się wydatki na finansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej o 2.500 tys. zł,
  2. w części 85/12 Województwo małopolskie w rozdziale 92120 - Ochrona zabytków i opieka nad zabytkami, zwiększa się dotacje i subwencje o 2.500 tys. zł;

 

w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe w poz. 51 kol. 4 otrzymuje brzmienie: "Rekompensaty z tytułu rezygnacji z produkcji mleka w ramach indywidualnej ilości referencyjnej";

 

w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe:

  1. w poz. 61 - Finansowanie i współfinansowanie zadań związanych z rozwojem wsi i rolnictwa, zmniejsza się dotacje i subwencje o 20.000 tys. zł,
  2. dodaje się nową poz. - Finansowanie realizacji zadań przez Agencję Rezerw Materiałowych, z kwotą dotacji i subwencji 20.000 tys. zł;

 

  1. w załączniku nr 2 w części 85/04 Województwo kujawsko-pomorskie:

  • w rozdziale 75011 - Urzędy wojewódzkie, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 88 tys. zł,
  • w rozdziale 75414 - Obrona cywilna, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 88 tys. zł,

  1. w załączniku nr 10 w tabeli - Wyszczególnienie (członkowie korpusu służby cywilnej) w części 85/04 Województwo kujawsko-pomorskie w dziale 750 - Administracja publiczna, zmniejsza się zatrudnienie o 1 etat, wynagrodzenia o 81 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 7 tys. zł,
  2. w załączniku nr 10 w tabeli - Wyszczególnienie (żołnierze zawodowi i funkcjonariusze) w części 85/04 Województwo kujawsko-pomorskie w dziale 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, zwiększa się zatrudnienie o 1 etat, wynagrodzenia o 81 tys. zł oraz dodatkowe uposażenia roczne o 7 tys. zł;

 

  1. w załączniku nr 2 w części 85/08 Województwo lubuskie:

  • w rozdziale 80136 - Kuratoria oświaty, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 79 tys. zł,
  • w rozdziale 85214 - Zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zmniejsza się dotacje i subwencje o 79 tys. zł,

  1. w załączniku nr 8 w tabeli nr 1 Gminy w części 85/08 Województwo lubuskie w dziale 852 - Pomoc społeczna, zmniejsza się dotacje o 79 tys. zł,
  2. w załączniku nr 10 w tabeli - Wyszczególnienie (członkowie korpusu służby cywilnej) w części 85/08 Województwo lubuskie w dziale 801 - Oświata i wychowanie, zwiększa się wynagrodzenia o 79 tys. zł;

 

  1. w załączniku nr 2 w części 85/20 Województwo podlaskie:

  • w rozdziale 80136 - Kuratoria oświaty, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 83 tys. zł,
  • w rozdziale 80195 - Pozostała działalność, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 83 tys. zł,

  1. w załączniku nr 10 w tabeli - Wyszczególnienie (członkowie korpusu służby cywilnej) w części 85/20 w dziale 801 - Oświata i wychowanie, zwiększa się wynagrodzenia o 253 tys. zł;

 

  1. w załączniku nr 2 w części 85/22 Województwo pomorskie:

  • w rozdziale 75011 - Urzędy wojewódzkie, zwiększa się dotacje i subwencje o 37 tys. zł,
  • w rozdziale 80136 - Kuratoria oświaty, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 450 tys. zł,
  • w rozdziale 85195 - Pozostała działalność, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 104 tys. zł,
  • w rozdziale 85212 - Świadczenia rodzinne, zaliczka alimentacyjna oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego, zmniejsza się dotacje i subwencje o 591 tys. zł,

  1. w załączniku nr 8:

  • w tabeli nr 1 Gminy w części 85/22 Województwo pomorskie w dziale 852 - Pomoc społeczna, zmniejsza się dotacje o 591 tys. zł,
  • w tabeli nr 3 Samorząd województwa w części 85/22 Województwo pomorskie w dziale 750 - Administracja publiczna, zwiększa się dotacje o 37 tys. zł,

  1. w załączniku nr 10:

  • w tabeli - Wyszczególnienie (członkowie korpusu służby cywilnej) w części 85/22 w dziale 801 - Oświata i wychowanie, zwiększa się wynagrodzenia o 450 tys. zł,
  • w tabeli - Wyszczególnienie (osoby nieobjęte mnożnikowymi systemami wynagrodzeń) w części 85/22 w dziale 851 - Ochrona zdrowia, zwiększa się wynagrodzenia o 80 tys. zł;

 

 

  1. w załączniku nr 2 w części 85/24 Województwo śląskie:

  • w rozdziale 70005 - Gospodarka gruntami i nieruchomościami, zwiększa się dotacje i subwencje o 580 tys. zł,
  • w rozdziale 90095 - Pozostała działalność, zmniejsza się dotacje i subwencje o 580 tys. zł,

