Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment
Z PRAC KOMISJI SENACKICH
Senatorowie z Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą zapoznali się z informacją Fundacji "Pomoc Polakom na Wschodzie" na temat głównych kierunków działalności tej instytucji.
Informację przedstawił prezes Wiesław Turzański. Jak stwierdził, głównym zadaniem Fundacji "Pomoc Polakom na Wschodzie" jest wspieranie polskich mediów na Wschodzie.
Poinformował, że obecnie w krajach na terenie byłego Związku Radzieckiego ukazuje się 48 polskich tytułów prasowych (dzienników, tygodników, miesięczników i kwartalników), a niektóre z nich - jak podkreślił - są wydawane na bardzo wysokim poziomie. Ponadto fundacja podjęła 18 inicjatyw radiowo-telewizyjnych, a także rozwija sieć internetową w środowiskach polonijnych na Wschodzie.
Jak poinformował prezes W. Turzański, wiele próśb kierowanych ze środowisk polonijnych do fundacji dotyczy m.in. stworzenia portali elektronicznych, informujących o Polakach na Litwie i Ukrainie.
Wśród innych kierunków działań, które fundacja pragnie realizować, są edukacja, zwłaszcza w zakresie nauczania języka polskiego, dokształcanie nauczycieli poprzez organizację kursów, rozwijanie działalności w sferze kultury oraz niesienie pomocy charytatywnej Polakom na Wschodzie, znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej, m.in. poprzez udzielanie zapomóg losowych i finansowanie skomplikowanych operacji medycznych. Ponadto Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie pragnie nieść pomoc Polakom na Białorusi i wspierać wydawane tam trzy polskie tytuły prasowe oraz jedno radio lokalne w Lidzie.
Jak poinformował prezes W. Turzański, w tym roku fundacja otrzymała od Senatu RP 5,5 mln zł na realizację tych zadań. Dodał, że 43% tych środków fundacja chce przeznaczyć na wsparcie i rozwój mediów elektronicznych, 25% - na rozwój kultury polskiej, 17% - na aktywność obywatelską oraz 15% na edukację.
Komisja Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą przyjęła do wiadomości kierunki działań Fundacji "Pomoc Polakom na Wschodzie" na najbliższy rok, przedstawione przez jej prezesa i zapewniła, że będzie wspierać te działania.
Podczas posiedzenia komisja rozpatrzyła także i zaopiniowała następujące wnioski o dotacje z budżetu Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą:
I - Wnioski o zlecenie zadań państwowych o charakterze programowym i przyznanie dotacji na ich wykonanie
- Pomorska Fundacja Edukacyjna w Gdańsku: "Nad Bałtykiem. Pobyt edukacyjny dzieci i młodzieży ze środowisk polonijnych z Ukrainy". Całkowity koszt realizacji zadania: 130 016 zł, wnioskowana kwota dotacji - 120 516 zł. Zespół Finansów Polonijnych proponuje przyznać kwotę 42 000 zł. Komisja przychyliła się do opinii zespołu.
- Polskie Towarzystwo Walki z Kalectwem w Warszawie: "Wsparcie środowisk polonijnych - organizacja turnusu rehabilitacyjno-integracyjnego niepełnosprawnych (w systemie integracyjnym wraz ze sprawnymi) dzieci polskich z Litwy, połączonego z edukacją na temat leczenia i profilaktyki". Całkowity koszt realizacji zadania - 56 088 zł, wnioskowana kwota dotacji - 47 288 zł. Zespół Finansów Polonijnych proponuje przyznać 28 000 zł. Komisja przychyliła się do opinii zespołu.
- Polskie Towarzystwo Walki z Kalectwem w Warszawie: "Wsparcie środowisk polonijnych - organizacja turnusu rehabilitacyjno-integracyjnego niepełnosprawnych (w systemie integracyjnym wraz ze sprawnymi) dzieci polskich z Ukrainy, połączonego z edukacją na temat leczenia i profilaktyki". Całkowity koszt realizacji zadania - 52 088 zł, wnioskowana kwota dotacji - 43 288 zł. Zespół Finansów Polonijnych proponuje przyznać 24 000 zł. Komisja przychyliła się do opinii zespołu.
