Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment
Z prac komisji senackich
Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Porządek dzienny posiedzenia przewidywał rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.
Senatorowie zapoznali się z opiniami o nowelizacji sejmowej, które przedstawili sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Arkadiusz Czartoryski, sekretarz Państwowej Komisji Wyborczej Kazimierz Czaplicki oraz poseł sprawozdawca Adam Puza. Swoje uwagi przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.
Celem ustawy uchwalonej przez Sejm 29 grudnia 2005 r. było dokonanie dwóch zmian w przepisach samorządowych, dotyczących wyborów przedterminowych. Po pierwsze - ustawa wydłuża z 6 do 12 miesięcy termin, w którym nie przeprowadza się wyborów przedterminowych, przy czym zmiana ta dotyczy wyborów przedterminowych przeprowadzanych zarówno w celu wyłonienia organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, jak i wyborów organu wykonawczego gminy przeprowadzanych w związku z wygaśnięciem mandatu wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Po drugie - ustawa wydłuża z 60 do 90 dni termin do zarządzenia i przeprowadzenia wyborów w razie konieczności przeprowadzenia wyborów przed upływem kadencji organu jednostki samorządu terytorialnego.
Przepis przejściowy przewiduje stosowanie nowej regulacji również do wyborów przedterminowych przeprowadzanych ze względu na przyczyny, które wystąpiły przed dniem wejścia w życie tej nowelizacji, jeżeli przed tym dniem ich nie zarządzono.
W toku prac parlamentarnych zmieniono przepis o wejściu w życie ustawy uwzględniając 14-dniowe vacatio legis oraz przewidując stosowanie tej ustawy od następnej kadencji organów jednostek samorządu terytorialnego.
W dyskusji senator Mariusz Witczak zwrócił uwagę na pośpiech, w jakim uchwalono rozpatrywaną nowelizację. Jego zdaniem, przyjęte przez Sejm zapisy zmierzają do ograniczenia demokracji. Senator M. Witczak złożył wniosek o odrzucenie ustawy. W toku dyskusji senator zaproponował wprowadzenie dwóch poprawek, które byłyby głosowane w wypadku nieprzyjęcia przez komisję wniosku o odrzucenie ustawy.
Wniosek poparł senator Andrzej Owczarek, który wyraził pogląd, że ustawa jest krzywdząca dla samorządu. Za odrzuceniem ustawy opowiedział się także senator Ryszard Ciecierski.
Senator Przemysław Alexandrowicz zgłosił poprawkę zmierzającą do tego, by rozpatrywana nowelizacja sejmowa weszła w życie z dniem jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Jak uzasadniał, w wypadku nowelizacji ustawy samorządowej nie wydaje się, aby była ona "czymś nieznanym" i by potrzebne było vacatio legis. W dyskusji wniosek senatora P. Alexandrowicza poparli m.in. senatorowie Jerzy Szmit, Czesław Żelichowski i Stanisław Jarosz.
Przewodnicząca Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej senator Elżbieta Rafalska interesowała się zmianą terminu oraz poprosiła o informacje dotyczące liczby gmin, w których przeprowadzone zostały przedterminowe wybory i jakie to pociągało za sobą koszty.
W kolejnych głosowaniach Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej opowiedziała się za wprowadzeniem do tekstu ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw jednej poprawki, autorstwa senatora P. Alexandrowicza, zakładającej, że proponowana nowelizacja wchodzi w życie w momencie ogłoszenia. Ustalono, że sprawozdanie w imieniu komisji złoży senator P. Alexandrowicz.
Do stanowiska komisji zgłoszono wniosek mniejszości, dotyczący odrzucenia rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na jego sprawozdawcę wybrano senatora M. Witczaka.
W dniach 3 i 4 stycznia br. odbyło się posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, podczas którego rozpatrywano projekt ustawy budżetowej na rok 2006 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji:
- Kancelaria Prezesa Rady Ministrów (część 16);
- Administracja Publiczna (część 17);
- Rozwój Regionalny (część 34);
- Urząd Zamówień Publicznych (część 49);
- Urząd Służby Cywilnej (część 51);
- Rządowe Centrum Legislacji (część 75);
- Regionalne Izby Obrachunkowe (część 80);
- Subwencje Ogólne dla Jednostek Samorządu Terytorialnego (część 82);
- Rezerwy celowe (część 83);
- Budżety wojewodów (część 85);
- Samorządowe Kolegia Odwoławcze (część 86);
- Zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze w 2006 r. (zał. nr 4);
- Plan finansowy Państwowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym (zał. nr 5);
- Wykaz inwestycji wieloletnich w 2006 r. (zał. nr 6);
- Środki bezzwrotne pochodzące z programów pomocy przedakcesyjnej Unii Europejskiej (zał. nr 7);
- Dotacje celowe na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego (zał. nr 8);
- Wykaz jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe w 2006 r. (zał. nr 9);
- Zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych w 2006 r. (zał. nr 11);
- Limity zatrudnienia dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń zatrudnionych w urzędach organów władzy państwowej, kontroli, ochrony prawa, sądach i trybunałach oraz w placówkach zagranicznych w roku 2006. (zał. nr 12);
- Wykaz programów wieloletnich w 2006 r. (zał. nr 13);
- Prefinansowanie zadań przewidzianych do finansowania ze środków Unii Europejskiej (zał. nr 15);
- Limity kwot zobowiązań oraz wydatków w roku 2006 i kolejnych latach obowiązywania NPR 2004 - 2006 w tys. zł (zał. nr 16).
Informację na temat dotacji celowych na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz zatrudnienia i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych w roku 2006 przedstawił dyrektor Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej w Ministerstwie Finansów Dariusz Atłas.
Do przedstawionych informacji ustosunkował się senator Andrzej Jaroch, który z ramienia komisji zajmował się tą częścią ustawy budżetowej. Senator zwrócił m.in. uwagę na niedostatki w dotacjach dla powiatów.
Następnie zastępca dyrektora Departamentu Pomocy i Integracji Społecznej w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Krzysztof Mikulski przedstawił informację dotyczącą pomocy społecznej i świadczeń rodzinnych.
Dotacje celowe w części dotyczącej służby zdrowia omówiła wiceminister zdrowia Wacława Wojtala. W swoim wystąpieniu zasygnalizowała problem składek na ubezpieczenie zdrowotne dla osób nieubezpieczonych z innego tytułu i osób bezrobotnych.
W dyskusji senator Janusz Kubiak interesował się dotacjami na staże lekarzy i pielęgniarek. Kwestię środków na składki dla bezrobotnych, a także liczby osób nieobjętych ubezpieczeniem poruszyła senator Elżbieta Rafalska. Senator Jerzy Chróścikowski skierował pytanie dotyczące ubezpieczenia rolniczego.
Następnie przystąpiono do omawiania części budżetu dotyczącej Planu Finansowego Państwowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym. Projekt budżetu na rok 2006 w tej części przedstawił dyrektor generalny Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii Tadeusz Kościuk.
Z ramienia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej tą częścią budżetu zajmował się senator Jerzy Szmit, który ustosunkowując się do przedstawionych danych, przekazał postulaty środowisk samorządowych w kwestii nowego prawa geodezyjnego. O zadania powiatowe w zakresie geodezji pytał senator J. Chróścikowski. Senator J. Kubiak interesował się środkami redystrybucyjnymi. Problem zatrudnienia i wynagrodzeń poruszyła senator E. Rafalska.
Odpowiadając na pytania senatorów, dyrektor T. Kościuk zasygnalizował m.in. problemy związane z ustawą katastralną oraz ewidencją gruntów i budynków, gdzie należałoby udzielić pomocy powiatom. Dyrektor D. Atłas przedstawił podział zatrudnienia i wynagrodzeń na poszczególne grupy pracownicze.
Na swym posiedzeniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej analizowała również projekt ustawy budżetowej na rok 2006 w części dotyczącej budżetu wojewodów.
Dyrektor D. Atłas omówił budżety wojewodów w częściach 700, 710, 750, 801 i 900 oraz przedstawił informacje dotyczące zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych w zakresie części 85.
Do budżetów wojewodów odniosła się senator E. Rafalska, sygnalizując ogólny znaczny wzrost wydatków w tej części, a jednocześnie brak wystarczających środków na gospodarkę mieszkaniową oraz niedofinansowanie zadań z zakresu nadzoru budowlanego. Senator E. Rafalska poruszyła także kwestię odszkodowań za grunty przejęte pod drogi publiczne. Ponadto zwróciła uwagę na niedofinansowanie w dziale 750, dotyczącym administracji publicznej, a także poruszyła kwestię kartotecznej ewidencji ludności i wydawania dowodów osobistych. Senator zwróciła uwagę na zmniejszenie środków finansowych w dziale 900 - gospodarka komunalna i ochrona środowiska, mimo obszernego wykazu zadań.
Senator Ryszard Ciecierski skierował pytanie do przedstawicieli rządu o likwidację zakładów obsługi w urzędach państwowych, o wynagrodzenia urzędników oraz o skutki dla budżetu nowych mianowań i nowych etatów. Uwagi do działu 700 zgłosił senator J. Szmit. Senator J. Chróścikowski pytał o zmniejszenie środków na ochronę środowiska.
Do części 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska odniósł się senator J. Szmit, który zadał pytanie dotyczące wydatków na ochronę różnorodności biologicznej i krajobrazu oraz finansowania planów ochrony parków krajobrazowych.
Po krótkiej dyskusji przewodnicząca przystąpiła do omawiania kolejnej części budżetu, dotyczącej Samorządowych Kolegiów Odwoławczych. Tę część ustawy budżetowej przedstawił dyrektor D. Atłas.
Senator Przemysław Alexandrowicz przedstawił opinię Biura Studiów i Analiz Kancelarii Sejmu na temat liczby osób zatrudnionych w kolegiach i zbyt dużej liczby oddziałów. Kwestię zatrudnienia poruszył także senator J. Chróścikowski. Do liczby samorządowych kolegiów odwoławczych odnieśli się senatorowie Ryszard Ciecierski i J. Kubiak.
Następnie przystąpiono do omawiania części 82 budżetu, dotyczącej subwencji ogólnych dla jednostek samorządu terytorialnego. Projekt budżetu w tej części omówiła dyrektor Departamentu Finansów Samorządu Terytorialnego w Ministerstwie Finansów Zdzisława Wasążnik, która przedstawiła wszystkie rodzaje subwencji dla gmin, powiatów i województw samorządowych.
Pytania do tej części budżetu zadał senator J. Chróścikowski, wyrażając jednocześnie opinię, że omawiany budżet jest korzystny dla samorządów. Senator R. Ciecierski zwrócił uwagę na zaniżanie subwencji oświatowej oraz poruszył kwestię standardów edukacyjnych i wymogów jakościowych w oświacie. O porównanie kwoty uzupełniającej subwencji i kwoty podstawowej pytał senator J. Kubiak. Senator J. Szmit interesował się programem wsparcia dla województw wschodnich oraz finansowaniem budowy i modernizacji lotnisk regionalnych. O środki na awans zawodowy nauczycieli pytała senator E. Rafalska.
Podczas posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywano także projekt budżetu w części dotyczącej rezerw celowych (część 83). Dyrektor D. Atłas przedstawił kolejno rodzaje rezerw celowych. Senator M. Witczak zwrócił uwagę, że rezerwy celowe są środkami fakultatywnymi i skierował pytania do przedstawicieli resortu finansów. Senator E. Rafalska interesowała się środkami z rezerw celowych przeznaczonymi na służbę więzienną i utrzymanie inspektoratów weterynarii oraz finansowaniem wypoczynku letniego dzieci i młodzieży.
Następnie omawiano część projektu budżetu dotyczącą wykazu jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe. Tę część projektu ustawy budżetowej na rok 2006 omówił dyrektor D. Atłas. Uwagi ogólne na ten temat przedstawił senator J. Kubiak.
Podczas posiedzenia omawiano także projekt ustawy budżetowej w części dotyczącej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Tę część budżetu na rok 2006 przedstawił sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Zbigniew Derdziuk. W swoim wystąpieniu zwrócił on uwagę na zmniejszenie kwoty przeznaczonej na wydatki zawarte w autopoprawce rządu oraz na kolejne uszczuplenie budżetu kancelarii, dokonane przez sejmową Komisję Finansów Publicznych. W opinii Z. Derdziuka, tak znaczne zmniejszenie środków budżetowych nie pozwoli na prawidłowe funkcjonowanie kancelarii.
Z ramienia komisji tę część budżetu przedstawił senator Sławomir Sadowski, który zasygnalizował problem zbyt małych środków przeznaczonych na Radę do spraw Uchodźców oraz skierował pytanie dotyczące środków na rzecz osób fizycznych, wskazując na zbyt małe środki na promocję dokształcania.
O informację dotyczącą Krajowej Szkoły Administracji Publicznej zwrócił się senator J. Kubiak.
Kolejnym omawianym punktem projektu ustawy budżetowej na rok 2006 był projekt budżetu Rządowego Centrum Legislacji. Projekt przedstawiła prezes centrum Jolanta Rusiniak. Senator J. Kubiak zwrócił uwagę na wydatki dotyczące zakupu komputerów i oprogramowania.
Ponadto omawiano część projektu budżetu dotyczącą Urzędu Zamówień Publicznych. Projekt omówiła dyrektor generalna urzędu Elżbieta Gnatowska. Senator Stanisław Karczewski, który analizował tę część budżetu, poruszył m.in. kwestię sprawowanych przez urząd kontroli oraz nowelizacji ustawy o zamówieniach publicznych. Swoje wątpliwości przedstawił senator J. Szmit. Senator R. Ciecierski skierował pytania dotyczące postępowań kontrolnych i kar nakładanych w roku ubiegłym. Senator A. Jaroch zwrócił uwagę na odczucia społeczne dotyczące afer związanych z zamówieniami publicznymi.
Kolejną częścią projektu ustawy budżetowej na rok 2006 rozpatrywaną przez Komisję Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej był budżet Urzędu Służby Cywilnej. Tę część omówił szef Służby Cywilnej Jan Pastwa, który przedstawił także przekazany członkom komisji materiał dodatkowy "Służba Cywilna w projekcie ustawy budżetowej na 2006 rok".
Do przedstawionego budżetu odniósł się senator R. Ciecierski. Senator A. Jaroch interesował się finansowaniem szkoleń.
Następnie przystąpiono do kontynuacji wstępnego rozpatrywania projektu ustawy budżetowej na rok 2006, rozpoczynając od projektu budżetu w części 17 - Administracja publiczna.
Budżet w tej części omówił wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Grzegorz Bliźniuk. Przedstawił budżet Regionalnych Izb Obrachunkowych oraz budżet dotyczący zatrudnienia i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych.
Senator A. Jaroch skierował pytanie dotyczące Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców oraz planu informatyzacji państwa. Senator Czesław Żelichowski zwrócił uwagę na zmniejszenie środków po stronie dochodowej w tej części budżetu.
Szczegółowych informacji na temat zmniejszenia środków w autopoprawce rządu do budżetu Regionalnych Izb Obrachunkowych udzielił dyrektor Departamentu Finansów w MSWiA Władysław Budzeń.
Senator E. Rafalska spytała o analizę porównawczą wydatków urzędów wojewódzkich. Przedstawiciele Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, odpowiadając na to pytanie, zobowiązali się do przekazania pisemnej informacji na temat monitorowania i analizy budżetów wojewodów.
Kolejny punkt porządku posiedzenia dotyczył Wykazu programów wieloletnich w 2005 roku. Dyrektor W. Budzeń przedstawił dwa programy wieloletnie podlegające nadzorowi spraw wewnętrznych w części 17 - administracja publiczna. Senator E. Rafalska skierowała pytanie dotyczące wymiany paszportów.
Kolejnym rozpatrywanym punktem był budżet ujęty w załączniku nr 9 - Wykaz jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe w 2005 roku oraz w załączniku 11 - Zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych w 2005 r. Informację na ten temat przedstawił dyrektor W. Budzeń.
Senatora M. Witczaka interesowały kwestie redukcji etatów i zmian w strukturze Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w związku z programem taniego państwa.
Wiceminister G. Bliźniuk, udzielając wyjaśnień, zwrócił uwagę na optymalizację zadań poprzez zmniejszenie wydatków i zwiększenie efektywności pracy.
Senator E. Rafalska interesowała się gospodarstwami pomocniczymi i zakładami budżetowymi. Pytanie o plany dotyczące wydatków bieżących w MSWiA zadał senator M. Witczak.
Kolejna część posiedzenia poświęcona była wstępnemu rozpatrzeniu projektu ustawy budżetowej w części 17 - Rozwój regionalny. Informacje na ten temat przedstawił wiceminister rozwoju regionalnego Tomasz Nowakowski. Przedstawił także projekt budżetu zawarty w załączniku nr 16 - Limity kwot zobowiązań oraz wydatków w roku 2005 i kolejnych latach obowiązywania NPR 2004-2006. Uwagi do omawianego budżetu przedstawił senator Jarosław Gowin, który pytał m.in. o kontrakty wojewódzkie.
Stanem prac nad strategią kraju oraz Narodowym Planem Rozwoju interesował się senator J. Szmit. Senator A. Jaroch pytał o środki na zwiększenie kontraktów wojewódzkich.
Następnie przystąpiono do omawiania części dotyczących załącznika nr 7 - Środki bezzwrotne pochodzące z programów pomocy przedakcesyjnej Unii Europejskiej oraz załącznika nr 15 - Prefinansowanie zadań przewidzianych do finansowania ze środków Unii Europejskiej. Obie części projektu budżetu przedstawił wiceminister T. Nowakowski.
Senator J. Kubiak interesował się programem SAPARD. Senator M. Witczak wyraził zaniepokojenie z powodu niepełnego wykorzystania środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego. Senator J. Szmit pytał o plany konsolidacji wszystkich środków we wszystkich programach.
Na zakończenie posiedzenia przewodnicząca Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej senator E. Rafalska poinformowała o planowanych posiedzeniach komisji w najbliższym czasie oraz planie dalszych prac nad budżetem na rok 2006. Senator zwróciła się do członków komisji z prośbą o zgłaszanie propozycji tematów do rozpatrywania przez komisję w najbliższym czasie.
Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich. Komisja przygotowała projekt uchwały Senatu w sprawie zmian w składach komisji senackich. Po zapoznaniu się z wnioskami senatorów komisja postanowiła zaproponować Senatowi odwołanie, na podstawie art. 13 ust. 2 Regulaminu Senatu, senatora Jana Szafrańca z Komisji Rodziny i Polityki Społecznej oraz wicemarszałka Marka Ziółkowskiego ze składu Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.
Ustalono, że wniosek w tej sprawie przedstawi podczas posiedzenia plenarnego senator Tadeusz Lewandowski.
Ponadto Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich przyjęła harmonogram prac nad ustawą budżetową na rok 2006 w częściach właściwych swojemu zakresowi merytorycznemu i postanowiła przygotować nowelizację Regulaminu Senatu.
Podczas posiedzenia senator Mieczysław Augustyn złożył rezygnację z funkcji zastępcy przewodniczącego komisji, w związku z wyborem go na zastępcę przewodniczącego Komisja Rodziny i Polityki Społecznej. W wyniku dyskusji na to stanowisko zgłoszono kandydaturę senatora Piotra Zientarskiego. W głosowaniu tajnym przeprowadzonym przez senatorów: Janusza Kubiaka, Andrzeja Łuczyckiego i Zbigniewa Romaszewskiego uzyskał on poparcie i został wybrany na zastępcę przewodniczącego Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.
Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE.
Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy
Resort wiodący: Ministerstwo Zdrowia.
Referent: senator Margareta Budner.
Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Anna Gręziak.
Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia i postanowiła nie wnosić uwag.
Resort wiodący: Ministerstwo Zdrowia.
Referent: senator Paweł Michalak.
Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu A. Gręziak.
Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt dyrektywy i postanowiła nie wnosić uwag.
Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Referent: senator Mirosława Nykiel.
Przedstawiciel rządu: zastępca dyrektora Departamentu Współpracy Międzynarodowej Piotr Mierecki.
Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt decyzji Rady i postanowiła nie wnosić uwag.
Resort wiodący: Ministerstwo Transportu i Budownictwa.
Referent: senator Przemysław Berent.
Przedstawiciel rządu: prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Krzysztof Kapis.
Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia Rady i postanowiła nie wnosić uwag.
Resort wiodący: Główny Urząd Statystyczny.
Referent: senator Edmund Wittbrodt.
Przedstawiciel rządu: wiceprezes GUS Halina Dmochowska.
Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady i postanowiła nie wnosić uwag.
Rozpatrzenie w trybie art. 8 ustawy
Resort wiodący: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Referent: senator Mieczysław Szyszka.
Przedstawiciel rządu: sekretarz stanu Stanisława Okularczyk.
Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła stanowisko rządu i postanowiła nie wnosić uwag.
wnioski:
* * *
Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Rodziny i Polityki Społecznej rozważali podjęcie inicjatywy ustawodawczej, dotyczącej zmiany ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Projekt ewentualnej nowelizacji zgłosił i przedstawił jego główne założenia senator Stanisław Kogut. W obecnie obowiązującym stanie prawnym do zadań samorządu województwa należy dofinansowanie kosztów tworzenia i działania zakładów aktywności zawodowej, a do zadań samorządu powiatu warsztatów terapii zajęciowej. Koszty utworzenia i działalności tych form rehabilitacji osób niepełnosprawnych finansowane są m.in. ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Przedstawiony projekt nowelizacji przewiduje, że fundusz finansowałby wszystkie koszty związane z utworzeniem i działalnością tych form rehabilitacji. Takie rozwiązanie, zdaniem wnioskodawcy, ma skutecznie wpływać na dostęp do nich wszystkich osób niepełnosprawnych spełniających odpowiednie kryteria, w tym również przez mieszkańców domów pomocy społecznej.
Obecny na posiedzeniu pełnomocnik rządu do spraw osób niepełnosprawnych Paweł Wypych negatywnie ocenił przedłożony komisji projekt ustawy. Stwierdził, że postulat zwolnienia samorządu z odpowiedzialności za finansowanie warsztatów terapii zajęciowej w świetle zadań samorządu w zakresie polityki zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu nie może liczyć na poparcie rządu. Zwolnienie samorządu powiatowego z finansowania warsztatów terapii zajęciowej, które są formą wspierania osób niepełnosprawnych na rynku pracy, byłoby nieuzasadnionym zwolnieniem samorządu z jednego z ważnych jego zadań wobec osób niepełnosprawnych.
Pełnomocnik rządu podkreślił, że dotychczasowa formuła funkcjonowania ustawy się wyczerpała. Niektóre formy wspierania osób niepełnosprawnych wpływają niekorzystnie na ich sytuację społeczna i zawodową, co wymaga istotnych zmian.
Podobne stanowisko przedstawił prezes Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych Roman Sroczyński. Jego zdaniem, działanie funduszu i różnych form wspierania osób niepełnosprawnych wymaga poważnych zmian zarówno organizacyjnych, jak i ustawodawczych. Opinie wyrażane przez środowiska osób niepełnosprawnych, organizacje pozarządowe, pracodawców czy związki zawodowe wskazują także na konieczność wprowadzenia istotnych zmian.
Rząd, podkreślił wiceminister P. Wypych, dostrzega potrzebę nowelizacji ustawy w węższym, ale niezbędnym zakresie w połowie br. oraz przygotowania zupełnie nowej ustawy, która miałaby charakter "nowego prawa na rzecz osób niepełnosprawnych" i weszłaby w życie w 2007 r.
Wiceminister przedstawił harmonogram prac nad przygotowaniem nowej ustawy. Plan przewiduje szerokie konsultacje społeczne ze wszystkimi partnerami społecznymi do końca czerwca br. Wstępny projekt ustawy z uwzględnieniem nowych wytycznych Unii Europejskiej w zakresie pomocy publicznej dla osób niepełnosprawnych byłby gotowy w trzecim kwartale br. Następnie, w czwartym kwartale br., zostałby przygotowany i przesłany do parlamentu ostateczny projekt ustawy. Uchwalenie ustawy przez parlament mogłoby nastąpić na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2007 r.
Senator S. Kogut stwierdził, że niedopuszczalne jest, aby redukowano w planach budżetu państwa na br. o połowę wydatki na rehabilitacje społeczną i zawodową w porównaniu z rokiem 2005.
Podkreślił również, że samorząd powiatowy powinien przejąć odpowiedzialność za działalność zakładów aktywności zawodowej. Zwrócił także uwagę na to, iż nie powstają, choć ustawa to przewiduje, specjalistyczne ośrodki szkoleniowo-rehabilitacyjne.
Senator Mieczysław Augustyn podkreślił potrzebę zaproszenia przez biuro pełnomocnika członków Komisji Rodziny i Polityki Społecznej na spotkania związane z przygotowaniem nowelizacji ustawy o rehabilitacji społecznej i zawodowej. Dodał, że poza przygotowaniem całościowej nowelizacji, potrzebna jest mała nowelizacja, która umożliwi osobom o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, a zarazem długotrwale bezrobotnym w rozumieniu przepisów ustawy o zatrudnieniu, uczestnictwo w Zakładach Aktywizacji Zawodowej. Senator przedstawił projekt takiej zmiany.
Zdaniem senator Ewy Tomaszewskiej, należy uruchomić stałe programy wspierające szkolenie i pracę osób niepełnosprawnych w Internecie, nakierowane na rozwijanie zdolności zawodowych wymaganych na otwartym rynku pracy, dla których niepełnosprawność nie jest przeszkodą w osiąganiu wydajności i jakości pracy (program "Telepraca"). Senator zgłosiła także wniosek o przywrócenie w ustawie o rehabilitacji (w ramach dużej nowelizacji planowanej przez rząd) zapisu określającego relacje między środkami wydawanymi na rehabilitację zawodową a rehabilitację socjalną zgodnie z art. 47 ust. 2 ustawy. Oznaczałoby to przeznaczenie ze środków PFRON co najmniej 65% jego przychodów na dany rok na zatrudnianie i rehabilitację zawodową osób niepełnosprawnych.
Przewodniczący Komisji Rodziny i Polityki Społecznej senator Antoni Szymański zwrócił uwagę na konieczność przyspieszenia prac nad nowelizacją ustawy. Okres (1 rok) przygotowania nowej ustawy o rehabilitacji społecznej i zawodowej, wynikający z harmonogramu prac, który przedstawił wiceminister P. Wypych, jest zbyt długi. Zaproponowany czas powinien być skrócony, w taki sposób aby projekt ustawy powstał w czasie nie przekraczającym 6 miesięcy a uchwalenie ustawy było możliwe jeszcze w br.
Pełnomocnik rządu ds. osób niepełnosprawnych P. Wypych poinformował, iż w biurze pełnomocnika trwają prace nad małą, ale niezbędną nowelizacją ustawy o rehabilitacji, tak aby została uchwalona przez parlament w czerwcu br. Wiceminister zgodził się z opinią, iż propozycje zmian przedstawione przez senatora M. Augustyna powinny być włączone do tej nowelizacji.
Komisja postanowiła zwrócić się do ministra pracy i polityki społecznej oraz pełnomocnika rządu ds. osób niepełnosprawnych z prośbą o:
Na zakończenie posiedzenia Komisji Rodziny i Polityki Społecznej senator E. Tomaszewska zwróciła uwagę na potrzebę przedyskutowania problemów związanych z funkcjonowaniem rzecznika praw dziecka. W opinii senator, pewne uregulowania prawne nie pozwalają rzecznikowi efektywnie i skutecznie podejmować pewnych działań. Jak stwierdziła, problemy te powinny stać się przedmiotem dyskusji komisji na jednym z najbliższych posiedzeń, także z udziałem rzecznika praw dziecka, który przedstawiłby informację o sposobie działania i efektach pracy tego urzędu.
Ponadto przewodniczący senator A. Szymański poinformował o najbliższym posiedzeniu komisji, które będzie poświęcone ustawie budżetowej na rok 2006.
* * *
Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych oraz Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą przygotowano projekt uchwały w sprawie sytuacji Polaków na Białorusi.
W projekcie stwierdzono m.in., że sytuacja Polaków na Białorusi powoduje zaniepokojenie i troskę Senatu, dążącego do respektowania i poszanowania praw polskiej mniejszości na Białorusi. Podkreślono, że Izba "udziela poparcia wszystkim działaniom rządu, a także niezależnym inicjatywom społecznym, zmierzającym do tego, aby Białoruś stała się państwem demokratycznym". "Władze polskie powinny przygotować plan długofalowych działań mających na celu wypracowanie dodatkowych i szerszych niż dotychczasowe form współpracy ze środowiskami polonijnymi na Białorusi" - napisano w projekcie zaakceptowanym przez połączone komisje.
W projekcie zawarto stwierdzenie, że będzie prowadził "zdecydowane i konsekwentne działania na arenie międzynarodowej mające na celu uwrażliwienie instytucji euroatlantyckich i opinii publicznej na sytuację mniejszości polskiej na Białorusi w kontekście stałego ograniczania swobód obywatelskich w tym państwie". "W oparciu o konieczność przestrzegania praw człowieka powstała niepodległa, demokratyczna Polska, ponadto sami w okresie komunistycznej niewoli korzystaliśmy z pomocy demokratycznych krajów zachodu i jesteśmy zobowiązani do pomocy tym, którzy dziś pomocy oczekują i potrzebują" - napisano w projekcie uchwały.
Ustalono, że w dalszych pracach nad projektem w sprawie sytuacji Polaków na Białorusi połączone komisje będzie reprezentować senator Stefan Niesiołowski.
Odbyło się posiedzenie Komisji Praw Człowieka i Praworządności poświęcone wstępnemu rozpatrzeniu projektu ustawy budżetowej na rok 2006 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji.
Podczas zamkniętej części posiedzenia senatorowie zapoznali się z projektami budżetu Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu.
W drugiej części posiedzenia Komisji Praw Człowieka i Praworządności przystąpiono do wstępnego rozpatrzenia projektu ustawy budżetowej na rok 2006 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji:
W dyskusji w sprawie projektu ustawy budżetowej w cz. 42 - Sprawy wewnętrzne, a także Planu finansowego Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego, Planu finansowego Funduszu Wsparcia Policji udział wzięli: wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Władysław Stasiak, senator Zbigniew Romaszewski, dyrektor Departamentu Finansów w MSWiA Władysław Budzeń, senator Aleksander Bentkowski, zastępca komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej Leszek Suski, dyrektor Biura Finansowego Komendy Głównej Straży Pożarnej Jolanta Glińska oraz prezes Urzędu do spraw Repatriacji i Cudzoziemców Piotr Stachańczyk.
Wiceminister W. Stasiak zreferował planowane dochody i wydatki resortu, zwrócił uwagę na najistotniejsze, m.in. bezpieczeństwo i ochronę przeciwpożarową zasiloną środkami wygospodarowanymi dzięki autopoprawce rządu (110 mln zł). Dodatkowo wprowadzono możliwość dofinansowania remontów komend miejskich i gminnych policji. Ponadto w pracach sejmowych wygospodarowano 5583 tys. zł dodatkowych środków na Ochotnicze Straże Pożarne.
Koreferent tej części budżetowej senator Z. Romaszewski krytycznie odniósł się do anachronicznego systemu płac stosowanego w służbach mundurowych, gdzie poza systemem mnożnikowym funkcjonują różnorakie dodatki: wczasowe, remontowe, mundurowe itp. Postulatem na przyszłość jest, zdaniem senatora, wypracowanie, wspólnie z ministerstwem obrony narodowej, spójnego systemu płac dla służb mundurowych.
Senatorowie nie zgłosili uwag do rozpatrywanej części budżetowej.
W dyskusji w sprawie projektu ustawy budżetowej w cz. 43 - Wyznania Religijne oraz Mniejszości Narodowe i Etniczne udział wzięli: dyrektor W. Budzyń, wiceminister W. Stasiak, senator Kosma Złotowski oraz dyrektor Departamentu Wyznań Religijnych oraz Mniejszości Narodowych i Etnicznych w MSWiA Andrzej Czohara.
Planowane wydatki, z uwzględnieniem podziału na fundusz kościelny i ochronę dziedzictwa narodowego, omówił dyrektor W. Budzeń.
Koreferent tej części budżetowej senator K. Złotowski poprosił o wyjaśnienie sensu utrzymywania funduszu kościelnego, zapytał także o ewentualne podjęcie działań zmierzających do realizacji zadań funduszu, ale opartych na innych zasadach.
Senatorowie nie zgłosili uwag do rozpatrywanej części budżetowej.
W dyskusji w sprawie projektu ustawy budżetowej w cz. 54 - Urząd do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych oraz Planu finansowego Państwowego Funduszu Kombatantów udział wzięli: kierownik urzędu Jan Turski oraz senatorowie K. Złotowski i Z. Romaszewski.
Planowane wydatki, a także zadania urzędu omówił kierownik Urzędu do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych J. Turski, który wskazał na szczególnie trudną sytuację urzędu nie mogącego realizować jednego z istotnych swych zadań statutowych - niesienia pomocy socjalnej. W wielu wypadkach uprawnieni otrzymują zapomogi w wysokości 60-80 zł.
Senatorowie uznali za niezbędne wygospodarowanie oszczędności w innych rozpatrywanych częściach budżetu i zwiększenie środków na pomoc dla kombatantów i osób represjonowanych.
Senator Z. Romaszewski wyraził opinię o potrzebie rozdzielenia ustawy o kombatantach i osobach represjonowanych na dwie, gdzie jedna określałaby uprawnienia dla weteranów wojennych, a druga regulacje dla osób represjonowanych.
* * *
Odbyło się posiedzenie Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą, podczas którego senatorowie zapoznali się z informacją Biura Polonijnego Kancelarii Senatu na temat procedur przyznawania środków finansowych na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą.
Szczegółowej informacji na ten temat udzielił dyrektor biura Artur Kozłowski.
Podczas posiedzenia Komisji Praw Człowieka i Praworządności rozpatrywano wstępnie projekt ustawy budżetowej na rok 2006 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji:
Otwierając obrady, przewodniczący komisji senator Zbigniew Romaszewski stwierdził, że komisja wstępnie rozpatruje projekt ustawy budżetowej, aby mieć możliwość dokładnej analizy planów dochodów i wydatków. Na rzetelne rozpatrzenie w komisji budżetów poszczególnych jednostek, po uchwaleniu ustawy budżetowej przez Sejm, nie ma czasu, gdyż stanowisko Senatu musi być uchwalone w ciągu 20 dni.
Projekt budżetu Krajowej Rady Sądownictwa omówiła dyrektor Biura Finansowego w Kancelarii Prezydenta RP Ewa Wiśniewska, która wskazała m.in., że budżet na rok 2006 - w związku z zakończeniem inwestycji - jest niższy niż budżet roku 2005.
Senator Krzysztof Piesiewicz, który był koreferentem tej części, stwierdził, że zaplanowane środki wystarczają na wykonanie zadań statutowych i nie zgłosił uwag do rozpatrywanej części budżetu.
Projekt budżetu w cz. 15 - Sądy Powszechne i w cz. 37 - Sprawiedliwość omówił wiceminister sprawiedliwości Andrzej Grzelak, a koreferentem był senator Aleksander Bentkowski.
Wiceminister A. Grzelak zwrócił uwagę, że w projekcie budżetu nie przewidziano środków na reformę wymiaru sprawiedliwości, dopiero w autopoprawce rządu dodano na ten cel 70 mln zł, co spowodowało zwiększenie środków przeznaczonych na wydatki w części 15 o ponad 8%, a w części 37 o ponad 9%. Reforma wymiaru sprawiedliwości ma na celu przyspieszenie orzekania. Temu mają służyć dodatkowe nakłady na wymiar sprawiedliwości, a także zmiany regulacji prawnych. Wiceminister sprawiedliwości zapowiedział m.in. wniesienie projektów nowelizacji kodeksu postępowania cywilnego, kodeksu karnego, kodeksu postępowania karnego oraz kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia. Wiceminister A. Grzelak przypomniał, że jest już poselski projekt ustawy wprowadzający elektroniczny dozór skazanych, a obecnie przygotowywany jest projekt rządowy, który umożliwiałby zamianę - za zgodą skazanego - kary 6 miesięcy pozbawienia wolności lub 1 roku na dozór elektroniczny. Ponadto trwają prace nad pakietem ustaw chroniących interes ofiar przestępstw - "spokojny dom", a także przygotowywane są zmiany w ustawie o ustroju sądów powszechnych (rezygnacja z ławników), przyspieszenie elektronicznego dostępu do rejestrów sądowych i inne.
W więziennictwie planowane jest uzyskanie dodatkowo w br. 4 tys. miejsc dla skazanych, docelowo miałoby być 120 tys. miejsc dla osadzonych. Ponadto wiceminister sprawiedliwości i p.o. dyrektora generalnego Centralnego Zarządu Służby Więziennej gen. Andrzej Popiołek omówili m.in. sytuację służby więziennej, problemy z zatrudnieniem skazanych, plany rozbudowy zakładów karnych, a także zasady tworzenia i wydatkowania środków funduszy celowych: planu finansowego Funduszu Pomocy Postpenitencjarnej oraz planu finansowego Funduszu Rozwoju Przywięziennych Zakładów Pracy.
Koreferent tych części budżetowych senator A. Bentkowski, przypomniał, że od 3 lat w finansowaniu wymiaru sprawiedliwości obserwowana jest tendencja wzrostowa. Senator krytycznie odniósł się do zbyt małego przyrostu etatów kuratorskich (50 etatów na około 2300 ogółem) i zaproponował, aby zdjąć 2 mln zł z kwot przeznaczonych na dodatkowe etaty urzędnicze i przeznaczyć je na etaty kuratorskie. Można byłoby również rozważyć zdjęcie pewnych środków z kwot przeznaczonych na etaty asystentów sędziów z tym samym przeznaczeniem. Senator A. Bentkowski krytycznie wypowiedział się również o warunkach lokalowych prokuratury i braku w budżecie środków finansowych na ich poprawę.
Senator Zbigniew Romaszewski poparł pomysł senatora A. Bentkowskiego wygospodarowania środków na zwiększenie liczby etatów kuratorskich i jednocześnie uznał za niedopuszczalne zaniżanie płacy kuratorów przez pozostawienie ich z mnożnikiem 2, w świetle posiadanego wyższego wykształcenia i wykonywania niebezpiecznej funkcji wśród osób skazanych przebywających na wolności, często w środowiskach patologicznych. Senator wyraził zdziwienie niechęcią resortu sprawiedliwości do ławników i uznał pomysł likwidacji tej funkcji za nieporozumienie, tym bardziej że w wielu rozprawach właśnie ławnicy prezentują normalne poczucie sprawiedliwości, a nie wyłącznie kierowanie się martwą literą prawa.
O braku współpracy resortu sprawiedliwości z kuratorami i niedocenianiu ich roli mówił prezes Krajowego Stowarzyszenia Zawodowych Kuratorów Sądowych Andrzej Martuszewicz, który przekazał komisji uchwałę Krajowej Rady Kuratorów z 17 grudnia 2005 r.
W dyskusji senatorowie zwrócili się do przedstawicieli resortu sprawiedliwości o przesłanie do komisji wyjaśnień w następujących sprawach: kwot bazowych i przeliczników dla sędziów wszystkich szczebli, informacji o obciążeniach sędziów, którzy mają asystentów, w porównaniu z tymi, którzy takiej pomocy nie mają, oraz informacji, czy teraz prezesi orzekają częściej, odkąd mają dyrektorów administracyjnych.
Projekt budżetu Naczelnego Sądu Administracyjnego omówił prezes Janusz Trzciński. Prezes NSA poinformował senatorów o obniżeniu przez sejmową Komisję Finansów Publicznych o 6 mln zł planu wydatków majątkowych. Ta korekta niesie ze sobą zagrożenie realizacji zakończonej procedury postępowania o udzielenie zamówienia publicznego i w związku z tym przedstawił propozycję zmiany struktury zmniejszenia planowanych wydatków - o 4,6 mln zł w wydatkach majątkowych, a pozostałe 1,4 mln zł z wydatków zaplanowanych na rzecz osób fizycznych. Ponadto prezes J. Trzciński i zastępca Zbigniew Dyzio udzielili senatorom wyjaśnień w sprawie budowy nowej siedziby sądu. Rozpatrywana część budżetu nie wzbudziła wątpliwości senatorów.
Projekt budżetu Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych omówiła zastępca GIODO Elżbieta Ostrowska. Senatorowie poprosili o dodatkowe informacje dotyczące: zatrudnienia (w 2005 r. było średnorocznie 115 etatów z wynagrodzeniem 5114 zł), kosztów wynajmu pomieszczeń biurowych w INTRACO (64 zł za 1m2), a także wysokości planowanych kosztów podróży służbowych krajowych i zagranicznych. GIODO przewiduje zatrudnienie dodatkowo 5 osób.
Projekt budżetu Trybunału Konstytucyjnego omówił prezes Marek Safjan, który również nakreślił zadania TK w br. i działalność trybunału w 2005 r. Prezes M. Safjan przypomniał, że w br. trybunał będzie obchodził jubileusz 20-lecia. Zostanie on uczczony wydaniem specjalnej publikacji poświęconej głównym kierunkom orzeczniczym. Plany budżetowe Trybunału Konstytucyjnego nie budziły wątpliwości senatorów.
Projekt budżetu Rzecznika Praw Obywatelskich omówił prof. Andrzej Zoll, który poinformował o zmniejszeniu budżetu RPO przez sejmową Komisję Finansów Publicznych o kwotę 170 tys. zł. Rzecznik omówił planowane wyjazdy, a wśród nich m.in. kontrole dotyczące prawa obywateli do dobrej administracji, przestrzegania praw cudzoziemców w ośrodkach dla uchodźców, wykonywania kar nieizolacyjnych. Senatorowie pozytywnie ocenili projekt budżetu RPO, a w szczególności działalność ośrodków zamiejscowych i częste przeprowadzanie kontroli w terenie.
Projekt budżetu Sądu Najwyższego omówił prof. Lech Gardocki, który poinformował o zmniejszeniu budżetu SN przez sejmową Komisję Finansów Publicznych o kwotę 508 tys. zł z wydatków majątkowych. Senatorowie poprosili o wyjaśnienie w sprawie:
Senatorowie krytycznie odnieśli się również do zwiększania odpisu na PFRON, zamiast zatrudnienia osób niepełnosprawnych, nadmiernie rozbudowanych wydatków na zakup usług (§ 4300), a wśród nich obsługę techniczną - ponad 1700 tys. zł, utrzymanie czystości i zieleni - ponad 1500 tys. zł.
Rzecznik Interesu Publicznego sędzia Włodzimierz Olszewski omówił projekt budżetu swego biura, który został tradycyjnie przez senatorów ocenionych jako nad wyraz oszczędny i niebudzący wątpliwości.
Projekt budżetu Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu omówił prezes Janusz Kurtyka, który stwierdził, że w br. planowane jest odrabianie zaległości, które nawarstwiły się przez ostatnie lata na skutek permanentnego niedoszacowania potrzeb instytutu i cięcia jego wydatków. Prezes przedstawił m.in. uzasadnienie:
Rozpatrywany budżet nie budził wątpliwości senatorów i nie zgłosili oni uwag.
Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment