3 grudnia 2004 r.
Na swym posiedzeniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności kontynuowała rozpatrywanie ustawy budżetowej na rok 2005 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 2 grudnia br.
W wyniku dyskusji, a następnie głosowania komisja przyjęła opinię dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych. W piśmie skierowanym do przewodniczącego tej komisji przewodnicząca Komisji Ustawodawstwa i Praworządności stwierdziła:
<<Komisja Ustawodawstwa i Praworządności Senatu na posiedzeniu w dniu 24 listopada br. wstępnie rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej oraz na posiedzeniach w dniach 2 i 3 grudnia br. ustawę budżetową na rok 2005 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji:
część 01 - Kancelaria Prezydenta - rozdział 75104 - Krajowa Rada Sądownictwa,
część 04 - Sąd Najwyższy,
część 04 - Sąd Najwyższy - rozdział 75105 - Rzecznik Interesu Publicznego,
część 05 - Naczelny Sąd Administracyjny,
część 06 - Trybunał Konstytuc
yjny,część 08 - Rzecznik Praw Obywatelskich,
część 10 - Generalny Inspektor Ochrony Danych Os
obowych,część 13 - Instytut Pamięci Narodowej - Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu,
część 15 - Sądy Powszechne
część 54 - Urząd do Spraw Komb
atantów i Osób Represjonowanychzał. nr 5 - Plan finansowy Funduszu Pomocy Postpen
itencjarnejzał. nr 5 - Plan finansowy Funduszu Rozwoju Przywięziennych Zakł
adów Pracyzał. nr 6 - Plan finansowy Państwowego Funduszu Kombatantów
W załączeniu przekazuję propozycje poprawek Komisji Ustawodawstwa i Praworządności do wskazanych części ustawy budżetowej.
Do prezentowania opinii naszej komisji na posiedzeniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych w dniu 10 grudnia br. został upoważniony senator Andrzej Jaeschke, zastępca przewodniczącej komisji.
Komisja Ustawodawstwa i Praworządności
Propozycje poprawek do ustawy budżetowej na rok 2005
1)
a) w załączniku nr 2 :
- w części 04 Sąd Najwyższy w rozdziale 75102 - Naczelne organy sądownictwa, zmniejsza się wydatki bieżące o 1500 tys. zł oraz wydatki majątkowe o 500 tys. zł,
- w części 54 Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych w rozdziale 85323 - Państwowy Fundusz Kombatantów, zwiększa się dotacje i subwencje o 2000 tys. zł,
b) w załączniku nr 5 w tabeli Plan finansowy Państwowego Funduszu Kombatantów w części II Przychody w kol. 5 zwiększa się dotacje z budżetu państwa o 2000 tys. zł oraz w Lp. 3 Wydatki w kol. 5 zwiększa się o tę kwotę wydatki na pomoc społeczną;
Uzasadnienie:
Poprawka ma na celu zwiększenie o kwotę 2000 tys. zł środków na pomoc socjalną dla kombatantów. Kwoty dotychczas przeznaczone na ten cel są zbyt niskie, aby samorządowe ośrodki pomocy społecznej mogły realnie pomóc kombatantom. Od wielu lat pomoc pieniężna dla tego środowiska ludzi coraz starszych, schorowanych i najczęściej ubogich realizowana jest jedynie przez Kierownika Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych oraz Związek Inwalidów Wojennych i Związek Ociemniałych Żołnierzy RP.
Źródłem pokrycia są kwoty 1500 tys. z wydatków bieżących i 500 tys. z wydatków majątkowych Sądu Najwyższego. Po szczegółowej analizie planu wydatków SN, Komisja Ustawodawstwa i Praworządności wyraża przekonanie, że bez zagrożenia dla wykonania ustawowych zadań lub narażenia substancji materialnej SN, można dokonać znacznych oszczędności.
