14 lipca 2005 r.

Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego oraz ustawy - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia.

Nowelizację sejmową, uchwaloną na podstawie projektu rządowego, przedstawił senatorom wiceminister sprawiedliwości Jerzy Żuralski, któremu towarzyszyli dyrektor Departamentu Legislacyjno-Prawnego Beata Mik oraz naczelnik Wydziału Prawna Karnego w tym departamencie Jerzy Łabuda. Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu stwierdziło, że sejmowa nowela nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych.

Rozpatrywana nowelizacja zawierała przepisy mające na celu implementację do prawa polskiego postanowienia Decyzji ramowej w sprawie wykonywania w Unii Europejskiej orzeczeń o zajęciu mienia i środków dowodowych.

W głosowaniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego oraz ustawy - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia. Na sprawozdawcę wyznaczono senatora Gerarda Czaję.

W drugim punkcie porządku dziennego rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego. Na jej temat wypowiadali się przedstawiciele Ministerstwa Sprawiedliwości: wiceminister J. Żuralski, dyrektor B. Mik oraz naczelnik J. Łabuda.

Rozpatrywana nowelizacja została uchwalona na podstawie projektu rządowego i przewidywała zapewnienie osobie zatrzymanej uczestnictwa w posiedzeniu sądu rozpoznającego zażalenie na zatrzymanie, co stanowiło jednocześnie realizację konstytucyjnych wymogów w odniesieniu do rozpoznawania zażalenia na zatrzymanie przez Policję osoby podejrzanej o popełnienie przestępstwa, określonych przez Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 12 czerwca 2004 r.

W głosowaniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności wyraziła poparcie dla rozpatrywanej ustawy sejmowej. Jej przyjęcie bez poprawek zarekomenduje Izbie senator Ewa Serocka.

Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o państwowej kompensacie przysługującej ofiarom niektórych przestępstw umyślnych.

Na jej temat wypowiadali się przedstawiciele resortu sprawiedliwości: wiceminister J. Żuralski, dyrektor B. Mik oraz naczelnik J. Łabuda. Swoje uwagi zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

W dyskusji senatorowie, mimo zastrzeżeń biura legislacyjnego i ze względu na obecny tryb pracy Izby, proponowali przyjęcie noweli sejmowej bez poprawek.

W głosowaniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o państwowej kompensacie przysługującej ofiarom niektórych przestępstw umyślnych. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senator Aleksandrę Koszadę.

W ostatnim punkcie porządku dziennego posiedzenia komisji kontynuowano rozpatrywanie ustawy o zmianie ustawy - Prawo o adwokaturze i niektórych innych ustaw. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 12 lipca br.

W dyskusji senator Robert Smoktunowicz zgłosił propozycję wprowadzenia poprawek do rozpatrywanej nowelizacji, zbieżnych z sugestiami zgłaszanymi przez przedstawicieli Ministerstwa Sprawiedliwości. Wniosek o wprowadzenie zmiany przedstawił także senator Andrzej Jaeschke.

Przyjęcie bez poprawek sejmowej nowelizacji zaproponowała senator Teresa Liszcz. Jak stwierdziła, wprowadzenie poprawek przez Senat może grozić tym, że Sejm nie zdąży ich rozpatrzyć na swoim ostatnim posiedzeniu i ustawa nie zostanie uchwalona.

W głosowaniu komisja odrzuciła ten wniosek i przystąpiła do głosowania nad zaproponowanymi zmianami. Ogółem zaakceptowano około 40 poprawek.

Komisja zaproponowała m.in. skreślenie przepisu, który jednoznacznie zezwala na świadczenie usług prawnych (z wyjątkiem udziału w procesach) dyplomowanym prawnikom po studiach.

Skreślono także zapis dający radcom prawnym możliwość prowadzenia spraw z dziedziny prawa rodzinnego i opiekuńczego.

Zaproponowano także, aby bez aplikacji i egzaminu na listę adwokatów lub radców mogli wpisywać się tylko sędziowie i prokuratorzy. Osoby, które zdały egzamin sędziowski lub prokuratorski, lecz w tych zawodach nie pracują, musiałyby zdać korporacyjny egzamin uzupełniający.

Ponadto zaproponowano, by do egzaminu zawodowego bez aplikacji mogli przystępować tylko ci, którzy mają 5-letni staż w kancelariach i spółkach prawnych urzędów władzy i administracji publicznej oraz jako referendarze i asystenci sędziego. Sejm proponował także tych, którzy świadczyli pomoc prawną we własnej firmie bądź pracowali w działach prawnych przedsiębiorstw.

Komisja postulowała także, żeby konkursy na aplikacje przeprowadzały komisje powoływane przez ministra sprawiedliwości, ale z przewagą przedstawicieli korporacji w składzie.

Zaproponowano ponadto, by egzaminy były na aplikacje były dwuetapowe: pisemne i ustne, a egzamin dopuszczający do zawodu przeprowadzały korporacje.

Do stanowiska Komisji Ustawodawstwa i Praworządności w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo o adwokaturze i niektórych innych ustaw zgłoszono wniosek mniejszości, dotyczący przyjęcia ustawy sejmowej bez poprawek. Jego sprawozdawcą podczas posiedzenia plenarnego będzie senator Zbigniew Romaszewski. Postulowane zmiany zarekomenduje natomiast Izbie senator R. Smoktunowicz.