Tekst ujednolicony opracowany na podstawie:

tekstu pierwotnego zarz. nr 18 z 30.12.2002,

nowelizacji zarz. nr 41 z 26.10.2004

ZARZĄDZENIE Nr 18

SZEFA KANCELARII SENATU

z dnia 30 grudnia 2002 r.

w sprawie zasad postępowania przy rozpatrywaniu wniosków o zlecenie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą i przyznawania

dotacji na ich wykonanie

Na podstawie § 4 ust. 3 uchwały nr 124 Prezydium Senatu z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie zlecania zadań w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą zarządza się, co następuje:

§ 1.

Zlecenie przez Kancelarię Senatu zadania państwowego w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą wymaga uprzedniego przeprowadzenia postępowania zgodnie z zarządzeniem.

§ 2.

1. Jednostki nie zaliczone do sektora finansów publicznych, zwane dalej "jednostkami", zamierzające realizować zadania określone w § 1, składają do Kancelarii Senatu wnioski o zlecenie zadań państwowych i przyznanie dotacji na ich wykonanie, zwane dalej "wnioskami".

2. Kancelaria Senatu może ustalić termin składania wniosków odnoszących się do określonej kategorii zadań.

3. Załącznik nr 1 określa wzór wniosku o zlecenie zadania o charakterze programowym.

4. Załącznik nr 2 określa wzór wniosku o zlecenie zadania o charakterze inwestycyjnym.

§ 3.

1. We wniosku, stanowiącym ofertę wykonania zadania, jednostka przedstawia szczegółowy opis proponowanego zadania, termin jego wykonania oraz wysokość i kalkulację kosztów zadania.

2. Do wniosku jednostka dołącza:

1) statut,

2) aktualny wypis z Krajowego Rejestru Sądowego lub odpis innego dokumentu rejestracyjnego, na podstawie którego działa,

3) posiadane referencje i certyfikaty,

4) informację o poprzednio realizowanych zadaniach o podobnym charakterze,

5) informację o dotychczasowej działalności na rzecz Polonii i Polaków za granicą.

§ 4.

1. Biuro Polonijne Kancelarii Senatu dokonuje wstępnej oceny wniosków pod względem formalno-prawnym.

2. Do zadań Biura Polonijnego należy w szczególności:

1) ustalanie, czy jednostka wnioskująca realizowała uprzednio zadania na zlecenie Kancelarii Senatu, w jaki sposób wywiązała się z warunków umownych i jakie były wyniki przeprowadzonych kontroli,

2) analiza statutu i innych dokumentów, o których mowa w § 3 ust. 2, w celu ustalenia wiarygodności wniosku,

3) przeprowadzenie analizy zakresu rzeczowego i kalkulacji kosztów zadania.

3. Przy ocenie wniosków Biuro Polonijne współpracuje z Ministerstwem Spraw Zagranicznych oraz, w zależności od merytorycznej zawartości wniosku, z innymi właściwymi urzędami administracji publicznej.

4. W odniesieniu do wniosków wadliwych Biuro Polonijne na piśmie wskazuje uchybienia i wyznacza jednostkom terminy poprawienia.

5. Na podstawie zebranych informacji do każdego wniosku formułowana jest pisemna opinia przedstawiana Zespołowi Finansów Polonijnych.

§ 5.

1. W Kancelarii Senatu działa Zespół Finansów Polonijnych, zwany dalej "Zespołem", jako organ doradczy Szefa Kancelarii Senatu w sprawach zlecania zadań, o których mowa w § 1.

2. Do Zespołu należy opiniowanie propozycji zadań zlecanych jednostkom oraz odrzucanie wniosków wadliwych, których jednostka nie poprawiła w trybie § 4 ust. 4.

3. Skład Zespołu ustala Szef Kancelarii Senatu wyznaczając jednocześnie przewodniczącego.

§ 6.

1. Pracami Zespołu kieruje przewodniczący, który w szczególności:

1) zawiadamia uczestników o planowanym terminie posiedzenia,

2) zaprasza do udziału w posiedzeniu przedstawicieli senackiej Komisji Emigracji i Polaków za Granicą, Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz przedstawicieli innych właściwych urzędów administracji publicznej,

3) zleca ekspertyzy niezbędne w pracy Zespołu.

2. Przewodniczący Zespołu przedkłada Szefowi Kancelarii Senatu oraz Komisji Emigracji i Polaków za Granicą protokół z każdego posiedzenia wraz z wnioskami.

§ 7.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania i ma zastosowanie do postępowań w sprawie wniosków, złożonych po wejściu w życie zarządzenia.

SZEF KANCELARII SENATU

Adam WITALEC