16 lutego 2005 r.
Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności rozważano, na wniosek senatora Gerarda Czai, podjęcie inicjatywy ustawodawczej dotyczącej zmiany ustawy - Kodeks cywilny. Proponowana zmiana dotyczyła usunięcia wymogu notarialnego poświadczania podpisów osób niewidomych.
Senatorowie zapoznali się z problemami osób niewidomych, które przedstawili przewodnicząca Zarządu Głównego Polskiego Związku Niewidomych Anna Woźniak-Szymańska, mecenas Władysław Gołąb i psycholog w Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Henryk Klimaszewski. Wskazali oni na trudności, z jakimi spotykają się przy załatwianiu spraw związanych z koniecznością złożenia podpisu.
W dyskusji przedstawiciele osób niewidomych zaproponowali usunięcie wymogu notarialnego poświadczania podpisu, a także przedstawili kilka wersji nowelizacji art. 80 kodeksu cywilnego, w tym m.in. podpis w obecności osoby godnej zaufania, podpis elektroniczny, faksymile.
Obecni na posiedzeniu przedstawiciele Ministerstwa Sprawiedliwości (wiceminister Tadeusz Wołek, profesor Zbigniew Radwański i dyrektor Departamentu Prawnego Beata Mik) uznali za zasadne zmniejszenie rygoru, który - przy stosowanej nadinterpretacji - wynika z obecnie obowiązującego brzmienia tego przepisu, ale równocześnie wskazywali na potrzebę ochrony osób niewidomych przed możliwymi nadużyciami. W Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego, działającej przy ministrze sprawiedliwości, podjęto już prace nad zmianą art. 80 kodeksu cywilnego, ale projekt chciano dołączyć do najbliższej szerszej nowelizacji tego kodeksu. Na prośbę przewodniczącej Komisji Ustawodawstwa i Praworządności senator Teresy Liszcz przewodniczący komisji kodyfikacyjnej prof. Z. Radwański przedstawił projekt zmiany omawianego przepisu.
Ze względu na zbliżający się koniec kadencji parlamentu senatorowie opowiedzieli się za podjęciem przez Komisję Ustawodawstwa i Praworządności pracy nad przygotowaniem projektu inicjatywy ustawodawczej w zakresie zmiany art. 80 kc.
W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności rozważano, na wniosek rzecznika praw obywatelskich, podjęcie inicjatywy ustawodawczej dotyczącej zmiany ustawy - Kodeks karny wykonawczy. Dotyczyła ona przywrócenia upoważnienia Rady Ministrów do określenia 50-procentowej ulgi dla zakładów, w których jest wykonywana kara ograniczenia wolności oraz praca społecznie użyteczna.
Przeprowadzona dyskusja koncentrowała się wokół skutków usunięcia 50% ulgi podatkowej w podatku dochodowym dla zakładów, w których jest wykonywana praca skazanych. Na ten temat wypowiadali się wiceminister sprawiedliwości Tadeusz Wołek, dyrektor Zespołu ds. Kodeksu Karnego Wykonawczego w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich Janusz Zagórski oraz główny specjalista w Departamencie Finansowania Bezpieczeństwa Państwa w Ministerstwie Finansów Mirosław Dawidziuk.
Dyrektor A. Zagórski przedstawił krytyczną opinię rzecznika praw obywatelskich na temat skutków nowelizacji kodeksu karnego wykonawczego i wskazał to jako przyczynę zmniejszającego się zatrudniania skazanych w zakładach, w których dotychczas było ono duże. Polemizował z tym poglądem wiceminister T. Wołek, który podał inne przyczyny utrudniające zatrudnianie skazanych, a wśród nich brak środków na opłacenie badań profilaktycznych i ubezpieczenia - nw.
W wyniku dyskusji senatorowie uznali, że problem zatrudniania skazanych należy szerzej rozważyć, biorąc pod uwagę nie tylko zakłady pracy, ale również fundacje i instytucje charytatywne.
Postanowiono zorganizować odrębne posiedzenie Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, na którym przedstawiciele resortu sprawiedliwości przedstawią podjęte działania w celu wykonania uchwały Senatu z 3 czerwca 2004 r. w sprawie polityki karnej w Polsce. W posiedzeniu wezmą udział współorganizatorzy konfere
ncji "Zapobieganie i zwalczanie przestępczości w Polsce przy zastosowaniu probacyjnych środków karania", która odbyła się w Popowie 1 i 2 grudnia 2003 r.W trzecim punkcie porządku obrad komisja - po zapoznaniu się z projektem dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie usług na rynku wewnętrznym (sygn. Rady 6174/04) oraz wysłuchaniu informacji przedstawicieli Ministerstwa Gospodarki i Pracy oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - postanowiła w opinii przekazanej do Komisji Spraw Unii Europ
ejskiej zwrócić uwagę, iż wprowadzenie zasady państwa pochodzenia powoduje konflikt z regułami kolizyjnymi dotyczącymi odpowiedzialności na gruncie prawa cywilnego, zawartymi w konwencji Rzym I, oraz z projektem rozporządzenia Rzym II. Komisja opowiedziała się za pierwszeństwem reguł kolizyjnych przed przepisami opiniowanego projektu dyrektywy. Komisja zwróciła uwagę na zagrożenie obniżenia dotychczasowego poziomu ochrony konsumenta, jakie mogłoby spowodować przyjęcie zasady państwa pochodzenia. Przedstawiciele Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zapewnili komisję, że ściśle współpracują z resortem gospodarki nad propozycjami zmian w opiniowanym projekcie dyrektywy.Na zakończenie posiedzenia senator Zbigniew Romaszewski zgłosił wniosek o zorganizowanie konferencji poświęconej przeglądowi zmian, jakie zostały wprowadzone w ostatnich latach w prawie pracy. Senator T. Liszcz przypomniała o przygotowaniach do konferencji na temat inicjatywy ustawodawczej dotyczącej projektu ustawy o stanowieniu prawa.