- Caritas Archidiecezji Gdańskiej w Gdańsku: "4P - poznać, pokochać Pomorze i Pojezierze. Turnus kolonii letnich dla dzieci polonijnych z Litwy" (refundacja). Całkowity koszt realizacji zadania - 53 306 zł, wnioskowana kwota dotacji - 25 000 zł. Zespół Finansów Polonijnych proponuje przyznać całą kwotę w wysokości 25 000 zł. Komisja przychyliła się do opinii zespołu.
* * *
Podczas posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej kontynuowano rozpatrywanie ustawy o służbie cywilnej i ustawy o państwowym zasobie kadrowym i wysokich stanowiskach państwowych. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 27 lipca br.
Senatorowie w kolejnych głosowaniach postanowili zarekomendować Izbie wprowadzenie 11 poprawek do ustawy o służbie cywilnej oraz 38 do ustawy o państwowym zasobie kadrowym i wysokich stanowiskach państwowych. Opinię na temat zmian, mających przede wszystkim charakter legislacyjny i porządkujący, przedstawili poseł sprawozdawca Artur Górski oraz dyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Zbigniew Wrona.
Rozpatrywane ustawy zakładają wyłączenie ze służby cywilnej wyższych stanowisk w administracji państwowej - nie będzie już konkursów na te stanowiska, będą one obsadzane z nowo powstałego państwowego zasobu kadrowego. Ponadto zlikwidowane zostają stanowiska szefa Służby Cywilnej, Urzędu i Rady Służby Cywilnej.
Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej przegłosowała m.in. poprawkę, która umożliwia zajmowanie wyższych stanowisk w służbie cywilnej sędziom, policjantom i żołnierzom. Nie będą oni jednak wchodzić w skład państwowego zasobu kadrowego.
Ustalono, że podczas posiedzenia plenarnego Izby stanowisko komisji przedstawi senator Janusz Kubiak.
* * *
Odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych, Komisji Spraw Unii Europejskiej oraz Komisji Gospodarki Narodowej poświęcone bezpieczeństwu energetycznemu Polski.
Informację na ten temat przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Tomasz Wilczak, który stwierdził, że Polska obecnie realizuje politykę mającą na celu zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego kraju przy poszanowaniu wymogów ochrony środowiska i uwzględniającą rachunek ekonomiczny. Wiceminister przypomniał, że 60% energii wytwarzanej w Polsce pochodzi z węgla. Chcąc wypełnić zobowiązania wobec społeczności europejskiej oraz mając na uwadze niezależność energetyczną Polski i UE, nasz kraj wspiera rozwój technologii czystego węgla.
Wiceminister T. Wilczak poinformował, że w dokumencie "Polityka energetyczna Polski do roku 2025", który Rada Ministrów przyjęła na początku ubiegłego roku, przewidziano przeprowadzenie do roku 2008 konsultacji społecznych w sprawie budowy w Polsce jednej lub kilku elektrownii atomowych. Zaznaczył, że rosnące szybko zapotrzebowanie na energię elektryczną przy starzejącym się majątku wytwórczym, przesyłowym i dystrybucyjnym może doprowadzić do pogarszania się bezpieczeństwa energetycznego oraz niezawodności dostaw do odbiorców.
Wiceminister gospodarki stwierdził, że przy istniejących w Polsce mocach wytwórczych, wynoszących około 30 tysięcy megawatów i okresie życia instalacji 30-35 lat, corocznie powinny powstawać nowe źródła energii elektrycznej o mocy około 800-1000 megawatów. W ciągu ostatnich pięciu lat nie powstało jednak żadne nowe źródło takiej energii. Widząc kryjące się w tym zagrożenie, 28 marca br. Rada Ministrów przyjęła dokument "Program dla elektroenergetyki" w celu zwiększenia bezpieczeństwa w zakresie dostaw energii elektrycznej.