2) w załączniku nr 2:
a) w części 05 Naczelny Sąd Administracyjny w rozdziale 75102 - Naczelne organy sądownictwa, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 500 tys. zł,
b) w części 06 Trybunał Konstytucyjny w rozdziale 75102 - Naczelne organy sądownictwa, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 500 tys. zł;
Uzasadnienie:
Poprawka ma na celu zwiększenie o kwotę 500 tys. zł. środków przeznaczonych na wydatki bieżące Trybunału Konstytucyjnego, z przeznaczeniem na rozpoczęcie prac remontowych, w tym osuszania, elewacji budynku Trybunału. Komisja Ustawodawstwa i Praworządności pragnie podkreślić, że w ubiegłym roku, z uwagi na trudną sytuację budżetową Państwa, Trybunał Konstytucyjny zrezygnował z 1,5 mln zł. zaplanowanych na ten cel.
Źródłem pokrycia jest zmniejszenie o kwotę 500 tys. zł ze środków przeznaczonych na pozapłacowe wydatki bieżące - koszty przewlekłości postępowań - Naczelnego Sądu Administracyjnego. Naczelny Sąd Administracyjny w odpowiedzi na apel komisji o szukanie oszczędności w wydatkach z kwoty tej zrezygnował.
3) w załączniku nr 2:
a) w części 05 Naczelny Sąd Administracyjny w rozdziale 75102 - Naczelne organy sądownictwa, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 2.500 tys. zł,
b) w części 37 Sprawiedliwość w rozdziale 75512 - Więziennictwo, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 2500 tys. zł;
Uzasadnienie:
Poprawka ma na celu zwiększenie o kwotę 2500 tys. zł. środków przeznaczonych na wydatki bieżące więziennictwa z przeznaczeniem na wyżywienie więźniów. Komisja Ustawodawstwa i Praworządności zwraca uwagę, że od pięciu lat stawka żywieniowa dla osadzonych, która obecnie wynosi 4,20 zł nie była podwyższana. Proponowana w poprawce kwota pozwoli na podwyższenie jej o ok. 12 groszy, co przy oszczędnościach prowadzonych w więziennictwie pozwoli na podwyższenie stawek żywieniowych w niezbędnym zakresie.
Źródłem pokrycia jest zmniejszenie o kwotę 2500 tys. zł ze środków przeznaczonych na pozapłacowe wydatki bieżące - koszty przewlekłości postępowań - Naczelnego Sądu Administracyjnego. Naczelny Sąd Administracyjny w odpowiedzi na apel komisji o szukanie oszczędności w wydatkach z kwoty tej zrezygnował.
4)
a) w załączniku nr 2
- w części 13 Instytut Pamięci Narodowej - Komisja Ścigania Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 3000 tys. zł,
- w części 83 Rezerwy celowe w poz. 63 - Środki na realizację Rządowego Programu Wieloletniego "Fundusz Inicjatyw Obywatelskich" zmniejsza się dotacje i subwencje o 3000 tys. zł,
b) w załączniku nr 14 w części 83 Rezerwy celowe w rozdziale 75818 - Rezerwy ogólne i celowe, zmniejsza się nakłady z budżetu państwa do poniesienia w 2005 r. na "Rządowy Program - Fundusz Inicjatyw Obywatelskich" o 3000 tys. zł;
Uzasadnienie:
Poprawka ma na celu zwiększenie o kwotę 3000 zł środków przeznaczonych na wydatki bieżące Instytutu Pamięci Narodowej, z przeznaczeniem na remont budynku oddziału w Szczecinie. Komisja Ustawodawstwa i Praworządności uznaje za konieczne zakończenie w roku 2005 budowy struktury IPN. Jednocześnie komisja wyraża przekonanie, że utworzenie tego oddziału jest szczególnie istotne dla polskiej racji stanu teraz, gdy podnoszone są niemieckie żądania odszkodowawcze. Opinię tę jednomyślnie podzielili działacze samorządowi - głównie lewicowi - ze Szczecina, którzy nieodpłatnie przekazali Instytutowi specjalnie na ten cel zakupiony budynek.
Źródłem pokrycia jest zmniejszenie o kwotę 3000 tys. zł środków na realizację Rządowego Programu Wieloletniego "Fundusz Inicjatyw Obywatelskich". Komisja wyraża opinię, że zbyt kosztowna - jak na stan budżetu Państwa - jest budowa rządowej struktury, mającej na celu pobudzanie oraz wzmocnienie inicjatyw obywatelskich poprzez działania komplementarne w stosunku do już istniejących rozwiązań i praktyk w tym zakresie. Zdaniem komisji uszczuplenie kwoty planowanej na ten cel n
ie wpłynie na ograniczenie działalności instytucji pozarządowych, gdyż zwiększanie liczby instytucji koordynujących na ogół nie daje pozytywnych wyników w budowie państwa obywatelskiego.5)
a) w załączniku nr 2
- w części 13 Instytut Pamięci Narodowej - Komisja Ścigania Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 1.000 tys. zł,
- w części 83 Rezerwy celowe w poz. 63 - Środki na realizację Rządowego Programu Wieloletniego "Fundusz Inicjatyw Obywatelskich" zmniejsza się dotacje i subwencje o 1.000 tys. zł,
b) w załączniku nr 14 w części 83 Rezerwy celowe w rozdziale 75818 - Rezerwy ogólne i celowe, zmniejsza się nakłady z budżetu państwa do poniesienia w 2005 r. na "Rządowy Program - Fundusz Inicjatyw Obywatelskich" o 1000 tys. zł;
Poprawka ma na celu zwiększenie o kwotę 1000 zł środków przeznaczonych na wydatki bieżące Instytutu Pamięci Narodowej, z przeznaczeniem na prowadzenie śledztwa katyńskiego. W opinii Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, podjęte przez IPN śledztwo, które zmierza do udowodnienia ludobójstwa dokonanego na Polakach, wymaga istotnych nakładów finansowych na wyjazdy do Rosji, prowadzenie przesłuchań oraz tłumaczenia dokumentów.
Źródłem pokrycia jest zmniejszenie o kwotę 1000 tys. zł ze środków na realizację Rządowego Programu Wieloletniego "Fundusz Inicjatyw Obywatelskich". Komisja wyraża opinię, że zbyt kosztowna - jak na stan budżetu Państwa - jest budowa tej rządowej struktury, co dokładniej zostało omówione przy poprawce poprzedniej.
6)
a) w załączniku nr 2:
- w części 15/01 Ministerstwo Sprawiedliwości w rozdziale 75502 - Jednostki sądownictwa powszechnego, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 315 tys. zł,
- w części 54 Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych w rozdziale 75001 - Urzędy naczelnych i centralnych organów administracji rządowej, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 294 tys. zł oraz wydatki majątkowe o 21 tys. zł,
b) w załączniku nr 12 w tabeli Wyszczególnienie (członkowie korpusu służby cywilnej) w części 54 Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, zwiększa się zatrudnienie o 5 etatów oraz wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 179 tys. zł.
Uzasadnienie:
Poprawka ma na celu zwiększenie o kwotę 315 tys. zł. budżetu Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych z przeznaczeniem na zwiększenie o pięć etatów zatrudnienia w grupie członków korpusu służby cywilnej oraz zakup pięciu komputerów. Obecny stan zatrudnienia w Urzędzie do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych nie pozwala na realizację ustawowych zadań wynikających z uchwalonej w październiku 2003 r. ustawy o ustanowieniu Krzyża Zesłańców Sybiru oraz wyroków Trybunału Konstytucyjnego z kwietnia i czerwca 2003 r. w sprawie rozpatrywania nowych wniosków o uprawnienia kombatanckie i świadczenia pieniężne przysługujące osobom deportowanym do pracy przymusowej.
Źródłem pokrycia jest zmniejszenie o kwotę 315 tys. zł środków będących w dyspozycji Ministra Sprawiedliwości przeznaczonych na wydatki bieżące. Komisja Ustawodawstwa i Praworządności wyraża opinię, że tak nieznaczny procentowo (0,008%) ubytek w planowanych wydatkach w części "Sądy powszechne", który jest przeznaczony na przekazywanie w ciągu roku środków do poszczególnych apelacji, nie wpłynie negatywnie na realizację ustawowych zadań.
Do pozostałych części ustawy budżetowej Komisja Ustawodawstwa i Praworządności nie zgłasza uwag.>>.