Program konferencji
Otwarcie konferencji - senator Marek Waszkowiak, przewodniczący Komisji Gospodarki
Narodowej
Polityka rządu w stosunku do transportu kolejowego - Jerzy Polaczek, minister transportu
Kolej w systemie transportowym kraju - Bogusław Kowalski, sekretarz stanu w Ministerstwie Transportu
Podstawy organizacyjno-prawne realizacji zadań służby publicznej w pasażerskim transporcie kolejowym w krajach Unii Europejskiej - Mirosław Chaberek, podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu
Ekonomiczne uwarunkowania funkcjonowania polskich kolei dziś i w najbliższych latach - prof. dr hab. Juliusz Engelhardt, Uniwersytet Szczeciński
Elementy strategii działania przedsiębiorstwa PKP CARGO na rynku usług przewozu towarów - Władysław Szczepkowski, prezes zarządu PKP CARGO SA
Budowa holdingu PKP - ocena działań po latach - Krzysztof Celiński, prezes zarządu PKP PLK SA
Aktualne działania spółki matki w odniesieniu do zadłużenia PKP - Andrzej Wach, prezes zarządu PKP S.A.
Standardy usług na rzecz pasażerów na kolei - Józef Dąbrowski, rzecznik praw klienta w PKP SA
Dyskusja
Podsumowanie i zakończenie konferencji - senator Stanisław Kogut, zastępca przewodniczącego Komisji Gospodarki Narodowej
* * *
30 czerwca 2006 r. w Senacie odbyła się, zorganizowana przez Komisję Gospodarki Narodowej, konferencja "Polityka transportowa kraju - transport kolejowy".
Konferencję otworzył i prowadził przewodniczący komisji senator Marek Waszkowiak. W swym wystąpieniu senator podkreślił ogromną rolę, jaką odgrywa transport, w tym transport kolejowy, w gospodarce narodowej. "Transport jest czynnikiem determinującym możliwości rozwoju gospodarczego kraju" - powiedział senator M. Waszkowiak. Dodał, że konferencja jest ważnym głosem w dyskusji na temat rozwoju transportu kolejowego.
O polityce rządu w stosunku do transportu kolejowego mówił minister transportu Jerzy Polaczek. Zaprezentował on główne zagadnienia Strategii dla transportu kolejowego do roku 2009.
Zaznaczył, że oprócz tego dokumentu konieczne są rozwiązania legislacyjne i pieniądze niezbędne do dokończenia przekształceń i rozwoju transportu kolejowego. Działania strategiczne w tym obszarze to m.in. zatrzymanie niekorzystnego trendu zmniejszającego się udziału transportu kolejowego w obsłudze zadań przewozowych, sfinalizowanie procesu restrukturyzacji finansowej i organizacyjno-prawnej przedsiębiorstw Grupy PKP - rozpoczęcie procesu oddłużania kolei. Obecne zapóźnienie w dziedzinie transportu kolejowego w stosunku do nowoczesnych kolei europejskich szacuje się na 20-30 lat - stwierdził minister J. Polaczek.
Podstawy organizacyjno-prawne realizacji zadań służby publicznej w pasażerskim transporcie kolejowym w krajach Unii Europejskiej przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu Mirosław Chaberek.
Na temat ekonomicznych uwarunkowań funkcjonowania polskich kolei dziś i w najbliższych latach mówił prof. dr hab. Juliusz Engelhardt z Uniwersytetu Szczecińskiego.
Prezes zarządu PKP CARGO SA Władysław Szczepkowski przedstawił elementy strategii działania przedsiębiorstwa PKP CARGO na rynku usług przewozu towarów.
"Budowa holdingu PKP - ocena działań po latach" - to temat wystąpienia prezesa Zarządu PKP PLK SA Krzysztofa Celińskiego.
Aktualne działania spółki matki w odniesieniu do zadłużenia PKP omówił prezes zarządu PKP SA Andrzej Wach.
O standardach usług na rzecz pasażerów na kolei mówił rzecznik praw klienta w PKP SA Józef Dąbrowski.
Konferencję podsumował zastępca przewodniczącego Komisji Gospodarki Narodowej senator Stanisław Kogut. W swoim wystąpieniu podkreślił, że kolej w UE nadal będzie pełniła ważną rolę. Jego zdaniem, dotychczasowe działania państwa wobec kolei nie przyniosły pożądanych efektów. Postęp jest zbyt wolny. Zdaniem senatora S. Koguta, należy zwrócić się do rządu o całkowite oddłużenie kolei. Jest stosowny czas ku temu, ponieważ konstruowany jest właśnie budżet na przyszły rok. "Należy powstrzymać degradację techniczną sieci i taboru kolejowego w interesie gospodarki narodowej" - powiedział senator.
|