Pomimo wzrostu cen na gaz ziemny przewiduje się znaczne zwiększenie popytu na gaz zarówno w Polsce, jak i w świecie. Priorytetem jest dywersyfikacja dostaw gazu i zbudowanie podobnej struktury importu jak istniejąca we Francji lub Niemczech. Służyć temu mają rozmowy PGNiG z partnerami z Norwegii dotyczące budowy gazociągu z Norwegii do Polski, a także prace zmierzające do budowy na polskim wybrzeżu terminalu do odbioru gazu skroplonego. Rada Ministrów 3 stycznia br. podjęła uchwałę w sprawie działań mających na celu dywersyfikację dostaw nośników energii do Polski. Polska potwierdza w niej swój krytyczny stosunek do budowy Gazociągu Północnego, który zmniejsza bezpieczeństwo Europy Centralnej i Wschodniej.
W dalszej części wypowiedzi wiceminister T. Wilczak mówił o polityce energetycznej w wymiarze UE. Poinformował, że Komisja Europejska opublikowała dokument "Zielona Księga - europejska strategia na rzecz zrównoważonej konkurencji i bezpiecznej energii", którego celem jest wywołanie dyskusji na temat koniecznych działań na poziomie Wspólnoty, zmierzających do wprowadzenia nowej polityki energetycznej opartej na zrównoważonym rozwoju, konkurencyjności oraz bezpieczeństwie dostaw energii.
Przewodniczący Komisji Spraw Unii Europejskiej senator Edmund Wittbrodt zwrócił uwagę na zwiększone zapotrzebowanie na energię w okresie ostatnich miesięcy letnich. Zapytał, co czyni rząd, aby zapewnić wystarczające dostawy energii przy zwiększonym jej zużyciu, a także o przyczynę braku dostaw ropy rurociągiem "Przyjaźń" do rafinerii w Możejkach.
Wiceminister T. Wilczak potwierdził, że utrzymująca się w Polsce upalna pogoda spowodowała dość duże zakłócenia w pracy Krajowego Systemu Elektroenergetycznego. Podkreślił jednak, że trwa realizacja kilku projektów, m.in. elektrownii Pątnów, niebawem też rozpocznie się modernizacja elektrowni w Łagiszy. Wyjaśnił, że powodem zatrzymania pracy elektrowni w Możejkach była awaria rurociągu zasilającego od strony Rosji.
Senator Andrzej Mazurkiewicz interesował się perspektywą wybudowania w Polsce elektrowni atomowej, pytał także o ogólnopolski program koordynujący źródła energii odnawialnej.
Senator Marian Miłek stwierdził, że jeśli nie znajdą się pieniądze na narodowy program odnawiania energetyki - w wysokości 3,5 miliarda zł rocznie - to będziemy w bardzo trudnej sytuacji, kilka dni temu groził nam 20 stopień zasilania, kupowano energię w Niemczech, gdyż polskie elektrownie były niewydolne.
Senator E. Wittbrodt pytał o stanowisko polskiego rządu w sprawie perspektywy finansowania przez UE Gazociągu Północnego.
Wiceminister T. Wilczak poinformował, że ze względu na wysoki koszt realizacji elektrowni jądrowej i długi cykl jej budowy można przypuszczać, iż uruchomienie pierwszej takiej elektrowni w Polsce nastąpiłoby około roku 2020. W Ministerstwie Gospodarki przewiduje się uruchomienie zespołu ds. energetyki atomowej. Przyznał, że w tej chwili inwestycja związana z Gazociągiem Północnym jest na liście systemowych inwestycji transeuropejskich, na które Komisja Europejska może przydzielić środki na tzw. studia wykonalności.
Wiceminister gospodarki stwierdził, że nierozpoznane są kwestie ekologiczne dotyczące konsekwencji budowy tego gazociągu.