  1. w załączniku nr 8 w tabeli nr 2 Powiaty w części 85/24 Województwo śląskie w dziale 700 - Gospodarka mieszkaniowa, zwiększa się dotacje o 580 tys. zł,
  2. w załączniku nr 9 w części 85/24 Województwo śląskie w rozdziale 90095 - Pozostała działalność, zmniejsza się dotacje o 580 tys. zł;

 

  1. w załączniku nr 2 w części 85/26 Województwo świętokrzyskie:

  • w rozdziale 05003 - Państwowa Straż Rybacka, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 46 tys. zł,
  • w rozdziale 75011 - Urzędy wojewódzkie, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 46 tys. zł,

  1. w załączniku nr 10 w tabeli - Wyszczególnienie (osoby nieobjęte mnożnikowymi systemami wynagrodzeń) w części 85/26 Województwo świętokrzyskie:

  • w dziale 050 - Rybołówstwo i rybactwo, zwiększa się wynagrodzenia o 24 tys. zł,
  • w dziale 750 - Administracja publiczna, zmniejsza się wynagrodzenia o 24 tys. zł;

 

  1. w załączniku nr 2 w części 85/32 Województwo zachodniopomorskie:

  • w rozdziale 80136 - Kuratoria oświaty, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 345 tys. zł,
  • w rozdziale 85156 - Składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz świadczenia dla osób nieobjętych obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego, zmniejsza się dotacje i subwencje o 399 tys. zł,
  • w rozdziale 85195 - Pozostała działalność, zwiększa się świadczenia na rzecz osób fizycznych o 54 tys. zł,
  • w rozdziale 90008 - Ochrona różnorodności biologicznej i krajobrazu, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 10 tys. zł,
  • w rozdziale 92595 - Pozostała działalność, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 10 tys. zł,

  1. w załączniku nr 8 w tabeli nr 2 Powiaty w części 85/32 Województwo zachodniopomorskie w dziale 851 - Ochrona zdrowia, zmniejsza się dotacje o 399 tys. zł,
  2. w załączniku nr 10 w tabeli - Wyszczególnienie (członkowie korpusu służby cywilnej) w części 85/32 Województwo zachodniopomorskie w dziale 801 - Oświata i wychowanie, zwiększa się wynagrodzenia o 345 tys. zł;

 

w załączniku nr 5 w tabeli - Plan finansowy Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w części B:

  1. w kol. 4:

  • w lp. II zwiększa się dotacje uzupełniające z budżetu państwa o 216.000 tys. zł,
  • w lp. VI zmniejsza się zobowiązania z tytułu zaciągniętego kredytu o 216.000 tys. zł,

  1. w kol. 5 w lp. I i VI zmniejsza się zobowiązania z tytułu zaciągniętego kredytu o 216.000 tys. zł;

 

w załączniku nr 10 w tabeli - Wyszczególnienie (członkowie korpusu służby cywilnej) w części 85/30 Województwo wielkopolskie w dziale 801 - Oświata i wychowanie, zwiększa się wynagrodzenia o 165 tys. zł.

Ustalono, że stanowisko Komisji Gospodarki Narodowej w sprawie ustawy budżetowej na rok 2007 podczas posiedzenia plenarnego Izby przedstawi senator Marek Waszkowiak.

8 stycznia 2007 r.

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Nauki, Edukacji i Sportu kontynuowali rozpatrywanie ustawy o nadaniu Akademii Medycznej im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu nazwy "Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu". Pierwsze posiedzenie komisji w tej sprawie odbyło się 21 grudnia 2006 r.

Senatorowie wysłuchali opinii o ustawie, które przedstawili podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Jarosław Pinkas, prorektor Akademii Medycznej im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu Jacek Wysocki oraz ekspert Konferencji Rektorów Akademickich szkół Polskich prof. Jerzy Woźnicki.

W głosowaniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o nadaniu Akademii Medycznej im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu nazwy "Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu". Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Kazimierza Wiatra.

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu oraz Komisji Ustawodawczej przeprowadzono pierwsze czytanie inicjatywy uchwałodawczej Komisji Nauki, Edukacji i Sportu - "O potrzebie budowy atmosfery wychowawczej w Polsce".

W imieniu wnioskodawców projekt uchwały przedstawił i uzasadnił senator Kazimierz Wiatr.

Po rozpatrzeniu w pierwszym czytaniu przedstawionego przez wnioskodawcę projektu uchwały połączone komisje wniosły o wprowadzenie do niego poprawki, zgodnie z którą treść uchwały otrzymuje brzmienie:

"Wydarzenia ostatnich miesięcy z dramatyczną mocą uwydatniły potrzebę refleksji nad sprawami wychowawczymi, dotykającymi młodego pokolenia. Dotyczą one najczęściej młodzieży gimnazjalnej i zapewne z tego powodu cała uwaga społeczna koncentruje się wokół problemów szkoły.

Jako Senat Rzeczypospolitej Polskiej z całą powagą stwierdzamy, że wychowanie młodego pokolenia jest obowiązkiem całego społeczeństwa, wszystkich obywateli, wszystkich instytucji państwa. Wychowanie jest zintegrowanym i wszechobecnym procesem, który odbywa się przede wszystkim w domu, szkole i w kościele, ale także na ulicy i w autobusie, w sklepie i w miejscu pracy.

Aby dobrze wychować młode pokolenie konieczna jest atmosfera wychowawcza w państwie, czyli zgoda społeczna na dobre wychowanie, na priorytet tego zadania społeczeństwa i państwa.

Należy zwrócić uwagę na ogromną rolę mediów i jej wpływ na młodych. Konieczne jest bardziej odpowiedzialne dobieranie emitowanych treści, szczególnie filmów, w których obecnie tak dużo jest przemocy i braku moralności. Pozytywne wzorce nie mają należytego miejsca i szacunku. Elementy te tworzą społeczny wzorzec i wzór do naśladowania, szczególnie przez młodych. Kolejnym bardzo ważnym elementem jest przykład osobisty, w tym przede wszystkim rodziców, nauczycieli i księży, ale także polityków i każdego z obywateli.

Dopiero w tym miejscu należy wymienić szkołę jako bardzo ważne ogniwo, obok rodziny i kościoła. W szkole, podobnie jak w domu, wszystko wpływa na wychowanie: nauczyciele i woźni, wygląd klasy i stan pomocy naukowych. Bardzo ważna w szkole jest obecność księdza, nie tylko na katechezie.

Jest dziś ogromna potrzeba zrozumienia młodych - zbiorowo i każdego z osobna. Należy pochylić się nad ich problemami, nad radościami i smutkami, zapytać o ich perspektywy na dziś i na jutro. Zapytać, czy mają propozycję zajęć po zakończeniu lekcji, czy mają z kim porozmawiać, czy ich agresja nie jest formą krzyku rozpaczy i samotności?

Zauważmy, że dziecko jest dobre i stając się młodzieżą pozostaje dobre, ale walczy ze złym przykładem swego otoczenia. Jeśli spróbujemy to otoczenie zmienić, jeśli zbudujemy atmosferę wychowania w społeczeństwie, wówczas na pewno dobre wychowanie naszego czasu będzie na miarę najlepszych wzorów II Rzeczypospolitej i Polski czasów powstań XIX wieku.

Dlatego zwracamy się z gorącym apelem do całego społeczeństwa: do rodziców i wychowawców, do nauczycieli i księży, do polityków i wszystkich obywateli - bądźcie dobrzy dla młodych, dostrzeżcie ich i ich problemy, próbujcie zrozumieć, dajcie dobry przykład!

Zbudujmy wspólnie w Polsce atmosferę wychowania, na dziś i dla przyszłych pokoleń!

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej <<Monitor Polski>>.".

Ustalono, że sprawozdanie połączonych komisji w sprawie projektu uchwały o potrzebie budowy atmosfery wychowawczej w Polsce przedstawi podczas drugiego czytania senator K. Wiatr.

10 stycznia 2007 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Zdrowia, podczas którego dyskutowano nad planem pracy komisji na I półrocze br.

W dyskusji senatorowie przedstawiali propozycje tematów, którymi powinna zająć się komisja na swych posiedzeniach. Dotyczyły one m.in. koszyka świadczeń gwarantowanych, dalszego pilotażu Narodowego Programu Zwalczania Chorób Nowotworowych, tworzenia systemu wsparcia dzieci niepełnosprawnych i ich rodzin w zakresie rehabilitacji, sytuacji młodych pracowników służby zdrowia czy kontynuacji prac nad wyrównywaniem szans osób niepełnosprawnych.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej dyskutowano na temat planu komisji w bieżącym roku.

Oprócz działalności legislacyjnej senatorowie proponowali podjęcie przez komisję zagadnień dotyczących m.in. systemów wynagrodzeń w samorządach, analizy funkcjonowania samorządu terytorialnego w wybranych krajach europejskich, budżetu zadaniowego w samorządzie i państwie, gospodarki przestrzennej w samorządach czy wspólnie z MSWiA określenia kierunków prac nad nową ustawą kompetencyjną.

Ponadto komisja planuje zorganizowanie dwóch konferencji. Jedna z nich poświęcona byłaby społecznym i politycznym konsekwencjom bezpośrednich wyborów wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, a także analizie samorządowego systemu wyborczego (wybory proporcjonalne i większościowe, reprezentatywność rad). Druga z planowanych konferencji dotyczyłaby reformy finansów publicznych w odniesieniu do samorządu, a także próby określenia standardów edukacyjnych oraz zawarcia w ustawie o dochodach samorządu terytorialnego kryteriów podziału części oświatowej subwencji ogólnej.

Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej planuje także dwa posiedzenia wyjazdowe - w Gorzowie Wielkopolskim i Jaworznie.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment