23 marca 2005 r.
Podczas posiedzenia Komisja Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego.
Uzasadnienie rozpatrywanej nowelizacji przedstawił wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Jerzy Mazurek. Pozytywną opinię na temat ustawy sejmowej wyraziło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.
Rozpatrywana nowelizacja zmierzała do modyfikacji instytucji doręczenia zastępczego pism organów administracji, stosowanego w sytuacji, gdy pisma nie można doręczyć ani bezpośrednio adresatowi będącemu osobą fizyczną, ani dorosłemu domownikowi, dozorcy domu lub sąsiadowi. Istotą nowelizacji było przedłużenie z 7 do 14 dni terminu przechowywania pisma przez pocztę lub urząd gminy. Umożliwi to dwukrotne zawiadomienie adresata o możliwości odbioru przesyłki. Zawiadomienie takie będzie można umieścić również w widocznym miejscu przy wejściu na posesję adresata. W dotychczasowym stanie prawnym możliwość umieszczenia zawiadomienia w widocznym miejscu na nieruchomości istnieje tylko wtedy, gdy postępowanie dotyczy tej nieruchomości.
Ponadto nowelizacja przewiduje stosowanie doręczenia zastępczego do jednostek organizacyjnych i organizacji społecznych, jeśli nie ma możliwości doręczenia pisma w lokalu ich siedziby do rąk uprawnionych do odbioru pism.
W dyskusji udział wzięli wiceminister J. Mazurek oraz senatorowie Robert Smoktunowicz, Teresa Liszcz, Ewa Serocka i Andrzej Jaeschke.
Ponieważ nowelizacja nie budziła wątpliwości legislacyjnych, senator T. Liszcz zgłosiła wniosek o przyjęcie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego bez poprawek.
W głosowaniu wniosek został przyjęty jednogłośnie. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora R. Smoktunowicza.
W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych.
Na prośbę przewodniczącej Komisji Ustawodawstwa i Praworządności przedstawicielka senackiego biura legislacyjnego omówiła sejmową nowelizację, wskazując na potrzebę przywrócenia porządku legislacyjnego.
Rozpatrywana ustawa sejmowa zmierzała do usunięcia przepisów nakładających grzywnę za niewprowadzanie określonych ilości biokomponentów do obrotu. Miała ona na celu wyeliminowanie błędu legislacyjnego, jaki wkradł się do tej ustawy przy okazji uchwalania przepisów wprowadzających ustawę o swobodzie działalności gospodarczej.
W kwietniu 2003 r. Trybunał Konstytucyjny uchylił kilka przepisów ustawy o biopaliwach. W myśl tych regulacji producenci zobowiązani byli do wprowadzenia do obrotu biokomponentów w ilościach określonych w rozporządzeniach rządu. Nałożono też grzywny za niestosowanie tego przepisu. Tymczasem w lipcu 2004 r. uchwalono ustawę o swobodzie działalności gospodarczej i ustawę zawierającą przepisy ją wprowadzające. Właśnie w tej drugiej ustawie znalazły się przepisy dotyczące innych ustaw, w tym ustawy o biokomponentach, uchylone wcześniej przez Trybunał Konstytucyjny.
Wobec braku wątpliwości nikt nie zgłosił się do dyskusji i senator T. Liszcz zgłosiła wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. W głosowaniu został on przyjęty jednogłośnie. Ustalono, że przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych zarekomenduje Izbie senator A. Jaeschke.
Na zakończenie posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz niektórych innych ustaw.
Podstawowe założenia rozpatrywanej nowelizacji omówili w imieniu rządu wiceminister sprawiedliwości Tadeusz Wołek oraz dyrektor Departamentu Mieszkalnictwa w Ministerstwie Infrastruktury Zdzisław Żydak.
Sejm uchwalił rozpatrywaną nowelizację na podstawie dwóch projektów: rządowego i poselskiego. Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych został upoważniony minister sprawiedliwości.
Ponadto senatorowie zapoznali się z opiniami dyrektora Biura Studiów i Analiz w Sądzie Najwyższym prof. Krzysztofa Pietrzykowskiego oraz ekspertów Związku Banków Polskich Macieja Czubali, Michała Wydry i Moniki Sieliło. Wysłuchano także szeregu szczegółowych uwag senackiego biura legislacyjnego.
Zaproponowane zmiany zmierzały do umocnienia pozycji członków spółdzielni oraz dokładniejszego określenia ich praw i obowiązków wobec spółdzielni. Nowelizacja stanowi m.in., że małżonkowi członka spółdzielni przysługuje roszczenie o przyjęcie w poczet członków spółdzielni oraz, że na pisemne żądanie członka, któremu p
rzysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu, spółdzielnia jest obowiązana zawrzeć z nim umowę o przekształcenie tego prawa we własnościowe i odpowiednio - z własnościowego na odrębną własność lokalu. Zmiany w Prawie spółdzielczym m.in. precyzują prawa i obowiązki członków spółdzielni, w tym warunki, na jakich członek może być wykluczony ze spółdzielni, wprowadzają możliwość zaskarżania do sądu uchwały sprzecznej z ustawą.Przeprowadzono krótką ogólną dyskusję. W jej trakcie senator Zbigniew Romaszewski krytycznie odniósł się do ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, uznając ją za destrukcyjną dla idei spółdzielczości. Senator Anna Kurska zgłosiła krytyczne uwagi co do składów zarządów spółdzielni mieszkaniowych i sabotowania przez nie możliwości zgłaszania wniosków o podział spółdzielni. Prof. K. Pietrzykowski natomiast omówił prace nad nową ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych. Następnie dyskutanci przystąpili do rozpatrywania uwag i propozycji poprawek zawartych w opiniach biura legislacyjnego o
raz prof. K. Pietrzykowskiego. W dyskusji uzyskały one aprobatę przedstawicieli rządu.Następnie pod głosowanie poddano propozycje kilkudziesięciu zmian do ustawy o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz niektórych innych ustaw.
Ostatecznie Komisja Ustawodawstwa i Praworządności postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 43 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator T. Liszcz.