Wiceminister T. Wilczak poinformował, że zadłużona grupa BOT (Bełchatów, Opole, Turów) wejdzie wraz z przedsiębiorstwem Polskie Sieci Energetyczne, Zespołem Elektrowni "Dolna Odra" oraz ośmioma zakładami energetycznymi ze wschodniej i środkowej Polski w skład koncernu Polska Grupa Energetyczna. Zaznaczył, że grupa ta ma przed sobą perspektywę wzrostu, spółki, które będą je tworzyć, oprócz BOT, są minimalnie zadłużone.
Zastępca dyrektora Departamentu Energetyki w Ministerstwie Gospodarki Zbigniew Kamieński poinformował, że celem Polski jest uzyskanie do 2010 roku 7,5% energii ze źródeł odnawialnych (obecnie wskaźnik ten wynosi 2,6 %).
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Rafał Wiśniewski podkreślił, że Polska nie zmienia swojego stanowiska w sprawie Gazociągu Północnego, jest on nieracjonalny ekonomicznie i wątpliwy w wymiarze ekologicznym, zmniejsza bezpieczeństwo energetyczne zarówno naszego kraju, jak i kilku innych państw regionu. Polska zabiega, aby nie były wspierane przez instytucje europejskie, również finansowe, projekty, które zwiększają bezpieczeństwo energetyczne jednych państw członkowskich UE, a ograniczają - drugich.
Senator Andrzej Gołaś pytał, co stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego oraz o plany strategiczne dotyczące polskiego sektora węglowego.
Senator Andrzej Owczarek interesował się stanowiskiem rządu w sprawie umów z Rosją na dostawy gazu do Polski.
Senator Jarosław Lasecki interesował się m.in. przewidywanym na lata 2005-2015 wysokim zużyciem gazu w Polsce w porównaniu z innymi krajami UE oraz planami dotyczącymi wykorzystania węgla kamiennego jako naturalnego surowca Polski.
* * *
Komisja Gospodarki Narodowej zebrała się na swym posiedzeniu w celu rozpatrzenia ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 26 lipca 2006 r. Zapoznano się wówczas ze stanowiskiem rządu oraz z opiniami instytucji funkcjonujących na rynku usług finansowych.
Kontynuując prace nad rozpatrywaną ustawą, senatorowie przystąpili do głosowania nad zgłoszonymi w dyskusji wnioskami. W wyniku głosowania akceptacji komisji nie uzyskał wniosek senatorów Jarosława Laseckiego i Andrzeja Owczarka o odrzucenie ustawy w całości. Senatorowie poparli następnie wniosek senatora Jerzego Szmita dotyczący przyjęcia ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska Komisji Gospodarki Narodowej w tej sprawie wyznaczono senatora Jerzego Szymurę.
W drugim punkcie porządku posiedzenia senatorowie kontynuowali rozpatrywanie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Pierwsze posiedzenie komisji w tej sprawie odbyło się 26 lipca 2006 r.
W kolejnych głosowaniach komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 20 poprawek, przede wszystkim o charakterze uszczegółowiającym i doprecyzowującym zapisy ustawy sejmowej; dwie z zaproponowanych zmian miały charakter merytoryczny. Przyjęte poprawki zostały uzgodnione z przedstawicielem rządu wiceministrem gospodarki Tomaszem Wilczakiem. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych wyznaczono senatora A. Owczarka.
Podczas posiedzenia senatorowie zakończyli także rozpatrywanie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, z którą zapoznano się 26 lipca br. W głosowaniu odrzucono wniosek senatora Marka Waszkowiaka o przyjęcie ustawy sejmowej bez poprawek. Następnie senatorowie zaakceptowali 3 poprawki zgłoszone przez senatora J. Szmita, zmierzające do stworzenia możliwości kontrolowania jakości paliw w trakcie transportu. Ustalono, że proponowane przez komisję zmiany zarekomenduje Izbie senator J. Szmit.
Na zakończenie posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej przyjęto stanowisko w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne. Nowelizację sejmową rozpatrzono wstępnie 26 lipca 2006 r.
Na wniosek senatora Mariana Miłka senatorowie jednomyślnie poparli uchwaloną przez Sejm nowelizację. Ustalono, że podczas posiedzenia plenarnego stanowisko komisji w tej sprawie przedstawi Izbie senator M. Miłek.
* * *
Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska kontynuowano rozpatrywanie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 26 lipca 2006 r.
Na temat rozpatrywanej ustawy oraz zgłaszanych przez senatorów wniosków wypowiadali się wiceminister gospodarki Tomasz Wilczak i wicedyrektor Departamentu Energetyki w tym resorcie Zbigniew Kamieński, a także wicedyrektor Departamentu Rynków Rolnych w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Kazimierz Żmuda.
W kolejnych głosowaniach komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 24 poprawek do ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Jak ustalono, ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Jerzy Chróścikowski.
* * *
Podczas posiedzenia Komisji Praw Człowieka i Praworządności kontynuowano rozpatrywanie ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów. Ostatnie posiedzenie w tej sprawie odbyło się 31 lipca 2006 r.
W kolejnych głosowaniach komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 68 poprawek do ustawy uchwalonej przez Sejm. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Zbigniewa Romaszewskiego.
Senatorowie przyjęli poprawki zakładające przywrócenie statusu pokrzywdzonego, oświadczeń lustracyjnych oraz procedury karnej w procesach o agenturalność. Zgodnie z zaproponowanymi zmianami na liście agentów, którą ma stworzyć IPN, mieliby znaleźć się tylko ci, których "teczki pracy" zachowały się. Senatorowie opowiedzieli się także za skreśleniem możliwości zwalniania z pracy osób wskazanych w zaświadczeniach Instytutu Pamięci Narodowej jako agentów z okresu PRL oraz tych, którzy w ogóle nie wystąpią do IPN o zaświadczenie. Poprawki zakładają ponadto rozszerzenie możliwości sprawdzania, czy ktoś był agentem, także na kościoły i związki wyznaniowe - mogłyby one występować do IPN o wydanie zaświadczenia co do osoby, która wyraziła na to zgodę.
Jedna z poprawek przewiduje umożliwienie osobie pokrzywdzonej ograniczenie dostępu do dotyczących jej akt, nawet jeżeli jest osobą publiczną. Chodzi np. o listy, spotkania towarzyskie, kontakty prywatne.
Niezależnie od wprowadzenia zaświadczeń IPN zostałyby utrzymane oświadczenia lustracyjne osób publicznych. Jak stwierdził senator Z. Romaszewski, przywrócono oświadczenia lustracyjne w stosunku do tej grupy, która była takimi oświadczeniami objęta; dołączono do niej również ważnych przedstawicieli samorządu. Osoby te składałyby wniosek o zaświadczenie do Instytutu Pamięci Narodowej oraz - w wypadku objęcia funkcji - oświadczenie lustracyjne. IPN wydawałby zaś zaświadczenia tym, których lustracją objęła dopiero nowa ustawa (czyli np. dziennikarzom, naukowcom, dyrektorom szkół, szefom państwowych spółek) oraz tym, którzy sami wystąpią o te zaświadczenia.
Prawdziwość oświadczeń badałby nie rzecznik interesu publicznego (jak dotychczas), ale szef pionu śledczego IPN. W wypadku podejrzenia kogoś o "kłamstwo lustracyjne" szef pionu śledczego IPN kierowałby wnioski o zbadanie sprawy do wydziałów lustracyjnych, które powstałyby przy 11 sądach okręgowych, gdzie są oddziały IPN. Sądy te działałyby w procedurze karnej (jak dotychczas), badając prawdziwość oświadczeń lustracyjnych; natomiast w wypadku badania zaświadczeń IPN-u zostałaby utrzymana procedura cywilna, tak jak zaproponował to Sejm.
