Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

16 lutego 2006 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła "Informację dla Sejmu i Senatu o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w pracach Unii Europejskiej w okresie lipiec - grudzień 2005 roku (podczas prezydencji brytyjskiej)". Informację na ten temat przekazał sekretarz stanu w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej Jarosław Pietras.

Następnie Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE.

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy

- Zmieniony wniosek w sprawie zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego ochrony małoletnich i godności ludzkiej oraz prawa do odpowiedzi w odniesieniu do konkurencyjności europejskiej branży usług audiowizualnych i informacyjnych (Amended proposal for a Recommendation of the European Parliament and of the Council on the protection of minors and human dignity and the right of reply in relation to the competitiveness of the European audiovisual and information services industry), (COM (2006) 031); wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie, sygnatura Rady UE 5593/06.

Resort wiodący: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Referent: senator Urszula Gacek.

Przedstawiciel rządu: sekretarz stanu Jarosław Sellin.

Decyzja komisji: Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt zalecenia Parlamentu Europejskiego i postanowiła nie wnosić uwag.

- Wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie przekazywania informacji pochodzących z działalności służb bezpieczeństwa i wywiadu w zakresie przestępstw terrorystycznych, (COM (2005) 695); wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie, sygnatura Rady UE 5335/06.

Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Referent: senator Mirosława Nykiel.

Przedstawiciel rządu: dyrektor Departamentu Unii Europejskiej i Współpracy Międzynarodowej Małgorzata Kutyła.

Decyzja komisji: Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt decyzji Rady z uwzględnieniem uwag zawartych w stanowisku rządu.

- Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego zasady uczestnictwa przedsiębiorstw, ośrodków badawczych i uczelni wyższych w działaniach prowadzonych w ramach siódmego programu ramowego oraz zasady upowszechniania wyników badań (2007-2013), COM (2005) 705; wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie, sygnatura Rady UE 5057/06.

Resort wiodący: Ministerstwo Edukacji i Nauki.

Referent: senator Edmund Wittbrodt.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Krzysztof Kurzydłowski.

Decyzja komisji: Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia PE i Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

- Wnioski nierozpatrywane - propozycja zaakceptowana przez komisję:

- przekazane w trybie art. 6 ust. 1 pkt. 2 ustawy - COM (2005) 692, COM (2006) 004, 005, 011,

- przekazane w trybie art. 6 ust. 4 ustawy - COM (2005) 510, COM (2006) 024.

- przekazane w trybie art. 8 ustawy - COM (2005) 087.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Spraw Unii Europejskiej jej przewodniczący senator E. Wittbrodt przekazał informację w związku z przygotowaniami do spotkania przewodniczących przed XXXV Konferencją Komisji ds. Wspólnotowych i Europejskich Parlamentów UE (COSAC), które odbędzie się 20 lutego br. w Wiedniu.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej dokonała oceny wspólnego posiedzenia z Komisją Spraw Unii Europejskiej z udziałem senatorów Królestwa Belgii, które odbyło się 9 lutego br. Wstępną ocenę przeprowadzono na posiedzeniu 14 lutego br.

Posiedzenie z udziałem senatorów Królestwa Belgii było poświęcone regulacjom prawnym w państwach Unii Europejskiej w zakresie swobodnego przepływu pracowników po 30 kwietnia br. Podczas posiedzenia polscy parlamentarzyści opowiedzieli się za otwarciem dostępu do rynków pracy krajów starej Unii dla obywateli nowych państw członkowskich.

Przewodniczący komisji senator Antoni Szymański poinformował o rozmowie z marszałkiem Bogdanem Borusewiczem, w której przedstawił propozycje działań komisji i Senatu w celu przedstawienia stanowiska Senatu RP parlamentom i rządom państw Unii Europejskiej w sprawie swobodnego przepływu pracowników po 30 kwietnia br. Senator A. Szymański wystąpił z propozycją, zaakceptowaną przez marszałka, zorganizowania wspólnego posiedzenia Komisji Rodziny i Polityki Społecznej oraz Komisji Spraw Unii Europejskiej z udziałem ambasadorów "15".

Senatorowie z Komisji Rodziny i Polityki Społecznej jednogłośnie upoważnili senatora A. Szymańskiego do przeprowadzenia, we współpracy z marszałkiem i odpowiednimi służbami Kancelarii Senatu, konsultacji z przedstawicielami rządu w sprawie podjęcia działań na rzecz informowania przedstawicieli starych państw członkowskich Unii Europejskiej o potrzebie i konieczności otwarcia rynków pracy tych państw po 30 kwietnia br.

Senator A. Szymański zgłosił także wniosek o przyjęcie inicjatywy ustawodawczej dotyczącej projektu uchwały Senatu w sprawie otwarcia rynków pracy w starych państwach Unii Europejskiej. Wniosek przyjęto jednogłośnie. Na podstawie art. 84 ust. 1 Regulaminu Senatu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej postanowiła wnieść projekt uchwały w sprawie otwarcia rynków pracy w starych państwach Unii Europejskiej:

"Senat Rzeczypospolitej Polskiej:

- mając na względzie upływający z dniem 30 kwietnia 2006 r. pierwszy etap obowiązywania przepisów przejściowych w zakresie swobodnego przepływu pracowników w krajach Unii Europejskiej wprowadzonych po jej rozszerzeniu w 2004 r.,

- biorąc pod uwagę ogłoszony w dniu 8 lutego 2006 r. Raport Komisji Europejskiej w sprawie Funkcjonowania Rozwiązań Przejściowych, włączonych do Traktatu Akcesyjnego, obowiązujących od 1 maja 2004 r.,

stwierdza, że otwarcie rynków pracy dla obywateli nowych państw członkowskich będzie urzeczywistnieniem fundamentalnych wolności w zakresie swobody przepływu osób i pracowników gwarantowanych wszystkim obywatelom Unii Europejskiej.

Senat Rzeczypospolitej Polskiej podkreśla jednocześnie, że:

- zniesienie wszelkich istniejących ograniczeń w dostępie do rynków pracy zarówno przez stare państwa Unii Europejskiej, jak i państwa nowe będzie działaniem na rzecz pogłębiania jedności Europy i zwiększania konkurencyjności Europy w świecie, zgodnie z postanowieniami Strategii Lizbońskiej;

- doświadczenia Wielkiej Brytanii, Irlandii i Szwecji - państw, które zdecydowały się w 2004 r. otworzyć własne rynki pracy dla obywateli nowych państw - potwierdzają opinie o wzajemnych korzyściach będących efektem podejmowania pracy i działalności gospodarczej przez obywateli tych państw na ich terenie;

- rejestrowane zatrudnienie sprzyja redukowaniu tzw. szarej strefy i pozytywnie wpływa na finanse publiczne państw przyjmujących pracowników, a także sprzyja wprowadzaniu standardów zatrudnienia w całej Unii Europejskiej;

- przepływ pracowników sprzyja umacnianiu więzi pomiędzy obywatelami Unii Europejskiej oraz usuwaniu uprzedzeń i negatywnych stereotypów narodowych;

- nie ujawniło się zagrożenie zwiększenia bezrobocia w starych państwach Unii Europejskiej, które otworzyły swoje rynki pracy; jak pokazują niezależne analizy, gospodarki tych państw zanotowały w ostatnich dwóch latach wzrost gospodarczy przekładający się także na wzrost liczby miejsc pracy;

- dotychczasowe doświadczenia oraz prognozy migracyjne jednoznacznie pokazują, że otwarcie rynków pracy przez kolejne państwa Unii Europejskiej nie spowoduje nowych znaczących przemieszczeń pracowników, a ewentualny wzrost migracji byłby pozytywny zarówno dla starych, jak i nowych państw członkowskich.

Senat Rzeczypospolitej Polskiej wyraża przekonanie, że dla wzmocnienia efektywności działania Unii Europejskiej oraz rozwoju gospodarczego wszystkich państw członkowskich zasadnicze znaczenie ma zniesienie restrykcji w zakresie swobodnego przepływu pracowników oraz wprowadzenie rozwiązań, które uwzględnią zarówno interesy narodowe, jak i dobro całej europejskiej wspólnoty.

Senat Rzeczypospolitej Polskiej, odwołując się do wartości, dzięki którym był możliwy dotychczasowy rozwój Europy, zwraca się do parlamentów i rządów państw Unii Europejskiej o podjęcie działań i decyzji znoszących wszelkie ograniczenia w dostępie do rynków pracy".

Na zakończenie posiedzenia komisji senatorowie Mieczysław Augustyn i Stanisław Kogut wystąpili z inicjatywą zorganizowania przez komisję posiedzenia z udziałem pełnomocnika rządu do spraw osób niepełnosprawnych w sprawie poziomu finansowania zadań ustawowych realizowanych na rzecz rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych oraz w sprawie przebiegu i wyników dotychczasowych konsultacji w związku z prowadzonymi w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej pracami nad nowelizacją ustawy o rehabilitacji i zatrudnieniu osób niepełnosprawnych.

22 lutego 2006 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Praw Człowieka i Praworządności, podczas którego rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego.

W imieniu rządu nowelizację omówił wiceminister sprawiedliwości Krzysztof Józefowicz. Dotyczy ona nowej instytucji prawnej - europejskiego tytułu wykonawczego mającego zastosowanie do roszczeń bezspornych. Ponadto senatorowie dysponowali opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Podczas dyskusji, w której wzięli udział wiceminister K. Józefowicz oraz senatorowie Robert Smoktunowicz i Zbigniew Romaszewski, rozpatrywana ustawa nie budziła kontrowersji. Senator Z. Romaszewski wyraził uznanie dla wprowadzenia przy okazji tej nowelizacji obligatoryjnego pouczenia pozwanego o przysługujących mu prawach.

Wobec braku zastrzeżeń do rozpatrywanej ustawy senator Z. Romaszewski zgłosił wniosek o jej przyjęcie bez poprawek. W głosowaniu wniosek zaakceptowano jednomyślnie. Na sprawozdawcę stanowiska Komisji Praw Człowieka i Praworządności w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego wybrano senatora R. Smoktunowicza.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego.

Rozpatrywana nowelizacja była projektem rządowym. Powstała wskutek wydania przez Trybunał Konstytucyjny 14 marca 2005 r. wyroku (sygn. akt K 35/04) stwierdzającego, że art. 465 § 2 ustawy z 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego w części zawierającej zwrot "a w wypadkach przewidzianych przez ustawę - sąd", w zakresie, w jakim pomija sądową kontrolę postanowienia prokuratora o wynagrodzeniu biegłego, jest niezgodny z art. 45 ust. 1 i art. 77 ust. 1 Konstytucji RP. Trybunał uznał bowiem, że roszczenie biegłego wchodzi w zakres praw i wolności konstytucyjnych i odnosi się do niego bezwzględny zakaz zamykania drogi sądowej, wyrażony w art. 77 ust. 2 ustawy zasadniczej.

Jak stwierdził przedstawiciel resortu sprawiedliwości wiceminister K. Józefowicz, nowelizacja wprowadza sądową kontrolę postanowienia, wydanego przez prokuratora w przedmiocie kosztów w postępowaniu przygotowawczym. Ponadto zapoznano się z pozytywną opinią senackiego biura legislacyjnego.

W dyskusji rozpatrywana ustawa nie wzbudziła wątpliwości i senator Z. Romaszewski zgłosił wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Wniosek został przyjęty jednogłośnie. Ustalono, że podczas posiedzenia plenarnego sprawozdanie komisji przedstawi senator Kosma Złotowski.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment