Diariusz Senatu RP: spis treści, następny fragment


5. posiedzenie Senatu

W dniach 30 i 31 stycznia oraz 1 lutego 2006 r. odbyło się 5. posiedzenie Senatu. Obradom przewodniczyli marszałek Bogdan Borusewicz oraz wicemarszałkowie - Ryszard Legutko, Maciej Płażyński, Krzysztof Putra i Marek Ziółkowski.

Na sekretarzy posiedzenia wyznaczono senatorów Mieczysława Szyszkę i Dorotę Arciszewską-Mielewczyk; listę mówców prowadził senator M. Szyszka.

Przed przystąpieniem do obrad, w związku z katastrofą budowlaną, jaka miała miejsce 28 stycznia br. na terenie Międzynarodowych Targów Katowickich, Izba, łącząc się w bólu z rodzinami i bliskimi ofiar, minutą ciszy uczciła ich pamięć.

Przewodniczący posiedzeniu marszałek B. Borusewicz poinformował, że w wyborach do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej przeprowadzonych 22 stycznia br., w związku z ponowieniem niektórych czynności wyborczych w okręgu wyborczym nr 27, zostali wybrani senatorowie Czesław Wincenty Ryszka i  Jarosław Wacław Lasecki.

Nowo wybrani senatorowie złożyli ślubowanie senatorskie.

Senator Krystyna Bochenek, poza porządkiem obrad, odczytała apel śląskich parlamentarzystów:

My, senatorowie Ziemi Śląskiej, łącząc się w smutku z rodzinami i bliskimi ofiar tragedii, jaka wydarzyła się w Chorzowie, w obliczu tego nieszczęścia czujemy się zobowiązani i upoważnieni do tego, by zwrócić się do wszystkich Polaków, a szczególnie do tych, którzy odpowiedzialni są za codzienność naszej polskiej wspólnoty, by uczynili wszystko, abyśmy mogli być bliżej ludzkich spraw.

Oto słowa katowickiego arcybiskupa Damiana Zimonia, wypowiedziane wczoraj podczas mszy żałobnej w archikatedrze katowickiej: "W obliczu takiej tragedii nasze niepokoje, wszystkie poróżnienia schodzą na drugi plan, będą impulsem do pogłębienia tego, co jest jedną wielką polską wspólnotą, gdzie jeden drugiego brzemiona nosi. Niech przykładem dla nas wszystkich będą strażacy, policjanci, lekarze, pielęgniarki, żołnierze, ratownicy, wolontariusze, którzy bezinteresownie, z poświęceniem współdziałali w tak trudnych warunkach, ratując ludzi. Oni dali przykład wielkiego serca, odpowiedzialności za innych i pokazali, czym jest patriotyzm na co dzień".

Podpisani - wszyscy senatorowie ziemi śląskiej.

Zatwierdzony przez Izbę porządek posiedzenia obejmował:

- powołanie członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji,

- uchwałę Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie wyrażenia zgody na powołanie Rzecznika Praw Obywatelskich,

- drugie czytanie projektu uchwały w sprawie sytuacji Polaków na Białorusi,

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy budżetowej na rok 2006,

- zmiany w składach komisji senackich.

Powołanie członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji

Przewodniczący posiedzeniu marszałek Bogdan Borusewicz poinformował, że zgodnie z art. 21 ustawy o przekształceniach i zmianach w podziale zadań i kompetencji organów państwowych właściwych w sprawach łączności, radiofonii i telewizji kadencja członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wygasła z dniem 30 grudnia 2005 r.

Przypomniał też, że na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji Senat powołuje jednego członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji spośród osób wyróżniających się wiedzą i doświadczeniem w zakresie środków społecznego przekazu.

Marszałek poinformował, iż zgodnie z art. 93 ust. 1 i 3 Regulaminu Senatu została zgłoszona kandydatura Witolda Kołodziejskiego na członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz że kandydat złożył oświadczenie wynikające z ustawy z  11 kwietnia 1997 r. o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne. Wobec kandydata zostało zakończone postępowanie sprawdzające, określone w art. 27 ustawy z  22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych.

17 stycznia br. marszałek, zgodnie z art. 94 ust. 3 Regulaminu Senatu, skierował do Komisji Kultury i Środków Przekazu wniosek dotyczący przedstawionej kandydatury w celu zaopiniowania.

Komisja na posiedzeniu 28 stycznia przeprowadziła przesłuchanie zgłoszonego kandydata i przygotowała sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawił je senator Piotr Boroń. Senator podkreślił, że kandydat spełnia w najwyższym stopniu warunki określone w ustawie o Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji co do fachowości i doświadczenia w zakresie środków społecznego przekazu. Pracował bowiem czternaście lat w radiu i w telewizji na stanowiskach dziennikarskich i producenckich, w tym dwanaście lat w telewizji publicznej. Został pozytywnie zweryfikowany, ma kartę ekranową, zna wieloaspektowo warsztat pracy. Będąc autorem i wydawcą cyklicznych programów o tematyce społecznej i religijnej, takich jak na przykład "Magazyn katolicki", "Credo", "Otwarte drzwi", a przede wszystkim "Między ziemią a niebem", dał się poznać jako doskonały fachowiec. Co najważniejsze, jego programy zyskały akceptację społeczną, czego dowodem była wysoka oglądalność i bardzo dobre opinie. W ocenach jego programów podkreśla się szacunek dla wartości, które nasza cywilizacja uznaje za podstawowe. Między innymi z tych względów od 1999 r. powierzono mu obsługę medialną pielgrzymek Jana Pawła II do ojczyzny oraz innych krajów. W kwietniu 2005 r. był współautorem i współwydawcą programów relacjonujących wydarzenia związane ze śmiercią i pogrzebem Jana Pawła II oraz je prowadził. Społeczeństwo polskie odniosło się wówczas z ogromnym uznaniem do mediów, które w tych trudnych chwilach sprostały oczekiwaniom, a redaktor W. Kołodziejski odegrał w tym niepoślednią rolę.

Od 2000 r. jako producent w Agencji Publicystyki i Edukacji Telewizji Polskiej przygotowywał programy telewizyjne i cykl filmów dokumentów "Świat Jana Pawła II" o łącznym budżecie wynoszącym 2 miliony zł rocznie.

Jest autorem ponad sześciuset programów telewizyjnych, reportaży i filmów dokumentalnych, laureatem wielu festiwali filmowych oraz nagród: prezydenta Rzeczypospolitej, Konferencji Episkopatu Polski, a także Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Ma czterdzieści lat i jest mieszkańcem Warszawy. Cieszy się dużym zaufaniem społecznym, czego dowodem jest wybranie go, również jako członka PiS, na radnego, a nawet na przewodniczącego rady miasta Warszawy. Zna języki angielski i francuski. Jest żonaty, ma trójkę dzieci.

Senator P. Boroń poinformował, że Komisja Kultury i Środków Przekazu na posiedzeniu 28 stycznia przesłuchała kandydata. Po jego prezentacji wywiązała się szeroka dyskusja na temat mediów, w której udział wzięli wszyscy członkowie komisji. Po ponadgodzinnej dyskusji przeprowadzono tajne głosowanie, które wykazało brak sprzeciwu wobec kandydatury W. Kołodziejskiego - 1 senator wstrzymał się od głosu, 7 głosowało za.

Kończąc swe wystąpienie, senator sprawozdawca stwierdził, że redaktor W. Kołodziejski wydaje się znakomitym kandydatem na członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, gdyż całe życie zawodowe związał z pracą w mediach i wykazał się wrażliwością, tworząc programy o wysokim poziomie etyki i fachowości. Można go też nazwać pragmatykiem, gdyż poznał pracę w telewizji od kuchni.

Senator P. Boroń poinformował, że Komisja Kultury i Środków Przekazu docenia kwalifikacje W. Kołodziejskiego i rekomenduje go jako kandydata na członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Po wystąpieniu senatora sprawozdawcy kandydat na członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji W. Kołodziejski odpowiadał na pytania senatorów.

Następnie, zgodnie z art. 53 ust. 6 oraz art. 92 ust. 3 Regulaminu Senatu, przeprowadzono głosowanie tajne w sprawie powołania członka KRRiT.

Wyznaczeni przez marszałka do przeprowadzenia głosowania tajnego sekretarze Senatu senator Dorota Arciszewska-Mielewczyk, senator Mieczysław Szyszka i senator Waldemar Kraska stwierdzili, że w głosowaniu tajnym w sprawie powołania Witolda Kołodziejskiego na członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oddano głosów 96, w tym ważnych 95. Za głosowało 70 senatorów, przeciwko - 23, a 2 wstrzymało się od głosu. Wymagana bezwzględna większość wynosiła 48. W. Kołodziejski uzyskał wymaganą bezwzględną liczbę głosów.

Wobec wyników głosowania przewodniczący posiedzeniu marszałek stwierdził, że Senat podjął następującą uchwałę w sprawie powołania członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji:

Uchwała

Uchwała Senatu w sprawie wyrażenia zgody na powołanie Rzecznika Praw Obywatelskich

Zgodnie z art. 209 ust. 1 Konstytucji RP rzecznik praw obywatelskich jest powoływany przez Sejm za zgodą Senatu na pięć lat.

Zgodnie z art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 15 lipca 1987 r. o rzeczniku praw obywatelskich Senat podejmuje uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na powołanie rzecznika w ciągu miesiąca od dnia przekazania Senatowi uchwały Sejmu w tej sprawie.

Uchwała Sejmu w sprawie powołania rzecznika praw obywatelskich została przekazana do Senatu 27 stycznia br. Sejm na to stanowisko powołał Janusza Kochanowskiego.

Zgodnie z art. 91 ust. 2 Regulaminu Senatu Izba może wezwać powołanego przez Sejm rzecznika praw obywatelskich do złożenia wyjaśnień i udzielenia odpowiedzi na pytania senatorów.

Obecny na posiedzeniu Izby rzecznik praw obywatelskich powołany przez Sejm J. Kochanowski odpowiadał na pytania zadawane przez senatorów.

Następnie, zgodnie z art. 53 ust. 6 i 7 Regulaminu Senatu, przeprowadzono głosowanie tajne w sprawie wyrażenia przez Senat zgody na powołanie J. Kochanowskiego na stanowisko rzecznika praw obywatelskich.

W głosowaniu tym oddano 93 głosy. Głosów nieważnych nie było. Wyznaczeni przez marszałka do przeprowadzenia głosowania senatorowie: Dorota Arciszewska-Mielewczyk, Mieczysław Szyszka, Waldemar Kraska, stwierdzili, że za wyrażeniem zgody głosowało 58 senatorów, 30 głosowało przeciw, 5 wstrzymało się od głosu.

Wobec wyniku głosowania Senat podjął uchwałę o następującej treści:

Uchwała

Drugie i trzecie czytanie projektu uchwały w sprawie sytuacji Polaków na Białorusi

Projekt ten został wniesiony przez Komisję Spraw Zagranicznych oraz Komisję Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą.

Marszałek 5 stycznia 2006 r., zgodnie z art. 79 ust. 1 oraz art. 84 ust. 5 Regulaminu Senatu, skierował projekt do rozpatrzenia w pierwszym czytaniu do Komisji Ustawodawczej, Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą oraz Komisji Spraw Zagranicznych. Pierwsze czytanie projektu uchwały zostało przeprowadzone, zgodnie z art. 80 ust. 1 i 2 Regulaminu Senatu, na wspólnym posiedzeniu komisji 28 stycznia. Komisje po rozpatrzeniu projektu uchwały przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie.

Zgodnie z art. 81 ust. 1 Regulaminu Senatu drugie czytanie projektu uchwały obejmuje: przedstawienie Senatowi sprawozdania komisji o projekcie uchwały, przeprowadzenie dyskusji oraz zgłaszanie wniosków.

Wspólne sprawozdanie komisji przedstawił senator Stefan Niesiołowski. Senator poinformował, że projekt uchwały po dwukrotnej dyskusji, ograniczającej się do spraw formalnych, poprawek stylistycznych, został przyjęty przez komisje jednogłośnie. W związku z tym, w imieniu komisji, senator zwrócił się o niewnoszenie poprawek, co umożliwiłoby podjęcie proponowanej uchwały w trzecim czytaniu na bieżącym posiedzeniu Izby.

Jak zaznaczył senator sprawozdawca, dyskusje na posiedzeniu komisji dotyczyły na przykład tego, czy Związek Polaków na Białorusi reprezentuje, czy jest reprezentatywny, czy używać słowa "Polonia" czy słów "Polacy mieszkający na Białorusi". Takich poprawek było więcej, ale tylko tego rodzaju. Zasadniczych zastrzeżeń żaden z senatorów nie wnosił.

Senator S. Niesiołowski przedstawił tekst proponowanej uchwały, a następnie zgłosił wniosek o uzupełnienie porządku obrad posiedzenia o trzecie czytanie tego projektu uchwały.

Ponieważ w trakcie dyskusji nad przedstawionym projektem nie został złożony wniosek przeciwny do wniosku przedstawionego przez komisje w sprawozdaniu, więc, zgodnie z art. 81 ust. 5 Regulaminu Senatu, Izba przystąpiła do trzeciego czytania projektu uchwały, obejmującego jedynie głosowanie.

W wyniku głosowania Izba jednomyślnie, 91 głosami, podjęła uchwałę:

Uchwała

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy budżetowej na rok 2006

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 9. posiedzeniu, 25 stycznia br., i tego samego dnia przekazana do Senatu. Marszałek 26 stycznia, zgodnie z art. 73 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ustawę budżetową do komisji senackich. Komisje senackie po rozpatrzeniu właściwych części budżetowych przekazały swoje opinie Komisji Gospodarki Narodowej, która na ich podstawie przygotowała sprawozdanie w tej sprawie.

Sprawozdawca Komisji Gospodarki Narodowej senator Marek Waszkowiak przedstawił najważniejsze założenia budżetu państwa na rok 2006.

Jak stwierdził, w autopoprawce do projektu ustawy budżetowej na rok 2006 szacuje się, że w br. wzrost gospodarczy będzie wynosił 4,3%, a głównymi czynnikami przyspieszenia tempa wzrostu PKB będą: szybszy wzrost popytu konsumpcyjnego ludności - 3,7% wobec 2,3% w 2005 r.; dalsze przyspieszenie realnego tempa wzrostu funduszu wynagrodzeń - o 3,1%; waloryzacja rent i emerytur według nowych zasad, co pozwala przewidywać realny wzrost funduszu emerytur i rent, który wyniesie około 5,5%; poprawa sytuacji dochodowej w gospodarstwach indywidualnych w rolnictwie w związku z dopłatami bezpośrednimi - 1,8 miliarda euro w latach 2005-2006; szybszy wzrost inwestycji - o 8,7%, wobec 6,2% w 2005 r., któremu sprzyjać będą między innymi wprowadzenie nowych rozwiązań polityki gospodarczej w zakresie budownictwa mieszkaniowego, a także infrastruktury drogowej i kolejowej, napływ transferów unijnych do Polski, a w szczególności znaczne usprawnienie procesu wydatkowania tych funduszy i zwiększenia stopnia ich absorpcji.

Dlatego też ważnym elementem jest nasza współpraca z Unią Europejską. Zgodnie z prognozą przepływów finansowych pomiędzy Unią Europejską a Polską przewiduje się istotny napływ transferów. Wielkość oczekiwanych transferów z budżetu ogólnego Unii Europejskiej w roku 2006 wyniesie 25 miliardów 227 milionów zł. Środki te zostaną przeznaczone na inwestycje infrastrukturalne, poprawę konkurencyjności przedsiębiorstw, rozwój regionalny oraz wiele równie ważnych obszarów. Ze względu na zapowiedzi znacznego usprawnienia procesu wydatkowania tych funduszy oraz wysoki stopień ich alokacji w roku bieżącym można oczekiwać rosnącego wykorzystania funduszy z Unii Europejskiej w następnym roku.

Senator zaznaczył, że z danych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego wynika, iż do końca października 2005 r. w ramach realizacji siedmiu programów operacyjnych oraz inicjatyw wspólnotowych Equal i Interreg IIIA złożono wnioski o dofinansowanie projektów o wartości wsparcia ze środków wspólnotowych przekraczającej 600% alokacji środków wspólnotowych na rok 2004, które zgodnie z zasadą n+2 mogą być wykorzystywane do końca br., i 150% wspomnianych środków na cały okres programowania 2004-2006. Ponadto wartość podpisanych umów, według stanu na koniec października roku 2004, wynosiła 16 miliardów 976 milionów zł, co stanowiło 208,1% alokacji środków wspólnotowych na rok 2004 i 50,8% środków na okres programowania 2004-2006.

W ustawie budżetowej na rok 2006 zaplanowano środki na prefinansowanie i współfinansowanie projektów realizowanych przy wsparciu środków pochodzących z budżetu ogólnego Unii Europejskiej w wysokości 19 miliardów 50 milionów zł, nie wliczając w to części budżetowych poszczególnych dysponentów.

Przyspieszenie wzrostu PKB, w tym głównie popytu krajowego w efekcie importu, w br. znajdzie odzwierciedlenie w pogarszaniu salda obrotów bieżących, prowadząc do pogłębienia deficytu handlowego, chociaż nie będzie to zmiana powodująca jakiekolwiek zagrożenie dla stabilności gospodarczej kraju. Prognoza salda obrotów bieżących na rok 2006 bazuje również na założeniach, że tempo wzrostu gospodarczego w krajach Unii Europejskiej, które są odbiorcami blisko 80% polskiego eksportu, będzie wyższe niż w 2005 r., co stworzy podstawy do dalszego wzrostu eksportu, a udział polskiego eksportu w rynku rosyjskim będzie w dalszym ciągu wzrastał.

Przyspieszenie wzrostu PKB wraz ze spowolnieniem przyrostu liczby osób w wieku produkcyjnym i prozatrudnieniową polityką gospodarczą rządu, w tym skuteczną realizacją Krajowego Planu Działań na rzecz Zatrudnienia, w br. sprzyjać będą spadkowi bezrobocia. Stopa bezrobocia powinna spaść do końca roku 2006 do 16,9%.

Umiarkowany wzrost wynagrodzeń i wciąż relatywnie wysoka stopa bezrobocia, wraz z umiarkowaną dynamiką cen żywności i stabilizacją na rynku ropy naftowej nie będą powodować nadmiernej presji inflacyjnej w br., a średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych obniży się z 2,2% w 2005 r. do 1,5%.

Założenia dotyczące kształtowania się podstawowych wielkości makroekonomicznych w latach 2005-2006, przedstawione w autopoprawce do projektu ustawy budżetowej na 2006 r., ze względu na brak podstaw do zmiany zasadniczo pozostały niezmienione w stosunku do założeń makroekonomicznych, opracowanych przez poprzedni rząd i prezentowanych w uzasadnieniu do ustawy budżetowej na rok 2006. Niewielkie zmiany prognoz niektórych kategorii, na przykład kursu walutowego, w porównaniu z prognozami skierowanymi do poprzedniego parlamentu w uzasadnieniu do ustawy budżetowej na rok 2006. wynikają z napływu nowych danych makroekonomicznych, a także działań nowego rządu, w tym przede wszystkim wspierających ożywienie inwestycyjne.

Dochody budżetu państwa w 2005 r. wyniosły 179 miliardów 801 milionów zł, to jest o 5,1 miliarda zł więcej, niż przewidywano w ustawie budżetowej na 2005 r. Realizacja w 2005 r. wyższych od zakładanych dochodów budżetowych była efektem większych wpływów do budżetu z tytułu podatków VAT, PIT i CIT, a także, jeśli chodzi o grupę dochodów niepodatkowych, wyższych dochodów z dywidend oraz wyższych dochodów jednostek budżetowych.

W 2005 r. niższe od przewidywanych w ustawie budżetowej były dochody budżetu państwa z akcyzy. Było to efektem braku planowanej podwyżki stawki na olej opałowy oraz obniżenie we wrześniu br. stawki akcyzy na benzynę.

Dochody budżetu w br. prognozuje się w wysokości 194 miliardów 989 milionów zł, to jest o 8,7% większe niż w 2005 r. W porównaniu z wersją projektu ustawy budżetowej na rok 2006 z września ubiegłego roku prognozowane dochody budżetu państwa, w wyniku wprowadzenia autopoprawki, zwiększyły się o 3,7 miliarda zł.

Senator M. Waszkowiak podkreślił, że dochody z tytułu podatku od towarów i usług są najistotniejszym źródłem dochodów budżetowych. Stanowią one 43% wszystkich dochodów budżetu państwa oraz 48% dochodów podatkowych. Przewiduje się, że w br. dochody z VAT wyniosą 85,5 miliarda zł. Prognoza ta uwzględnia szacunkowe skutki planowanych zmian systemowych oraz dodatkowe dochody wynikające ze wzrostu efektywnej stawki podatku VAT, zmian strukturalnych w gospodarce oraz poprawy funkcjonowania aparatu skarbowego. Uwzględniono ujemny dla budżetu państwa skutek zwrotu osobom fizycznym części wydatków mieszkaniowych dokonanych po 1 maja 2004 r., różnicę między siedmioprocentową a dwudziestodwuprocentową stawką VAT, opodatkowanie zakupu samolotów wielozadaniowych dla Polskich Sił Zbrojnych.

Dochody z tytułu podatku akcyzowego prognozuje się na poziomie 42,7 miliarda zł. Prognoza dochodów z akcyzy w br. uwzględnia średnioroczny wzrost stawki akcyzy na wyroby tytoniowe o 16%. Dodatkowo uwzględniono implementację dyrektywy Unii Europejskiej 2003/96, dotyczącej opodatkowania produktów energetycznych. W porównaniu z projektem budżetu państwa z września ubiegłego roku dochody z akcyzy są niższe o mniej więcej 0,8%. Wynika to w głównej mierze z braku podwyżek akcyzy na benzynę oraz na olej napędowy w br. Założono wyższą niż poprzednio dynamikę sprzedaży paliw silnikowych i oleju opałowego.

Dochody z PIT w br. prognozowane są w wysokości 26,2 miliarda zł. W prognozie uwzględniono skutek realizacji ulgi związanej z możliwością odliczania części wydatków na Internet, niewielkie zwiększenie, z 35,61% do 35,95% w roku 2006, udziału gmin we wpływach z podatku PIT oraz skutki wygasania ulg zlikwidowanych w latach poprzednich.

Dochody z CIT w br. są planowane w wysokości 20,1 miliarda zł, to jest o 2,8 miliarda zł wyższe niż w 2005 r. Prognoza zakłada polepszenie się sytuacji przedsiębiorstw w stosunku do 2005 r. Obecna prognoza dochodów z CIT w br. pozostała bez zmiana w stosunku do projektu budżetu na rok 2006 przedstawionego we wrześniu 2005 r.

Dochody niepodatkowe w br. planowane są w wysokości 18,4 miliarda zł, to jest o mniej więcej 1,8 miliarda zł większe niż w 2005 r. Wynika to głównie z wyższych dochodów z dywidend, wyższych dochodów jednostek budżetowych oraz z większych wpłat jednostek samorządu terytorialnego.

W porównaniu z projektem budżetu państwa na rok 2006, przedstawionym we wrześniu 2005 r., najważniejszą zmianę stanowią podwyższone dochody z zysku NBP: z 452 milionów zł do 1 miliarda 168 milionów 500 tysięcy zł. Zmiana ta została wprowadzona na podstawie informacji uzyskanej z NBP 2 stycznia br.

Ponadto w ramach dochodów niepodatkowych zwiększono prognozowane dochody jednostek budżetowych oraz prognozowane wpływy z dywidend.

Wydatki budżetu państwa w projekcie ustawy budżetowej na rok 2006 przekazanej do Senatu zostały zaplanowane na poziomie 225 miliardów 535 milionów zł.

Najważniejsze zadania rządu to walka z korupcją, powołanie i uruchomienie urzędu antykorupcyjnego, polityka prorodzinna, wsparcie dla rolnictwa oraz modernizacja infrastruktury lądowej. Dodatkowe środki budżetowe przeznaczono również na takie dziedziny, jak: zdrowie, ochrona dziedzictwa narodowego, programy stypendialne.

Priorytety rządu, zawarte w projekcie budżetu państwa na rok 2006, są następujące.

Absorpcja środków unijnych, prefinansowanie zadań przewidzianych do finansowania ze środków Unii Europejskiej - 2 miliardy 186 milionów zł.

Współfinansowanie programów i projektów ze środków funduszy strukturalnych - kwota 6 miliardów 416 milionów zł, w tym rezerwa w poz. 10 "Wydatki na integrację europejską" - kwota 4 miliardów 528 milionów zł, i rezerwy w poz. 11 "Kontrakty wojewódzkie" - 1 miliard 198 milionów zł.

Zwiększenie znaczenia polityki prospołecznej poprzez: podwyższenie dodatku z tytułu urodzenia dziecka, tak zwane becikowe -130 milionów zł, która w toku prac parlamentarnych została powiększona do 1 miliarda 430 milionów zł; wydłużenie urlopów macierzyńskich o dwa tygodnie, na co przeznaczone są środki w wysokości 127,5 miliona zł; zwiększenie środków na realizację programu wieloletniego "Pomoc państwa w zakresie dożywiania" - kwota 250 milionów zł; dofinansowanie Narodowego Programu Stypendialnego - kwota 101,8 miliona zł.

W celu zmniejszenia kosztów produkcji rolnej 450 milionów zł przeznaczono na dopłaty do paliwa rolniczego. W toku prac parlamentarnych kwotę tę zwiększono o dodatkowe 200 milionów zł.

W trakcie prac nad projektem ustawy budżetowej na rok 2006 wydatki na bezpieczeństwo publiczne i ochronę przeciwpożarową wzrosły o 109,7 miliona zł. Chodzi o zwiększoną liczbę funkcjonariuszy służby kandydackiej w Policji, którzy będą pełnić służbę w oddziałach prewencji Komendy Stołecznej Policji, oraz wypłatę należności dla odchodzących funkcjonariuszy i budowy komend Policji.

Wzrost wynagrodzenia dla prokuratorów okręgowych i apelacyjnych, wzrost zatrudnienia w Służbie Więziennej oraz rozbudowa sieci aresztów i zakładów karnych wiążą się ze wzrostem wydatków o 70 milionów zł.

Ponadto rząd zapewnił środki na przeprowadzenie waloryzacji rent i emerytur pracowniczych oraz rolniczych i mundurowych w roku 2006, zgodnie z ustawą z 16 lipca 2004 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. W projekcie ustawy zostało na ten cel przeznaczonych 6 miliardów zł.

Środki, którymi w latach poprzednich finansowano infrastrukturę drogową, to znaczy 12% planowanej akcyzy od paliw, w projekcie ustawy budżetowej na rok 2006 przeznaczono nie tylko na drogi, ale również na transport kolejowy. W autopoprawce do projektu ustawy budżetowej na rok 2006 zaplanowano kwotę 2 miliardów 145 milionów zł.

W toku prac parlamentarnych zgłoszono wiele poprawek, w wyniku których nakłady finansowe na drogi zostały zwiększone o 361 milionów zł, to jest do kwoty 2 miliardów 506 milionów zł.

Na realizację "Programu wyposażenia Sił Zbrojnych RP w samoloty wielozadaniowe" przeznaczono dodatkowo 450 milionów zł.

W trakcie prac parlamentarnych nad projektem ustawy budżetowej na rok 2006 zmniejszono między innymi: wydatki na obsługę długu publicznego - o 605 milionów zł; wydatki związane z rozliczeniem z budżetem ogólnym Unii Europejskiej z tytułu środków własnych - o 521 milionów zł; wydatki bieżące na administrację publiczną na zakup usług pozostałych - o 98,6 miliona zł; dotacje do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w części przeznaczonej na odpis na koszty funkcjonowania ZUS - o 60 milionów zł.

Senator sprawozdawca poinformował, że, zachowując wymienione priorytety, Komisja Gospodarki Narodowej podjęła próbę poprawienia rozwiązań zaproponowanych przez Sejm, a polegających między innymi na nieuzasadnionych cięciach dotyczących budżetów niektórych urzędów centralnych, w praktyce powodujących paraliż tych urzędów. Nie jest to kwestia wielkości tych kwot. Struktura tych zmian mogła powodować problemy w administracji. W swych rozstrzygnięciach komisja brała również pod uwagę przede wszystkim konstytucyjny wymóg niezwiększania deficytu budżetu państwa, a co się z tym wiąże, konieczność wskazania przez wnioskodawców źródeł sfinansowania zwiększonych wydatków.

Senator M. Waszkowiak poinformował, że Komisja Gospodarki Narodowej spotkała się ze sprawozdawcami poszczególnych komisji: Nauki, Edukacji i Sportu; Spraw Unii Europejskiej; Zdrowia; Obrony Narodowej; Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą; Kultury i Środków Przekazu oraz Spraw Zagranicznych. Komisje te nie proponowały poprawek do ustawy budżetowej.

Niektóre komisje zwróciły jednak uwagę na szczególnie ważne sprawy związane z problematyką budżetową będącą w zakresie ich zainteresowania.

Komisja Obrony Narodowej zwróciła uwagę na zbyt niski poziom środków przeznaczonych na uposażenia żołnierzy, co może stanowić istotne zagrożenie dla realizacji zadań związanych z uzawodowieniem armii. Komisja Nauki, Edukacji i Sportu uznała, że konstruowanie budżetu w obszarze szkolnictwa wyższego nie opiera się na analizie zadań, lecz na dotychczasowej tendencji i tradycji procentowego udziału w budżecie państwa. Powstają w ten sposób poważne problemy, zwłaszcza w części wydatków rzeczowych uczelni.

Senator sprawozdawca przedstawił następnie poprawki, które Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła rekomendować Izbie.

Poprawka pierwsza powodowała wewnętrzne przesunięcie 2 milionów zł w budżecie Naczelnego Sądu Administracyjnego. Poprawkę zaproponowała Komisja Praw Człowieka i Praworządności. Przesunięcie następowało z uposażeń na wydatki bieżące.

Poprawka druga zwiększała o 2 miliony 500 tysięcy zł dotacje dla Państwowego Funduszu Kombatantów kosztem zmniejszenia o tę kwotę wydatków Sądu Najwyższego. Była to również poprawka komisji praw człowieka.

Poprawka trzecia zwiększała o 670 tysięcy zł dotacje dla Państwowego Funduszu Kombatantów kosztem zmniejszenia o tę kwotę wydatków generalnego inspektora danych osobowych, przeznaczonych na zwiększenie stanu etatowego.

Poprawka czwarta rozszerzała zakres rezerwy celowej bez zmiany kwoty przeznaczonej na jej realizację. Zgodnie z poprawką rezerwa miałaby objąć dotacje celowe na zasiłki z pomocy społecznej, środki na realizację zadań w zakresie osiągania standardów w domach pomocy społecznej, a także na realizację zadań wynikających z art. 121 ust. 3a ustawy o pomocy społecznej. Poprawkę tę złożyła Komisja Rodziny i Polityki Społecznej.

Poprawka piąta zwiększała o 7 milionów 900 tysięcy zł wydatki regionalnych zarządów gospodarki wodnej kosztem zmniejszenia o tę kwotę stypendiów i pomocy materialnej dla młodzieży wiejskiej. Poprawka ta zmierzała w odwrotną stronę niż poprawka złożona w czasie prac sejmowych.

Poprawka szósta dokonywała wewnętrznej korekty planu finansowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Poprawka siódma odwracała decyzję Sejmu, zwiększając o 53 miliony zł dochody z podatku od towarów i usług, które zostaną przeznaczone na Kancelarię Prezydenta, Kancelarię Senatu, Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwo Skarbu Państwa i Fundusz Kościelny.

Jak zaznaczył senator sprawozdawca, te poprawki mają odwrócić złą tendencję, która mogłaby doprowadzić do paraliżu tych organów. Szczególnie mocno protestował minister skarbu, któremu brakowało pieniędzy na przygotowanie ekspertyz i rozstrzygnięć poprywatyzacyjnych, kłopotliwych dla Skarbu Państwa.

Poprawka ósma powodowała wewnętrzne przesunięcie 2 milionów 500 tysięcy zł w ramach rezerwy celowej przeznaczonej na finansowanie zadań Krajowego Biura Wyborczego ze środków bieżących na wydatki inwestycyjne.

Poprawka dziewiąta powodowała, iż dodatkowe środki w wypadku wpłaty przez Agencję Własności Rolnej zostaną przeznaczone na dotację podmiotową dla Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa - 200 milionów zł - oraz na rezerwę celową obejmującą wydatki na integrację europejską - 40 milionów zł. Była to zmiana modyfikująca poprawkę senatora Jerzego Chróścikowskiego i komisji rolnictwa, która przeznaczyła te kwoty bezwarunkowo. Komisja gospodarki uznała, że należy wprowadzić tryb warunkowy.

Poprawka dziesiąta zwiększała ogólną rezerwę budżetową o 1 milion zł kosztem zmniejszenia o tę kwotę wydatków bieżących Kancelarii Sejmu. Senator sprawozdawca poinformował, że marszałek Marek Jurek zwrócił się do senatorów z komisji gospodarki o zgłoszenie poprawki polegającej na rezygnacji z kwoty 1 miliona zł i przekazaniu jej na rezerwę, która ma być przeznaczona dla wojewody katowickiego w związku z sobotnią tragedią.

Poprawka jedenasta zwiększała ogólną rezerwę budżetową o 150 tysięcy zł kosztem zmniejszenia o tę kwotę rezerwy ogólnej województwa wielkopolskiego. Wojewoda wielkopolski Tadeusz Dziuba zwrócił się do senatorów wielkopolskich z prośbą, aby ci złożyli taką poprawkę, rezygnując ze 150 tysięcy zł wydatków na terenie województwa wielkopolskiego z przeznaczeniem dla wojewody katowickiego w związku z sobotnią tragedią.

Poprawka dwunasta powodowała zmniejszenie wydatków bieżących Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji o 2 miliony zł i przeznaczenie tej kwoty na zwiększenie wydatków w części dotyczącej Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty. Sejm w ramach swoich prac zmniejszył o 10 milionów zł środki dla Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty. Prezes urzędu zwrócił się z prośbą o przywrócenie 2 milionów zł, ponieważ część inwestycji może przesunąć na 2007 r., ale 2 miliony zł są potrzebne na zrealizowanie umów podpisanych w 2005 r.

Poprawka trzynasta powodowała, że środki przeznaczone na prace przygotowawcze pod budowę drogi Łódź - Sieradz, 10 milionów zł, zostaną wydatkowane na wzmocnienie działalności kontrolnej i prewencyjnej organów nadzoru budowlanego. Poprawkę tę zaproponował komisji minister Polaczek. Zdaniem komisji, jest ona szczególnie ważna w obecnej sytuacji, kiedy potrzebne jest szybkie wzmocnienie nadzoru budowlanego na poziomie powiatowym.

Poprawka czternasta zmniejszała rezerwę celową utworzoną na dofinansowanie budowy obwodnicy Piły o 6 milionów zł i przeznaczała tę kwotę na dofinansowanie drogi Bydgoszcz - Kalisz. Sytuacja bowiem jest taka, że w pierwszym wypadku sprawa nie jest przygotowana dokumentacyjnie, w drugim zaś dokumentacja i projekty są już przygotowane.

Poprawka piętnasta zmniejszała rezerwę celową utworzoną na dofinansowanie budowy obwodnicy Piły o 4 miliony zł i przeznaczała je na dofinansowanie budowy drogi nr 12 Borki Wielkopolskie.

Poprawka szesnasta polegała na utworzeniu rezerwy celowej przeznaczonej na uruchomienie portu lotniczego Olsztyn Szymany w kwocie 5 milionów zł.

Po przedstawieniu sprawozdania senator M. Waszkowiak wniósł o jego przyjęcie i poparcie poprawek zarekomendowanych przez Komisję Gospodarki Narodowej.

Dalsze zmiany w ustawie zaproponowano podczas dyskusji. Poprawki zgłosili senatorowie: Krzysztof Putra, Adam Biela, Lesław Podkański, Janusz Kubiak, Bogdan Lisiecki, Krystyna Bochenek, Władysław Sidorowicz, Jarosław Lasecki, Jarosław Chmielewski, Józef Łyczak, Andrzej Owczarek, Elżbieta Rafalska, Antoni Szymański, Jacek Sauk, Ewa Tomaszewska, Jacek Włosowicz, Jerzy Szmit, M. Waszkowiak, Przemysław Alexandrowicz, Zbigniew Trybuła, Roman Wierzbicki, Jerzy Chróścikowski, Jan Szafraniec, Mieczysław Maziarz, Aleksander Bentkowski, Ryszard Bender, Krzysztof Cugowski, Andrzej Mazurkiewicz, Bogdan Borusewicz.

Wszystkie propozycje zmian w ustawie rozpatrzyła Komisja Gospodarki Narodowej podczas przerwy w obradach. Komisja poparła 27 spośród 46 zgłoszonych ogółem wniosków i poprawek. Mniejszości komisji poparły 5 poprawek.

Poszczególne poprawki poddano pod głosowanie, po czym Izba 65 głosami, przy 18 przeciw i 14 wstrzymujących się, powzięła uchwałę:

Uchwała

Zmiany w składach komisji senackich

Sprawozdawca Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich senator Janusz Gałkowski przedstawił projekt uchwały dotyczący zmian w składach komisji senackich. Przewidywał on powołanie senatora Jarosława Laseckiego do Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Spraw Zagranicznych, a senatora Czesława Ryszki do Komisji Kultury i Środków Przekazu oraz Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą. Senatorowie ci złożyli wnioski, w których wyrazili chęć pracy w komisjach wymienionych w projekcie uchwały.

Przedstawiony projekt poddano pod głosowanie. W jego wyniku Izba jednomyślnie, 75 głosami, podjęła uchwałę:

Uchwała


Diariusz Senatu RP: spis treści, następny fragment