Utrzymana zostałaby sankcja 10 lat zakazu pełnienia funkcji publicznej dla "kłamców lustracyjnych". Zgodnie z przyjętą przez Komisję Praw Człowieka i Praworządności poprawką istniałby jeden lustracyjny Sąd Apelacyjny w Warszawie. Od decyzji Sądu Apelacyjnego kasację mógłby złożyć jedynie prokurator generalny lub rzecznik praw obywatelskich.
Ponadto poprawki komisji przewidują, że na liście "osobowych źródeł informacji", którą miałby IPN stworzyć i opublikować w internecie, znaleźliby się tylko ci, których "teczki pracy" zachowały się. Ich dane mają być opublikowane w ciągu 6 miesięcy (mają zawierać pełne dane, przebieg współpracy, liczbę odbytych spotkań i wynagrodzenie).
Uchwalona przez Sejm ustawa zakładała m.in. likwidację Sądu Lustracyjnego i urzędu Rzecznika Interesu Publicznego, oddanie lustracji do IPN, rozszerzenie jej na nowe kategorie osób oraz szerszy dostęp do teczek IPN. Zlikwidowano status pokrzywdzonego (nadawany dziś inwigilowanym w PRL, którzy nie byli agentami). Badane dziś przez RIP i Sąd Lustracyjny oświadczenia lustracyjne osób publicznych zastąpiono zaświadczeniami IPN o zawartości archiwów tajnych służb PRL na ich temat. IPN zobowiązano do sporządzenia w ciągu 3 miesięcy listy agentów z okresu PRL.
Według poprawek komisji, pokrzywdzonym byłby ten, o kim służby PRL zbierały tajne informacje, a nie był "osobowym źródłem informacji".
Ponadto senatorowie poparli poprawkę zmierzającą do skreślenia zapisu przewidującego do 3 lat więzienia za "pomówienie Narodu Polskiego o udział, organizowanie lub odpowiedzialność za zbrodnie komunistyczne lub nazistowskie".
Komisja Praw Człowieka i Praworządności opowiedziała się także za tym, by 2 członków Kolegium IPN wybierał Senat (7 - Sejm, a 2 - prezydent). Zgodnie z regulacją przyjętą przez Sejm 9 członków Kolegium IPN miał wybierać Sejm, a 2 prezydent.
Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE.
Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy
- Wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie strategicznych wytycznych Wspólnoty w dziedzinie spójności wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie. COM(2006)386 końcowy, sygnatura Rady UE 11706/06.
Resort wiodący: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Referent: senator Mieczysław Szyszka.
Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Jerzy Kwieciński.
Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt decyzji Rady i postanowiła nie wnosić uwag.
- Wniosek dotyczący dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę Rady 91/414/EWG w celu włączenia azynofosu metylowego jako substancji czynnej;
- Wniosek dotyczący dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę Rady 91/414/EWG w celu włączenia karbendazymu jako substancji czynnej;
- Wniosek dotyczący dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę Rady 91/414/EWG w celu włączenia dinokapu jako substancji czynnej;
- Wniosek dotyczący dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę Rady 91/414/EWG w celu włączenia fenarimolu jako substancji czynnej;
- Wniosek dotyczący dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę Rady 91/414/EWG w celu włączenia flusilazolu jako substancji czynnej;
Wniosek dotyczący dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę Rady 91/414/EWG w celu włączenia metamidofosu jako substancji czynnej;
- Wniosek dotyczący Dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę Rady 91/414/EWG w celu włączenia procymidonu jako substancji czynnej;
- Wniosek dotyczący dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę Rady 91/414/EWG w celu włączenia winklozoliny jako substancji czynnej. COM(2006) 290, 291, 292, 292, 294, 295, 296, 297; sygnatura Rady UE 10920/06, 10931/06, 10932/06, 10933/06, 10934/06, 10935/06, 10936/06, 10937/06.
Resort wiodący: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Referent: senator Paweł Michalak.
Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Marek Chrapek.
Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekty dyrektyw Rady COM (2006) 291, 292. Komisja nie poparła natomiast projektów dyrektyw Rady COM (2006) 290, 293, 294, 295, 296, 297.
- Zmieniony wniosek w sprawie decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącej siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013).
- Zmieniony wniosek w sprawie decyzji Rady dotyczącej siódmego programu ramowego Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Euratom) w zakresie działań badawczych i szkoleniowych w dziedzinie jądrowej (2007-2011) (przedstawiony przez Komisję na mocy art. 250 ust. 2 Traktatu WE); COM(2006)364, sygnatura Rady UE 11142/06.
Resort wiodący: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Referent: senator Jerzy Szymura.
Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Olaf Gajl.
Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekty decyzji PE i Rady i postanowiła nie wnosić uwag.
- Wnioski nierozpatrywane - propozycja poparta przez komisję:
- przekazane w trybie art.6 ust. 1 pkt. 2 ustawy - COM (2006) 315; 320; 338; 343; 351; 353, 365; 393; decyzja Rady zmieniająca decyzję 2002/348/WSiSW dotyczącą bezpieczeństwa w związku z meczami piłki nożnej o charakterze międzynarodowym.
Podczas posiedzenia Komisji Spraw Unii Europejskiej omówiono także procedury związane z kontrolą w parlamentach narodowych przestrzegania zasady pomocniczości i proporcjonalności na przykładzie projektu rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2201/2003 w sprawie właściwości sądów i wprowadzające zasady prawa w sprawach małżeńskich (projekt pilotażowy COSAC). Procedury omówił przewodniczący komisji senator Edmund Wittbrodt. Następnie komisja przyjęła plan pracy w tej sprawie, wskazała komisje branżowe opiniujące projekt rozporządzenia (Komisja Rodziny i Polityki Społecznej oraz Komisja Praw Człowieka i Praworządności), wybrała ekspertów (termin przygotowania opinii - 4 września br.) oraz wyznaczała senatora Kosmę Złotowskiego na sprawozdawcę.
Ustalono, że wspólne posiedzenie Komisji Spraw Unii Europejskiej, Komisji Rodziny i Polityki Społecznej oraz Komisji Praw Człowieka i Praworządności odbędzie się w połowie września br. Senatorowie zapoznają się z opiniami przedstawicieli Ministerstwa Sprawiedliwości i UKIE, wysłuchają opinii ekspertów, dokonają oceny projektu rozporządzenia w sprawie właściwości sądów i wprowadzającego zasady prawa w sprawach małżeńskich oraz zgłoszą wnioski. Bezpośrednio po posiedzeniu trzech komisji odbędzie się posiedzenie Komisji Spraw Unii Europejskiej, która na podstawie zgłoszonych wniosków przyjmie opinię w sprawie omawianego rozporządzenia. Do 27 września br. zostanie przygotowany raport i przesłany do sekretariatu COSAC.
* * *
Odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Praw Człowieka i Praworządności, podczas którego rozpatrzono przedstawione przez prezesa Rady Ministrów sprawozdanie "Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2005 r.". Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 29 czerwca 2006 r.
W przekazanym marszałkowi Senatu stanowisku połączone komisje stwierdziły:
"W dniach 29 czerwca oraz 2 sierpnia 2006 roku Komisja Praw Człowieka i Praworządności, Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Gospodarki Narodowej na wspólnych posiedzeniach zapoznały się z przedstawionym przez Prezesa Rady Ministrów sprawozdaniem <<Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2005 r.>>".
W wyniku analizy przedstawionego dokumentu oraz po wysłuchaniu opinii przedstawicieli organów instytucji państwowych, których zakres działania obejmuje problematykę bezpieczeństwa ruchu drogowego, komisje stwierdzają, że dokument nie zawiera elementów wymaganych w sprawozdaniach instytucji budżetowych:
- Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego nie zawarła szczegółowego planu swoich prac,
- w sprawozdaniu brak jest harmonogramu zadaniowo-finansowego rady,
- sprawozdanie nie zawiera informacji o wykonanych przez radę pracach i wydatkowanych na nie środkach finansowych,
- główną część sprawozdania stanowią dane statystyczne zestawione przez Komendę Główną Policji,
- sprawozdanie nie daje podstaw do stwierdzenia, że działania podejmowane przez krajową radę pozytywnie wpływają na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Komisje wyrażają negatywną opinię o przedstawionym sprawozdaniu "Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2005 r."
Wobec prowadzonych prac nad nowelizacją ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku - prawo o ruchu drogowym - komisje sugerują rozważenie potrzeby dalszego istnienia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego".
Jak podano w przedstawionym komisjom sprawozdaniu, w 2005 r. w 48,1 tys. wypadków drogowych zginęło 5 tys. 444 osób, a blisko 61,2 tys. zostało rannych. W roku 2004 śmiertelnych ofiar wypadków było 5 tys. 712.
W 2005 r. najwięcej wypadków wystąpiło w godzinach 17-18 (3647 wypadków, 397 osób zabitych i 4525 rannych). Najmniej wypadków odnotowano w godzinach 24-1 w nocy. Zdecydowana większość wypadków (blisko 34,3 tys.) wydarzyła się w obszarze zabudowanym, zginęło w nich 2 tys. 495 osób. Ponad połowa (57,3%) wypadków miała miejsce na prostym odcinku drogi. Spośród wszystkich rodzajów wypadków drogowych na pierwsze miejsce wysuwają się zdarzenia, które można zakwalifikować jako "zderzenie się pojazdów w ruchu" - 46,1% wypadków. Następnym najczęściej występującym rodzajem wypadku było "najechanie na pieszego" (31,9% wypadków).
W 2005 r. nietrzeźwi spowodowali 5 tys. 748 wypadków, z tego nieco ponad 4 tys. spowodowali kierowcy. Najwięcej pijanych można spotkać na drogach w weekendy - wynika ze sprawozdania.
W swoim raporcie KRBRD, podobnie jak w raporcie z roku 2004, zauważa, że błędny jest pogląd, jakoby liczba wypadków i ich ofiar na polskich drogach była przede wszystkim związana z dynamicznym rozwojem motoryzacji. W ciągu ostatnich 15 lat liczba samochodów w Polsce wzrosła o ponad 100%. Jednak "w większości krajów pomimo wzrostu motoryzacji następuje stały spadek liczby wypadków i ofiar" - zauważa KRBRD.
Podczas swojego posiedzenia Komisja Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu Kancelarii Senatu w części dotyczącej opieki nad Polonią i Polakami za granicą.
Projekt przedstawiła minister Ewa Polkowska, szef Kancelarii Senatu. W posiedzeniu wzięli także udział zastępca szefa Kancelarii Senatu Romuald Łanczykowski oraz dyrektor Biura Polonijnego Artur Kozłowski.
Na swym posiedzeniu Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich, na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 17 Regulaminu Senatu, rozpatrzyła projekt budżetu Kancelarii Senatu na rok 2007 w częściach dotyczących :
- wydatków w zakresie świadczeń senatorskich,
- wydatków komórek organizacyjnych Kancelarii Senatu RP,
- pozostałej działalności (opieka nad Polonią i Polakami za granicą ).
W wyniku dyskusji komisja przyjęła do wiadomości przedstawiony projekt budżetu Kancelarii Senatu na rok 2007, pozytywnie zaopiniowała i zarekomendowała projekt do dalszych prac legislacyjnych.
W drugim punkcie porządku dziennego Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich rozpatrzyła wniosek senatora Kazimierza Kutza o odwołanie go z Komisji Nauki, Edukacji i Sportu.
Na podstawie art. 14 ust. 1 Regulaminu Senatu komisja postanowiła przedłożyć Senatowi projekt uchwały zgodnie z wnioskiem senatora. Na sprawozdawcę wniosku komisji w tej sprawie komisja wyznaczyła senatora Piotra Ł.J. Andrzejewskiego.
Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment